صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
مدیریت شهری
اجتماعی
هنر و اندیشه
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش
آخرین ناکامی فوتبال ایران

گزارش ویژه: حذف سپاهان، شیطان در جزئیات است!

تیم فوتبال سپاهان در شرایطی مقابل الهلال شکست خورد که ۵ گل از ۶ گل حریف ثروتمند عربستانی در دقایقی به ثمر رسید که تیم مورایس ۱۰ نفره بود

به گزارش جهانی پرس از "ورزش‌ سه"، پس از پایان مسابقه در حالی که مایوسانه در محوطه پشتی ورزشگاه کینگ‌دام آره‌نا پس از پایان نشست خبری مورایس و ژرژ ژسوس ایستاده بودیم، فرصتی ایجاد شد تا برای دقایقی با مترجم الهلالی‌ها صحبت کنیم و گفتگویی فنی درباره لحظات تعیین کننده دو دیدار رفت و برگشت شکل گرفت.

مترجم الهلالی‌ها که به دو زبان انگلیسی و اسپانیایی مسلط بود در این دیالوگ به اتفاقات دیدار رفت اشاره کرد و بازی در ورزشگاه نقش جهان را سخت و نفس‌گیر توصیف کرد؛ دیداری که سپاهانی‌ها تا دقیقه 76 علی‌رغم اینکه حریف‌شان در حال حاضر قدرتمندترین تیم آسیا است، تیم برتر میدان بودند، اما جزئیاتی در آن مسابقه و همینطور دیدار برگشت رقم خورد که سبب شد در نهایت وقتی سوت پایان بازی در اصفهان و ریاض به صدا درآمد، طلایی‌پوشان فوتبال ایران در مجموع با نتیجه 6 بر 2 بازنده باشند. اما کسانی که هر دو بازی را با جزئیات آن به یاد دارند، می‌توانند بر این موضوع صحه بگذارند که اختلاف سپاهان و الهلال 4 گل نبود! ما اتفاقاتی رخ داد که تنها نماینده باقی مانده فوتبال ایران به شکاز دور مسابقات فصل جاری لیگ قهرمانان آسیا کنار رفت.1994958

دقیقه 76 بازی رفت و اخراج دانشگر
ابتدا به بازی رفت برگردیم. ورزشگاه نقش جهان برای اولین مرتبه با ظرفیت کامل پر شده بود و آماده یک پیروزی بزرگ و رویایی بود. تا دقیقه 76 که محمد دانشگر اخراج شد، همه چیز خوب پیش می‌رفت، اما اخراج دانشگر همه چیز را تغییر داد و سپاهان که با پرس و فشار بالای مهاجمین حریف در حال ایجاد شانس‌های متعدد گلزنی قرار داشت، مجبور به دفاع از نتیجه تساوی شد. در ادامه الهلال موقعیت‌های زیادی ایجاد کرد و سرانجام موفق شد دروازه نیازمند را دو مرتبه در دقایق 93 و 96 باز کند. شاید اگر در این مسابقه کمی هم شانس یار تیم مورایس بود، کسب مساوی دور از انتظار نمی‌شد.

بازی برگشت، دقیقه 73
در بازی برگشت هم سپاهان با وجود جو بی‌نظیر ورزشگاه کینگ‌دام آرنا که با حضور نزدیک به 30 هزار هوادار آبی و سفید شده بود و برای اولین مرتبه این اتمسفر توسط یک تیم ایرانی درک می‌شد، عملکرد خیره‌کننده‌ای مقابل ستاره‌های بین‌المللی و داخلی ژرژ ژسوس داشت. تا دقیقه 70 همه چیز به کام سپاهان بود. آنها توانسته بودند با گل فرشاد احمدزاده در دقیقه 53 پیش بیفتند و با توجه به جریان بازی امیدواری زیادی برای ثبت گل دوم وجود داشت، اما یک اتفاق مشابه با بازی رفت شرایط بازی را به طور کلی درست مانند بازی رفت در نقش جهان تغییر داد. آریا یوسفی در حالی که دو گزینه برای پاس دادن روی دست خود داشت، اقدام به حرکت در عرض کرد و بازیکن مقابل او موفق به زدن توپ او شد تا سپاهانی‌ها که در حال طراحی حمله بودند، به یکباره در موقعیت ضدحمله و دفاع قرار بگیرند. چند ثانیه بعد مالکوم برزیلی تکنیکی و سرعتی الهلال توپ را از سیاوش یزدانی عبور داده بود و مدافع سپاهان هم چاره‌ای جز تکل زدن پیدا نکرد تا حتی اخراج را به جان بخرد.

این مهم‌ترین اتفاق بازی برگشت بود. درست مانند اخراج دانشگر در بازی رفت. پس از این اخراج روند بازی در فشار بالای ورزشگاه جدید الهلالی‌ها به سود تیم میزبان تغییر کرد و آنها به گل اول مسابقه در دقیقه 76 دست پیدا کردند.

چند دقیقه بعد اتفاق مهم دیگری در بازی رخ داد. یک توپ ارسالی از سمت چپ خط دفاع سپاهان سراسیمه به بیرون از محوطه جریمه برگشت داده شد. نوس هافبک سرشناس و متبحر الهلالی‌ها در شوتزنی پشت محوطه جریمه انتظار می‌کشید تا با دو ضرب (کنترل سینه و شوتی تماشایی) این توپ برگشتی را به گل تبدیل کند. شاید در این صحنه اگر آریا یوسفی تصمیم بهتری می‌گرفت و توپ را به فرشاد احمدزاده می‌سپرد که در فضایی کاملا مناسب قرار داشت و یا آنرا به کناره‌های محوطه جریمه می‌فرستاد، فرصت برای شوتزنی نوس فراهم نمی‌شد. این اتفاقی است که علاقمندان به فوتبال به خوبی آنرا در بازی ایران و قطر هم به یاد دارند؛ جایی که روی گل معز علی شجاع خلیل‌زاده برخلاف اصول ابتدایی فوتبال توپ را به جایی کناره‌های زمین به پشت محوطه جریمه فرستاد! عامل تعیین کننده دیگر در شکست سنگین سپاهان در دو بازی رفت و برگشت کیفیت ستاره‌های دو تیم در لحظات تعیین کننده بود. شوت نوس یکی از همان لحظات تعیین کننده بود که از فاصله 25 متری بارقه‌های امید برای بازگشت تیم مورایس را در دقیقه 82 خشکاند.سپاهان با شکست 6 بر 2 دو مصاف رفت و برگشت برابر الهلال را در اصفهان و ریاض تمام کرد، اما پیام نیازمند 5 گل را در شرایطی دریافت کرد که هم‌تیمی‌هایش مجبور بودند با یک بازیکن کمتر به دنبال توپ مقابل ستاره‌های سریع و تکنیکی الهلال بدوند. سپاهان هم در بازی رفت و هم در بازی برگشت، برای دقایقی از الهلال پیش افتاد؛ تیمی که در طول ۵ ماه اخیر، برابر هیچ رقیبی حتی یک دقیقه هم عقب نیفتاده بود و همین حقایق نشان می‌دهد که اگر تجربه، توجه و دقت بیشتری برای رعایت جزئیات در یک مسابقه بزرگ وجود داشت، شاید می‌شد حتی با وجود شکست در اصفهان، تیم مورایس یک نتیجه تاریخی و رویایی را در عربستان رقم بزند.

باید پذیرفت که فاصله فوتبال ایران با کشورهای همسایه نظیر عربستان و قطر روز به روز از نظر هر نظر در حال بیشتر شدن است. به این ترتیب با نداشتن تجربه لازم و کافی، آماده نبودن بازیکنان ایرانی تحت فشار بازی‌های حساس برای بازی با سیستم کمک داور ویدئویی، وجود ستاره‌های تعیین‌کننده در تیم‌های رقیب و برخی عوامل دیگر جزئیات مسابقات فوتبال به گونه‌‎ای رقم خواهد خورد که اگر یک نفر فقط نتیجه مسابقه را ببیند، قادر به تصور اتفاقات واقعی رقم خورده در مسابقه نخواهد بود.

شناسنامه


کدخبر: ۳۵۴۸۵۸
تاریخ: ۱۴۰۲/۱۲/۷     ساعت: ۹ : ۵۹
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: ورزشی       زیرسرویس: ورزشی
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
  • ١٩ شوال ١٤٤٥
  • Apr 28 2024