صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
مدیریت شهری
اجتماعی
هنر و اندیشه
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش
علی مطهری در صد و چهارمین سالگرد ولادت شهید مطهری عنوان کرد:

شهید مطهری روی مسائلی همچون استقلال، آزادی و عدالت تاکید بسیاری دارند

علی مطهری در صد و چهارمین سالگرد ولادت آیت‌الله شهید مرتضی مطهری که شنبه ۱۴ بهمن‌ماه در خانه موزه شهید مطهری برگزار شد، عنوان کرد: شهید مطهری روی مسائلی همچون استقلال، آزادی و عدالت تاکید بسیاری دارند و استقلال را در هر سه شاخه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی می‌بینند.

به گزارش جهانی پرس از روابط عمومی فرهنگسرای ارسباران، خانه موزه شهید مطهری از مراکز فرهنگی هنری منطقه ۳ ویژه‌برنامه «یاد استاد» را شنبه ۱۴ بهمن‌ماه به مناسبت صد و چهارمین سالگرد ولادت آیت‌الله شهید مرتضی مطهری برگزار کرد.

مطهری: شهید مطهری روی مسائلی همچون استقلال، آزادی و عدالت تاکید بسیاری دارند

علی مطهری نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی و فرزند شهید مرتضی مطهری نخستین سخنران این مراسم بود که با تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: صد و چهارمین سالگرد تولد استاد مطهری را گرامی می‌داریم و از موسسه نور که ویرایش سوم نرم‌افزار آثار استاد مطهری را آماده کردند و امروز رونمایی می‌شود، سپاسگزارم. همچنین از مدیران و کارکنان خانه موزه شهید مطهری برای برگزاری این برنامه تشکر می‌کنم.

وی با اشاره به برخی نظرات شهید مطهری درباره تداوم انقلاب اسلامی عنوان کرد: شهید مطهری در مدت دو ماه و نیمی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در قید حیات بودند، ۲۵ سخنرانی داشتند و به بسیاری از مسائلی که حدس می‌زدند به زودی در جامعه ما مطرح خواهد شد، اشاره کردند. بسیاری از سوالات و شبهه‌ها را پاسخ دادند و زودتر از دیگران مسائل جامعه را شناخته بودند. به نظر من هنوز هم با گذشت ۴۵ سال از پیروزی انقلاب، اگر بخواهیم درباره آرمان‌ها و اهداف آن کتابی معرفی کنیم، اثری بهتر از «آینده انقلاب اسلامی» پیدا نخواهد شد.

مطهری افزود: در این کتاب شهید مطهری روی مسائلی همچون استقلال، آزادی و عدالت تاکید بسیاری دارند و استقلال را در هر سه شاخه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی می‌بینند. اگر بخواهیم این راه طی شده را ارزیابی کنیم، باید بگوییم در موضوع استقلال سیاسی قطعا موفق بوده‌ایم. در جهان هیچ کشوری را نداریم که به اندازه ایران دارای استقلال سیاسی باشد و خودش برای خودش تصمیم بگیرد. این مطلب روشنی است.

وی ادامه داد: در حوزه اقتصادی هم استقلال وجود دارد، هر چند در مدیریت اقتصادی موفق نبوده‌ایم. یعنی این‌طور نیست که از خارج به ما دستور دهند که امسال گندم یا برنج بکاریم یا نه. در حوزه فرهنگی با نقطه ایده‌آل فاصله داریم، ولی می‌توان گفت خودباختگی فرهنگی‌ای که پیش از انقلاب در کشور ما نسبت به فرهنگ غربی وجود داشت، به آن شدت وجود ندارد.

مطهری با اشاره به تاکید شهید مطهری بر مسئله عدالت گفت: شهید مطهری در همان ابتدای پیروزی انقلاب اشاره می‌کنند که اگر ما به موضوع عدالت نپردازیم، گروه‌های دیگری می‌آیند و این پرچم را از دست ما می‌گیرند. ایشان به شدت روی عدالت اجتماعی تاکید دارند و عدالت را به مفهوم اسلامی آن می‌بینند، نه عدالت سوسیالیستی و نه چیزی که در دنیای سرمایه‌داری وجود دارد.

مطهری در پایان گفت: از نکاتی که شهید مطهری روی آن تاکید دارد، مسئله احترام به آزادی‌هاست. البته آزادی یک مشترک لفظی است که همه از آن دم می‌زنند، ولی ما باید توجه داشته باشیم که چه مقصودی از آن داریم. آنچه مورد نظر اسلام است، آزادی استعدادهای انسانی در مقابل استعدادهای حیوانی است. قوه تفکر، بیان، یادگیری و تحصیل، ابتکار و به طور کلی استعدادهای انسانی انسان باید آزاد باشد. در این موضوع دچار فراز و نشیب بوده‌ایم و کاستی‌هایی داریم که امیدواریم برطرف شود.

حجت‌الاسلام بهرامی: تسلط شهید مطهری به ابعاد گوناگون اندیشه اسلامی در کمتر اندیشمندی دیده می‌شود

حجت‌الاسلام محمدحسین بهرامی رییس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) سخنران دیگر مراسم بود که ضمن تبریک دهه فجر عنوان کرد: از خانواده شهید مطهری و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برای برپایی این مراسم سپاسگزارم. معمولاً عادت داریم که در سالگرد شهادت و وفات بزرگانمان دور هم جمع شویم، ولی این رسم نیکی است که در سالگرد ولادت عالمان و بزرگان نیز گردهمایی داشته باشیم و از نحوه زندگی آنها درس بگیریم.

وی ادامه داد: به ویژه شخص بزرگواری همچون شهید مطهری که از عمق دانش اسلامی برخوردار هستند و تسلط ایشان به ابعاد گوناگون اندیشه اسلامی در کمتر اندیشمندی دیده می‌شود. علاوه بر این، توجهشان به دنیای پیرامون و افکار و اندیشه‌های مطرح در جامعه، شهید مطهری را متمایز می‌کند. نه مرعوب جهان امروز می‌شوند و نه از آن غافل هستند. هم نقد مارکسیسم دارند، هم نقد لیبرالیسم و هم ارائه‌ای از مسیر حیات اسلامی، آن گونه که بایسته دنیای امروز است.

حجت‌الاسلام بهرامی درباره نسخه سوم نرم‌افزار مجموعه آثار شهید مطهری بیان کرد: پس از شهادت استاد مطهری، انتشارات صدرا کار بزرگی انجام داد و اهتمام ویژه‌ای برای انتشار گسترده اندیشه‌ها و آثار شهید داشت. ولی باید توجه کرد که ما در عصر فضای مجازی هستیم و مراجعه به آثار مکتوب کمرنگ شده است. البته کتاب هیچ‌گاه جایگاه خودش را از دست نخواهد داد، کما اینکه وقتی صنعت چاپ آمد نسخ خطی ارزش خود را حفظ کردند.

وی اضافه کرد: امروز وارد عصری شده‌ایم که پژوهشگران نسخه‌های دیجیتال را ترجیح می‌دهند. ما در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی تلاشمان این است که میراث دینی و فرهنگی خود را به نحو شایسته در اختیار مخاطب قرار دهیم. با همت فرزندان شهید مطهری، از سال‌های گذشته این امکان فراهم شد که مجموعه آثار ایشان را تولید و ارائه کنیم. نسخه اول نرم‌افزار ۲۷ جلد از آثار شهید را در خود جای داده بود و امروز در نسخه سوم، مجموعه کامل آثار شهید مطهری را ارائه می‌کنیم تا محققان و علاقه‌مندان بتوانند از آن بهره‌مند شوند.

رونمایی از نسخه سوم نرم‌افزار مجموعه آثار شهید مطهری و شعرخوانی مهراز بیک‌محمدی از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

علی مطهری و حجت‌الاسلام محمد مطهری فرزندان شهید مطهری، حجت‌الاسلام میثم امرودی مشاور فرهنگی وزیر امور خارجه، سردار حسین علایی فرمانده پیشین نیروی دریایی سپاه پاسداران و استاد دانشگاه امام حسین(ع)، شهرام کرمی مدیر فرهنگی هنری منطقه ۳ و رییس فرهنگسرای ارسباران، حجت‌الاسلام محمدحسین بهرامی رییس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) و جمعی دیگر از چهره‌های حوزه فرهنگ و اندیشه در این مراسم حضور داشتند.

شناسنامه


کدخبر: ۳۵۳۱۸۵
تاریخ: ۱۴۰۲/۱۱/۱۵     ساعت: ۱۴ : ۵۹
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: اجتماعی       زیرسرویس: اجتماعی
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
  • ١٨ شوال ١٤٤٥
  • Apr 27 2024