صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
مدیریت شهری
اجتماعی
هنر و اندیشه
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش

دو شهر ساحلی در خلیج فارس و مکران مرکزی ساخته می‌شود



استاندار هرمزگان گفت: شهر‌های جدید خلیج‌فارس و مکران مرکزی مبتنی بر اقتصاد دریا پایه و برای اجرای سیاست‌های کلی ابلاغ شده رهبر معظم انقلاب ساخته می‌شود.

به گزارش  جهانی پرس از صدا و سیما ، مهدی دوستی  استاندار  هرمزگان با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری  شبکه خبر  و آقای رضایی معاون شرکت مادر تخصصی شهرهای جدید (تلفنی) به موضوع نقش شهر‌های جدید در توسعه اقتصادی سواحل جنوبی کشور پرداختند . 

مقدمه مجری: همانطور که این روز‌ها در خبر‌ها هم می‌بینید و می‌شنوید همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی گوشه گوشه‌ی ایران عزیز اسلامی مان شاهد آغاز بهره برداری طرح‌های عمرانی، رفاهی، تولیدی، خدماتی و انواع طرح‌ها در سراسر کشور هستیم.
اما شاید بشود به جرات گفت که در این روز‌ها با سفر استانی رئیس جمهوری اسلامی ایران به هرمزگان این استان در صدر طرح‌های به بهره برداری رسیده است و دهه‌ی فجر امسال مورد توجه ویژه قرار گرفته استان هرمزگان، چند وجهی بودن نقش و جایگاه استان راهبردی هرمزگان درعرصه‌ی تجارت خارجی و نفت و انرژی و به خصوص نقش این استان در اقتصاد دریا پایه و ظرفیت ایجاد شهر‌های جدید اهمیت دوچندانی به این استان بخشیده که امشب در برنامه‌ی گفتگوی ویژه خبری قرار است که به این ویژگی‌های به نوعی می‌توان گفت منحصربه‌فرد این استان جنوبی کشور عزیزمان ایران بپردازیم.

سوال: در سفر آقای رئیس جمهور می‌دانید که ده‌ها طرح عمرانی، خدماتی و فرهنگی و سایر طرح‌ها به بهره برداری رسید که اگر بخواهی به همه‌ی آنها در این برنامه بپردازیم مسلما از حوصله این برنامه و فرصت و زمان ما خارج است. اما آن تعداد از طرح‌هایی که از نگاه جنابعالی و هیات دولت فکر می‌کنید در استان برجسته‌تر است که با حضور آقای رئیس جمهور به بهره برداری رسیده و می‌تواند به توسعه‌ی این استان دریاپایه چه چیز‌هایی است و مهم‌ترین آن را از زبان شما بشنویم.
دوستی: در دی ماه ۱۴۰۰ ما میهمان دور اول سفر ریاست جمهور بودیم که در آن سفر مصوبات قابل توجهی ابلاغ شد به استان، هم در بخش سخت افزاری و هم در بخش نرم افزاری و اصلاحات قوانینی که نیاز بود. خروجی آن شد هزار و ۳۲ پروژه‌ای که در سفر ریاست جمهور به بهره برداری رسید به ارزش ۱۰۵ هزار میلیارد تومان، با توجه به گستردگی این پروژه‌ها، ما پروژه‌ها را در ۲۲ دسته تقسیم بندی کردیم که اگر من بخواهم مهم‌ترین آنها را ذکر کنم در بخش صنعتی افتتاح ۱۲۸ کارخانه و بنگاه صنعتی و افتتاح ۷ شهرک صنعتی جدید این‌ها بزرگ‌ترین طرح‌های صنعتی ما بودند در حوزه‌ی نفت چهار واحد پتروپالایشگاهی، تولید انواع هیدروکربن‌های سبک و سنگین را داشتیم، در حوزه‌ی انرژی ۲۴۳ مگاوات ظرفیت برق جدید را داشتیم، در حوزه‌ی مسکن تحویل ۱۴ هزار واحد مسکونی و تحویل ۱۱ هزار قطعه زمین را داشتیم، درحوزه‌ی راه ۸۰۰ کیلومتر راه، چه در قالب احداث راه‌های جدید، چه در قالب بهسازی، روکش، راه‌های اصلی، فرعی و تعمیرات را داشتیم، در حوزه‌ی مدارس ۸۰۰ کلاس درس در قالب ۲۰۰ مدرسه تحویل شد، در حوزه‌ی آبخیزداری ۵۰ سازه آبخیزداری واگذار شد، منابع طبیعی هم داشتیم بیش از ۴ میلیون هم نهال بود، با توجه به مسائل زیست محیطی که ما در استان داشتیم.
درحوزه‌ی گاز، خط مهم میناب، سیریک که در واقع شرق تنگه هرمز واقع می‌شود، به ارزش ۵۵۰۰ میلیارد تومان به بهره برداری رسید. کار دیگری که انجام شد در حوزه درمان بود، دو تا بیمارستان یکی بیمارستان فوق تخصصی کودکان بندرعباس، یکی بیمارستان بستک به نام ۳۲ پروژه درمانی در حوزه‌ی درمان به انجام رسید و افتتاح شد.

سوال: این پروژه‌هایی که دارید اشاره می‌فرمایید زیرساخت هایش از سال‌ها قبل ایجاد شده بود یا نه در طی همین مدت زمان سفر بین ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ بود؟
دوستی: متفاوت بودند ولی عمدتا در واقع مربوط به سفرند یا بعد از سفر آغاز شدند یا مثلا بیمارستان‌ها شروع شده بود متوقف شده بود، دستوراتی که دادند، مثلا ما پروژه‌های آبرسانی مان که یکی از بسته‌های مهمی که داشتیم بسته آبرسانی بود با توجه به مشکل آبی که در استان داریم، ما بسته آبرسانی مان آبرسانی به ۱۵۶ روستا و ۵ شهر بود، این که حدفاصل دو سفر که البته یک بخشی هم قبلا افتتاح داشتیم، شما بتوانید ۱۵۶ روستا را آبرسانی کنید، به علاوه ۵ شهر، به علاوه این که همزمان ۵ آب شیرین کن جدید هم راه افتاد به علاوه دو تا آب شیرین کن جدید توسعه پیدا کرد، یک سد هم به پایان رسید این هم یک بخشی از بسته‌های مربوط به آبرسانی بود، مثلا فاضلاب که یکی از مسائل اصلی ما است با توجه به این که شهر‌های ما عمدتا ساحلی هستند و فاضلاب شان به دریا می‌رود فاضلاب بندرعباس سه فاز آن به بهره برداری رسید و سه فاز دوم هم شروع شد، مجموع این‌ها پروژه‌های قابل توجهی بودند که در این سفر افتتاح شدند یک پروژه‌ای هم بود که، چون آقای رئیس جمهور به اتمام کار‌ها تاکید دارند پروژه نیروگاه اتمی سیریک بود، نیروگاه اتمی سیریک در بعد بین المللی هم بسیار پروژه بزرگی هست جزء ابرپروژه‌ها است، ۵ هزار مگاوات ظرفیت تولید برق آن است که اگر بخواهیم قیاسی داشته باشیم با نیروگاه اتمی بوشهر تقریبا معادل ۵ برابر نیروگاه اتمی بوشهر است، این هم جزو پروژه‌های خوبی بود که در این سفر عملیات اجرایی آن آغاز شد. یکی هم همان شهر‌هایی که شما اشاره کردید دو شهر ساحلی در خلیج فارس و مکران مرکزی.

سوال: به این‌ها سعی می‌کنیم برسیم. هر آنچه که زمان برنامه به ما اجازه بدهد سعی می‌کنم به این سوالات پاسخ بدهیم، اما یک نکته خیلی مهمی است که فکر می‌کنم یکی از استان‌هایی که می‌شود به آن اشاره کرد به این نکته مهمی که می‌خواهم از شما بپرسم آن هم موضوع اقتصاد دریاپایه است که استان هرمزگان در کنار سایر استان‌هایی که در سواحل جنوبی و شمالی کشور ما هستند مثل استان بوشهر یا سیستان و بلوچستان و استان‌های شمالی دارای ظرفیت‌های بسیار زیادی است در حوزه‌ی اقتصاد دریاپایه ما می‌دانیم که از مجموع شاید سهم اقتصاد کشور ما اقتصاد دریاپایه سه تا ۴ درصد آن را در بر بگیرد، این طرح‌هایی که الان افتتاح شده، طرح‌هایی که در دست ساخت و بهره برداری است در طول سال‌های آینده و یا حتی آنچه که از قبل وجود داشته چقدر می‌تواند به افزایش این سهم اقتصاد دریاپایه در اقتصاد کلان کشور کمک بکند و توسعه بدهد؟
دوستی: اول من یک موضوعی را خدمت شما بگویم، یکی از اقدامات مهمی که در این سفر انجام شد ۵ بندر بود، سه بندر در واقع بندر سیریک، بندر بوموسی که خیلی برای ما حیاتی است و یک بخشی از بندر پارسیان، این‌ها تکمیل شد افتتاح شد دو تا بندر جاسک و بندر گوگسر هم توسعه داده شد یعنی در همین راستا هم ما بسته‌هایی داشتیم این غیر از پروژه‌های آبزی پروری و مربوط به حوزه شیلات است.
حالا من در حوزه‌ی زیرساختی و سخت افزاری هرمزگان را کامل می‌بینم از این باب زیرساخت‌های لازم وجود دارد هم بندر شهید رجایی با ظرفیت ۷ میلیون و صد هزار تی‌ای یو ظرفیت قابل توجهی هست در همین دولت فاز سوم بندر شهید رجایی و بندر تخصصی خمیر هم راه افتاد، چون می‌دانید هرمزگان یک ویژگی دارد که معادن هم به آن نزدیک هستند یعنی شما حملتان بسیار حمل اقتصادی هست. خود هرمزگان به علت این که هم به دریای عمان و هم به خلیج فارس ارتباط دارد و به دلیل گستردگی اش نزدیک به هزار کیلومتر طول استان است.

سوال: استان هرمزگان دارای یک موقعیت راهبردی است؟
دوستی: دارا بودن ۱۴ جزیره استراتژیک، شما حالا کیش و قشم و هرمز و لارک و سیریک و همه این‌ها جزایری هستند که در استان هرمزگان هستند تقریبا بقیه جزایر قابل قیاس نیستند با جزایری که در استان هرمزگان قرار دارد همین جزایر هم یک وزنی می‌دهد. اما اگر بخواهیم مجموع سواحل استان را حساب کنیم با محیط جزایر و ساحل خوریات حدود دو هزار و ۲۳۲ کیلومتر ما ساحل داریم. از نظر زیرساختی واقعا زیرساخت‌های لازم وجود دارد، اما اگر من بخواهم بگویم که الان تمرکز بر چیست در بحث اقتصاد دریا به ویژه بعد از این که حضرت آقا سیاست‌های اقتصاد دریا را ابلاغ کردند، الان تمرکز اصلی ما روی بحث نرم افزاری، قوانینی، چون ما واقعا مسئله مان عمدتا روی بحث نرم افزاری هست، حالا یک اصلی وجود دارد کانکت تی وی تی، ایجاد اتصال بین بنادر که خطوط کشتیرانی بیایند بار بیاورند و بار ببرند بیشتر روی این حوزه داریم کار می‌کنیم، در پس کرانه هم در همین سفر ریاست محترم جمهور دستور ویژه‌ای دادند برای بحث ریل بندر شهید رجایی حدود هزار میلیارد تومان منابع برای توسعه‌ی ریلی بندر شهید رجایی تخصیص داده شد، شما مستحضرید شاید در اندازه‌ی اهمیت بندر پس کرانه و خطوط ارتباطی شما است که اهمیت دارد و آنچه که ضعف بندری است، من در سازه‌های دریایی کشور ضعفی نمی‌بینم ولی در ارتباط و پس کرانه و همان موضوع کانکت تی وی اتصالاتی که عرض کردم باید اصلاحاتی انجام شود با دستوری هم که ریاست محترم جمهوری دادند در این سفر قرار شد که یکسری مسائل قانونی هم اصلاح شود ما یک مسائلی هم در قانون داریم که باید هماهنگ سازی بین قوانین در حوزه دریا انجام شود که بتوانیم در جهت رشد و توسعه‌ی اقتصاد دریاپایه مان گام برداریم.

سوال: تا از این موضوع رشد و توسعه اقتصاد دریاپایه فاصله نگرفتیم و، چون اشاره کردید به ۱۴ جزیره‌ای که در استان هرمزگان وجود دارد که مهم‌ترین آنها همان دو جزیره کیش و قشم است که ما می‌دانیم که قرار بود این دو جزیره تبدیل بشوند یا این دو منطقه‌ی آزاد تبدیل بشوند به سکوی صادرات ولی احساس می‌شود کارنامه خیلی قابل قبولی نداشتند در این موضوع خاص، یعنی تبدیل شدن به سکوی صادرات جمهوری اسلامی ایران، چه برنامه‌ای الان در دولت هست که این شرایط ایجاد بشود و در کنار این دو تا منطقه‌ی آزاد یا در کنار این دو تا جزیره این شهر‌های جدیدی هم که به آن می‌رسیم بتوانند به این موضوع یعنی تبدیل شدن به سکوی صادرات کشور از آن‌ها انتظار داشته باشیم؟
دوستی: اشاره درستی کردید، کیش که کماکان فکر می‌کنم با همان رویکرد گردشگری حرکت کند، یعنی همان که دارد حرکت می‌کند، الان کیش گردشگر را از ناوگان هوایی می‌گیرد یکی از کار‌هایی که انجام شده و شما نمونه اش را هم دیدید که چند وقت پیش دولت محترم آزادراه اصفهان به شیراز را افتتاح کردند، تهران -اصفهان هم که مسیر مناسب است فکر می‌کنم اتصال این مسیر به ساحل خلیج فارس و این که بخش دریای ما، جزیره‌ی کیش ما بتواند از ناوگان خشکی هم مسافر بگیرد، چون الان تمام فشار گردشگری کیش روی ظرفیت محدود ناوگان پروازی است، این خیلی کمک خواهد کرد به کیش، در قشم هم الان بسته آبزی پروری و بحث‌های نفت و بحث‌های بانکرینگ دارد دنبال می‌شود.

دوستی : یعنی فکر می‌کنم توسعه بر محور بانکرینگ ، نفت و پتروشیمی و آبزی پروری سه محوری هستند که مدیران منطقه آزاد دارند دنبال می‌کنند خوب یکی یکی از زیر ساخت‌های اصلی هم همان اتصال جزیره قشم به ساحل خلیج فارس که در دستور کار دولت قرار دارد.
چون بالاخره ریسک سرمایه‌گذاری در دریا خیلی بالاتر است وقتی شما می‌توانید در حوزه‌های صنعتی یا حوزه‌های نفتی با ریسک پایین تری با یک مشوق‌های سرمایه‌گذاری کنید نمی‌روید توی دریا که ریسک بالاست یک سری مشکلات قوانینی و حقوقی وجود دارد که آنها باید کمک بشود و مسئله تامین مالی هست در طرح‌های دیگر حالای  مثلاً بالای بیست و سه چهار درصد هست در حوزه اقتصاد دریا مثلاً شناور سازی حدود دوازده هست.
یک ضعفی هم در مدل توسعه صنعتی ما وجود دارد مدل توسعه صنعتی ما چه ایرادی دارد؟ شما یک سری مزیت‌های نسبی در کشور دارید انرژی ارزان، خوراک ارزان واحد‌های نفت و پتروشیمی این مواد اولیه  می‌روند در حلقه‌های ابتدایی زنجیره یعنی هرکی کسی کمترین عمق ساخت را پیدا کند می‌رود آنجا در  آن  حلقه‌های ابتدای زنجیر متمرکز می‌شوند و حلقه‌های بعدی زنجیره باید بروند نرخ جهانی در واقع تهیه کنند یعنی کشتی سازی شناورسازی که در انتهای این زنجیره قرار گرفته هیچ مزیت نسبی از کشور بهش نمی‌رسد چرا؟ چون شما گاز ارزان، سنگ آهن ارزان همه رفته اونجایی نشسته که شمش تولید می‌شود و کشتی ساز باید برود به نرخ جهانی بگیرد اگر قرار باشد بیمه‌ها و مدل تامین مالی با این درصد سود بخواهد بگیرد دیگر نمی‌توانیم توسعه جدی داشته باشیم مگر  این که این تغییرات اساسی را در همچین صنعتی مثل اقتصاد دریا انجام شود.

سوال: ارتباط ما با جناب آقای رضایی معاون شرکت مادر تخصصی شهر‌های جدید برقرار شده آقای رضایی من خواهش می‌کنم که با توجه به اینکه در سفر ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران به استان هرمزگان از میان همه شهر‌های جدیدی که قرار است ساخته بشود دو شهر جدید خلیج‌فارس و مکران  به عملیات اجرایی اش آغاز شد در خصوص این دو شهر و اینکه در چه مساحتی قرار است ساخته بشوند و چه تعداد جمعیت قرار است در این دو شهر مستقر بشوند از زبان جناب عالی بشنویم؟
رضایی: خواهش می‌کنم خوب همان طور که مستحضر هستید در آذر ماه امسال مقام معظم رهبری سیاست‌های اقتصاد  دریا محور را ابلاغ کردند و پیرو این دستور مقام عالی وزارت جناب دکتر بذرپاش در خصوص سیاست‌هایی که خوب از سال گذشته آغاز شده و در راستای تدوین سکونتگاه‌های ساحلی که بیست و هفت سکونتگاه ساحلی را در نوار ساحلی جنوب کشور مد نظر قرار داده بودیم و در واقع مطالعاتش آغاز شد و دو تا از نقاط پیشروی ما که عملاً بیست و هفت نقطه ما در شورای عالی معماری و شهرسازی مکان یابی اش مصوب شد و در راستای آن مطالعاتی که اتفاق افتاده بود  دوتا از شهر‌های ما که پیشرو بودند در مطالعات در سفر مقام عالی ریاست محترم جمهور به استان هرمزگان  تصمیم گرفته شد که عملیات اجرایی آغاز بشود خوب شهر جدید خلیج فارس که در یک نقطه بسیار استراتژیک در محل اتصال  خلیج فارس به دریای عمان قرار گرفته در شرق بندر عباس با مساحت حدود هجده هزار هکتار با جمعیت اولیه پیش بینی شده در فاز اول به حدود حدود صد هزار نفر با در واقع مجموعه فعالیت‌های اقتصاد دریا محوری که در مجموعه فعالیت‌های آن دیده شده و برنامه‌ریزی شد و شهر جدید و یا سکونتگاه ساحلی مکاران مرکزی با استعداد اولیه فاز اول حدود دویست هزار نفر جمعیت با مساحت حدود بیست یک هزار هکتار در محدوده اولیه در واقع مکان یابی شده که عملیات اجرایی آن با دستور مقام عالی وزارت آغاز شد.

سوال: آقای رضایی مسلماً برای احداث شهر‌های جدید یک سری مطالعات از سوی مراکز علمی، دانشگاهی و حتی نهاد‌های مسئول مثل وزارت راه و شهرسازی پیش بینی می‌شود برای ایجاد زیرساخت‌های این شهر‌ها چه مقدار مطالعه شده در چه بازه زمانی و چه پیش بینی‌هایی را شما اندیشیدید؟
رضایی: با تناسب و نگاهی که به این ایجاد این شهر‌ها و مقیاس مطالعاتی که در سطح هم محلی هم ملی و هم در جایگاه بین المللی برای این شهر‌ها دیده شده زیر ساخت‌های متناسب با این مقیاس‌ها هم باید مطالعه و برنامه‌ریزی می‌شد خوب در بحث مطالعاتی که اتفاق افتاده قاعدتاً هم در بحث در واقع زیرساخت‌هایی که باید ایجاد بشود که در سه مقیاس ما مطالعات خودمان را انجام دادیم در هم کارگروه امور زیربنایی هم شورای زیربنایی استان و هم در شورای عالی معماری شهرسازی،  مکان‌یابی اینها و در واقع مطالعات اینها به تصویب رسید و در ادامه متناسب با فعالیت‌هایی که برایشان تهیه شده و استاندارد‌هایی که برای هر فعالیت است زیرساخت‌های آن باید عملیاتی بشود با توجه به اینکه نگاه ما این است که در کنار بخش دولتی، بخش خصوصی هم وارد سرمایه‌گذاری در این شهر‌ها بشود که ما بتوانیم در مقیاس بین المللی هم ارتباطات خاص خودمان را داشته باشیم و بتوانیم در این عرصه رقابت کنیم قاعدتاً این زیرساخت‌ها  برنامه‌ریزی اش با نگاهی که بتوانیم از مشاورین بین المللی هم استفاده کنیم وجود خواهد داشت و عملیات اجرایی آن از همین امسال و قبل از اتمام سال آغاز می‌شود. هم بحث زیرساخت‌های زیربنایی هم بحث‌های رو بنایی که وجود دارد و  در همایشی که در کمتر از یک ماه آینده خواهیم داشت بتوانیم فرصت‌های سرمایه‌گذار و کلیات سرمایه‌گذاری را در حداقل چند تا از این شهر‌ها برای سرمایه‌گذاران در حوزه‌های مختلف داخلی و خارجی به منصه حضور برسانیم در  بحث عملیات اجرایی اش با توجه به فازبندی‌ها که اتفاق می‌افتد و آماده سازی‌هایی که اتفاق خواهد افتاد سعی و برنامه مان این هست که در دولت سیزدهم بحث عملیات اجرایی آغاز بشود و به تناسب آن در سال آینده اجرایی شود.

سوال: جناب آقای دوستی خوب یک مسئله‌ای که خیلی مهم است برای بینندگان و عزیزانی که در این شهر‌ها می‌خواهند به هر حال استقرار پیدا بکنند مسئله تامین آب است الان وضعیت تامین آب در استان هرمزگان به چه شکلی است و فکر می‌کنید برای تامین آب این شهر‌های جدید باید چه پیش بینی‌هایی را داشته باشید؟
دوستی: در استان هرمزگان مسئله آب خوب یک مسئله جدی هست و بار اصلی رفع مشکل هم بر دوش آب شیرین‌کن‌ها هست تقریباً کار دیگری نمی‌شود کرد با توجه به اینکه حالا محدودیت‌هایی هم وجود دارد و شما وقتی دارید توسعه شهری می‌دهید باید آب را پایدار تامین کنید کشاورزی رو می‌شود یک کاری کرد بالاخره بالا پایینش کرد ولی این آب شرب نیروی انسانی را باید پیوست تامین کنیم؛ بنابراین روی همین اصل ما در واقع تمام فشار و در  واقع بار تولید آب مورد نیاز اینها را  بر دوش آب شیرین‌کن‌ها گذاشتیم ضمن این که باید مراقبت هم کنیم، چون می‌دانید که ما سه واحد بر می‌داریم یک واحد شیرین سازی می‌شود  و دو واحد آب تغلیظ شده به دریا برمی‌گردد.  باید مراقبت کنیم که آن مسائل زیست محیطی باعث صدمه به در واقع محیط زیست خلیج فارس هم نشود.

سوال: خوب چه اتفاقی می‌افتد اگر قرار است مراقبت بکنیم با چه روشی؟
دوستی: ببینید الان واحد‌هایی که هست  مثل حالا واحدهای، چون نمک تغلیظ شده خودش ارزش اقتصادی دارد واحد‌هایی مثل واحد‌های حالا کلرال کالی یا واحد‌هایی که روی زنجیره‌ای نمک کار می‌کنند در کنار همین‌ها در کار می‌شود و یک طرح هم به صورت پایلوت در کناری یکی  از اینها دارد اجرا می‌شود امیدوارم به نتیجه برسانیم.

سوال: می‌دانید چرا من این سوال را می‌پرسم جناب دوستی شاید بینندگان عزیزی که الان دارند ما را می‌بینند در برنامه گفتگوی ویژه خبری این سؤال یک گوشه‌ای ذهنشان ایجاد بشود که خوب همین الان ما برای همین تعداد جمعیت در مناطق جنوبی کشور با مشکل تامین آب مواجه هستیم اگر قرار باشد این جمعیتی که مثلاً در مناطق مختلف استان مثل بندر عباس و میناب و جای دیگر هستند که امکانات بهشون رسیده منتقل بشوند جای دیگری خوب نگران آن دسترسی‌ها هستند دیگر طرح دولت، برنامه‌ای که در آینده عرض کردم کوتاه مدت، میان‌مدت و درازمدت دارد خیلی می‌تواند مهم و امیدآفرین باشد برای مردم؟
دوستی:  بله عرض کردم اصل طرح آب شیرین‌کن‌ها هست مثالی هم خدمتتان بزنم از ابتدای دولت تا به امروز چهل و دو درصد ظرفیت تو آب شیرین‌کن‌ها در استان افزایش پیدا کرده.  این خیلی عدد قابل توجهی هست خیلی.

سوال: از چه زمانی؟
دوستی:  از ابتدای دولت، ببینید یک کار دیگر هم که انجام شده ممنوعیت برداشت آب برای صنایع هست تا زمانی که فاضلاب مصرف کنند، چون می‌دانید فاضلاب دو تا ضرر دارد یکی اینکه هم خود آب فاضلاب برمی‌گردد به دریا و همین که شما برای جایگزینش باید سه واحد آب از دریا بردار یآب تغلیظ شده برگردانید فاضلاب و این محدودیتی که ایجاد شده خوب باعث شده که صنایع یک شرکتی را شکل دادند و الان با خود در واقع منابعی که صنایع آورده‌اند دارند فاضلاب شهر بندرعباس را درواقع برمی دارند و در پایان این پروژه که تا انتهای سال ۱۴۰۴ است بخشی از این مسئله با برداشت و تصفیه فاضلاب  حل خواهد کرد.

سوال: بعد از سال ۱۴۰۴ چی؟
دوستی: بعد از چهارصد و چهار که این پساب فاضلاب دیگر  باعث می‌شود که آب کمتری از صنعت برداشته شود و دیگر این تولید ادامه دارد.

سوال: الان آماری دارید از میزان حجم مصرفی صنعت چقدر است حدودا؟
دوستی: بله  الان ما حدود تقریباً صد و سی چهل هزار متر مکعب در روز برداشت می‌شود.

 سوال:من می‌خواهم یک گریزی هم بزنم به موضوع همان بحثی که شما در حاشیه طرح شهر‌های جدید مطرح کردید تامین مسکن در استان هرمزگان الان در حوزه تامین مسکن حالا چه در حوزه آن چه که از مسکن مهر باقی مانده و چه در حوزه نهضت ملی مسکن چه اتفاقی دارد می‌افتد؟ چه طرح‌هایی در دست اقدام است؟ و فکر می‌کنید تا پایان دولت سیزدهم یعنی حدود دو سال دیگر به چه تعداد عزیزانی که در استان نیازمند به مسکن هستند شما سر پناه واگذار کنید؟
دوستی: تکلیف برنامه مسکن استان هرمزگان شصت و شش هزار واحد است در قالب نهضت ملی آنچه که تا الان تحویل شده یک چهارده هزار تا در سفر ریاست جمهور بود، شش هزار تا هم قبلاً بود بیست هزار واحد حدوداً بیست هزار و خرده‌ای واحد تحویل مردم شده یازده هزار قطعه زمین انجام شده نود و یک درصد تکلیف ما هم پروانه ساخت صادر شده.

سوال: یک بار دیگر این آمار‌ها را بگوییم؟
دوستی:  تا الان بیست هزارتا تحویل داده شده، یازده هزار زمین قطعه زمین هم تحویل داده شده، چون ما شهر‌های بزرگ فقط مشکل زمین دارند.

سوال: یعنی این زمین‌ها را در قالب  همان طرح خود مالکی قرار است تسهیلات دریافت کنند و بسازند؟
دوستی:  بله.

سوال:  چقدر از این زمین را در قالب طرح قانون جوانی جمعیت بوده؟
دوستی: سه هزار و دویست تا.

سوال:  بقیه‌اش در چه قالبی است؟
دوستی:  در قالب همان روستایی مقاوم، متفاوت است  روستایی شهری هم داریم.

سوال: بعد از این بیست هزارتایی که فرمودید تحویل داده شده به نسبت شصت و شش هزار تا حدود چهل و پنج شش هزار تا می‌ماند این‌ها را تا کی  تحویل می‌دهید؟
دوستی:  نه دیگر بخشی از زمین‌ها را کم کنید شما.

سوال: واحد کلید تحویل منظورمن است.
دوستی:  واحد ببینید چهل و شش هزار تا دیگر می‌ماند ما نود و یک درصد واحد‌ها پروانه ساخت صادر شده و در دست ساخت داریم امیدوار هستیم طبق برنامه زمان‌بندی که به ما ابلاغ شده سر اون  تعهدی که داریم تکلیف چهار ساله مان را به اتمام برسانیم و این اتفاق بیفتد، تا الان هم روی برنامه هستیم.

شناسنامه


کدخبر: ۳۵۳۲۴۳
تاریخ: ۱۴۰۲/۱۱/۱۷     ساعت: ۹ : ۵۵
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: اقتصادی       زیرسرویس: اقتصادی
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
  • ١٨ شوال ١٤٤٥
  • Apr 27 2024