صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
مدیریت شهری
اجتماعی
هنر و اندیشه
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش

ریل‌گذاری مسیر همکاری‌های کشاورزی ایران و سریلانکا

وزیر جهاد کشاورزی ایران و همتای سریلانکایی او مسیر گسترش مناسبات و همکاری‌های اقتصادی و تجاری بین دو کشور را با تمرکز بر صادرات و واردات محصولات کشاورزی ریل‌گذاری کردند.

به گزارش جهانی پرس از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، محمدعلی نیکبخت در حالی میزبان "ماهیندا آمارا ویرا" بود که کمتر از یک هفته در معیت دکتر رییسی رییس جمهوری اسلامی ایران برای افتتاح ابرپروژه سد و نیروگاه "اوما اویا" یکی از بزرگترین پروژه‌های صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران به سریلانکا سفر کرده بود.

واردات چای خشک از سریلانکا

نیکبخت روز دوشنبه در دیدار با همتای سریلانکایی خود در تهران خاطرنشان کرد که ایران آمادگی دارد چای خشک مورد نیاز خود را از سریلانکا در چارچوب "مکانیزم تهاتر" وارد کند.

به گفته وی، ایران سالانه حدود ۳۰ هزار تن چای خشک مورد نیاز خود را در مناطق شمالی کشور تولید می‌کند و ۷۰ هزار تن هم وارد می‌کند.

وزیر جهاد کشاورزی به تمایل بازرگانان برای واردات محصولات با "قیمت ارزان‌تر" اشاره و به طرف سریلانکایی توصیه کرد که به "قیمت‌گذاری چای" توجه بیشتری کند.

وی با بیان این که ایران در سال گذشته بیش از ۷۰ میلیون دلار از جمله چای و نارگیل از سریلانکا وارد کرده است، گفت: آمادگی داریم با سریلانکا در حوزه میوه‌های گرمسیری، تولید چای، ماشین‌آلات کشاورزی و محصولات فرآوری شده همکاری کنیم.

تولید موز در جنوب ایران

نیکبخت به واردات سالانه بیش از ۵۰۰ میلیون دلار میوه های گرمسیری به ویژه موز اشاره و تاکید کرد که ایران در صدد خودکفایی در تولید موز در جنوب کشور است.

وی اظهار کرد که ایران آماده همکاری با سریلانکا در زمینه زیرساخت‌های کشاورزی، ساخت سیلو و سد و نیروگاه، شبکه‌ها و سامانه‌های نوین آبیاری است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که ایران در تولید سامانه‌های نوین آبیاری ۱۰۰ درصد خودکفا شده است، تصریح کرد: ایران با تکیه بر توانمندی‌ها و دانش فنی و تجربه‌های خود آماده است در حوزه‌های دامپروری، دامپزشکی، شیلات، صید و صیادی، آبزی‌پروری و صادرات داروها و واکسن‌های دامی ساخت ایران با سریلانکا همکاری کند.

صادرات محصولات شیلاتی

نیکبخت به تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصولات شیلاتی در ایران اشاره کرد و گفت: ایران بخشی از این تولیدات را به کشورهای خارجی صادر کرده است.

وی خاطرنشان کرد: ایران که پیش از تحریم‌های اقتصادی وارد کننده بسیاری از محصولات کشاورزی و غذایی بود، اکنون با تبدیل تهدیدها به فرصت، این محصولات را صادر می‌کند.

وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: ایران در سال گذشته ۱۰۰ هزار تن پنیر صادر کرده است.

استقبال از ماشین‌آلات کشاورزی تولید ایران

وزیر کشاورزی سریلانکا هم در این دیدار، به نیاز کشورش به نفت تاکید کرد و گفت: تهران و کلمبو دارای روابط خوبی هستند و می‌توانند در چارچوب "مکانیزم تهاتر" برای تجارت محصولات کشاورزی گام بردارند.

"ماهیندا آماراویرا" با ابراز تمایل سریلانکا یه واردات شیر خشک از ایران خاطرنشان کرد که ابن کشور در زمینه صادرات مواد غذایی به ایران با وجود تحریم‌ها مشکلی ندارد.

وی که از نمایشگاه "ایران اکسپو ۱۴۰۳" بازدید کرده است ؛ اظهار داشت که سریلانکا به طور قطع مشتری ماشین‌آلات کشاورزی تولید ایران است که از نظر کیفیت و قیمت شرایط خوبی دارند.

گفتنی است؛ در ششمین نمایشگاه ایران اکسپو که میزبان بیش از ۲ هزار بازرگان و سرمایه‌گذار خارجی است، محصولات و دستاوردها در حوزه‌های مختلف صنعتی و کشاورزی در هفت گروه کالایی از جمله صنایع غذایی و محصولات و ماشین‌‌آلات کشاورزی و محصولات شیلاتی عرضه شده است.

شناسنامه


کدخبر: ۳۵۹۴۵۱
تاریخ: ۱۴۰۳/۲/۱۱     ساعت: ۱۵ : ۳۰
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: اقتصادی       زیرسرویس: اقتصادی
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
  • ٩ ذو القعده ١٤٤٥
  • May 17 2024