صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
مدیریت شهری
اجتماعی
هنر و اندیشه
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش
تاج: صدا و سیما از پخش فوتبال درآمدی ندارد

معاون حقوقی و امور مجلس رسانه ملی: آماده حل مشکل ورزش کشور با همکاری دولت هستیم

رئیس فدراسیون فوتبال با تایید این موضوع که رسانه ملی منفعتی از پخش مسابقات فوتبال ندارد گفت: بر اساس قوانین فیفا، قرارداد بین باشگاه‌ها و صدا و سیما برای حق پخش ضروری است بنابراین آماده تعامل برای حل این مسئله هستیم.

به گزارش جهانی پرس از روابط عمومی سیما مهدی تاج در برنامه «ورزش و مردم» شبکه یک سیما اظهار کرد: بر اساس قوانین روز فوتبال و طبق بند F01 قراردادهای حرفه‌ای آمده است که باید از حقوق شناخته‌شده فوتبال، این ورزش را اداره کرد.

وی افزود: فوتبال یک ورزش محلی نیست و در عین حال قوانین جمهوری اسلامی هم برایمان قابل احترام است چنانکه در اساسنامه فدراسیون فوتبال هم آمده که این موسسه مستقل و خصوصی است که با قوانین ایران و فیفا اداره می‌شود.

رئیس فدراسیون فوتبال کشورمان با بیان اینکه 6 منبع مالی برای اداره فوتبال در نظر گرفته شده است خاطرنشان کرد: یکی از این منابع حق پخش تلویزیونی است که سهم قابل توجهی دارد و منابع دیگر شامل تبلیغات دور زمین، تبلیغات روی پیراهن، ترانسفر بازیکن و درآمد روز مسابقه است اما در ایران بیشتر منابع از طریق اسپانسرها تامین می‌شود که فیفا هم اعلام کرده امسال دفاتر مالی فوتبال ایران تایید می‌شود ولی ممکن است سال آینده چنین اتفاقی نیفتد.

                        

وی ادامه داد: بر این اساس فدراسیون فوتبال الزام قانونی دارد که از حق پخش، مدیریت فوتبال را انجام دهد ولی این را هم قبول داریم که باید در مجلس شورای اسلامی، مسئله را حل کنیم.

تاج با اشاره به رفت و برگشت‌های مصوبه قانونی در این زمینه بین مجلس، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مجمع از نظر اولیه خود عدول کرده و موضوع را به مبادی پایین‌دستی ارجاع داده است.

رئیس فدراسیون فوتبال افزود: مقرر شده بود صدا و سیما درآمد خود از بخش تبلیغات را به حساب وزارت ورزش و جوانان واریز کند و این وزارتخانه هم سهم فوتبال را بدهد که گفته شده حدود 10 تا 15 میلیارد تومان بوده است که این مقدار برای کل ورزش ایران در نظر گرفته شده ولی روشن است که فوتبال با این ارقام اداره نمی‌شود.
وی تصریح کرد: پیشنهاد من این است که موضوع در برنامه هفتم مورد بررسی و تصویب قرار بگیرد و صدا و سیما و فدراسیون فوتبال می‌توانند در این زمینه با هم همکاری کنند.

تاج با بیان اینکه اگر این منابع تامین شوند، فدراسیون فوتبال از بودجه دولتی دست می‌کشد گفت: در صورت تحقق چنین مسئله‌ای، عدالت هم بیشتر رعایت می‌شود.

رئیس فدراسیون فوتبال با بیان اینکه در همه دنیا، باشگاه‌های فوتبال کارخانه‌داری می‌کنند خاطرنشان کرد: این مسئله در ایران بر عکس است و کارخانه‌ها، به تیم‌داری مشغولند و همین مسئله موجب توسعه بالای فوتبال در اروپا و حتی کشورهای همسایه ایران شده ولی در ایران، اینگونه نیست.

وی ادامه داد: قوانین جهانی فوتبال در اختیار فدراسیون فوتبال ایران نیست و زمانی که فشار می‌آورند که باشگاه‌ها باید برای مجوز حق پخش با صدا و سیما قرارداد داشته باشند، این مسئله حتما موجب بروز مشکلاتی می‌شود؛ اگر اعداد صوری ثبت شود نوعی سندسازی است که یک بار موجب محرومیت فوتبال کشورمان شد بنابراین امسال چنین کاری نکردیم و بعضی باشگاه‌هایمان هم به همین دلیل حذف شدند.

تاج با تایید این مسئله که صدا و سیمای جمهوری اسلامی فوتبال را رایگان پخش می‌کند گفت: میلیون‌ها نفر تماشاگر مسابقات فوتبال هستند و این موضوع با هیچ پدیده اجتماعی قابل مقایسه نیست و به عبارتی اگر فوتبال را از صدا و سیما بگیرند، هیچ گزینه دیگری به جای آن باقی نمی‌ماند بنابراین برای این موضوع با اهمیت باید فکری کرد.

رئیس فدراسیون فوتبال تصریح کرد: دیر یا زود، قرارداد باشگاه‌ها با صدا و سیما برای حق پخش اجباری می‌شود و چه بهتر که قبل از تحمل محدودیت‌ها، فکری کنیم و راهکاری بیندیشیم؛ فدراسیون فوتبال آماده است با مدیران صدا و سیما جلساتی داشته باشد و موضوع را حل کند.

معاون حقوقی و امور مجلس رسانه ملی: راهکار حق پخش، مصوبه مجلس در قالب برنامه هفتم است

 سید تقی سهرابی معاون حقوقی و امور مجلس رسانه ملی هم در گفت‌وگویی تلفنی با این برنامه گفت: بحث حق پخش از سال 1380 تاکنون مطرح بوده ولی هنوز به نتیجه نرسیده که البته دلایل این مسئله مشخص است و فدراسیون فوتبال هم به آن واقف است.

 وی افزود: باید به دنبال راهکاری قانونی برای حل مسئله یک بار برای همیشه باشیم بنابراین پیشنهاد می‌کنم در حال حاضر که برنامه هفتم در مجلس در حال بررسی است، این دغدغه ورزش و فوتبال کشور را هم برطرف کنیم و راهکاری عملیاتی برای آن بیندیشیم.

معاون حقوقی و امور مجلس سازمان صدا و سیما با رد این شایعه که رسانه ملی در این زمینه کوتاهی کرده است گفت: صدا و سیما بارها به مسئله ورود کرده و از ابعاد مختلف قانونی، آن را بررسی کرده ولی به خاطر مسائل گوناگون از جمله عدم شفافیت درآمد در باشگاه‌های فوتبال و نیز مسائلی که وزارت ورزش و جوانان با آن درگیر است، نتیجه‌بخش نبوده است.

وی ادامه داد: با وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون فوتبال دغدغه مشترک داریم و فوتبال، برای صدا و سیما هم مهم است ولی رسالت این سازمان، فقط ارتقاء فوتبال نیست و در قبال دیگر رشته‌های ورزشی هم وظیفه دارد.

سهرابی با بیان اینکه قانون، بخشی از بودجه صدا و سیما را از محل درآمدها تخصیص داده که حدود 50 درصد است گفت: رسانه ملی از محل پخش مسابقات فوتبال، درآمدی کسب نمی‌کند و زمانی هم که بحث آگهی بازرگانی مطرح می‌شود، این در واقع همان درآمدهای اختصاصی صدا و سیماست.

معاون حقوقی و امور مجلس صدا و سیما افزود: در رسانه‌ها مباحث گوناگونی راجع به میزان درآمدهای رسانه ملی از پیام‌های بازرگانی قبل، حین و بعد از مسابقات فوتبال مطرح می‌شود که بیشتر نوعی عملیات ژورنالیستی است در حالیکه صدا و سیما یک دستگاه دولتی است که دستگاه‌های نظارتی و محاسباتی، ریال به ریال درآمدهای آن را زیر نظر دارند.

وی با بیان اینکه معتقدیم دولت باید به ورزش حرفه‌ای کمک کند گفت: شرایط صدا و سیمای ایران با همه رسانه‌های دنیا متفاوت است و نمی‌توان آنچه در کشورهای خارجی رخ می‌دهد را به داخل تعمیم داد بنابراین باید به دنبال راهکاری بومی‌باشیم که مهمترین چیزی که به آن رسیده‌ایم، بررسی موضوع در برنامه هفتم و لوایح دولت است.

سهرابی افزود: همانگونه که دولت برای خرید حق پخش مسابقات جهانی، کمک می‌کند تا رضایت مخاطبان جلب شود، در زمینه حق پخش مسابقات داخلی هم می‌تواند کمک‌هایی داشته باشد.

معاون حقوقی و امور مجلس صدا و سیما گفت: دولت می‌تواند از بودجه عمومی مبلغی را در نظر بگیرد و ضمن رعایت قوانین حقوقی بین‌المللی، آن را از طریق صدا و سیما به ورزش کشور کمک کند.

شناسنامه


کدخبر: ۳۴۳۱۱۵
تاریخ: ۱۴۰۲/۵/۱۵     ساعت: ۱۰ : ۱۰
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: ورزشی       زیرسرویس: ورزشی
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
  • ٢٢ شوال ١٤٤٥
  • May 01 2024