صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
مدیریت شهری
اجتماعی
هنر و اندیشه
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش
بالاترین نرخ محبوبیت در عمر حرفه‌ای جواد

ثبات نیمکت در استقلال: عصر نکو آغاز می‌شود

این باور وجود دارد که اگر جواد نکونام بتواند با استقلال به ثبات برسد، این تیم می‌تواند دوباره تبدیل به یک قدرت در فوتبال ایران و آسیا شود.

به گزارش جهانی پرس - بهنام عباسعلی زاده، در دهه‌های گذشته یکی از بزرگترین معضلات و مشکلات استقلال بی‌ثباتی و تغییرات مداوم روی نیمکت بوده است. بخشی از این موضوع به دلیل تغییرات مدیریت بوده، بخشی به دلیل ناکامی مربیان و بخشی هم به تصمیم مربیان ربط داشته است. به طور مثال فرهاد مجیدی دو فصل قبل وقتی جام قهرمانی را با استقلال بالا برد، تصمیم گرفت برای ادامه کار مربیگری به امارات و باشگاه اتحاد کلباء برود.

حالا اما استقلال به مردی اطمینان کرده که در گذشته ثابت کرده اگر به او زمان برسد، می‌تواند دست به کارهای بزرگی بزند. 

جواد نکونام 4 فصل روی نیمکت فولاد خوزستان نشست. او در فصل اول حضور در این باشگاه توانست فولاد را به عنوان سومی لیگ برساند و همراه با این تیم مجوز حضور در آسیا را به دست بیاورد. فولاد نکونام در آسیا هر چند از گروه خود بالا نرفت، اما تیم‌هایی مثل النصر و السد را اذیت کرد. آمار حملات و موقعیت‌های این تیم بالا بود و در مقابل آمار گل کردن توپ‌ها پایین. نکونام که توانسته بود تجربه شیرینی از این حضور بگیرد، در دومین سال حضور در لیگ قهرمانان آسیا، دست به کار بزرگی زد. 

به واسطه شکست استقلال در فینال و قهرمانی در جام حذفی این تیم مجوز حضور در لیگ قهرمانان آسیا را گرفت. روزهای خوب فولاد با شکست پرسپولیس در سوپرجام هم ادامه یافت و نکونام با تیمش دومین جام قهرمانی را بالا برد. حالا نوبت آسیا بود. نکونام که هر روز پخته‌تر از گذشته به نظر می‌رسید، با انگیزه مضاعف تیمش را به آسیا برد تا این بار به هیچ حریفی باج ندهد. آنها همراه با شباب الاهلی، الغرافه و آهال در یک گروه قرار گرفتند و در نهایت بدون شکست و با کسب سه برد و سه مساوی و 12 امتیاز به عنوان صدرنشین راهی مرحله حذفی شدند. 

در مرحله یک شانزدهم نهایی لیگ قهرمانان در غرب فولاد موفق شد الفیصلی عربستان را هم شکست دهد. آنها سپس به مصاف الهلال رفتند و با بدشانسی محض این بازی را واگذار کردند. هر چند خود نکونام در آن بازی روی نیمکت نبود.

*سال نکو با نکونام
بعد از جدایی ساپینتو از استقلال، طرفداران این باشگاه تنها خواهان حضور یک نفر بودند؛ جواد نکونام. کسی که می‌توانست تابستان سال گذشته هم نیمکت استقلال را تصاحب کند، ولی در لحظه آخر تصمیم گرفت تا در فولاد بماند. حضور نکونام همراه شد با مشکلاتی عجیب و غریب. تغییرات مدیریت باشگاه و حضور علی خطیر که در گذشته هم معاون باشگاه استقلال بود. رقبا در حال بستن تیم های قدرتمند بودند و نکونام مشغول چانه‌زنی با مدیریت که «برایم بازیکن بخرید.» این چانه‌زنی آنقدر بالا گرفت که تبدیل به جنگ شد. جنگی که نکونام به واسطه حمایت هواداران می‌توانست از آن نهایت استفاده را ببرد ولی در نهایت تصمیم گرفت تا به خاطر همین هواداران و برای جلوگیری از ضربه خوردن تیمش، آن را به پایان برساند. بماند که خطیر هم با تاکید روی این مسئله که استقلال را برای قهرمانی نمی‌بندند تلاش کرد تا بگوید حامی نکونام است اما کیست که نداند در روزهای سختی، حافظه هواداران زیاد قوی نیست. 

بدون شک اتفاقی که برای یحیی گل‌محمدی بعد از چندین قهرمانی و پس از دیدار با الدحیل رخ داد، می‌توانست یک الگوی درست در این زمینه باشد. نکونام که هنوز جامی به دست نیاورده است. بنابراین در ماجرای عدم جذب بازیکن و توقعات همیشگی در استقلال، هواداران حق را به نکونام دادند. پیشکسوتان استقلال نیز با حمایت از این مربی نشان دادند قاطعانه کنارش ایستاده‌اند. 

نکونام و تیمش فصل را با ناامیدی محض و ناراحتی هواداران آغاز کردند. شروع توفانی مقابل صنعت نفت آبادان، نوید روزهای متفاوت را داد. مشکلات مالی استقلال اینقدر زیاد بود که دو مرتبه باعث شد تمرینات به اعتصاب بکشد، ولی به زعم کارشناسان و پیشکسوتان، این مدیریت نکونام بود که توانست مسیر را برای استقلال باز کند تا اسیر حواشی نشود. بعضی از پیشکسوتان می‌گویند اگر نکونام این فصل در این تیم نبود، اوضاع به نقطه بحرانی می‌رسید. 

این مربی که فوت و فن مدیریت را خوب بلد است، تا همین جا و در حالی که استقلال به نسبت خیلی از تیم‌ها توانسته بازیکنان و تیم را مدیریت کند و حتی استقلال را به صدر برساند. 

این را از اردوی استقلالی‌ها بشنوید:  در یک قلم تفاوت ما با پرسپولیس این است که قرمزها تسویه فصل قبل را گرفته‌اند و امسال هم بالای 30 درصد دریافتی داشته‌اند. اما بازیکنان تیم ما همه از سال قبل طلب دارند و امسال هم  تنها 20 درصد دریافتی داشته‌اند.

با وجود همه این مشکلات نکونام همراه با تیمش جنگیده. امسال با وجود تمام کمبودها بازیکنانش را بالا برد و بارها و بارها گفت باید آنها را طلا بگیرند. این رفتار یک مربی بدون شک می‌تواند اعتماد به نفس تیم را بالا ببرد. به طور قطع نکونام هم می‌توانست مثل خیلی از مربیان از وضعیت موجود بنالد و برای خود بهانه جور کند که اگر روزی هم باخت، بگوید دیدید گفتم. 

همین چیزهاست که گویا نکونام را بیش از هر زمان دیگری در دل هواداران جا کرده است. استقلالی‌ها او را دوست دارند چون می‌گویند برای حق تیمشان تا پای جان می‌جنگد. صداقت نکونام نیز این محبوبیت را بالا و بالاتر برده است. او حتی در پایان دربی وقتی از او پرسیدند آیا خودت گفتی سیدحسین پس از گل تساوی به زمین بیفتد، آنقدر صادقانه حرف زد که خبرنگاران هم هیچ نگفتند. او گفت بله، به این دلیل که تیمم آرایشش را به دست بیاورد. او در طول فصل جاری تلاش کرده تا صادقانه حرف بزند و این مسئله در مصاحبه‌هایش مشهود بوده است. 

حالا مردی که در هفته‌های اول شروع به کارش در استقلال آب خوش از گلویش پایین نرفته بود، با حمایت میلیونی هواداران مواجه شده. آنها می‌گویند هر نتیجه‌ای امسال به دست بیاید دوباره حامی این مربی خواهند بود. 
استقلال می‌خواهد سال نکویی با نکونام رقم بزند.

شناسنامه


کدخبر: ۳۴۸۸۰۳
تاریخ: ۱۴۰۲/۱۰/۲     ساعت: ۱۵ : ۱۲
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: ورزشی       زیرسرویس: ورزشی
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
  • ٢١ شوال ١٤٤٥
  • Apr 30 2024