صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
مدیریت شهری
اجتماعی
هنر و اندیشه
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش
کارشناس مسائل غرب آسیا در برنامه گفتگوی ویژه:

جنگ رژیم صهیونیستی و حماس، طولانی نخواهد بود

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جنگ میان رژیم صهیونیستی و حماس، طولانی نخواهد بود، زیرا هیچ کدام از طرفین خواستار یک جنگ طولانی نیستند.

به گزارش جهانی پرس از صدا و سیما، آقایان ناصر ترابی و سیدرضی عمادی، کارشناسان مسائل غرب آسیا با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری دوشنبه ۱۷ مهر درباره حملات صهیونیست‌ها به مناطق مسکونی غزه و ابعاد ویژه عملیات طوفان الاقصی، گفتگو و تبادل نظر کردند و به پرسش‌ها در این زمینه پاسخ دادند.
متن کامل این برنامه به شرح زیر است:
مجری: همان طور که در خبر‌ها دیدید و شنیدید و به صورت ویژه هم شبکه خبر پوشش خبری داد امروز صهیونیست‌های ساکن در تل‌آویو و قدس در ۷۰ کیلومتری غزه آژیر هشدار موشک‌های مقاومت را تجربه کردند در ادامه خبر‌ها و تحولات فلسطین این را باید بگوییم که دست کم ۹۱ کودک در حملات اخیر صهیونیست‌ها به نوار غزه به شهادت رسیده و با توجه به شهادت دست کم ۵۷۷ فلسطینی از هر شش شهید یک نفر کودک بوده است. شمار زخمی‌های حملات هوایی و موشکی رژیم صهیونیستی به نوار غزه به ۵۶۰ نفر رسیده و ۲۹۸۰ نفر هم زخمی شده‌اند می‌خواهیم راجع به موضوع حملات صهیونیست‌ها به نوار غزه و البته ابعاد ویژه عملیات طوفان الاقصی با شما صحبت کنیم. مهمانان این برنامه را به شما معرفی می‌کنم در طول گفتگو هم مهمانان دیگری چه به صورت تلفنی و چه تصویری ما را همراهی خواهند کرد.
میهمانان حضوری این برنامه جناب آقای دکتر ناصر ترابی کارشناس مسائل غرب آسیا و آقای دکتر سید رضی عمادی از دیگر کارشناسان حوزه غرب آسیا هستند.
سوال: آقای دکتر عمادی بپردازیم به جنایت آفرینی رژیم صهیونیستی در غزه و اینکه در سومین روز طوفان الاقصی از این جنایت آفرینی و کشتار زنان و کودکان غیرنظامیان چه اهدافی را دنبال می‌کنند؟
عمادی: سه روز از طوفان الاقصی می‌گذرد و حقیقتاً کسی نیست که باور به این موضوع نداشته باشد که رژیم صهیونیستی دچار غافلگیری و دچار یک شوک بزرگ شده در پی این غافلگیری و در پی این شوک بزرگ به عبارتی رژیم صهیونیستی بین بد و بدتر گرفتار شده است. الان، چون در یک بازه زمانی ۲ ساله تلاش کرد که مقاومت را در فلسطین مهار کند در باریکه غزه مهار کند، اما یک دفعه دید نه تنها مهار نشده بلکه قدرت مقاومت به نوعی سر برآورده که سنگین‌ترین شکست ۷۵ ساله رژیم صهیونیستی را برایش تحمیل کرده است؛ بنابراین به نظرم می‌آید که رژیم صهیونیستی با حملات همه جانبه‌ای که علیه باریکه غزه دارد انجام می‌دهد به نحوی که طی این دو روز که حضرت عالی هم در ابتدای برنامه هم اشاره کردید ۵۶۰ فلسطینی به شهادت رسیدند که تقریباً حدود ۱۶۰ نفرشان زن و کودک بودند.
مجری: البته طبق آخرین آمار ۵۷۷ فلسطینی
عمادی: بله؛ ۵۷۷ فلسطینی. رژیم صهیونیستی از این حملات که علیه باریکه غزه انجام می‌دهد به نظر من چند هدف مهم را پیگیری می‌کند اولین هدف این است که رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند با زدن ضربه‌هایی به حماس و همچنین با زدن ضربه‌هایی به جمعیت غیرنظامی باریکه غزه به نوعی این شکست را جبران کند و آن هیمنه اطلاعاتی و نظامی‌اش که از بین رفته را برگرداند، اما واقعیت این است که نشریه گاردین من امروز دیدم یک تحلیلی زده بود که نوشته بود این شکست را اسرائیلی‌ها تا قرن‌ها از یاد نخواهند برد و هر چقدر بیشتر حمله کند آن هیمنه بر نخواهد گشت. هدف دومی که رژیم صهیونیستی از تداوم حملات به باریکه غزه دنبال می‌کند این است که به نوعی آقای نتانیاهو سعی می‌کند در درون، مخالفان را مهار کند آن‌ها را به نوعی بیاید و از فشار آن‌ها کم کند. از فشاری که قطعاً با پایان این جنگ بیشتر خواهد شد و کابینه نتانیاهو ضعیف‌تر خواهد شد به خاطر اینکه در درون اراضی اشغالی هم صهیونیست‌ها و مقامات صهیونیستی باور به این موضوع دارند که یکی از مهمترین دلایل این حمله عملکرد کابینه افراطی نتانیاهو و بودن وزیران افراطی، چون آقای بنگویر است که عملاً فلسطینی‌ها را تحقیر و تهدید می‌کنند و خشونت و سرکوب علیه فلسطینی‌ها را به شدت افزایش داده‌اند و این حمله برونداد این رفتاری است که انجام شده لذا به نظرم می‌آید که آقای نتانیاهو سعی دارد می‌کند که این فشاری را که بعد از پایان این حملات متحمل خواهد شد به نوعی با این حملات مدیریت کند و نشان بدهد که این حمله‌ای که اتفاق افتاده یک اتفاق بوده که دیگر اتفاق نخواهد افتاد، ولی به نظرم قطعاً به این هدف خودش دست پیدا نخواهد کرد.

سوال: آقای دکتر عمادی در همین پاسخ چند سرفصل مهم را در موضوع طوفان الاقصی و شکست رژیم صهیونیستی در عین طوفان در عین عملیات اشاره کردید که حتماً هر کدام از آن‌ها را از محضر شما پرسش خواهم کرد. آقای ترابی نکته‌ای که آقای عمادی به آن اشاره کردند شکست رژیم صهیونیستی در حوزه نظامی و امنیتی و موضوعاتی که در طول سال‌ها و بازده‌های زمانی متفاوت برای آن در واقع عملیات‌های مختلف رسانه‌ای و تبلیغات متعددی انجام داده بودند در طوفان الاقصی ما این شکست را شاهد بودیم بپردازیم به اینکه حملات شدید الان در نوار غزه و ضد شهروندان و ضد کودکان و ضد زنان می‌تواند سرپوشی بر شکست‌های میدانی این رژیم باشد؟
ترابی: ببینید به نظر من نه تنها سرپوش نیست بلکه اوضاع را بدتر می‌کند در رژیم ببینید اسرائیل دقیقاً آن کاری را می‌کند که قابل پیش بینی از تفاوت کاری که جبهه مقاومت کرد با کاری که رژیم می‌کند در دو بخش است غافلگیری است این طرف هر چقدر غافلگیری بیشتر از آن طرف کاملاً پیش بینی شده است اسرائیل جز این کار دیگری ازش بر نمی‌آید کار دیگر چه کار می‌خواهد بکند که من حالا در ادامه عرض می‌کنم خدمت شما دوم ابتکار عمل است که ابتکار عمل دست چه کسی بوده آنچه که اتفاق افتاده که جنگ از حالت ژله‌ای خارج شده آن چند ساعت اول جنگ سوال این بود حماس تا کجا پیشروی می‌کند نقطه پیشروی حماس کجاست سوال بعد این بود که واکنش اسرائیل چیست که الان این دو تا سوال تقریباً پاسخش مشخص شده و ۲ سوال دیگر و یا به نوعی سه سوال مطرح می‌شود که آیا طرف‌های دیگری هم وارد این جنگ خواهد شد. اسرا چه وضعیتی دارند و پایان جنگ چه خواهد بود ببینید اسرائیلی‌ها در این شرایطی که قرار گرفته‌اند دارند یک اتفاقی را رقم می‌زنند بمباران مردم بی‌گناه و این از یک تاکتیکی می‌آید حالا نمی‌خواهم بگویم استراتژی زمین سوخته را ایجاد کنند بعد نیروی زمینی را بیاورند شما ببینید آمریکا هم در عراق همین کار را کرد در افغانستان همین کار را کرد یعنی بمباران هوایی به نوعی یک حالت کلاسیک در مواجهه با یک نیرویی جنگ چریکی آن هم از نوع شهری نه جنگل نه به شکل دیگر کسینجر یک جمله‌ای دارد من قبلاً هم عرض کردم که ارتش‌ها برای اینکه پیروز شوند باید برنده شوند، اما چریک‌ها برای اینکه پیروز شوند باید نبازند همین که نبازند پیروز هستند.
این‌ها الان از نظر روانی بعد از این هجمه سنگین وحشیانه‌ای که البته پیش بینی من این است که این بیشتر خواهد شد مردم عزیزمان به این توجه کنند احساس من این است که این روند تا هفته آینده اگر معادلات دیگری رقم نخورد و حرکت‌های دیگری در سطح منطقه شکل نگرد این روند بیشتر خواهد شد یعنی اگر اسرائیل خیالش راحت شود در جبهه شرقی و شمالی اتفاقی نمی‌افتد بمب‌های فسفری که استفاده می‌کنند بمب‌های قوی‌تری را خواهد ریخت و این کار را بیشتر خواهد کرد، اما عقلانیت و صبر راهبرد جبهه مقاومت در این چند سال ثابت کرده که از پس این بحران برمی‌آید.

سوال: آقای دکتر عمادی آقای دکتر ترابی اشاره داشتند به سناریو‌های احتمالی در روز‌ها و هفته‌های آینده در این نبرد، ولی بپردازیم به اینکه آنچه که ما در طوفان الاقصی از سوی محور مقاومت در فلسطین شاهد هستیم یک برنامه‌ریزی دقیق پیچیده و کاملاً با استفاده از ابزار‌های مختلف در حوزه هوایی زمینی دریایی و حتی الکترونیک اتفاق افتاد مهم‌ترین شاخص‌هایی که شکست رژیم صهیونیستی را در طوفان الاقصی به دنبال داشت و باعث شد که الان چنین حملات وحشیانه‌ای را نسبت به ساکنان غزه انجام بدهد چیست؟

عمادی: ببینید من به چند تا فاکتور می‌خواهم اشاره کنم؛ اولین مسئله این است که رژیم صهیونیستی یک تصویرسازی از خودش در رسانه‌های مختلف منطقه و جهان انجام داده بود مبنی بر اینکه دارای بهترین سازمان‌های اطلاعاتی و نظامی است این تصویرسازی الان شکست این غافلگیری که آقای دکتر اشاره کردند و کاملاً درست است مهم‌ترین شاخصه طوفان الاقصی هم هست این تصویرسازی را شکاند، چون رزمندگان قصام رزمندگان حماس اقداماتی را انجام دادند که خوب این اقدامات نشان می‌دهد که اصلاً ناخودآگاه نبوده ماه‌ها حتی شاید گفت که یک سال دو سال آموزش دیدند که این اقدامات انجام شده اینکه کوپتر‌ها می‌روند اینکه پهپاد‌های انتحاری می‌رود اینکه زمین نیرو‌های زمینی دیوار به آن بزرگی غزه را از آن عبور می‌کنند دیوار‌ها را تخریب می‌کنند روزنامه صهیونیستی می‌گوید که سه و نیم میلیارد شکل در یک روز به رژیم صهیونیستی خسارت وارد شده با این دیوارها. این‌ها اتفاقاتی نیست که یک شبه اتفاق بیفتد این‌ها برنامه‌ریزی شده از این‌ها آموزش دیده‌اند خب این هیمنه شکست این اعتبار نظامی و این تصویرسازی که به قولی رژیم صهیونیستی از آن به عنوان قدرت نرم خودش داشت یاد می‌کرد این از بین رفته است.

سوال: آقای دکتر عمادی همین جا را نگه دارید من تحلیل بیشتر را در این رابطه و این موضوع از شما می‌گیرم، اما آقای سید محمد حسن حسینی خبرنگار ما در جنوب لبنان، چون به صورت اینترنتی است اجازه بدهید که در ابتدا این ارتباط را بگیریم آقای حسینی سلام وقت شما بخیر با توجه به دور تازه حملات صهیونیستی به غزه و وحشیانه‌گری‌هایی که دارد انجام می‌دهد وضعیت الان در منطقه‌ای که شما هستید و همچنین بازتاب‌هایی طوفان الاقصی را برای ما توضیح بدهید؟
حسینی: با سلام خدمت شما ما الان دقیقاً در خط مرزی جنوب لبنان هستیم پشت سر من یکی از شهرک‌های صهیونیست نشین است که کاملاً تخلیه شده شما در لنز دوربین اگر که نشان بدهد خیابان‌ها کاملاً خلوت است هیچ ترددی صورت نمی‌گیرد هر از چند گاهی تانک‌های رژیم صهیونیستی یا خودرو‌های نظامی وارد این شهرک می‌شوند که تبدیل شده عملاً به یک پادگان پادگان کاملا نظامی دقیقاً دقایق پیش در بخش شرقی جنوب لبنان یعنی مناطق کپرشوبا و مزار شبا صدای انفجار شنیده شد گفته می‌شود نیرو‌های حزب‌الله تعدادی موشک به سمت پایگاه‌های ارتش رژیم صهیونیستی در این مناطق شلیک کردند حدود ۲۰ دقیقه پیش هم در بخش غربی جنوب لبنان ما شاهد حمله آتشباری توپخانه رژیم صهیونیستی به برخی مناطق مرزی بودیم امروز در درگیری‌هایی که صورت گرفت و حملات توپخانه‌ای و حملات هوایی رژیم صهیونیستی به برخی مناطق مرزی جنوب لبنان دست کم ۵ نفر از نیرو‌های حزب الله از رزمندگان حزب الله به شهادت رسیدند. در عملیات گردان‌های قدس شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین که یک عملیات نفوذی بود در منطقه جنوب لبنان در بخش غربی جنوب در منطقه ظهیره دست کم ۱۰ نظامی صهیونیست کشته یا زخمی شدند ارتش رژیم صهیونیستی تاکنون به کشته شدن دو نظامی اعتراف کرده‌اند وضعیت جنوب لبنان به رغم آرامش نسبی که هر از چند گاهی با شلیک توپخانه یا موشک شکسته می‌شود باید بگویم این وضعیت به شدت ملتهب است باید ببینیم در ساعت‌های آینده چه اتفاقی می‌افتد و پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که حزب الله به تجاوزگری‌های امروز رژیم صهیونیستی قطعاً پاسخ خواهد داد باید ببینیم زمان و شیوه این پاسخ به چه شکل خواهد بود.

سوال: خیلی متشکرم از توضیحات شما جناب آقای محمد حسن حسینی خبرنگار ما در جنوب لبنان. با شما خداحافظی می‌کنم آقای دکتر عمادی ادامه تحلیل شما و ضمن اینکه آقای حسینی اشاره کردند به پاسخ حزب الله لبنان نسبت به تجاوزگری‌های رژیم صهیونیستی؟
عمادی: من به یک نکته هیمنه اطلاعاتی‌اش اشاره کرده بودم و نکته دیگر این است که اسرائیل غافلگیر شده و اینکه اسرائیل این اندازه خشمگین است به دلیل این است که امنیتش اساساً زیر سوال رفته رژیم صهیونیستی کاملاً مدعی است که من ارتش برتر را در منطقه دارم و حتی جهان جز یکی از برترین ارتش‌های دنیا را دارم، اما الان امنیتش زیر سوال رفته تصاویری دارند منتشر می‌شود که نشان می‌دهد شهرک نشین‌ها دارند فرار می‌کنند رزمندگان حماس به داخل شهرک‌ها نفوذ کرده‌اند و خب این‌ها اساساً اعتبار نظامی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی را زیر سوال می‌برد.

سوال: الان آقای حسینی در این گزارششان اشاره کردند که این شهرکی که الان پشت سرشان بود خالی از سکنه هست و تقریباً تبدیل شده به یک پایگاه نظامی؟
عمادی: بله دقیقاً همین است یعنی اگر هم رژیم صهیونیستی اطلاع می‌داشت قبل از اینکه حمله انجام می‌شد مثل دفعات قبل این کار را انجام می‌داد، اما این دفعه این اطلاع را نداشت و آن ضربه به این بزرگی به رژیم صهیونیستی وارد شده که خودشان آقای نتانیاهو در تماس تلفنی که با بایدن امروز گرفته‌اند عنوان می‌کند که من باید نیرو‌های نظامی خودم را وارد غزه کنم دلیلی که دارد عنوان می‌کند این است که می‌گوید حماس با این حمله ما را تحقیر کرده به این دلیل می‌گوید من باید نیرو‌های نظامی خودم را وارد غزه کنم، چون واقعاً تحقیرآمیز بوده این حمله برای رژیم صهیونیستی، اما درباره این سوال دوم که پرسیدید ببینید اساساً حزب الله لبنان به نظر من به باور من با مقاومت فلسطین قابل مقایسه نیست، چون مقاومت فلسطین را می‌شود گفت که حلقه ضعیف‌تر مقاومت در منطقه است حزب‌الله لبنان به لحاظ قدرت بازدارندگی خیلی بالاتر از مقاومت فلسطین عمل می‌کند به نحوی که از سال ۲۰۰۶ به این طرف اسرائیل جرات حمله به حزب الله لبنان را نکرده لبنان امروز با لبنان ۲۰۰۶ اساساً قابل مقایسه نیست حزب الله امروز قابل مقایسه نیست. حزب الله امروز حتی در جنگ‌های زمینی هم کاملاً مسلط است، چون یک دهه رفته در خاک سوریه با تروریست‌ها مبارزه کرده به نظر من اساساً اسرائیل از درگیری نظامی جدی با حزب الله خودداری خواهد کرد چرا که می‌داند پاسخ حزب الله به مراتب شدیدتر از پاسخی خواهد بود که از حماس و گروه‌های مقاومت فلسطین دریافت کرده است.

سوال: می‌خواهم راجع به در ادامه اینکه سناریو‌های احتمالی را برای ادامه جنگ و این نبرد توضیح دادید بپردازیم به کل کشور‌های دنیا اجازه بدهید الان در ادامه فلسطین منطقه و جهان به چه سمت و سویی خواهند رفت در سایه این طوفان و این عملیات گسترده که اشاره می‌شود مقدمه‌ای بر یک عملیات گسترده‌تر برای آزادی قدس شریف است؟
ترابی: بله؛ به نظر من که این تاریخی که ما الان در آن حضور داریم می‌تواند به قبل و بعد تقسیم شود چه در حوزه منطقه و چه در حوزه جهان و چه در حوزه فلسطین ببینید اول حوزه جهان را وارد شوم به نظر من تاثیر این جنگ در حوزه نظم بین الملل زیاد خواهد بود یعنی حتی از اوکراین هم بالاتر خیلی مفصل است من نمی‌خواهم وارد شوم، ولی تاثیرات فراوانی را در نظم جدید جهانی و نظم چند قطبی شبکه‌ای این جنگ خواهد داشت حالا در این چند روز گذشته دو نفر از مقامات صهیونیستی صحبت کردند که این جنگ آینده اسرائیل از آینده ۵۰ سال ماست و خیلی تاثیر دارد. مسئله بعدی در حوزه منطقه از فرای حوزه اسرائیل و فلسطین من به نظرم این است که کشور‌هایی که دل به اسرائیل بسته بودند توجه کنند این‌ها با حماس درگیر هستند نه با حزب الله نه با ایران و نه با کشور‌های قدرتمند دیگر با حماس درگیر هستند اینقدر ذلیل هستند ببینید ایران رسماً اعلام کرده که اجازه تغییر ژئوپلوتیک منطقه را نخواهد داد. ما دوره گذشته هم در حوزه خودمختاری و استقلال کردستان عراق. خدا رحمت کند شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانی را ۲۰ دقیقه‌ای آنجا را جمع کرد و اسرائیل آنجا فتنه‌ای داشت در منطقه‌های دیگر حالا من نمی‌خواهم موضوع بحث ما نیست باید ببینند قدرت را که به چه کسی دل می‌بندند، اما در حوزه منطقه من احساسم این است که حالا یک مطلبی را آقای دکتر از یک نشریه خارجی بیان کرد به نظر من حالت طنز است که قرن‌ها باید در خصوص فکر کنند من فکر می‌کنم اسرائیلی‌ها باید به سال‌های آینده فکر کنند ببینند اصلاً دهه آینده هستند. یعنی با این روندی که دارد پیش می‌رود قرن‌ها که پیشکش برای دهه‌های آینده هم من بعید می‌دانم حضور داشته باشید، اما حرفم این است که در منطقه چند حالت ممکن است پیش بیاید اولاً داخل اسرائیل شما می‌دانید اسرائیل الان رفته به سمت دولت ملی دو تا حزب اپوزیسیون نتانیاهو آمدند متحد شده‌اند و دولت اسرائیل را شکل دادند قطعاً نتانیاهو وضعیت آینده‌اش وضعیت الان نخواهد بود و عرض کنم خدمت شما که مبادله و تبادل اسرا خیلی تاثیر می‌گذارد در آینده روابط و حضور نتانیاهو.

سوال: ببخشید کلام شما را قطع می‌کنم، اما هم اینک به صورت زنده و مستقیم تصاویری را تقدیم حضور بینندگان می‌کنیم که دور جدید حملات وحشیانه و تجاوزگری‌های رژیم صهیونیستی به غزه است رژیم صهیونیستی در سومین روز از عملیات گسترده با ابعاد منحصر به فرد و طوفان الاقصی امروز در فواصل زمانی مختلف مناطق مسکونی نوار غزه را مورد هدف قرار داد. ما امروز شاهد حملات هوایی و توپخانه‌ای رژیم صهیونیستی به مناطق مسکونی غزه بودیم که در اثر این حملات تعدادی از زنان و کودکان به شهادت رسیدند دست کم ۹۱ کودک در حملات اخیر صهیونیست‌ها به نوار غزه به شهادت رسیدند و با توجه به شهادت دست کم ۵۷۷ فلسطینی از هر شش شهید یک نفر کودک است تصاویری که به صورت زنده و مستقیم از نوار غزه ملاحظه می‌کنید در قاب شبکه خبر مربوط است به حملات هم اینک در غزه و دور تازه حملات هوایی رژیم صهیونیستی به غزه خیلی متشکر از اینکه همراه ما هستید تصاویر را به صورت زنده و مستقیم از دور جدید و حملات تازه و وحشیانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه و مناطق مسکونی غزه ملاحظه کردید. ادامه تحلیلتان آقای دکتر؟
ترابی: بله؛ عرض می‌کردم که به نظر بنده رابطه حماس و حوزه غزه مثل قبل نخواهد بود البته باید ببینیم که نقطه تثبیت کجاست و کجا قرار است دو جبهه نبرد توقف کند دقت کنیم که از این به بعد جنگ به داخل شهرک‌ها جنگ چریکی، پارتیزانی است گاهی یک تک تیرانداز می‌تواند یک یگان را یک هفته آنجا زمینگیر کند که حوزه تخصصی جریان جبهه مقاومت است. اتفاقاً با توجه به جنگ سوریه اینجا اتفاقاً بالاست و در این نقطه نقطه ضعف آنهاست و به خاطر همین است که از نظر زمینی وارد نمی‌شوند می‌خواهند یک زمین سوخته‌ای را ایجاد کنند و بعد وارد این منطقه شوند فکر می‌کنم مرز‌ها تحلیل من تا الان امروز این است مرز‌ها به حالت قبل برنمی‌گردد اگر جبهه مقاومت مدیریت درستی داشته باشد که تا الان هم به این شکل عمل کرده و پیشنهاد من پیش بینی من این است که جبهه لبنان جبهه مناسبی برای حضور در این حوزه الان نیست کرانه باختری رود اردن شما ببینید میانگین تقریباً روزی ۷ عملیات آنجا انجام می‌شود ۸۵ درصد کرانه باختری از اختیار اسرائیل خارج شده سوریه و بلندی‌های جولان به نظر بنده اگر قرار باشد کاری انجام شود آنجا مفیدتر خواهد بود.

سوال: آقای دکتر عمادی دقایق پایانی هم هست با توجه به میزان ارسال و استفاده مهمات رژیم صهیونیستی در طول این سه روز که حالا طبق خبر‌ها به مثابه جنگ‌هایی است که در بازده زمانی طولانی استفاده می‌کردند و موضع‌گیری‌هایی که اتفاق افتاد نسبت به انجام عملیات طوفان الاقصی و همچنین از هم پاشیدگی و فروپاشی که ما در درون رژیم صهیونیستی شاهد هستیم روند را در روز‌های آینده به چه صورت می‌بینید فکر می‌کنید به چه سمت و سویی خواهد رفت؟
عمادی: ببینید من اول برنامه عرض کردم رژیم صهیونیستی بین بد و بدتر به نوعی گرفتار شده اگر حمله نکند خوب هیمنه‌اش، اعتبارش، آبرویش از بین رفته و اگر حمله کند خوب تا کی می‌خواهد به این حملات ادامه بدهد من امروز که رسانه‌ها را پیگیری می‌کردم دیدم که فارن افرز آمریکا یک مطلبی را نوشته بود که خوب اسرائیل می‌خواهد با حماس چه کار کند، چون از اینجا به بعد حملات اسرائیل علیه حماس است تصور اسرائیل طی دو سال گذشته این بود که حماس همسو شده با سازش همسو شده با صلح سعی می‌کرد که این گفتمان را رواج بدهد سعی می‌کرد که میان جهاد اسلامی و حماس اختلاف بندازد و الان میبیند اختلاف گروه‌های فلسطینی را در مقابل رژیم صهیونیستی را و الان می‌بیند که چه کلاه بزرگی سرش رفته حماس مشغول آماده سازی بوده مشغول طرح‌ریزی بوده یک طرح‌ریزی کاملاً هوشمندانه و کاملاً بی‌نظیر و بی‌سابقه‌ای را علیه رژیم صهیونیستی انجام داده الان رژیم صهیونیستی به سمت این خواهد رفت که حماس را از بین ببرد حتی، اما توان این را ندارد، اما به نظر من به این سمت حرکت خواهد کرد که ضربات شدیدی را به حماس وارد کند. دلیل اصلیش هم این است که نمی‌خواهد افکار عمومی بپذیرد که اسرائیل ضعیف شده اسرائیل حقیر شده اسرائیل اعتبارش و آبرویش از بین رفته این یک نکته نکته بعدی هم این است که به نظر من یکی از اتفاق‌هایی که می‌تواند طی روز‌های آینده رخ دهد این است که میانجیگران منطقه‌ای و بین المللی تلاش کنند که طرفین را متقاعد کنند به اینکه به جنگ پایان بدهند.
تصور من این است که جنگ طولانی مدت نخواهد بود به دلیل اینکه هیچ کدام از طرفین خواستار یک جنگ طولانی مدت نیستند. اسرائیل به نظر من بیشتر از حماس خواستار یک جنگ طولانی مدت نیست. از ۲۰۱۴ به این طرف اسرائیل هر چقدر که جنگ می‌کند دو روز یا سه روز نهایتاً رسید به ۱۱ روز یا ۱۲ روز دیگر در عملیات سیف القدس، چون در داخل آسیب پذیری اش بالا است. این دفعه اتفاقاً میزان آسیب پذیری خیلی خیلی بالاتر بوده و بنابراین آمادگی جنگ طولانی را ندارد و به نظر من سعی می‌کند که یک سری ضرباتی را وارد کند تا وانمود کند که در واقع آن اعتبار از بین نرفته و احتمالاً به پیشنهاد‌های میانجیگران منطقه مصر، قطر و حتی سازمان ملل هم تلاش دارند می‌کنند که بیایند میانجی‌گری کنند برای اینکه متوقف کنند این جنگ‌ها را. طرفین یک سری امتیاز‌هایی را بدهند و بگیرند در نهایت، اما آخرین جمله را عرض کنم که این جنگ در داخل اسرائیل در داخل اراضی اشغالی یک زلزله شدیدی را ایجاد خواهد کرد هم در سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل هم در درون کابینه و در درون ساختار سیاسی رژیم صهیونیستی.

شناسنامه


کدخبر: ۳۴۴۹۵۳
تاریخ: ۱۴۰۲/۷/۱۸     ساعت: ۹ : ۴۴
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: سیاسی       زیرسرویس: سیاسی
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
  • ٢١ شوال ١٤٤٥
  • Apr 30 2024