صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
مدیریت شهری
اجتماعی
هنر و اندیشه
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش

گذرنامه ویژه اربعین، در طول سال مورد استفاده زائران قرار می‌گیرد

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی گفت: با طرف عراقی توافق کردیم که پس از تصویب نهایی گذرنامه ویژه اربعین، این گذرنامه در طول سال مورد استفاده زائران قرار بگیرد.

به گزارش جهانی پرس از صدا و سیما ، سید مجید میراحمدی معاون امنیتی و انتظامی و رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی صبح امروز با حضور در برنامه سلام خبرنگار درباره توافق نامه نهایی در موضوع اربعین و دستورکار و محور‌های این توافق نامه که امروز امضای نهایی خواهد شد گفت: در اربعین امسال یک تجربه بسیار موفقی را داشتیم که در مذاکرات دیروز خودمان هم اذعان داشتند و به پیشنهاد جمهوری اسلامی تشکیل قرارگاه‌های عملیاتی مشترک اربعین بود یعنی از این حالت رسمی و تشریفاتی خارج بشویم و به صورت عملیاتی هم قرارگاه مرکزی داشته باشیم و هم قرارگاه استانی، این امر نقش بسیار برجسته‌ای در موفقیت اربعین دارد.

وی افزود:قرار است استانداران استان‌های مرکزی مان که محل عبور زائرینند با متولیان امر اربعین با همدیگر قرارگاه مشترک داشته باشند و مسایل اربعین و زائرین را مدیریت و فرماندهی مشترک کنند. بلافاصله بعد از پایان اربعین امسال یک اقدامی که انجام دادیم عبور از مرز‌ها را سرعت بخشیدیم و تسهیل کردیم به گونه‌ای که هیچ ایستایی دیگر در مرز‌های خودمان نداشتیم و اطلاعات زائران خودمان را برخط منتقل می‌کردیم به پلیس گذرنامه عراق و آنها کنترل خودشان را حذف کردند یعنی دیگر به لحظه با همدیگر این کار را انجام می‌دادند. این امر سرعت عبور زائرانمان را چندین برابر کرد. توافق کردیم این موضوعی که در مرز مهران بود در همه مرز‌های کشور انجام شود و این مسئله در طول سال صورت بگیرد.

وی گفت: همچنین قرار شد سرعت عبور زائران در ماه محرم و ماه شعبان، چون زائران زیادی داریم و اینها توقف‌هایی را در مرز طولانی مدت است نیز انجام شود.

میر احمدی افزود: موضوع دیگر گذرنامه ویژه اربعین بود که تفاوت گذرنامه ویژه اربعین با گذرنامه رسمی بین المللی مان این است که اولا هزینه اش بسیار پایین است برای متقاضیان در حد پنجاه تا هفتاد هزار تومان، در صورتی که آن گذرنامه بیش از ۵۰۰ هزار تومان است و سرعت تهیه و تحویلش فوق العاده بالاست. توافقی کردیم که این گذرنامه توسط زائرین در طول سال مورد استفاده قرار بگیرد و در طول سال اعتبار داشته باشد. البته قرار شد مراحل تصویب نهایی اش در کشورمان و در کشور عراق طی شود.

میراحمدی افزود: گذرنامه ویژه اربعین در طول سال برای رفتن به داخل عراق اعتبار دارد و اینکه مختص اربعین نیست. در ایام محرم، شعبان و هر زمان و نوروز کسانی که می‌خواهند به عتبات بروند از این گذرنامه می‌توانند استفاده کنند و از امروز هم این اتفاق می‌افتد.

وی گفت: مسئله دیگری که فوق العاده مهم است این است که متاسفانه امسال تعدادی از زائران مان بر اثر تصادفات جاده‌ای در داخل عراق فوت کردند و آمار هم به نسبت قابل ملاحظه بود. به همین منظور توافق کردیم که یک کمیته‌ای مشترک تشکیل دهیم برای کاهش تصادفات جاده‌ای و بلافاصله در همان قرارگاه اولی که تشکیل شد اظهار نگرانی کردیم، و دولت عراق هم بلافاصله اقدام کرد.

میراحمدی افزود: دیروز در مذاکرات مان، طرف عراقی اظهار داشت که ما چندین هزار خودرو را خریداری کردیم که در فواصل بسیار کوتاهی در مسیر‌های مربوط به تردد زائران، پلیس مستقر و سرعت و تخلفات رانندگی را کنترل کنیم. این موضوع تا به حال وجود نداشت و قرار شد که آموزش‌های لازم و تجربیات پلیس خودمان را هم در اختیار طرف عراقی قرار دهیم و یک کار آموزشی مشترکی را انجام دهیم که این موضوع را هم دوستان توافق کردند و اراده جدی در این باره دارند.

وی گفت: موضوع دیگر اینکه در حوزه‌های پزشکی و امدادگری توافق کردند تسهیل کنند اقدامات جمهوری اسلامی را در داخل خاک عراق. از جمله این که پزشکان مان بتوانند در بیمارستان‌های عراقی خدمات و عمل جراحی انجام بدهند، چون پزشکان ایرانی از تخصص و مهارت و توانمندی بالایی برخوردارند این را هم توافق کردند و تا به حال چنین موافقتی را اعلام نکرده بودند.

میر احمدی افزود: موافقت کردند که بالگرد‌های ایرانی و آمبولانس‌های ایرانی در نقاطی که مورد نظر است بتوانند در داخل خاک عراق، در مکان‌هایی که از قبل توافق می‌شود پرواز کنند که اتفاق خیلی خوبی است که صورت گرفته است.

وی همچنین در مورد انتقال موکب‌ها به داخل عراق و امکانات آنها گفت: در این باره توافقات خیلی خوبی انجام شد، چون چندین هزار موکب‌های ایرانی معمولا دچار مشکلاتی می‌شدند بعضا اقلام و نذورات شان فاسد می‌شد و چند روز در مرز متوقف می‌شدند. امسال اتفاق خیلی خوبی افتاد توقف و ماندگاری این اقلام و موکب‌ها شان خیلی کم شد و با توافقاتی که الان انجام دادیم این موضوع وضعیت بسیار بهتری صورت می‌گیرد.

میراحمدی افزود: توافق دیگری صورت گرفت درباره وجود زمین‌هایی برای استقرار موکبداران ایرانی که این امر موکول شد به این که نخست وزیر عراق نظر خود را اعلام کند و هیئت عراقی موافقت اولیه خودشان را اعلام کردند. این که زمین‌هایی را در اختیار موکب داران ایرانی به صورت رایگان قرار دهند که به دلیل گرمای هوایی که تا بیش از ۱۰ سال آینده با آن مواجهیم، موکب داران ایرانی و خیران ایرانی مکان‌های ثابتی را احداث کنند که زائران ما در یک مکان‌های مناسبی مستقر شوند.

وی افزود: همچنین در ۳۶ محور از این جنس که واقعا تحول آفرین است در بهبود وضعیت زائران ما در پایانه‌های مسافربری عراق که وضعیت نامناسبی دارند، عراقی‌ها توافق کردند که احداث‌های لازمی داشته باشند. قرار شد در پایانه‌های مرزی، سالن‌هایی را به سرعت ایجاد کنند که زائرین ما در فضای مناسب و هوای خنک قرار بگیرند.

میراحمدی گفت: همچنین اقدامات خوبی هم طرف عراقی شروع کردند در بعضی از مرز‌ها و موافقت کردند که خودرو‌های ایرانی بتوانند وارد شوند مانند مرز تمرچین.

وی همچنین درباره ورود زائران ایرانی با خودروی شخصی به داخل خاک عراق افزود: دنبال این هستیم که در همه مرز‌های عراق این موضوع توسعه پیدا کند.

میراحمدی گفت: درباره مسایل اقتصادی مرزی و مبادلات مرزی دراربعین هم امروز با معاون نخست وزیر عراق مذاکراتی خواهیم داشت.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی همچنین از آحاد مردم درخواست کرد مانند همیشه در روز ۲۲ بهمن و درانتخابات مجلس مثل گذشته حضوری پرشور و گسترده داشته باشند.

شناسنامه


کدخبر: ۳۵۳۳۰۱
تاریخ: ۱۴۰۲/۱۱/۱۸     ساعت: ۱۰ : ۲۷
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: اجتماعی       زیرسرویس: اجتماعی
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
  • ١٨ شوال ١٤٤٥
  • Apr 27 2024