صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
مدیریت شهری
اجتماعی
هنر و اندیشه
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش

تجربه اوج گرمای تابستان طی دو هفته اول مرداد

رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی با بیان اینکه طی تیرماه دمای ۱ تا ۲ درجه بیش ازنرمال در کشور ثبت شد، اظهار کرد: برای دو هفته اول مردادماه نیز دمایی بیش از حد نرمال و گرم‌ترین روزهای سال پیش‌بینی می‌شود.

 

به گزارش جهانی پرس؛ احد وظیفه در گفت و گو با ایسنا درباره وضعیت دمایی طی مردادماه اظهارکرد: پیش‌بینی می‌شود مرداد همچون تیرماه دمای هوا بین ۱ تا ۲ درجه در غالب نقاط کشور بیش از حد نرمال باشد. طی هفته جاری و دو هفته اول مردادماه نیز گرم‌ترین روزهای سال خواهد بود. به‌طور مثال دمای هوا در تهران طی روزهای آینده به ۴۰ درجه سلسیوس و حتی بالاتر می‌رسد و باقی نقاط کشور هم با آنومالی (بی‌هنجاری دمایی) مثبت دمایی مواجه  خواهند بود و در هیچ نقطه‌ای از کشور نمی توانیم انتظار دمای در حد نرمال را داشته باشیم. نه تنها در مردادماه بلکه در شهریورماه و مهرماه نیز می‌توانیم دمایی بیش از حد نرمال داشته باشیم.

 

رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی درباره بارش‌های ماه‌های آینده تصریح کرد: نسبت به بارش‌های پاییزی می‌توانیم خوش‌بین باشیم چراکه بارندگی‌ها به‌هنگام آغاز خواهند شد و احتمالا بارش‌های نرمال و حتی بیش از نرمالی در پیش خواهیم داشت.

 

وظیفه در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره وضعیت دما طی ماه گذشته اظهار کرد: طی تیرماه دمای کشور به‌ویژه در نیمه‌شرقی بین ۱ تا ۲ درجه سلسیوس بیش از حد نرمال بود. کانون بی‌هنجاری دما در شرق کشور به‌ویژه استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و یزد قرار داشت که بین ۱.۵ تا ۲ درجه سلسیوس دمایی بیش از حد نرمال بود. استان‌هایی همچون خراسان جنوبی، خراسان شمالی و اصفهان نیز مناطقی بودند که به‌طور نسبی دمای بیش از ۱ درجه بالاتر از نرمال را تجربه کردند. به‌طور کلی میانگین دمای کشور طی تیرماه بین ۱ تا ۲ درجه سلسیوس بیش از حد نرمال بود.

 

وی در پاسخ به این پرسش که آیا گرمای هوا در تیرماه بی‌سابقه بود یا خیر؟ گفت: گرمای هوا در ایران بی‌سابقه نبود. هرچند در برخی نقاط کشور رکورد دمایی زده شد اما این وضعیت به معنای بی‌سابقه بودن گرما نبود. دمای میانگین کره زمین طی سال جاری ۱۷.۲۷ درجه سلسیوس ثبت شده این در حالی است که بالاترین دمای ثبت شده در سال ۲۰۱۶ حدود ۱۷.۲۴ درجه سلسیوس بود بنابراین دمای کره زمین بسیار بیشتر و گرم‌تر از آن چیزی است که گمان می‌کردیم و همچنان نیز به سمت گرمایش بیشتر می‌رود. 

 

رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی تصریح کرد: در روزهای باقی‌مانده سال نیز ممکن است روند افزایش دما به‌گونه‌ای باشد که به عنوان یکی از گرم‌ترین سال‌هامحسوب شود. از جمله آثار آن نیز می‌توان به آتش‌سوزی‌ها بسیار گسترده در جنوب اروپا به‌خصوص یونان، آمریکای شمالی، جنگل‌ها و مناطق شرقی کانادا اشاره کرد. ماه‌های خرداد، تیر و مرداد جزو ماه‌هایی است که رکورد گرمای هوای دنیا طی این مدت ثبت می‌شود. درواقع ما اثرات تغییر اقلیم را اینگونه لمس می‌کنیم.

 

وی درباره تاثیرات گرما بر منابع آبی اظهارکرد: دمای هوا در تابستان بالاست و در صورتی که حتی نسبت به حالت نرمال یک درجه نیز افزایش یابد ۶ درصد میزان تبخیر و تعرق بیشتر می‌شود. آب‌های پشت دریاچه‌ها، سدها، تالاب‌ها، رودخانه‌ها و آب‌های سطحی زودتر تبخیر می‌شوند و از بین می‌روند، با افزایش تبخیر و تعرق نیاز به آب نیز افزایش می‌یابد و این دمای بیش از حد نرمال، تاثیرات منفی بسیار زیادی بر این مناطق دارد. بستر بسیاری از تالاب‌ها به کانون گرد و غبار تبدیل شده‌اند؛ همانطور که تهران، قم، کاشان، شهرهای شرقی کشورهمچون زابل و زاهدان به دلیل خشک شدن دریاچه نمک قم، هامون و دریاچه ارومیه گرد و غبار بسیار زیادی را متحمل هستند.

 

 

شناسنامه


کدخبر: ۳۴۲۸۴۵
تاریخ: ۱۴۰۲/۵/۲     ساعت: ۱۰ : ۲۹
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: اجتماعی       زیرسرویس: اجتماعی
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
  • ١٨ شوال ١٤٤٥
  • Apr 27 2024