صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
مدیریت شهری
اجتماعی
هنر و اندیشه
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش

اثر انگشت انسان منحصربه فرد نیست

بررسی‌های هوش مصنوعی حاکی از آن است که اثر انگشتان انسان منحصر به فرد نیست.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری جهانی پرس-هانیه حیدری، بشر تاکنون بر این باور بود که اثر هر انگشت یک انسان بی‌نظیراست حال نتایج تحقیقات مبتنی بر هوش مصنوعی نشان داده که اثر انگشت انسان منحصر به فرد نیست؛ حداقل در مقایسه با یکدیگر بی‌نظیر نیستند. یافته‌های جدید می‌تواند منجر به بازگشایی مجدد بسیاری از پرونده‌های جنایی قدیمی شود.
مدت‌ها اعتقاد بر این بود که اثر انگشت‌های مختلف یک شخص در نوع خود بی‌نظیر است. بدین معنا که اثر انگشت اشاره یک فرد شباهت بسیار کمی به اثر انگشت حلقه وی دارد. منحصر به فرد بودن «اثر انگشت درون فردی» تاثیر زیادی بر علم پزشکی قانونی داشته است. برای مثال اگر در صحنه‌های جرم جداگانه، اثری از انگشتان مختلف یک مجرم به جا مانده باشد، پیدا کردن ارتباط بین آنها برای پلیس بسیار دشوار خواهد بود.
محققان دانشگاه کلمبیا هوش مصنوعی جدیدی به نام «شبکه متضاد عمیق» توسعه داده‌اند و بررسی‌های این ابزار هوشمند نوین می‌تواند تاثیر بسزایی نحوه آنالیز صحنه‌های جرم در آینده بگذارد. این هوش مصنوعی جدید با پایگاه داده‌ای شامل 60 هزار اثر انگشت آموزش داده شده و حال محققان دریافته‌اند پیش‌بینی دو اثر انگشت از یک فرد با دقت 77 درصد ممکن است. در صورتی که اثر تمامی انگشتان فرد در اختیار این ابزار هوشمند گذاشته شود، دقت تشخیص آن به مراتب بالاتر می‌رود. به گفته گروه تحقیقاتی، این یافته‌ها می‌تواند کارایی علم پزشکی قانونی فعلی را 10 برابر افزایش دهد.
 

شناسنامه


کدخبر: ۳۵۲۶۷۵
تاریخ: ۱۴۰۲/۱۰/۳۰     ساعت: ۱۵ : ۵۰
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: اختصاصی جهانی پرس       زیرسرویس: اختصاصی جهانی پرس
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
  • ٢٢ شوال ١٤٤٥
  • May 01 2024