صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
مدیریت شهری
اجتماعی
هنر و اندیشه
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش

«فوت و فان» کتابی برای علاقه‌مندان به طنزنویسی

کتاب «فوت و فان» که با عنوان «فوت و فان، کارگاه شعر طنز با تشکر از همراهی پسران حاج حسین سوهانی به جز آق مصطفی» منتشر شده‌؛ اثر کاربردی است که طنزنویسی را به علاقه‌مندان آموزش می‌دهد.

به گزارش جهانی پرس، داود حسنلو- در این کتاب عباس احمدی یا همان شاطر عباس قمی که نویسنده اثر است، به مخاطبانش با آوردن مثال‌ها و نمونه‌های متعدد از بزرگان جهان شعر و ادبیات می‌آموزد که چطور به فهم بهتر از مسائل دست یابند.
این کتاب با یک مقدمه آغاز می‌شود و در ادامه مباحثی از جمله اینکه طنز چیست و با تشریح صنایع ادبی و شگردهای طنز، انواع آن شرح داده شده است.
اگرچه نمی‌توان مطالعه یک کتاب را آموزش صفر تا صد مقوله عظیمی چون حوزه طنز و طنزنویسی دانست اما خواندن کتابی چون «فوت و فان» با وجود کم‌حجم‌ بودن اثری کاربردی و یک درسنامه‌ بسیار خوب است و مخاطب را با دنیای طنز آشنا خواهد کرد. به عبارتی دیگر این کتاب می‌تواند برای جنسیت‌ها و گروه‌های سنی مختلف از نوجوانان گرفته تا بزرگسالان مناسب باشد و آن‌ها را به دنیای شعر و طنز نزدیک‌تر کند.
زبان ساده و روان کتاب و پرهیز از واردشدن به مسائل تخصصی باعث شده تا برای همۀ علاقه‌مندان به طنزنویسی مفید و کاربردی باشد.
کتاب فوت و فان ۳ فصل دارد. فصل اول خلاصه‌ای از مباحث نظری و تعاریف مرتبط با طنز است مثل تعاریفی از گونه‌های طنز. در فصل دوم نکته‌های کاربردی طنزسرایی، شگردهای بلاغی همراه با مثال بیان شده است. در فصل سوم نویسنده ۳۲ قطعه از اشعار طنز و ۱۸ قطعه رباعی موفق از شاعران و طنزپردازان معاصر را گردآوری کرده است و برای هرکدام توضیحی دربارۀ شگردهای طنزسرایی و خصوصیات برجستهٔ اثر ارائه کرده است.
در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:
بخدا من هم ملتفتم که هیچ کسی با کتاب و کارگاه و آموزش، شاعر و طنزنویس نشده و بخشی از قضیه استعداد ذاتی است. اما باور کنید ما در زمینه آموزش طنزنویسی و خاصه طنز منظوم، خلاء بزرگی در منابع داریم؛ در این سال‌ها دوستان از اکناف و اقصای ایران تماس می‌گیرند و پیام می‌دهند که بابا پس چی شد این جزوه آموزشی شعر طنز؟ حتی عده‌ای جلو در خانه تجمع کرده فریاد می‌زدند: یالا یالا فوت و فان میخایم یالا (مدیونید اگر فکر کنید دارم بازار گرمی می‌کنم!). خوب چه اشکالی دارد اگرکارگاه طنزنویسی در جایی تشکیل می‌شود یک منبع مطالعاتی هم معرفی شود و به بحث‌های ذوقی و تجربیات شخصی
بسنده نشود؟
 این کتاب این امکان را به مخاطب می‌دهد تا به صورت کاملا کاربردی با اصولی آشنا شود که در نهایت بتواند وارد دنیای طنزنویسی شود. اگر بخواهیم گوشه از این کتاب را برای مخاطب معرفی کنیم بهتر است به نسخه الکترونیکی آن اشاره کنیم که در دسترس همگان است و می‌تواند در ایام تعطیلات نوروزی کتابی خواندنی برای علاقه‌مندان به طنز و طنزنویسی باشد.
کتاب «فوت و فان» به همت انتشارات سوره مهر در قالب ۲۷۶ صفحه و قیمت ۱۶۵ هزار تومان در کتابفروشی‌ها عرضه می‌شود.

شناسنامه


کدخبر: ۳۵۷۵۸۳
تاریخ: ۱۴۰۳/۱/۱۰     ساعت: ۹ : ۴۶
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: اختصاصی جهانی پرس       زیرسرویس: اختصاصی جهانی پرس
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
  • ١٨ شوال ١٤٤٥
  • Apr 27 2024