صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
مدیریت شهری
اجتماعی
هنر و اندیشه
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش
چمران دراختتامیه فعال شو

اقدامات خوبی در مناسب سازی شهر برای معلولان انجام شده است

رییس شورای شهر تهران گفت: پیگیری دغدغه های افراد دارای معللیت یکی از موضوعاتی بوده است که در شورای شهر تهران مورد توجه قرارداشته است و از این رو اقدامات خوبی در راستای مناسب‌سازی شهر برای حضور این گروه جمعیتی انجام شده است اما نیازمند توسعه اقدامات و انجام کار بیشتر در این زمینه هستیم.

 به گزارش جهانی پرس از روابط عمومی اداره کل سلامت شهرداری تهران، مهدی چمران در حاشیه اختتامیه دورهمی فعال شو که در محل ایوان ری در منطقه ۲۰ تهران برگزار شد با بیان این مطلب افزود: روند فعال مناسب‌سازی در تهران از سال ۸۹ در شورای شهر تهران آغاز شده است و یکی از مباحث اصلی ما مناسب‌سازی برای معلولان بود. از وضعیت آمارهای ارایه شده در این زمینه راضی نیستیم اما پیگیری این موضوع از مسایلی است که در شورای شهر و شهرداری با جدیت دنبال می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره مطالبه افراد دارای معلولیت از بهره‌مندی سرویس‌های خاص برای حمل ونقل افراد دارای معلولیت در شهر با بیان اینکه شهرداری در گذشته مسولیتی در این زمینه نداشته است، بیان داشت: در دوره کنونی شورای شهر به این مسله با نگاه خاصی توجه شده است و امسال برای افراد دارای معلولیت سرویس مختص آن‌ها پیش بینی و اعتبار لازم تخصیص داده شده است و افراد جامعه هدف از این سرویس به خوبی در حال استفاده هستند.

وی اضافه کرد: ممکن است در برخی موضوعات حمل ونقل برای افراد دارای معلولیت با نقص‌هایی رو به رو باشیم اما امیدواریم با پیگیری‌هایی که انجام می‌شود این نواقص نیز برطرف شود.

رییس شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به سوالی درباره اینکه ارزیابی او از وضعیت مناسب سازی ناوگان حمل ونقل عمومی برای استفاده افراد دارای معلولیت از آن‌ها چیست، با تاکید بر اینکه ضرورت دارد همه ناوگان حمل ونقل عمومی در شهر مناسب‌سازی شود، افزود: همه ناوگان باید به گونه ای باشد که افراد دارای معلولیت بتوانند با استفاده از رمپ‌‌های مناسب وارد ایستگاه و اتوبوس شوند و در ایستگاه های مترو نیز باید آسانسور داشته باشند در حالی که متروهایی داریم که در گذشته آسانسور یا حتی پله برقی نداشتند. با پیگیری‌های انجام شده امروز شاهد هستیم مشکل پله برقی در مترو برطرف شده است اما همچنان با مشکل نبود آسانسور در برخی ایستگاه‌ها رو به رو هستیم.

چمران اضافه کرد: در ایستگاه‌هایی که هنوز آسانسور در آن‌ها نصب نشده است احتمالا با مشکل نبود فضای مناسب برای نصب آسانسور رو به رو است که این موضوع کار را برای راه اندازی آسانسور در این قبیل از ایستگاه‌های مترو مشکل می‌کند. براساس دستورالعملی که در این باره وجود دارد تمام ایستگاه‌های مترویی که در حال ساخت است باید آسانسور و پله برقی داشته باشند تا افراد دارای معلولیت بتوانند از خدمات ارایه شده در این ایستگاه‌ها استفاده کنند.

وی با بیان اینکه نه تنها با مشکل کمبود وسایل نقلیه عمومی برای افراد دارای معلولیت بلکه برای مردم در شهر رو به روهستیم، گفت: متاسفانه تا سال‌ها اتوبوس وارد تهران نشده است یا تعداد ورودی اتوبوس به اندازه‌ای کم بوده است که حتی قابل بیان نیست. امیدواریم بتوانیم از نظر اتوبوس و واگن مترو بتوانیم نیازهای مردم را در این بخش در کوتاه‌ترین زمان ممکن تامین کنیم.

رییس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه و در پاسخ به سوالی درباره اینکه یکی ازمطالبات گروه‌های دارای معلولیت این است که درطراحی طرح‌های جامع و تفصیلی شهر تهران از نظرات آنان استفاده شود تا طراحی ها متناسب با نیازهای این قشر انجام شود، بیان داشت: طرح تفصیلی نهایی است. در اجرای طرح جامع شهری نیز تهران اولین شهری است که اجرای این طرح‌ مبنای ۱۰ و ۲۰ ساله ندارد و مرتبا و به شکل سالانه اصلاح می‌شود.

چمران اضافه کرد:معتقدیم طراحی طرح های ۱۰ و ۲۰ ساله دیگر منسوخ شده است و قابلیت اجرا ندارد. از این‌رو می‌توان با استفاده ازنظرات افراد به شکل سالانه طرح‌ها را بازیابی و اصلاح کرد تا نیازهای مردم و همه ساکنان در شهر دراصلاحاتی که انجام می‌شود اعمال شود.

وی توضیح داد: در نگاه‌های سالانه اصلاحات مورد نیاز در طرح‌های جامع شهری اعمال و در نگاهی کلان‌تر هر ۵ سال یک بار نیز اقدامات انجام شده ارزیابی می‌شود.

رییس شورای شهر تهران در ادامه در پاسخ به این سوال که ارزیابی او ازعملکرد دستگاه‌های مختلف در حوزه افراد دارای معلولیت چیست و چرا شهرداری در این حوزه تنها است گفت: هیچ نهادی به تنهایی نمی‌تواند مشکلاتی که در این بخش وجود دارد را برطرف کند.همه باید با هم کار کنند و در حوزه افراد دارای معلولیت بهزیستی و وزارت بهداشت و دیگر دستگاه ها باید در کنار هم قرار بگیرند تا بتوان مشکلات این حوزه را مدیریت و برطرف کرد.

شناسنامه


کدخبر: ۳۴۸۹۲۰
تاریخ: ۱۴۰۲/۱۰/۴     ساعت: ۱۵ : ۵۴
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: اجتماعی       زیرسرویس: اجتماعی
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
  • ٩ ذو القعده ١٤٤٥
  • May 17 2024