صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
مدیریت شهری
اجتماعی
هنر و اندیشه
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش

نوشیدنی‌های گازدار در فضا چگونه عمل می‌کنند؟

نوشیدنی‌های گازدار در فضا شبیه به نمونه‌های زمینی نیستند چراکه بدون نیروی گرانش، حباب‌های دی اکسید کربن شناور نمی‌شوند.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری جهانی پرس-هانیه حیدری، نوشیدنی‌ گازدار یا سودا آبی است که در آن دی اکسید کربن تحت فشار حل شده باشد.  حباب‌های دی اکسید کربن تحت تاثیر نیروی گرانش به سطح مایع می‌آیند و با غلبه بر نیروی کشش سطحی آزاد می‌شوند.
دی اکسید کربن در مایعات با یک فشار طبیعی به راحتی حل نمی شود بنابراین برای حل آن در نوشیدنی ها تحت فشار زیادی قرار می‌گیرد. تا زمانی که درب بطری بسته است داخل آن فشار یکنواختی وجود دارد اما به محض آن که درب باز می شود یک تغییر شدید در فشار هوا بین داخل و خارج بطری ومولکول های گاز ایجاد می شود که به طور ناگهانی به فضای بیشتری برای فوران شدن احتیاج دارد. نتیجه این اختلاف فشار صدای فش فشی است که هنگام باز شدن درب بطری می شنوید. مولکول های دی اکسید کربن به دام افتاده و حین باز شدن درب به سرعت قصد فرار دارند به طوری که می توانید به راحتی این صدا را بشنوید.

 رفتار نوشیدنی‌های گازدار در فضا کاملا با آنچه در زمین رخ می‌دهد متفاوت است. بدون گرانش شیب چگالی در نوشیدنی وجود ندارد بنابراین حباب‌های آن به طور تصادفی داخل مایع شناور می‌شوند.
گاهی اوقات یک حباب با نیروی لازم برای غلبه بر کشش سطحی به حباب دیگری برخورد می‌کند و دو حباب ادغام می‌شوند. بنابراین با گذشت زمان اکثر حباب‌های موجود در نوشیدنی گازدار به یکدیگر می‌پیوندند و تبدیل به چند حباب بزرگ می‌شوند و حباب‌های دیگر را به نوعی فوم ساکن تبدیل می‌کنند.
 

شناسنامه


کدخبر: ۳۵۲۷۴۶
تاریخ: ۱۴۰۲/۱۱/۲     ساعت: ۱۱ : ۳۹
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: اختصاصی جهانی پرس       زیرسرویس: اختصاصی جهانی پرس
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
  • ٢٢ شوال ١٤٤٥
  • May 01 2024