صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
مدیریت شهری
اجتماعی
هنر و اندیشه
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش

همکاری بنیاد خیریه معلولین ایرانیان با کمیته امداد به منظور اشتغال‌زایی برای معلولان

بنیاد خیریه معلولین ایرانیان با همکاری کمیته امداد، اقدام به اشتغال‌زایی برای افراد دارای معلولیت کرده است.

به گزارش جهانی پرس از پایگاه اطلاع‌رسانی کمیته امداد، برای بنیاد خیریه معلولین ایرانیان، خیلی مهم است که افراد عضو این بنیاد، افراد دارای معلولیت از نظر کمی و کیفی زندگی قابل قبولی داشته باشند. در در یک زندگی قابل‌قبول داشتن یک شغل و کسب و کار، خیلی اهمیت دارد، به همین دلیل است که اعضای عضو این بنیاد خیریه، تحت آموزش قرار می‌گیرند و برای شروع کسب و کارشان، به کمیته امداد امام خمینی (ره) معرفی می‎شوند تا وام اشتغالزایی دریافت کنند. همکاری که از نظر بنیاد، می‌تواند عمیق‌تر هم شود.

بنیاد خیریه معلولین ایرانیان، همان طور که از اسمش برمی‌آید، بنیادی برای حمایت از حق و حقوق افراد دارای معلولیت است. این رسم این بنیاد خیریه است که برای بیش از ۲۵۰۰ عضوی که دارد، زندگی بهتری بسازد.

علی کرمی‌کبیر، یکی از اعضای هیات رئیسه بنیاد خیریه معلولین ایرانیان، از سال ۹۲، می‎گوید، از زمانی که این بنیاد، با مجوز سازمان بهزیستی کشور به صورت رسمی، شروع به کار کرد. از همان ابتدای تاسیس، از اهداف این بنیاد خیریه بود که جامعه هدفش، افراد دارای معلولیت را شناسایی و به آن‌ها برای حوزه‌های مختلف توانبخشی، رفاهی، معیشتی، توانمندسازی و اشتغالزایی خدمات دهد. کرمی‌کبیر توضیح می‌دهد که حمایت از افراد دارای معلولیت جسمی و حرکتی برای استقلال فردی، اشتغالزایی و احقاق حقوق شهروندی، از اولویت‌های این بنیاد است. شاید به همین دلیل است که از همان ابتدای تاسیس، کلاس‌های آموزشی، برای اشتغالزایی افراد دارای معلولیت، در هر ۳ شعبه کشوری این بنیاد خیریه، برگزار شد. خیلی زود، افراد دارای معلولیت در کلاس‌های مونتاژ، خیاطی، بافندگی، معرق، نقاشی، موسیقی، جعبه‌سازی، پاکت‌سازی و خطاطی شرکت کردند. کرمی کبیر توضیح می‌دهد که به عنوان ضرب‎المثل، ماهی دادن برای این بنیاد مهم نبوده که یاد دادن ماهیگیری است که اهمیت دارد. خیلی زود بسیاری از افراد دارای معلولیتی که تحت آموزش قرار گرفته بودند، ماهیگیری یاد گرفتند و دیگر می‌توانستند، رزق خود را به دست بیاورند، با این وجود اما، برای رسیدن به اهداف اول بنیاد، راه زیادی فاصله، بود.

ایده جذابی است، این که افرادی دارای معلولیت، توانمند شوند و خود بدون این که باری بر جامعه باشند و جامعه برای کمک به آن‌ها هزینه کند، خود دستشان در جیب‎شان باشد و خود مانند اعضای دیگر جامعه باری هم بردارند. این حرف دل بسیاری از افراد دارای معلولیت است، این که دوست دارند، توانمند باشند و جامعه برای آن‌ها هزینه‌ای نکند که آن‌ها هم در کنار جامعه برای بهتر شدن زندگی در کشورشان، فعالیت کنند. شاید به خاطر همین خواسته دل افراد دارای معلولیت بود که بنیاد خیریه معلولین ایرانیان، پشت میز همکاری با کمیته امداد امام خمینی (ره) نشست. ۵ سال قبل بود که این بنیاد، قرارداد همکاری با کمیته امداد بست و برحسب این قرارداد، تعیین شد که در صندوق ذخیره‎ای که هر دو هم بنیاد و هم کمیته امداد در آن اندوخته ذخیره کرده بودند، به افراد دارای معلولیتی که تمایل به اشتغالزایی دارند، وام داده شود.

کرمی‌کبیر تعریف می‌کند که در سال‌های نخستین انعقاد این قرارداد، اتفاقا خیلی هم خوب بود و بسیاری از افراد دارای معلولیتی که تمایل به شروع یک کسب و کار را داشتند، با وام ۱۰ میلیون تومانی، کسب و کارها راه انداختند. کرمی‌کبیر معتقد است که اما حالا دیگر نمی‌توان با ۱۰ میلیون تومان وام اشتغالزایی، کسب و کاری راه انداخت زمانی که هزینه‌ شروع یک شغل خانگی هم بیشتر از این عدد است. به همین دلیل امیدوار است که در آینده‌ای نزدیک، عدد وام اشتغال‌زایی برای شروع یک کسب و کار افزایش پیدا کند تا افراد دارای معلولیت با فراغ بال بتوانند کسب و کارشان را راه‌اندازی کنند.

شناسنامه


کدخبر: ۳۵۷۴۴۷
تاریخ: ۱۴۰۲/۱۲/۲۹     ساعت: ۱۳ : ۴۵
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: اجتماعی       زیرسرویس: اجتماعی
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
  • ١٩ شوال ١٤٤٥
  • Apr 28 2024