صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
مدیریت شهری
اجتماعی
هنر و اندیشه
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش

احیای هنرهای سنتی قدیمی با خط کوفی

استفاده از خط در معماری ایران مربوط به قبل از اسلام است اما خط در دوره اسلامی علاوه بر کارکردهای زیبایی شناسانه، جنبه ماهیتی نیز یافت در معماری ایران خطوط مختلفی از کوفی تا ثلث و نستعلیق مورداستفاده قرار گرفته اند اما در این میان تاثیر خط کوفی به دلیل سادگی و زیبایی مورد توجه بیشتری قرار گرفت

به گزارش جهانی پرس - اکرم جدیدی ممتاز- این هنر، با قابلیت انعطاف پذیری وشکل پذیری اش، در تمام ابعاد زندگی مسلمانان به ویژه درمعماری ،ظروف سفالی ،اشیاءفلزی ، پارچه ها وغیره به نحوی ازانحاء گسترش پیدا کرد.
نمایشگاه آثار هنری آینه‌کاری و کوفی‌نگاری «از دل نور» به همت مرکز معماری اسلامی حوزه هنری با همکاری فرهنگسرای نیاوران برگزار شد. به همین بهانه گفتگویی با مصطفی مومنی راد مدیر مرکز معماری حوزه هنری  داشتیم .
_ نظر شما راجع به برگزاری این نمایشگاه چیست؟
بخش اینه این نمایشگاه ، سومین دوره خود را می‌گذراندند اما شایداولین مرتبه است که به خط کوفی و آثار استادهمایون  مقدس و ترجمه شان پرداخته است و همینطور سومین نمایشگاهی است که اثار استاد سیاوش طرزی و هنرجویانش را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داده است.
خوشبختانه به نظر من از نظر کمی و کیفی بهترین و کامل ترین نمایشگاهی است که من در حوزه های هنرهای ایرانی _ اسلامی دیده ام و کارهایی که تا الان که در حوزه ی خط در این نمایشگاه به معرفی شدند به  لحاظ فنی و هنری کارهای سیاوش طرازی هستند که  هنرجویی و آماتوری نیست
جلوه ای که این جنس نمایشگاه ها دارداحیای هنرهای سنتی قدیمی است بعضا وقتی به هنرهای سنتی مان نگاه می کنیم آنها را کارهایی غیر امروزی، خیلی گران و دور از دسترس می بینیم همتی که دوستان و همکاران در مرکز معماری به لحاظ هنری انجام دادند  این است که این کارها را امروزی کردند
و این کارها را در دسترس قرار دادند.
کارهایی که روی دیوار ها به نمایش گذاشته شده مربوط به ۸۰ یا ۱۰۰ سال پیش نیست یا کار یک هنرمند طراز اول و کهنه کار نیست بلکه اثر یک جوان ۲۵ یا ۳۰ ساله است که تازه در ابتدای فعالیت هنری خود است و این هنرمند بطور قطع این آثار  در نقطه بلوغ و پختگی جلوه ی دیگری دارد.پس از این جنبه این نمایشگاه ، نمایشگاه متفاوتی است  که کارهای خارق العاده ای را به نمایش گذاشته است.
بازدید این آثار که زمان چند ساعت را طی می‌کند کارهایی است که چندین ماه یا سال زحمت تعدادی از هنرجوها و اساتید است که با خون جگر و بی خوابی های شبانه در معرض دید بازدید کنندگان قرار گرفته است. پی این نمایشگاه یک نمایشگاه عادی اثر هنری نیست که چند کار را با یک خط فکری و هنری چیده شده باشد.به همین دلیل این آثار کاری ارزشمند ، سنگین و قوی است و ما امیدواریم که این مسیر ادامه داشته باشد و سایر هنرهای سنتی ایرانی اصیل هم به همت بخشی از اساتید و هنرمندان جوان احیاشوند و ایران فرهنگی ، هنردوست و زیبای یکپارچه داشته باشیم.

شناسنامه


کدخبر: ۳۴۹۰۲۶
تاریخ: ۱۴۰۲/۱۰/۷     ساعت: ۵ : ۴۸
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: اختصاصی جهانی پرس       زیرسرویس: اختصاصی جهانی پرس
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
  • ٢٢ شوال ١٤٤٥
  • May 01 2024