صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
مدیریت شهری
اجتماعی
هنر و اندیشه
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش

رتبه صادرات ایران به عمان را تا پایان سال تغییر می‌دهیم

نایب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عمان در نشست تخصصی کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی این اتاق گفت : با همکاری مشترک اعضای اتاق بازرگانی رتبه صادرات محصولات کشاورزی و صنایع مواد غذایی ایران به عمان را تا پایان سال پایین می‌آوریم و با تشکیل کمیسیون حقوقی فعالیت تجار را تسهیل می‌کنیم.

به گزارش جهانی پرس ازَ ریال نیوز؛ اولین نشست تخصصی کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق بازرگانی مشترک ایران و عمان صبح امروز سه شنبه نهم آبان ماه با حضور حداکثر اعضاء برگزار شد. در این نشست محسن نقاشی ، نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی، دکتر ناصرالدین اسلامی فرد ، رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی و شیرزادیان و علوی اعضای هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ایران و عمان به‌عنوان سخنران حضور داشتند.

دکتر ناصرالدین اسلامی فرد، رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق بازرگانی ایران و عمان کمتر شدن سختگیری‌ها در گمرک برای تجار را یکی از راه‌های تسهیل صادرات دانست و گفت: با جنگ غزه و اسرائیل بسیاری از مردم عمان به‌صورت خودجوش شرکت‌های مواد غذایی مثل مک‌دونالد و پپسی را تحریم کردن و امروز زمان مناسبی برای معرفی محصولات ایرانی است.

او ادامه داد: با توجه به این که مردم عمان بلوچ هستند و ریشه‌های ایرانی دارند فضاهای فرهنگی بسیار مشترکی بین این دو کشور وجود دارد. امروز ما هشتمین کشور صادرکننده به عمان هستیم و امید داریم با فعالیت و همگرایی هر چه بیشتر تا پایان سال جاری به رتبه ششم واردات به عمان دست پیدا کنیم.

اسلامی فرد تأکید کرد: مردم عمان خرید ماهانه خود در ماه مبارک رمضان را به شکل یکجا انجام می‌دهند بنابراین در ماه‌های بهمن و اسفند سال جاری می‌توان با برنامه‌ریزی و برگزاری نمایشگاه فروش خوبی از محصولات ایرانی به این کشور داشت.

محسن نقاشی ، نایب رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق بازرگانی مشترک ایران و عمان نیز در این نشست گفت: باید برای گسترش صادرات از برندهای استاندارد و معتبر استفاده کنیم زیرا عمان در سال سی میلیارد دلار واردات دارد و شصتمین کشور واردکننده است.

او افزود: برای فروش آنلاین و بهتر محصولات ایرانی تاکنون برخی کارخانه‌های ایرانی سایت‌های فروش خوبی راه‌اندازی کردند که قابلیتی برابر با سایت آمازون را دارد.

او عدم تحریم واردات مواد غذایی و محصولات کشاورزی را از فرصت‌های مناسب پیش روی بازار ایران دانست و گفت: تاکنون عدم تجربه و آگاهی باعث از بین رفتن اجناس و اعتبار ایران شده است اما با ایجاد زیرساخت‌های مناسب درعمان، این کشور می‌تواند سکوی پرتاب مناسبی به کشورهای مختلف ازجمله آفریقا باشد.

شیرزادیان ، عضو هیئت‌رئیسه و نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران و عمان یکی از چالش‌های تجارت در کشور عمان را عدم حضور تجار واقعی در این کشور دانست و افزود: متأسفانه برخی تجارت را وسیله کسب اقامت در این کشور قرار می‌دهند و در عمل صادرات قابل‌ملاحظه‌ای به ایران و عمان انجام نمی‌شود. با تشکیل کمیسیون حقوقی در اتاق بازرگانی ازاین‌پس بستر مناسبی فراهم می‌شود تا تجار برای عقد قرارداد همفکری لازم را انجام دهند.

وی بازار تجارت در عمان را کاملاً رقابتی دانست و گفت: بازار تجارت در این کشور بسیار مستعد هرگونه فعالیت تجاری است زیرا بازار آزاد و این مهم باعث شده تا رقابت زیادی بین تولیدکننده‌ها در کشورهای مختلف برای جلب بازار ایجاد شود.

شیرزادیان ذائقه غذایی مردم ایران و عمان را بسیار نزدیک دانست و بیان کرد: صنایع غذایی قابلیت و پتانسیل صادراتی عظیمی دارد این بازار بنا بر دلایل مختلف تاکنون به‌درستی استفاده‌نشده است این کشور با مرز مشترک با کشور یمن می‌تواند به‌عنوان مرکز تجاری مناسبی برای صادرات مواد غذایی به سایر کشورهای منطقه باشد.

او افزود: اولین نمایشگاه تخصصی صنایع کشاورزی و مواد غذایی ایرانی آذرماه امسال در عمان برگزار می‌شود.

علوی ، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران و عمان در ادامه این نشست بیان کرد: متأسفانه اغلب تجار ایرانی تاکنون به شکل چمدانی صادرات انجام دادند و به این مهم به شکل تخصصی و علمی نگاه نشده است. می‌توان با دسترسی که عمان به کشور یمن و آفریقا دارد بازار مناسبی برای تجارت در منطقه ایجاد کرد.

در ادامه این جلسه صاحبان صنایع مواد غذایی و محصولات کشاورزی مختلف به معرفی فعالیت‌های مجموعه خود و قابلیت‌های موجود برای صادرات محصول به عمان پرداختند. جمشید کلانتر هرمزی مدیر شرکت «سبزدانه» گفت: ما به دلیل عدم درک درست از بازار جهانی هیچ برند شاخص بین‌المللی درزمینهٔ مواد غذایی نداریم. با رویکرد صادرات تک‌تک محصولات و فعالیت مستقل به‌جایی نمی‌رسیم و باید سیستم رو اصلاح کنیم.

همچنین علی کیانوش، مدیر شرکت تجاری شالی بیان کرد: مشکل صادرات عدم زیرساخت مناسب دولتی برای تجار است امیدواریم با مشارکت و همکاری مستمر اتاق بازرگانی این مشکلات کم شود.

انوری در ادامه گفت: تولیدکننده‌ها می‌خواهند شخصاً به صادرات محصولات خود بپردازند که این کار اشتباه است زیرا جنس این دو کار متفاوت است. باید قسمت صادرات و بازرگانی محصولات به یک شرکت جداگانه و معتبر در این زمینه سپرده شود.

گفتنی است؛ در این نشست شرکت بین المللی مهام تدبیر آرکا به مدیریت خانم ندا حاج ملک بعنوان مجری برگزاری تور نمایشگاه آگرفود عمان معرفی شد.

شناسنامه


کدخبر: ۳۴۶۴۷۴
تاریخ: ۱۴۰۲/۸/۱۰     ساعت: ۲۳ : ۲
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: اقتصادی       زیرسرویس: اقتصادی
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
  • ٢٦ شوال ١٤٤٥
  • May 05 2024