صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
مدیریت شهری
اجتماعی
هنر و اندیشه
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش

حامیان حادثه تروریستی کرمان در فضای مجازی زیر ذره بین دستگاه قضا

معاون فرهنگی اجتماعی پلیس فتای فراجا گفت: کسانی که در فضای مجازی آگاهانه یا ناآگاهانه بخواهند باانتشار محتوای هنجارشکنانه و تشویش اذهان عمومی ، شعائر اخلاقی و دینی کشور را در موضوع حادثه تروریستی کرمان و حاج قاسم خدشه دار کنند؛ قطعاً در رصد پلیس فتا خواهند بود و برخورد قضایی و انتظامی با آن‌ها متصور خواهد بود.

به گزارش  جهانی پرس از شبکه خبر در گفت و گوی ویژه خبری (۱۶ دی ۱۴۰۲)  موضوع پیگرد قضایی حامیان تروریسم و هتاکان فضای مجازی را با حضور آقای دکتر حسن عبدلیان پور رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه؛ آقای دکتر محمد علمیه کارشناس فضای مجازی؛ سرهنگ رامین پاشایی معاون فرهنگی اجتماعی پلیس فتای فراجا و محمد مهدی عباسی پژوهشگر مسائل آمریکا به بحث و بررسی گذاشت. 

مقدمه مجری: همانطور که در خبر‌ها دیدید و شنیدید معاون فرهنگی اجتماعی پلیس فتا از شناسایی ۵۰۰ تارنمای توهین کننده به شهدای حادثه‌ی تروریستی کرمان خبر داد و گفت، از این تعداد صد تارنمای حرمت شکن در داخل کشور بودند، ضمن این که دادستان کل کشور هم از برخورد قانونی با تولیدکنندگان محتوای مجرمانه درباره‌ی حادثه‌ی تروریستی کرمان خبر داده است، در گفت و گوی ویژه خبری امشب می‌خواهیم راجع به ابعاد مختلف این موضوع صحبت کنیم یعنی پیگیری قضایی حامیان تروریسم و هتاکان فضای مجازی و بببینیم که به چه صورتی خواهد بود مسیر قانونی برای این موضوع چگونه تعریف شده و همچنین از بعد فضای مجازی، سواد رسانه‌ای و سایر مباحث این موضوع چگونه قابل تحلیل و بررسی است.
گفت و گوی ویژه خبری امشب اختصاص دارد به پیگیری قضایی حامیان تروریسم و هتاکان فضای مجازی درباره حادثه تروریستی کرمان. طبق خبری که معاون فرهنگی اجتماعی پلیس فتا داده و همچنین موضوعی که در دادستانی کل کشور در خصوص برخورد قانونی با تولید کنندگان محتوای مجرمانه درباره‌ی این حادثه مطرح است. اجازه بدهید طبق روال گفتگوی ویژه خبری هر شب نخست یک گزارش را تقدیم حضور شما بکنیم و برگردیم بحث و برنامه امشب را آغاز کنیم.

پخش گزارش

سوال: اقای دکتر علمیه ما چه در داخل و چه در خارج واکنش‌هایی هم در مقابل این واکنش‌ها و احساسات مردم داشتیم مروری کنیم بر آنچه در فضای مجازی در مورد موضوع امشب گفت و گو اتفاق افتاده است.
علمیه: یک مسئله خیلی مهم است و آن این است که حالا ما می‌گوییم فضای مجازی شاید بگوییم فضای سایبری بهتر باشد، چون ما داریم در آن زندگی می‌کنیم و اتفاقات را ما دو بعدش را دیدیم هم این طرف و هم آن طرف، واقعیت این است که یک مسئله بسیار مهم است و بزرگ و باید به آن توجه شود و آن این است که آیا در این سکو‌ها و پلتفرم‌های خارجی قوانین خودشان رعایت شده؟ ما می‌گوییم که نشر اکاذیب، خودشان می‌گویند، می‌گویند که در پلتفرم‌های ما نشر اکاذیب، توهین به عقاید، تشویش اذهان عمومی و این‌ها جرم است و تخلف است و نباید اتفاق بیفتد و اگر اتفاق بیفتد محتوا را حذف می‌کنند، چه بسا که ما بعضا در فضای مجازی می‌آییم یک مسئله سیاسی را و یک مسئله اجتماعی و یک مسئله مذهبی را تبلیغ می‌کنیم و روی آن کار می‌کنیم و می‌بینیم که این پلتفرم‌ها و سکو‌های خارجی آن را حذف می‌کنند، ولی این جا می‌بینیم که نه تنها حذف نکردند و بلکه حمایت هم کردند و این رفتار دوگانه واقعا وجود دارد، تعارف نداریم، این واقعیتی است که داریم ما می‌بینیم، تروریست‌ها از همین پلتفرم‌ها و از همین سکو‌ها دارند استفاده می‌کنند برای عضو گیری، برای تبلیغ کردن حتی برای عملیات، من شک ندارم که حالا اگر اطلاعات تکمیلی بیرون بیاید می‌بینید که همین تروریست‌ها از همین بستر‌ها استفاده کردند برای ارتباطات، برای اجرای اهداف شوم شان، لذا این یک بعد داستان است. این طرف داستان هم هر اتفاقی چه مثبت و چه منفی، در فضای مجازی ضریب می‌خورد به بازخورد بسیار بزرگتری دارد اتفاقی که در کرمان افتاد چند دقیقه بعد آن در گروه‌های خانوادگی، گروه‌های اجتماعی، گروه‌های رسانه‌ای، ویدئو‌ها و فیلم هایش منتشر شده بود و عکس هایش منتشر شده بود که بعضا خود شما هم در گزارش تان هم از همان‌ها استفاده می‌کنید همانی که مردم گرفتند، چون فضا فضای سایبری است و مردم در آن زندگی می‌کنند مردم از آن عکس می‌گیرند و فیلم می‌گیرند به سرعت منتشر می‌شود. حالا این جا حرف این است که وقتی که این قدر اطلاعات راحت دارد و گردش اطلاعات این قدر آزاد و راحت شده آیا ما قوانینی داریم که این را مدیریت کنیم آیا ما روی فضای مجازی مان یا فضای سایبری آیا ما نظارت داریم؟ کنترل داریم؟ آیا این که ولنگار است و باز است، این آن سوال اصلی است. آیا ما حاکمیت، روی این مسئله داریم؟ همانطور که حالا دوستان بزرگوار هستند که قطعا توضیح می‌دهند.

سوال: و پشت پرده کسانی که درباره این موضوع خلاف روایت و واقعیت منتشر می‌کنند و توهین می‌کنند و نشر اکاذیب می‌کنند که حتما از نظر قانونی ما با آقای دکتر عبدلیان پور بررسی اش می‌کنیم چه کسانی هستند؟
علمیه: نکته همین است مخالف و موافق در این وسط حضور دارند و آزادانه دارند بیان نظر می‌کنند، حالا بعضی از این‌ها صحیح است و بعضی از این‌ها می‌شود همان دروغ و کذب و تشویش اذهان عمومی و و و که عرض کردم نباید باشد، ولی وجود دارد، ما متاسفانه یک جایی اینقدر منفعل عمل کردیم که حق با ما است، ولی نمی‌توانیم از خودمان دفاع بکنیم، حرف صحیح را ما داریم می‌زنیم، ولی متاسفانه شنیده نمی‌شود این صدا، من یک مثال خیلی ساده بخواهم بزنم، اینستاگرامی که مسدود هم شده، در خیلی جا‌های دنیا حالا فقط بحث ایران هم نیست، در کشور‌هایی که حتی این‌ها دفتر هم دارند، به قول معروف حضور دارند، یک مسئله‌ی سیاسی یا اجتماعی و مذهبی که خلاف میل شان است متاسفانه دیده نمی‌شود و به شدت سانسور می‌شود.

سوال: آقای دکتر عبدلیان پور در این چند روزی که از حادثه‌ی کرمان دارد می‌گذرد و ما شاهد شهادت و مصدوم شدن جمعی از هموطنانمان بودیم دیدیم که برخی از صفحات توهین کردند با نشر اکاذیب ما را آزرده خاطر کردند و مردم ایران را آزرده خاطر کردند از منظر قانون توهین، تشویش، نشر اکاذیب چه مصداق‌هایی دارد؟ قرار است قانون چطور با آن‌ها برخورد کند؟
عبدلیان پور: همانطور که در گزارش تان هم بود بزرگترین حادثه تروریستی بعد از انقلاب رخ داد، ۱۲ کودک، ۳۳ زن، با یک وضعیت بسیار فجیع به شهادت می‌رسند، قلب همه جریحه دار شد، مردم ناراحت بودند و حقیقتا این ناراحتی باعث شد که واکنش‌هایی هم از طرف همه‌ی مردم داشته باشیم، ولی متاسفانه برخی از افراد آگاهانه حالا بعضی‌ها هم واقعا ناآگاهانه یکسری واکنش‌هایی را در فضای مجازی انجام دادند، من صحبت‌های مقام معظم رهبری را در هفته قوه قضائیه عرض می‌کنم خدمت شما، ایشان فرمودند که بعضی از افراد در بحث حقوق عامه شان فرمودند، بعضی از افراد امنیت روانی جامعه را به هم می‌ریزند این یکی از مصادیق حقوق عامه است، تشویش اذهان عمومی تعریفی دارد تشویش اذهان عمومی جرمی است که شخص با گفتار، رفتار یا نوشتار به صراحت یا به کنایه سبب آشفتگی ذهنی جامعه را فراهم می‌کند و شخص یا اشخاص و گروه‌هایی را که در نتیجه آبرو یا اعتبار آن را در نتیجه همین رفتار و گفتار مورد خدشه قرار می‌دهند، در قانون ماده‌ی ۶۹۸ و ۵۱۱ قانون مجازات اسلامی به آن پرداخته و در واقع جرم انگاری شده و مجازات تعیین شده، برخی از افراد متاسفانه با حضور در فضای مجازی یا حقیقی، پیام‌ها و یا محتوایی را منتشر می‌کنند که می‌تواند واجد وصف مجرمانه باشد، نه تنها تشویش اذهان عمومی، یکی از آن‌ها نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی می‌تواند باشد، توهین، تهدید، افترا، تبلیغ علیه نظام و ... می‌تواند باشد که توسط دستگاه قضایی قابل تعقیب است و در صورتی که محکوم بشوند مجازاتی برابر با شش ماه تا دو سال حبس یا ۵ تا ۱۰ سال را در پی خواهد داشت.

سوال: شاکی خصوصی باید این موضوع داشته باشد یا نه دادستان بعنوان مدعی العموم می‌تواند وارد شود؟
عبدلیان پور: قطعا دادستان به عنوان مدعی العموم می‌تواند و وارد شده است کما این که شاکی خصوصی هم می‌تواند شکایت کند و باز قابل تعقیب و مجازات خواهد بود.

سوال: چند دسته را عنوان کردید و روی آن تاکید کردید کسی که آگاهانه این کار را انجام می‌دهد کسی که ناآگاهانه انجام می‌دهید و دسته بندی‌ها و طبقه بندی‌هایی که شما به لحاظ قانونی برای ما متذکر شدید، راجع به هر کدام که چه مجازاتی خواهند داشت؟ مسیر قانونی چگونه طی خواهد شد؟
عبدلیان پور: همانطور که فرمودید با شکایت شاکی خصوصی یا مدعی العموم که همان دادستان است آغاز می‌شود و شروع می‌شود و قابل تعقیب است، هر کدام از افراد ممکن است یکی از این جرایم یا نه، چند تا از این جرایم را مرتکب شده باشند. بعضی‌ شاید شامل همه‌ی این جرایم و اشد مجازات بشوند، بعضی‌ها هستند که اصلا کارشان است، یعنی بار چندمشان است و قطعا قانونگذار مجازات بیشتری را برای این‌ها تعیین کرده، تشدید مجازات می‌شوند، بعضی‌ها هم آگاهانه.

سوال: مجازات برای آن‌ها تعریف شده، به ما می‌گویید مثلا کسی که برای اولین بار و آگاهانه این کار را انجام می‌دهد یا کسی که قبلا مرتکب چنین اقدامی شده و الان برای بار دوم یا چندمین بار مرتکب این اتفاق شده و این برخورد و این نشر اکاذیب و توهین قرار است قانون برای او چه تصمیم گیری‌هایی بکند مجازات او چگونه است؟
عبدلیان پور: قطعا مجازات‌هایی که خدمت شما عرض کردم در همین مواد ۶۹۸ ماده ۵۱۱ قانون مجازات اسلامی و سایر موادی که در قانون مجازات اسلامی بیان شده و در واقع مصادیقی که به آن‌ها بار می‌شود بر اساس این قوانین و این مواد قانونی مجازات می‌شود، قطعا افرادی که تکرار می‌کنند یا افرادی که فرمودید آگاهانه، کسی که آگاهانه این کار‌ها را انجام می‌دهد، می‌تواند به تبلیغ علیه نظام محکوم بشود و آن جرائم دیگری که الان خدمت شما عرض کردم.

سوال: من اگر اشتباه می‌کنم شما اصلاح کنید به لحاط قانونی و از بعد حقوقی اش، کسی که آگاهانه این کار را انجام می‌دهد، چون از یک حادثه تروریستی دارد حمایت می‌کند و آن را رواج می‌دهد می‌شود به نوعی حامی تروریست درست است؟
عبدلیان پور: بله می‌شود عنوان کرد

سوال: و این از نگاه قانون جرم انگاری شده
عبدلیان پور: بله در خصوص تروریسم و حامیان تروریسم ما در ماده ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی این جرم انگاری شده، تعریف شده و مجازات برای آن تعریف شده، بند یک ماده یک قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم که بیان می‌کند ارتکاب یا تهدید به ارتکاب هر گونه اقدام خشونت آمیز از قبیل قصد، قتل، سوء قصد، اقدام خشونت آمیز منجر به آسیب جسمانی شدید، ربودن، توقیف غیر قانونی و گروگان گیری اشخاص و یا اقدام خشونت آمیز آگاهانه علیه افراد دارای مصونیت قانونی یا به مخاطره انداختن جان، آزادی آن‌ها به قصد تاثیرگذاری بر خط مشی، تصمیمات و اقدامات دولت جمهوری اسلامی ایران و افرادی که در قلمرو دولت جمهوری اسلامی ایران این کار را انجام می‌دهند مجازاتش هم در ماده ۲ قانون مبارزه با تروریسم در صورتی که حکم محاربه و افساد فی الارض هم می‌توانیم در مواردی به این‌ها بار کرد که در این ماده تعریف شده و در غیر این صورت دو تا ۵ سال حبس برای آن در نظر گرفته البته مجازات مالی هم هست، این مواردی است برای افراد حامی ترویسم یا تروریست‌هایی که مرتکب جرایم مجرمانه در قلمروی کشور جمهوری اسلامی ایران شده اند.

سوال: من می‌خواهم راجع به سواد رسانه‌ای صحبت کنم، یک بخشی از صحبت‌های آقای دکتر عبدلیان پور  زنگ خطر را بیشتر در فضای مجازی متوجه مخاطبان و متقاضیان این فضا می‌کند و آن هم بالا بردن سطح سواد رسانه‌ای است در مورد آن‌هایی که شاید با آگاهی کمتر وارد این فضا می‌شوند، اما اجازه بدهید قبل از این که این بحث را با شما ادامه بدهم، ارتباط بگیریم با جناب سرهنگ رامین پاشایی معاون فرهنگی اجتماعی پلیس فتای فراجا. جناب سرهنگ راجع به شناسایی ۵۰۰ تارنما و همچنین مراحل دیگری که در مورد این هتاکان در فضای مجازی توسط پلیس فراجا طی شده برای بینندگان گفت و گوی ویژه توضیح بفرمایید:
سرهنگ پاشایی: : متأسفانه از روز چهارشنبه همزمان با این اقدام تروریستی متأسفانه شاهد انتشار محتوایی در سطح فضای مجازی کشورمان بودیم که مغایر با هنجارها و حرمت شکنی بود، بعضاً تمسخر، تحریف و شایعه سازی که تماماً در مصادیق تشویش اذهان عمومی و یا جریحه دار کردن احساسات عمومی است، قانونگذار محترم هم به صراحت این موضوع را جرم انگاری کرده است و برای آن مجازات تعیین کرده است، پلیس فتا هم برحسب وظایف ذاتی خودش، به عنوان ضابط قوه قضاییه در این حوزه وارد شده است، مضافاً بر این که حجم وسیعی از درخواست‌های مردمی، انجمن‌ها و سازمان‌های اسلامی را هم ما داشته ایم، جهت برخورد با این هنجارشکن ها. همانطوری که در خبر هم ما کار کردیم، ۵۰۰ تارنمای مجرمانه در این حوزه شناسایی شده اند، مورد پایش سایبری قرار گرفتند، پایش فنی قرار گرفتند، نهایتاً ۱۰۰ تارنما با هویت معلوم شناسایی شدند با هماهنگی مرجع قضایی و همکاری با سایر دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی این افراد مورد پیگرد قانونی قرار گرفتند. بعضی‌ها بازداشت شده اند...

سؤال: جناب سرهنگ آیا کل هتاکان در فضای مجازی همین تعداد بودند یا آنچه که فعلاً تا این مرحله مورد شناسایی قرار گرفته اند، ۵۰۰ تا است و مراحل شناسایی بیشتر یا برخورد دقیق‌تر در دست بررسی شما و اقدام است؟
سرهنگ پاشایی:
ما در خبر هم همین را کار کردیم، تا لحظه‌ای که آخرین محتویات مربوط به این قضیه، مغایر باشد ما همچنان این قضیه را در داخل کشور ادامه می‌دهیم و قطعاً برخورد با کسانی را که این شایعات، این صحبت‌ها و این محتوای هنجارشکنانه را بدون هیچگونه سندی منتشر می‌کنند و باعث جریحه دار شدن احساسات عمومی می‌شوند ادامه می‌دهیم.

سؤال: اشاره کردید در خبر که ۱۰۰ تارنمای حرمت شکن در داخل کشور بودند، به دستگاه قضا معرفی شده اند؟
سرهنگ پاشایی:
بله معرفی شده اند، خب بعضی‌ها نیاز به توجیه و راهنمایی داشته اند، بعضی‌ها ناآگاهانه همانطوری که در برنامه گفته شد، یک خبری را بدون هیچگونه سندی یعنی بر طبق آن چیزی که از سوی معاند و محرز منتشر می‌شود، در داخل کشور انتشار داده بودند، با همه این‌ها برخورد شد، اقدام قضایی پلیس فتا همچنان برعلیه مرتکبان و کسانی که بخواهند خدایی ناکرده خدشه دار کنند شعائر اخلاقی و دینی کشور و مخصوصاً مرتبط با موضوع حادثه تروریستی کرمان، حاج قاسم عزیز، قطعاً در رصد پلیس فتا خواهند بود و برخورد قضایی و انتظامی با آن‌ها قطعاً متصور خواهد بود.

سؤال: جناب سرهنگ هشدار پلیس فتا  به آن‌هایی که شاید ناآگاهانه وارد این فضا شده باشند چه است و نهیب به آن‌هایی که آگاهانه وارد این فضا شده اند؟
سرهنگ پاشایی:
آگاهانه یا ناآگاهانه فرقی نمی‌کند،  هر محتوایی که باعث تشویش اذهان عمومی باشد، باعث جریحه دار شدن احساسات عمومی باشد، منطبق نباشد باهنجار‌های کشور، قطعاً جرم است، برخورد پلیس فتا با آن‌ها اتفاق خواهد افتاد، من از هموطنان عزیزم خواهش می‌کنم که اگر خدایی ناکرده، محتوایی در این خصوص منتشر کرده اند، خودشان قبل از اینکه پلیس فتا یا سایر مراجع امنیتی سراغ آن‌ها بیاید، خودشان حذف کنند. باور بفرمایید حجم وسیعی از درخواست ها، تماس‌های شبانه روزی هموطنان را ما داشته ایم با پلیس فتا که بسیاری از این تارنما‌ها هم توسط هموطنان عزیز به ما گزارش شده است، قطعاً برخورد ما همچنان با آخرین محتوا که بخواهد خدایی ناکرده حرمت شکنی کنددرباره این مسئله ادامه خواهد داشت.

سؤال: آقای دکتر علمیه، افزایش سطح سواد رسانه‌ای برای مخاطبان این فضا؟
علمیه:
این مقوله که دنیا درگیر آن است، در اروپا، در امریکا، در سنین مختلف این چالش را دارند که به دلیل نبود سواد رسانه‌ای و تخصص در این حوزه، فیک نیوزها، اصطلاح خارجی اش، فیک نیوز‌ها وجود دارد و مردم درگیر آن هستند. حالا چه کار باید کنند، آموزش باید بدهند، در دنیا کورس‌ها و سرفصل آموزشی سواد رسانه‌ای تعریف شده است و دارد کار می‌کند. در ایران هم از دبستان شروع کرده اند آموزش دادند، حالا اینکه این آموزش‌ها چقدر مؤثراست، چقدر خوب دارد آموزش داده می‌شود، چقدر به آن پرداخته می‌شود، این واقعاً جای سؤال دارد. عملکرد پارسال را اگر بخواهیم در آموزش و پرورش، در مقاطع تحصیلی که آموزش و پرورش اطلاع می‌دهد، نمره بدهیم، از صد شاید با ارفاق، با تک ماده بتوانیم به زور به آن ۱۹ یا ۲۰ بدهیم. یعنی وضعیت ما متأسفانه وحشتناک است، بعضی از مدارس یا بعضی از خانواده‌ها در این حوزه سرمایه گذاری کرده اند، در اینترنت اگر سرچ کنند، در رابطه با سواد رسانه ای، کلی آموزش‌های رایگان است، خود بنده، همکاران من، دوستان من، وظیفه داشته ایم، تکلیف دیده ایم، آمده ایم محتوا تولید کرده ایم، به رایگان هم دراختیار همه است و می‌توانند بیایند و ببینند و آموزش ببینند. این یک بخش داستان است، که می‌شود سهم مردم، یعنی مردم خودشان بیایند، سرچ کنند، بگردند پیدا کنند و سعی کنند یاد بگیرند. یک بخش دیگر تکلیف حاکمیت است، ما تعارف نداریم، ببینید همین محتوایی که جناب سرهنگ فرمودند، اگر اشتباه نکنم ضریب بگیریم ۲۰ درصد آن در سکو‌ها و پلتفرم‌های داخلی بود، معنی این چه است، ۸۰ درصد همچنان در پلتفرم‌های خارجی محتوا دارد تولید و منتشر می‌شود، قطعاً هم دسترسی به آنها، شناسایی آنها، سرنخ گرفتن از آنها، به راحتی پلتفرم‌های داخلی نخواهد بود. اینجا چه کار باید کرد، آیا قانونگذار اینجا تکلیفی دارد، بنده بعنوان یک کارشناس فضای سایبری سؤالم این است که آیا قوه قضاییه اقدامی می‌کند، تا الان آیا شکایتی از فلان سکو یا پلتفرم شده است که شما قانون را خودت، روزی که کاربر دارد ثبت نام می‌کند، گفته اید که شما اجازه ندارید محتوای توهین آمیز بگذارید، یک بودایی اگر یک عادتی دارد، یک اعتقادی دارد، من اگر این را تمسخر کنم این جرم است و پیج من را می‌بندد، اینجا دوپهلو عمل می‌کند، تعارف هم نداریم و می‌بینیم که واقعاً دوپهلو عمل می‌کند و سیاست کاملاً دوگانه دارند، تازه به ضرر ما هم دارند کار می‌کنند، اینجا آیا وزارت امور خارجه، که متولیان آن وزارت امور خارجه است، قوه قضاییه است، نهاد ریاست جمهوری است بعنوان بخش دولتی، و قاعدتاً بخشی اش هم شورای عالی فضای مجازی مرکز ملی فضای مجازی، آیا این چهار تا دستگاه تا الان یکبار آمده اند در یک پرونده مشترک یک طرح دعوای بین المللی کرده باشند، حالا شاید هم کرده باشند، دوستان اگر بدانند و اطلاع داشته باشند، ولی حداقل من چیزی که جستجو کردم و متأسفانه به نتیجه صحیح نرسیده ام، پرس و جو هم کرده ام، دوستان مورد و مصداقی را نداشته اند که بتوانند مثال بزنند. پس این هم سهم ما می‌شود، باز من این جمله را بعنوان جمله پایانی این بخش عنوان کنم، فضای سایبری ما به شدت رها شده است و باید سروسامان داده شود، ما در این موضوع فاجعه کرمان اتفاق بدی که افتاد، دل همه خون بود، من بعید می‌دانم انسان سالمی، انسانی پیدا شود روی کره زمین، این عکس‌ها و ویدئو‌ها را ببیند و غصه نخورد و غم نداشته باشد، حالا می‌بینیم که یک عده آمده اند یک محتوایی تولید کرده اند، تمسخر کرده اند، هتک حرمت کرده اند، اگر در دهان این‌ها زده نشود، با این‌ها برخورد نشود، قانونی، پس با چه کسی و کجا باید برخورد شود.

سؤال: آقای دکتر عبدلیان پور، ما برخورد‌هایی که در این فضا صورت گرفته است، برخورد‌های بازدارنده‌ای بوده است، اصلاً شما بعنوان مرکز وکلای قوه قضاییه، اولین کار‌هایی که انجام داده اید راجع به حداقل این ماجرا چه بوده است، برای اینکه اینگونه موارد تکرار نشود کدام کار‌ها را کرده اید؟
عبدلیان پور:
از لحظه‌ای که این حادثه تلخ به وقوع پیوست، چون ما در کرمان هم مرکز وکلا و هم مرکز کارشناسان داریم، به عزیزان گفته شد که همراهی و همکاری کنند، خصوصاً با خانواده عزیزان داغدیده قطعاً نیاز به وکیل دارند در دادگاه ها، حتماً وکلای عزیز ما در مرکز کرمان این کار بزرگ را انجام می‌دهند، همراهی می‌کنند با خانواده ها.

سؤال: این کار که در صحنه عمل است، در صحنه فضای مجازی و آن هتاکی‌ها و توهین‌ها و نشر اکاذیبی که صورت گرفته است، مرکز وکلای قوه قضاییه چه اقداماتی انجام داده است یا قرار است انجام بدهد؟

علمیه: پیرو دستور امروز صبح دادستان محترم کل کشور مبنی بر برخورد قاطع با اشخاص غافل یا معاندی که با تولید، انتشار و بازنشر محتوایی کذب موجب تشویق اذهان عمومی مردم را فراهم کرده اند، به معاونت حقوقی مرکز گفته شده است که ورود کند، با احصای این مصادیق مجرمانه در کارگروه‌های تخصصی خودشان، ضمن اعلام گزارش به دادستان محترم کل کشور و طرح شکایت و پیگیری موضوع تا حصول نتیجه به فوریت اقدام کنند، این کار انجام شده است، قطعاً پیگیری خواهیم کرد، قطعاً به صورت جدی این موضوع را دنبال می‌کنیم و یک مطلبی که عرض کنم که خیلی هم مهم است، از این تریبون خدمت همه هنرمندان، اندیشمندان و خواص همراه و حامی انقلاب اسلامی که در محکومیت این حادثه کنشگری انقلابی در فضای مجازی و رسانه‌ای داشته اند، اما متأسفانه متأسفانه توسط برخی افراد معلوم الحال مورد توهین، اهانت و هجمه قرار گرفته اند، الان می‌بینیم به هر حال با توجه به اینکه خیلی از عزیزان کنشگری داشته اند و واکنش‌های خیلی خوبی داشته اند در فضای مجازی، بعضی از افراد غافل متأسفانه این افراد را مورد هجمه قرار داده اند. عرض می‌کنم که ما حامی این عزیزان هستیم، درکنار آن‌ها هستیم تا با سربازان عرصه عدالت اگر نیاز به وکیل داشته باشند، نیاز به طرح دعوی داشته باشند، به حمایت داشته باشند، ما درکنار آن‌ها هستیم و قطعاً کمک و همراهی خواهیم کرد تا حصول نتیجه هم درکنار آن‌ها هستیم تا من بعد همانطور که آقای دکتر فرمودند، افرادی به خودشان این جسارت و جرأت را ندهند که چنین توهین و جسارتی داشته باشند.

سؤال: آقای عباسی، یک مقدار راجع به دیگر کشور‌ها صحبت کنیم، شما در حوزه امریکا دارید فعالیت می‌کنید و پژوهشگر هستید، مثلاً در امریکا توهین عقاید، توهین به مقدسات، نشر اکاذیب یا آن چیزی که برخلاف ایدئولوژی و ساختار آن‌ها باشد، از نظر قانونی چه مجازات‌هایی دارد؟
عباسی:
بله در ایالات متحده مطابق متمم اول قانون اساسی امریکا، بحث آزادی بیان وجود دارد، اما از آن طرف قوانین زیادی هم وضع شده است و برای اینکه یک نفری بیاید تشویق کند به تروریست و حمایت از تروریست صورت بگیرد، جرم انگاری شده است. برای مثال قانون و حکمی که دیوان عالی امریکا سال ۲۰۱۰ میلادی تصویب کرد مطابق آن، حمایت از سازمان‌های تروریستی خارجی صریحاً در قوانین امریکا منع شده است. برای مثال همان موقع یک موردی بود آقای جاوید اقبال، به صرف همکاری با شبکه المنار، در امریکا محکوم شد یا قوانینی که در سایر کشور‌ها وجود دارد، برای مثال فرانسه خیلی قوانین گسترده‌ای دارد، ماده ۲۴ قانون مطبوعات فرانسه صریحاً می‌گوید، تحریف و حمایت از جرایم و اقدامات تروریستی و همچنین توجیه و دفاع از آن‌ها جرم انگاری شده است و تا ۵ سال حبس و ۴۵ هزار یورو جریمه دارد یا در انگلستان در سال ۲۰۰۶ میلادی قانونی موسوم به تروریست تصویب شد، قانون تروریست، آنجا صریحاً منع می‌کند تمجید و تشویق از اقدامات تروریستی را؛ که چند وقت قبل هم شاهد آن بودیم که یک پسربچه ۱۷ ساله‌ای در شهر ناتینگهام در بریتانیا آمده بود و حمایت کرده بود از یکی از اقدامات تروریستی و در یک گروه تلگرامی، محکومیتی که در دادگاه برای آن بریده شده بود تا ۱۲ ماه حبس بود. یعنی اینچنین قوانین جدی در کشور‌های مختلف وجود دارد، در اسپانیا هم قوانینی وجود دارد، در کادانا، در آلمان که با پلتفرم‌ها مواجه هستند یعنی صریحاً مثلاً دولت آلمان به تلگرام می‌گوید که این محتوایی که بارگذاری شده است و حمایت از اقدام تروریستی اگر تا ۲۴ ساعت حذف نشود حتی در قانون آمده است که تا ۵۰ میلیون جریمه هم خواهد داشت.

سؤال: آقای عباسی تفاوت تعریف تروریسم را از نگاه امریکا و فرانسه با دیگر کشور‌ها مثلاً کشور خودمان هم یک گریزی بزنیم و صحبت کنیم.
عباسی:
آن‌ها مصادیق مختلفی را برای تروریسم قائل هستند به نوعی بخشی اش با ما اشتراک دارد، ولی بخش قابل توجهی اش تعریف غلط آن‌ها از تروریسم است، برای مثال همان اتفاقی که افتاده بود در سال‌های گذشته برای آقای جاوید اقبال که با شبکه المنار همکاری داشتند، برای مثال آن‌ها حزب الله را به غلط یک گروه تروریستی می‌دانند. یا اقدامی که دولت فرانسه صورت داد، آقای دنیس تروی آمده بود یک کاریکاتوری کشیده بود و حمایت کرده بود تلویحاً از یازدهم سپتامبر و آنجا آمده بودند و حکمی برای ایشان بریده بودند جریمه مالی گسترده‌ای هم بود. اما تعریف بسیار متفاوتی دارند که مصادیق آن را هم عرض کردم.

 
شناسنامه


کدخبر: ۳۴۹۲۵۹
تاریخ: ۱۴۰۲/۱۰/۱۷     ساعت: ۱۰ : ۱۶
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: سیاسی       زیرسرویس: سیاسی
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
  • ١٩ شوال ١٤٤٥
  • Apr 28 2024