صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
مدیریت شهری
اجتماعی
هنر و اندیشه
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش

تسریع طرح‌های توسعه‌ای در فولاد سرمد ابرکوه

شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه هم‌اکنون سه طرح توسعه‌ای احداث کارخانه کلاف‌سازی با ظرفیت تولید ۴۵۰ هزار تن کلاف فولادی، کارخانه فولادسازی با ظرفیت تولید ۶۰۰ هزار تن شمش فولادی و احداث کارخانه احیا مستقیم با ظرفیت تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن آهن اسفنجی با سرمایه‌گذاری بیش از ۳۰۰ میلیون یورو و اشتغال‌زایی مستقیم بالغ بر یک هزار نفر را در دست اقدام دارد.

به گزارش جهانی پرس؛ شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه هم‌اکنون سه طرح توسعه‌ای احداث کارخانه کلاف‌سازی با ظرفیت تولید ۴۵۰ هزار تن کلاف فولادی، کارخانه فولادسازی با ظرفیت تولید ۶۰۰ هزار تن شمش فولادی و احداث کارخانه احیا مستقیم با ظرفیت تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن آهن اسفنجی با سرمایه‌گذاری بیش از ۳۰۰ میلیون یورو و اشتغال‌زایی مستقیم بالغ بر یک هزار نفر را در دست اقدام دارد که بهره‌برداری و راه‌اندازی هر یک از این پروژه‌ها علاوه بر تکمیل زنجیره تولید فولاد، سود چشمگیری را نصیب سهام‌داران عمده این مجتمع صنعتی خواهد کرد.

 

در حال حاضر زنجیره فولاد به بخشی مهم و اثرگذار در اقتصاد جوامع مختلف تبدیل شده که اثرات چشمگیر آن از جنبه‌های مختلف همچون ایجاد ارزش افزوده، توسعه اشتغال‌زایی، تامین نیاز صنایع پایین‌دستی و رشد اقتصادی قابل بررسی و ارزیابی است. طبق آمار انجمن جهانی فولاد (WSA)، فولادسازان در کشورهای مختلف یک میلیارد و ۷۱۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تن فولاد خام در ۱۱ ماهه سال ۲۰۲۳ تولید کردند. در این مدت، میزان تولید فولاد خام ایران به ۲۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تن رسید و کشور ما با حفظ جایگاه خود، کماکان در رتبه دهم برترین تولیدکنندگان فولاد جهان ایستاد. صنعت فولاد در ایران با پیشرفت قابل‌توجهی طی دهه‌های اخیر همراه بوده است؛ به نحوی که تا اواخر دهه ۵۰ شمشی، میزان تولید فولاد کمتر از یک میلیون تن بود اما با گذشت حدود چهار دهه، هم‌اکنون این میزان به بیش از ۳۰ میلیون تن افزایش یافته است و خوشبختانه نام ایران در میان ۱۰ تولیدکننده برتر فولاد جهان دیده می‌شود.

 

ضرورت توسعه تولید در صنایع پایین‌دستی فولاد

 

در این میان با توجه به ضرورت تامین پایدار خوراک (سنگ‌آهن) مورد نیاز فولادسازان، شرکت‌های بزرگ معدنی و فلزی کشور بخش عمده فعالیت خود را بر صنایع بالادستی زنجیره فولاد اعم از تولید کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی متمرکز کرده‌اند؛ البته از آنجایی که بیش از ۹۰ درصد فولاد ایران با استفاده از آهن اسفنجی در واحدهای احیا مستقیم و ذوب آن در کوره قوس الکتریکی تولید می‌شود، بدیهی است که فولادسازان کشور به دنبال رشد تولید و اجرای طرح‌های توسعه‌ای در بخش بالادست و حتی میانی زنجیره فولاد باشند اما باید توجه داشت که هم‌اکنون صنعت فولاد در جهان، در حال پیشروی به سمت تولید و صادرات محصولات فولادی خاص و با ارزش افزوده بالا در بخش پایین‌دست و کارخانجات مختلف نوردی است که این مهم، ضرورت توسعه سرمایه‌گذاری در صنایع پایین‌دستی زنجیره فولاد کشور و رشد تولید محصولات ارز‌ش‌افزا همچون انواع مقاطع طویل فولادی به ویژه میلگرد را بیش از پیش افزایش می‌دهد. بدون شک توسعه صنایع پایین‌دستی فولاد، منجر به ایجاد ارزش افزوده بیشتر همگام با رونق تولید و صادرات محصولات فولادی خواهد شد و فعالان این بخش چاره‌ای جز حرکت در جهت تولید کمی و کیفی پایدار برای حضور موفق در بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی ندارند.

 

شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه به عنوان یکی از برترین تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان میلگرد فولادی در کشور به شمار می‌آید که فعالیت خود را از سال ۱۳۹۱ با ظرفیت اسمی تولید ۴۵۰  هزار تن انواع میلگرد آجدار «A3» از سایز هشت تا ۳۲ (قابلیت تولید تا سایز ۴۰) آغاز کرده است. ترکیب سهام‌داران صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه را شرکت‌های معدنی و صنعتی چادرملو، تجلی توسعه معادن و فلزات، بین‌المللی معدنی و صنعتی سی پی جی، تولید و توسعه پویا انرژی نگین سبز خاورمیانه، سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات و تعاونی مصرف کارگران مجتمع معدنی سنگ‌آهن چادرملو تشکیل می‌دهند که بخش عمده این سهام به چادرملو (۵۱٫۷ درصد) و تجلی (۴۷٫۹ درصد) تعلق دارد. حضور غول بزرگ معدنی و صنعتی کشور یعنی «کچاد» و همچنین اولین شرکت پروژه‌محور بازار سرمایه یعنی «تجلی» در ترکیب سهام‌داران شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه، خود مهر تاییدی بر  اعتبار بالا و درخشش برند فولاد سرمد ابرکوه در صنعت فولاد کشور است.

 

یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این واحد صنعتی، تولید انواع میلگرد آجدار بر پایه استانداردها و تکنولوژی‌های روز دنیاست که پس از عرضه در بورس کالا، در اختیار مشتریان مختلف قرار می‌گیرد. شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه، بخش عمده‌ شمش فولادی مورد نیاز خود را از «کچاد» به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان این محصول در کشور تامین کرده و علاوه بر به‌کارگیری تخصص و تجربه کارشناسان داخلی، انواع میلگرد آجدار را بر پایه دانش و فناوری مورد استفاده در شرکت (STG) ایتالیا تولید می‌کند. از طرفی، شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه، به عنوان دومین عرضه‌کننده بزرگ میلگرد در بورس کالای ایران شناخته می‌شود؛ به نحوی که برای مثال، روز چهارشنبه ۲۰ دی ماه امسال، ۱۵ هزار تن از انواع محصولات این شرکت در بورس کالای ایران، عرضه و از این میزان، چهار هزار و ۶۰۰ تن معامله شد. انواع میلگرد آجدار فولاد سرمد ابرکئ در معاملات این روز با قیمت ۲۱۴ هزار و ۵۷۰ ریال عرضه شد که با همین قیمت نیز به فروش رسید. علاوه‌براین، شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه در ۹ ماهه امسال، موفق به تولید ۳۵۳ هزار تن میلگرد شده و با توجه به روند روبه‌رشدی که با حمایت سرمایه‌گذاران عمده خود یعنی شرکت‌های معدنی و صنعتی چادرملو و تجلی توسعه معادن و فلزات در پیش گرفته است، به نظر به ظرفیت اسمی تولید خود در پایان سال جاری دست خواهد یافت.

 

پیشرفت قابل‌توجه طرح‌های توسعه‌ای فولاد سرمرد ابرکوه

 

در حال حاضر شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه سه طرح توسعه‌ای احداث کارخانه کلاف‌سازی با ظرفیت تولید ۴۵۰ هزار تن کلاف فولادی، کارخانه فولادسازی با ظرفیت تولید ۶۰۰ هزار تن شمش فولادی و احداث کارخانه احیا مستقیم با ظرفیت تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن آهن اسفنجی را در دست اقدام دارد که راه‌اندازی هرکدام از پروژه‌ها، نقش بسزایی در اشتغال‌زایی منطقه و همچنین افزایش درآمد و سودآوری این شرکت ایفا خواهد کرد. با توجه به میزان بالای تقاضای بازار و تعداد محدود واحدهای فعال در حوزه کلاف‌سازی از یک سو و ایجاد ارزش‌ افزوده قابل‌توجه محصول کلاف فولادی از سوی دیگر،  شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه احداث کارخانه کلاف‌سازی«Wire Rod» را با هدف تولید کلاف فولادی آجدار و ساده از سایز ۵.۵ تا ۱۶ میلی‌متر با همکاری شرکت پومینی ایتالیا در سال ۱۳۹۶ آغاز کرد؛ اگرچه اجرای این پروژه پس از تشدید تحریم‌های ظالمانه علیه کشور، با توقف در یک بازه زمانی چهار ساله همراه شد اما در ادامه پس از کاهش تحریم‌ها و با واردات بخشی از تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز در تیر ماه سال پیش، اجرای پروژه کلاف‌سازی از سرگرفته شد. لازم به ذکر است که این پروژه، زمینه اشتغال‌زایی مستقیم بیش از ۵۰ نفر را فراهم می‌کند و ضمن برخورداری از پیشرفت فیزیکی قابل‌توجه ۷۴ درصدی، به احتمال فراوان تا پایان سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

 

طبق آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، ۲۱ میلیون و ۶۲۰ هزار تن فولاد میانی شامل ۱۳ میلیون و ۵۶۲ هزار تن بیلت و بلوم و هشت میلیون و ۵۸ هزار تن اسلب در هشت ماهه امسال تولید شده که این میزان با افزایش ۱٫۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال پیش (۲۱ میلیوین و ۲۲۵ هزار تن) همراه بوده است. با توجه به اهمیت تامین پایدار شمش فولادی در واحدهای نورد و به منظور تامین خوراک مورد نیاز تولید انواع میلگرد آجدار، شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه در سال ۱۳۹۲ احداث فاز اول کارخانه فولادسازی را با ظرفیت تولید ۶۰۰ هزار تن شمش فولادی در ابعاد ۱۳۰×۱۳۰ و ۱۵۰×۱۵۰ میلی‌متر بر پایه تکنولوژی مورد استفاده در شرکت (STG) ایتالیا آغاز کرد. اجرای این پروژه نیز به دلیل چالش‌های ناشی از تحریم، برای مدت هشت سال متوقف شد و عملیات اجرایی آن مجددا در شهریور ماه سال ۱۴۰۰ آغاز شد. این پروژه اشتغال‌زایی بیش از ۶۰۰ نفر را به همراه دارد و با پیشرفت فیزیکی ۵۴ درصدی، پیش‌بینی می‌شود در نیمه نخست سال ۱۴۰۴ به بهره‌برداری برسد.

 

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، آهن اسفنجی از اهمیت فراوانی در صنعت فولاد ایران برخوردار است و بیش از ۹۰ درصد فولاد کشور در واحدهای احیا مستقیم، با استفاده از آهن اسفنجی و ذوب آن در کوره‌های قوس الکتریکی تولید می‌شود. با اعلام انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، ۲۵ میلیون و ۴۵۹ هزار تن آهن اسفنجی از ابتدای فروردین تا پایان آبان ماه ۱۴۰۲ توسط فولادسازان کشور تولید شده که این میزان حاکی از رشد ۵٫۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل (۲۴ میلیون و ۱۵۷ هزار تن) است. شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه با هدف تکمیل زنجیره فولاد و تامین پایدار ماده اولیه مورد نیاز کارخانه فولادسازی، عملیات احداث کارخانه احیا مستقیم با ظرفیت تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن آهن اسفنجی را از شهریور ماه سال ۱۴۰۱ شروع کرده است. آهن اسفنجی بر پایه تکنولوژی میدرکس «Midrex» در این کارخانه تولید می‌شود و عملیات احداث آن از سال گذشته، با انتخاب شرکت فولاد تکنیک به عنوان پیمانکار آغاز شده است. این پروژه اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم بالغ بر یک هزار نفر را به همراه خواهد داشت و در صورت اجرای منظم برنامه زمان‌بندی شده، در نیمه اول سال ۱۴۰۴ به بهره‌برداری خواهد رسید.

 

علاوه‌براین، شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه کلیه تمهیدات لازم جهت تامین زیرساخت‌های مورد نیاز طرح‌های توسعه‌ای را اندیشیده و اقدامات قابل‌توجهی در این زمینه انجام داده است. از جمله این اقدامات می‌توان به کلنگ‌زنی خط انتقال آب خلیج فارس به محل کارخانه اشاره کرد که آذر ماه سال جاری با حضور مقامات کشوری و استانی انجام شد. در واقع این شرکت در تلاش است آب پایدار مورد نیاز طرح‌های توسعه‌ای خود را از محل پروژه ۸۶۰ کیلومتری خط انتقال آب از خلیج فارس تامین کند که این مسئله نقش بسزایی در کاهش معضل کم‌آبی در مناطق کویری کشور به ویژه استان یزد خواهد داشت. از طرفی، هم‌اکنون کلیه اقدامات لازم جهت تامین گاز پایدار پروژه‌های احیامستقیم، فولادسازی و کلاف‌سازی به ترتیب به میزان چهار هزار و ۵۰۰، سه هزار و ۶۰۰ و دو هزار و ۵۰۰ نرمال مترمکعب بر ساعت انجام شده است و این میزان گاز با همکاری و مساعدت‌های شرکت گاز استان یزد تامین خواهد شد؛ ضمن اینکه مطالعات تکمیلی جهت تامین برق پایدار این شرکت به میزان ۳۰۰ مگاوات در حال انجام است. سه طرح توسعه‌ای شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۳۰۰ میلیون یورو، با سرعت بالایی در دست اجرا و تکمیل قرار دارند و بدون شک بهره‌برداری و راه‌اندازی هر کدام از این پروژه‎‌ها، سود چشمگیری را نصیب سهام‌داران این شرکت به ویژه «ومعادن» و «کچاد» خواهد کرد.

 

منبع: فلزات آنلاین

شناسنامه


کدخبر: ۳۵۲۵۰۱
تاریخ: ۱۴۰۲/۱۰/۲۵     ساعت: ۲۰ : ۴۳
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: اقتصادی       زیرسرویس: اقتصادی
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
  • ١٨ شوال ١٤٤٥
  • Apr 27 2024