صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
مدیریت شهری
اجتماعی
هنر و اندیشه
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش

اندیشگاه برنامه شهر سالم؛ پیشنهادی خلاقانه به شبکه جهانی شهرهای سالم

اندیشگاه نهادی است با مجموعه منسجم از مراکز آموزش عالی که با حرکتی هماهنگ و منظم به سوی تولید و تجمیع شواهد برای پاسخگویی و مقابله با مسائل و چالشها پیش می روند تا چرخه سیاستگذاری بصورتی تخصصی و در تعامل با دانشگاه ها و مراکز آموزشی و پژوهشی تکمیل شود.

به گزارش جهانی پرس، برنامه شهر سالم به عنوان برنامه ای بین المللی در برخی از شهرهای دنیا پیگیری و اجرا می گردد و بستری برای توسعه پایدار و همه جانبه سلامت را در شهرهای هدف، فراهم می کند. هم افزایی و تعاون بین این دو یعنی " برنامه شهر سالم " و " اندیشگاه" ایده خلاقانه ای است که در سطح ملی برای اولین بار مطرح گردیده و در سطح شبکه بین المللی شهرهای سالم نیز اقدامی نو و ابتکاری می نماید.

جعفر صادق تبریزی، رئیس مرکز تحقیقات مدیریت دانشگاه علوم پزشکی تبریز و مشاور دفتر سازمان جهانی بهداشت در ایران در این باره می گوید: ایده تشکیل اندیشگاه برنامه شهر سالم، ایده ای ممتاز و متفاوت است که قابلیت طرح در مجامع جهانی را دارد و نشان می دهد که تمامی دست اندرکاران برنامه شهر سالم به صورتی عمیق ابعاد مختلف برنامه را مورد تفکر، پردازش و اجرا قرار می دهند. با تشکیل اندیشگاه، مراکز علمی، مهارتی و دانشگاهی یک شهر، تبدیل به پشتوانه ای برای تامین شواهد علمی برنامه و اجرای پروژه های تحقیقاتی خواهند بود که این امر خودبخود، نه تنها استمرار برنامه را در طول سالهای متمادی تضمین می نماید بلکه موجب خلاقیت و نوآوری های متعددی در غنای برنامه و مشارکت هر چه بیشتر مردم، سمن ها و بخش های توسعه می شود.
وی افزود ایده تشکیل اندیشگاه برنامه شهر سالم که برای اولین بار از طرف دبیرخانه برنامه شهر سالم مراغه مطرح گردیده است، در سایر شهرها چه در داخل و چه خارج از کشور قابل الگوبرداری است و به توسعه برنامه در سطح ملی و بین المللی کمک شایانی خواهد نمود.

الهویردی ارجمند رئیس دانشگاه علوم پزشکی مراغه، اندیشگاه را کانون تفکر در ساختار برنامه شهر سالم عنوان نمود. به گفته وی اندیشگاه در تلاش خواهد بود تا با تکیه بر پژوهش و فناوری و از طریق ارتباط علم و صنعت به تولید فکر، ایده و اندیشه پرداخته و بستری را برای جریان این اندیشه ها به بدنه اجرایی برنامه شهر سالم فراهم نماید.
ارجمند گفت: وجود مراکز آموزش عالی در سطح شهرها قابلیت پشتیبانی علمی را از برنامه های توسعه شهری به ارمغان می آورد و مراغه به عنوان دومین شهر نامزد دریافت گواهی بین المللی شهر سالم در کشور، از بابت وجود مراکز آموزش عالی و مهارتی متعدد، شهری غنی است.

صدیقه صلواتی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مراغه و دبیر برنامه شهر سالم و ایمن مراغه، تشکیل اندیشگاه را فرصتی برای زمینه سازی ورود صاحبنظران و اندیشمندان به شناسایی مشکلات و معضلات سلامت و  ایجاد بستری برای تدوین راهکارهای عالمانه برای مقابله با چالشهای سلامت دانست. صلواتی، هدایت پژوهش های مراکز آموزش عالی به سمت موضوعات اولویت دار سلامت و استفاده از نتایج این پژوهش ها و تحقیقات را در راستای طراحی و اجرای برنامه های سلامت محور از دیگر اهداف این اندیشگاه برشمرد.
محمد مشتری، مدیرعامل انجمن تاریخ پژوهان مراغه اصلی ترین کارکرد اندیشگاه برنامه شهر سالم مراغه را تحلیل روش شناسی و متدلوژی برنامه مذکور توسط صاحب‌نظران و جامعه علمی مراغه عنوان کرد. تئوریزه کردن مفاهیم،  اصول و مبانی برنامه شهر سالم با نگاهی بر بافتار سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی شهر، شاکله برنامه را از قوام لازم برخوردار خواهد کرد.
وی افزود حمایت طلبی اهالی اندیشه ورز از کاربردی ساختن اندیشه ها و ایده های مربوط به ارتقای سلامت شهروندان؛ وجاهت علمی و تخصصی را برای برنامه شهر سالم مراغه به عنوان یک برنامه بین المللی به ارمغان می اورد.

شناسنامه


کدخبر: ۳۵۴۷۳۲
تاریخ: ۱۴۰۲/۱۲/۲     ساعت: ۲۱ : ۵۵
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: اجتماعی       زیرسرویس: اجتماعی
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
  • ٢٧ شوال ١٤٤٥
  • May 06 2024