صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
مدیریت شهری
اجتماعی
هنر و اندیشه
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش
در چهارمین جلسه شورای توسعه سواحل مکران به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور؛

کلیات طرح جامع توسعه مکران به تصویب رسید

در چهارمین جلسه شورای توسعه سواحل مکران به ریاست معاون اول رئیس جمهور،‌ طرح جامع و برنامه توسعه منطقه مکران مورد بحث و بررسی قرار گرفت و کلیات آن به تصویب رسید.

به گزارش جهانی پرس از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، محمد مخبر در چهارمین جلسه شورای توسعه سواحل مکران، مکران را منطقه فرصت‌ها خواند و برنامه ریزی برای توسعه این منطقه با محوریت و فعال کردن مردم طبق یک نقشه و سند آمایش سرزمینی بر اساس اسناد بالادستی را ضروری خواند.

وی تاکید کرد: ایجاد ۲۷ شهر و نقطه جدید ساحلی از مهمترین برنامه های دولت سیزدهم برای فعالسازی اقتصاد دریامحور است که از این تعداد حدود ۱۰ شهر در منطقه مکران قرار دارد و می تواند بستر مناسبی را برای سرمایه گذاری توسط شرکت های داخلی و خارجی فراهم آورد.

در این جلسه که وزرای نفت،‌ جهاد کشاورزی،‌ نیرو و راه و شهرسازی،‌ دبیر هیات دولت،‌ معاون حقوقی رئیس جمهور،‌ دبیر شورای توسعه سواحل مکران و نمایندگان دستگاه های ذیربط اجرایی و دولتی حضور داشتند،‌ گزارشی از طرح جامع و برنامه توسعه ۵ ساله مکران ارائه شد.

طبق این گزارش توسعه منطقه مکران با دیدگاه آباد سازی سواحل،‌ توسعه دریا محور و نگاه راهبردی به مناطق دریایی دیده شده است که این طرح ۵ ساله توسعه براساس بررسی اسناد فرادستی همانند طرح آمایش سرزمین،‌ طرح آمایش استان های سیستان وبلوچستان و هرمزگان، ‌طرح توسعه و عمران منطقه ساحلی مکران و سند طرح جامع مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی ایران تهیه شده است.

بر این اساس بارگیری و انتقال ۱۵ میلیون تن کالا در سال در مسیر کریدور های بین المللی،‌ گسترش سکونتگاه ها و شهرهای موجود و ایجاد شهرهای جدید به میزان ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر، گسترش زیرساخت های فرهنگی و آموزشی،‌ تولید و انتقال ۱۷ هزار مگاوات برق،‌ تامین و انتقال ۳ میلیون متر مکعب آب شرب کشاورزی و صنعتی،‌ ایجاد ۴۰۵۰ تخت درمانی و ایجاد ۵ منطقه پیشران اقتصادی در سواحل و توسعه صنایع نفت و گاز و پتروشمی‌،‌ معدنی و گردشگری،‌ شیلات و کشاورزی،‌ کشتی سازی و پشتیبانی بندری،‌ صنایع الکترونیک و حمل و نقل از جمله اهداف برنامه ۵ ساله سواحل مکران است.

گفتنی است طرح توسعه سواحل مکران در این جلسه پس از بحث و بررسی در کلیات مورد تصویب قرار گرفت و مقرر شد دستگاه‌های ذیربط نظرات اصلاحی خود را ظرف دو هفته آینده اعلام کنند و این سند در کمیته ای با حضور مقامات تعیین شده نهایی و سپس ابلاغ شود.

همچنین در این جلسه مقرر شد برای توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل در پس کرانه با محوریت ساخت بزرگراه و محور ساحلی،‌ توسعه فرودگاه‌ها و تکمیل خطوط ریلی خصوصا خط ریلی چابهار ـ زاهدان برای اتصال به شبکه ریلی کشور تسریع صورت پذیرد.

شناسنامه


کدخبر: ۳۴۹۲۵۵
تاریخ: ۱۴۰۲/۱۰/۱۷     ساعت: ۱۰ : ۱۱
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: اقتصادی       زیرسرویس: اقتصادی
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
  • ١٨ شوال ١٤٤٥
  • Apr 27 2024