صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
مدیریت شهری
اجتماعی
هنر و اندیشه
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش

کرونای «پیرولا» بیماری‌زایی بیشتری ندارد

مدیر اجرایی «انجمن بهداشت عمومی آمریکا» می‌گوید: سویه BA.۲.۸۶ کرونا که با نام مستعار «پیرولا» شناخته می‌شود، اگرچه سرعت شیوع بیشتری نسبت به برخی از سویه‌های قبلی دارد اما به نظر نمی‌رسد که قدرت بیماری‌زایی بیشتری هم داشته باشد.

به گزارش جهانی پرس از ایسنا، «ژرژ بنجامین» درباره ارزیابی‌های اخیر از این زیرسویه کروناویروس می‌گوید: تاکنون، سویه‌های مختلفی از کرونا را مشاهده کرده‌ایم. در حالی که برخی از آنها عفونی‌تر (سرعت انتشار بیشتر) از بقیه هستند اما به‌رغم تعداد جهش‌های بالایی که دارند در مجموع کشنده‌تر نیستند.

او همچنین گفت: با این حال، بزرگترین تهدید این است که همه این سویه‌ها کمی بیشتر توانایی فرار از مصونیت ایجادشده ناشی از واکسن را دارند به این معنی که هر بار که یک سویه جدید ظاهر شود، واکسن‌ها کمتر موثر خواهند بود.

بنجامین همچنین اظهار کرد که پیش‌بینی می‌شود در زمستان سال آینده میلادی، افرادی که در نیمکره جنوبی زندگی می‌کنند اوج بیماری های تنفسی از جمله کووید۱۹ را تجربه کنند.

از سوی دیگر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده (CDC) نیز در این رابطه گفته است: به نظر می رسد تست‌های موجود برای تشخیص و داروهای مورد استفاده برای درمان کووید۱۹ در برابر این سویه نیز موثر باشند.

افرادی که اصلاً واکسینه نشده‌اند، همچنان در معرض خطر قابل‌توجهی برای بیماری شدید و مرگ زودرس ناشی از این بیماری هستنددر بیانیه این سازمان آمده است: BA.۲.۸۶ در مقایسه با سویه‌های قبلی حتی ممکن است در افرادی هم که قبلاً به کووید۱۹ مبتلا شده‌اند یا واکسن این بیماری را دریافت کرده اند، توانایی بیشتری برای ایجاد عفونت داشته باشد.

هرچند با توجه به تعداد کم موارد ابتلا به پیرولا در سطح جهانی، تاکنون علامت خاصی که مختص به این سویه کرونا باشد، شناسایی نشده است.

با این حال پزشکان می‌گویند که به طور کلی علائمی چون تهوع شدید، سرفه، گلودرد، آبریزش بینی، عطسه، خستگی، سردرد، دردهای عضلانی و تغییر حس بویایی در بیمارانی که تاکنون به این سویه‌ نوظهور کرونا مبتلا شده‌اند، مشاهده شده است.

عدم دسترسی برابر به واکسن
بنجامین همچنین تأکید کرد: ما دسترسی برابر به واکسن‌های کووید۱۹ نداریم و این واقعیتی است که «شکست سیستم جهانی ما» محسوب می‌شود.

وی یادآور شد: مردم بیشتر به این ویروس آلوده می‌شوند زیرا به میزانی که نیاز دارند، واکسینه نمی‌شوند.
 
وی خاطرنشان کرد: به همین دلیل اکنون شاهد افزایش موارد ابتلا هستیم. افرادی که اصلاً واکسینه نشده‌اند، همچنان در معرض خطر قابل‌توجهی برای بیماری شدید و مرگ زودرس ناشی از این بیماری هستند.

وی افزود: اگر شما به طور کامل واکسینه شده باشید در بیشتر موارد بیماری خفیفی را تجربه می‌کنید.

افزایش ابتلاها در سطح جهانی، تهدیدی برای جوامع آسیب‌پذیر
بنجامین می‌گوید: موارد ابتلاهای کرونایی در سراسر جهان در حال افزایش است به ویژه در میان جمعیت های کم درآمد در کشورهایی با سیستم مراقبت های بهداشتی ضعیف و جوامع فقیری که به واکسن های به روزشده کرونا دسترسی ندارند.

در همین حال، کشورهای پردرآمد غربی نیز به دلیل میزان ناکافی واکسیناسیون با افزایش موارد ابتلا به کووید۱۹ مواجه هستند.

بنابر گزارش آناتولی، کنترل سویه‌های جدید کرونا نیازمند یک برنامه واکسیناسیون قوی، اولویت دادن به جوامعی که کمتر واکسینه شده اند و حفظ سطح واکسیناسیون در افراد کاملاً واکسینه شده است.

شناسنامه


کدخبر: ۳۴۴۷۶۷
تاریخ: ۱۴۰۲/۷/۱۰     ساعت: ۱۰ : ۵۲
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: اجتماعی       زیرسرویس: اجتماعی
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
  • ٢٢ شوال ١٤٤٥
  • May 01 2024