صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
مدیریت شهری
اجتماعی
هنر و اندیشه
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش

از ۲۷ مهر بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس آغاز می‌شود

سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری گفت: ­­کار شورای نگهبان و هیئت های نظارت برای بررسی صلاحیت داوطلبان دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از ۲۷ مهر ماه به بعد آغاز خواهد شد.

به گزارش جهانی پرس از صدا و سیما، هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان گفت: لایحه تصویب معاهده سازمان ملل متحد راجع استفاده از ارتباطات الکترونیکی در قراردادهای بین المللی تأیید شد.
 آقای طحان نظیف درباره لایحه شورای حل اختلاف که از سال ۹۹ در رفت و آمد میان مجلس و شورای نگهبان بود، گفت که این لایحه خلاف شرع و قانون اساسی شناخته نشد.
 چسخنگوی شورای نگهبان گفت: لایحه ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی (کولبری و ملوانی) چند ابهام و اشکال داشت؛ مثلا مشمولان این قانون و شرایط آن‌ها مبهم است و باید دقیق مشخص شود تا کسی از قانون جا نماند و مفاهیمی مانند ملوانی و کولبری و ارتباط آن‌ها با فعالان مبادلات مرزی گسترده است.
 هادی طحان نظیف همچنین از تأیید طرح فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه صنعت خبر داد. او گفت پیش از این ۷ طرح درباره احکام نامعتبر در حوزه‌های مختلف به قانون تبدیل شده است. 
 
 سخنگوی شورای نگهبان گفت: طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها ایراد‌ها و ابهام‌های فراوانی داشت که بسیاری از آن‌ها برطرف شد؛ با این حال تعدادی از ایراد‌ها باقی مانده است.
 
او از بررسی طرح تأمین مالی تولید و زیرساخت‌ها در چند جلسه شورای نگهبان بررسی خبر داد و گفت که این طرح ایراد‌ها و ابهام‌هایی داشت و هیئت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام هم به این طرح ایراد‌هایی گرفته است.
 
سخنگوی شورای نگهبان گفت: لایحه موافقتنامه بین ایران و بلاروس درباره نظام ارتقای بازرگانی دو جانبه ایراد مربوط به استفاده از واژگان غیرفارسی داشت.
 
آقای طحان نظیف اضافه کرد: شورای نگهبان تقریبا در هر نشست خبری به استفاده از واژگان غیرفارسی در مصوبات اشاره می‌کند. این ایراد، زمان قانونگذاری را بالا می‌برد و پیشنهاد می‌کنیم مجلس توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشد و کارشناسانی به صورت ویژه با پاسداری زبان فارسی بپردازند یا در تنقیح قانون به آن توجه شود.
 
او گفت: طرح مرتبط با اختصاص قیر به دستگاه‌های اجرایی ایراد‌ها و ابهام‌هایی دارد. این مصوبه در قانون بودجه است و مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام بود و در نتیجه، تغییر و اصلاح این بند در مجلس، مغایر قانون اساسی است.
 
سخنگوی شورای نگهبان گفت: طرح دوفوریتی تمدید قانون برنامه ششم در شورای نگهبان بررسی شد، اما چون برخی ماده‌های این قانون، مصوب مجمع تشخیص بوده، مجلس نمی‌تواند آن را به تنهایی تغییر دهد، البته مجلس هم به آن اصرار کرد و طرح به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفته است.
 
او همچنین گفت گه طرح حمایت از گزارشگران فساد تنها در یک ماده ایراد داشت و با وجود اصلاح، همچنان ایرادش باقی مانده است.
 

هادی طحان نظیف گفت: شورای نگهبان در مرحله پیش ثبت نام ورودی ندارد و متقاضیان داوطلبی نمایندگی مجلس اطلاعات و مدارک را به دستگاه‌های مربوط می‌دهند تا استعلام شود.

­سخنگوی شورای نگهبان درباره  انتخابات مجلس گفت: آمار و ارقام مربوط به مرحله پیش ثبت نام و اعتراض داوطلبان باید از وزارت کشور دریافت شود و کار شورای نگهبان و هیئت‌های نظارت برای بررسی صلاحیت‌ها از ۲۷ مهر ماه به بعد آغاز خواهد شد.

طحان نظیف گفت: در قانون اصلاح شده انتخابات مجلس، شورای نگهبان فرصت بیشتری برای بررسی صلاحیت‌ها دارد تا بهتر از گذشته مسائل را با داوطلبان در میان بگذارد و پاسخشان را دریافت کند. 

او تأکید کرد: شورای نگهبان بررسی ویژه و غیرویژه ندارد و تنها بر اساس قانون، بررسی متقن انجام می دهد. اگر افراد اسناد و مدارک و گزارشی دارند، شورای نگهبان آن‌ها را بررسی خواهد کرد.

شناسنامه


کدخبر: ۳۴۴۸۴۹
تاریخ: ۱۴۰۲/۷/۱۵     ساعت: ۱۲ : ۷
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: سیاسی       زیرسرویس: سیاسی
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
  • ٢٥ شوال ١٤٤٥
  • May 04 2024