صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
مدیریت شهری
اجتماعی
هنر و اندیشه
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش

تولید روزانه ۵ تن کاغذ و کارتن در تهران

می دانید برای تولید یک تُن کاغذ از درخت ۱۴۰۰ کیلو وات ساعت برق مصرف می شود ولی برای بازیافت آن تقریبا ۸۴۰ کیلو وات ساعت کافی است. اگر یک تُن کاغذ بازیافت شود با انرژی صرفه جویی شده آن ، می دانید که چند لامپ ۴۰ واتی را به مدت ۴ ساعت می توان روشن نگه داشت؟

به گزارش جهانی پرس - سمیه سیمین قد-  این مسئله مهم یعنی کاغذ را می توان در مجموعه مدیریت یکپارچه پسماند شهری یافت. در ابتدا باید بدانیم که امروزه هر ماده با ارزش را در زندگی با طلا مقایسه می کنیم. بعنوان مثال از نفت بعنوان طلای سیاه و زعفران بعنوان طلای سرخ یاد می کنیم. اما از زباله هایی که قابلیت بازیافت دارند بعنوان طلای کثیف یاد می کنیم و مرکز مدیریت یکپارچه پسماند شهری در محدوده کوهک واقع در چیتگر یکی از این مراکزی است که طلای کثیف وارد آن شده و تفکیک می شود.

این مرکز در منطقه کوهک پسماندهای مناطق ۵، ۲۱،۲۲ را مدیریت می کند. ظرفیت ورودی این مجموعه ۷۵۰ کیلوگرم است که پردازش و جداسازی حداکثری انجام می شود. پسماندهای تر و بی ارزش از آن جدا می شود و پسماند تفکیک شده به آرادکوه منتقل می شود .

مجموعه مدیریت یکپارچه پسماند شهری در حریم شهر قرار دارد و بوی تعفن زباله تا کیلومترها می آید و شیرابه ها که آب و خاک ذت با هم آلوده کرده است در اینجا مدیریت می شود در اینجا بیش از 5 الی 6 تن کاغذ بازیافت می شود.
 
به گفته احمد بخشی یکی از کارشناسان این مجموعه، کارتن ها اولین فرآیند اجرایی جداسازی زباله های بزرگ را تشکیل می دهند به طوری که روزانه 5 الی 6 تن کاغذ و یا کارتن باطله بازیافت می‌شود

بنابراین گزارش، مجموعه مدیریت که 11 درصد زباله های شهر را پوشش می دهد 12حدود 12 تا 14 درصد تشکیل دهنده آن کیسه ها و نایلون ها هستند.

برای جداسازی زباله‌های تر و خشک در همین منطقه، تقریبا برای 100نفر ایجاد اشتغالزایی شده که تمامی افراد آن متشکل از اتباع و در دو شیفت 8 ساعته می باشد.

البته می توان از صنعت بازیافت به‌عنوان یکی از صنایع پولساز در دنیا نام برد که کشور‌های پیشرفته با آگاهی از این موضوع ‌درصد قابل‌توجهی از زباله‌ها و ضایعات دورریختنی خود را با استفاده از فناوری های پیشرفته و مدرن و از زباله های عادی چون پلاستیک، فلز و … و زباله های الکترونیکی مانند تلفن همراه و امثالهم بازیافت کرده و مجدد مورد استفاده قرار می دهند.

به تعبیری، این کشور‌ها به زباله های دورریختنی نگاهی اقتصادی داشته و در پی کسب درآمد از آن هستند. در واقع درآمدزایی کشور‌ها از این صنعت به‌اندازه‌ای بالاست که تعدادی از کشور‌ها دست به واردات زباله می زنند تا آنها را بازیافت کرده و به دیگر کشور‌ها صادر کنند. برای مثال سی سال است که کشور چین بیش از هر کشور دیگری به بازیافت کالاهایی چون بطری های پلاستیکی، جعبه های مقوایی و کامپیوتر‌های قدیمی اقدام می کند و به بزرگترین وارد کننده زباله در جهان تبدیل شده است.

طبق برخی آمار منتشرشده، ارزش بازیافت زباله در چین ۴۰‌ میلیارد دلار است،‌ درواقع باتوجه به جعیت بالای چین، طبیعی است که حجم بالایی از زباله در این کشور تولید شود و بنابراین بازیافت امری اجتناب ناپذیر تلقی می شود. آنچه مهم است، این است که چینی‌ها تنها به بازیافت زباله های تولیدی خود اقدام نمی کنند، بلکه دست به واردات زباله زده و بدین ترتیب درآمد خوبی را نصیب کشور خود کرده اند.
 
آنچه اهمیت این صنعت را بیش از پیش آشکار می‌سازد، این است که خروجی چین در بازیافت زباله بسیار چشمگیر و قابل ملاحظه است. درواقع، منطقه زباله‌های الکترونیکی چین ۲۰ تن طلا در سال از لوازم الکترونیکی قدیمی استخراج می کرد که این میزان تقریبا برابر با ۱۰‌ درصد از استخراج طلای از معادن آمریکا است.


سایت MRF پهنه کوهک پذیرنده پسماند مخلوط شهری 3منطقه غرب تهران در مناطق ۵، ۲۱ و ۲۲ به حجم 730تن در روز بوده و تعداد خطوط تفکیک پسماند در این سایت، 3خط شامل 2خط فعال و یک خط رزرو با ظرفیت 250تن در هر شیفت کاری 8ساعته است. زمانی که در بهره‌برداری یکی از 2خط فعال مشکلی ایجاد شود و نیاز به تعمیر و نگهداری داشته باشد، خط رزرو جایگزین می‌شود.

براساس آمارهای ارائه شده، برای تولید یک تن کاغذ باید 17 اصله درخت تنومند قطع ‌شود و این در حالی ‌است که هر درخت به‌ طور متوسط سالانه 6 کیلوگرم دی‌اکسیدکربن را به اکسیژن تبدیل می‌کند، اما زمانی این کاغذ به یک ارزش و سرمایه برای ما تبدیل می‌شود که بتوان در پروسه‌ای نه‌چندان طولانی آن را دوباره به چرخه استفاده بازگرداند .

 
البته اگر در تهران روزی 5 تن کاغذ بازیافت می شود روزانه 1800 تن زباله از سطح شهر مشهد جمع‌آوری می شود که 260 تن آن زباله خشک و بازیافت‌پذیر است و از 260 تن زباله‌ خشک بازیافت‌پذیر که روزانه از سطح مشهد جمع‌آوری می‌شود، 30 درصد آن معادل 86 تن کاغذ است.

بهترین روشی که مشهد برای این کار انجام داده سازمان مدیریت پسماند مشهد برای جمع‌آوری کاغذ‌های باطله ازسوی پیمانکاران بخش خصوصی، با ادارات، مدارس و دکه‌های مطبوعاتی همکاری دارد که در این اقدام 300 مدرسه، 868 اداره و 72 دکه مطبوعاتی مشارکت دارند. اما در کنار ادارات، مدارس و دکه‌های مطبوعاتی، فروشگاه‌های لوازم‌التحریر منتخب نیز با دریافت کاغذهای باطله شهروندان، بن خرید کتاب به آن‌ها ارائه می‌کنند.
بنابراین اگر فرهنگ سازی تفکیک کاغذ از زباله های خشک در تهران صورت بگیرد و به مانند شهر مشهد هماهنگی با ادارات و مدارس و دکه های مطبوعاتی شکل بگیرد به بهترین نحو می شود از هدررفت این طلای کثیف که کاغذ تکه ای از آن است جلوگیری شود.

 

شناسنامه


کدخبر: ۳۴۶۳۱۷
تاریخ: ۱۴۰۲/۸/۲     ساعت: ۸ : ۳۲
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: اختصاصی جهانی پرس       زیرسرویس: اختصاصی جهانی پرس
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
  • ١٩ شوال ١٤٤٥
  • Apr 28 2024