صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
مدیریت شهری
اجتماعی
هنر و اندیشه
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش
رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در همایش بزرگداشت شیخ صفی‌الدین اردبیلی مطرح کرد:

نقش تأثیرگذار شیخ صفی الدین اردبیلی در هدایت و ارتقای اندیشه ایرانیان

همایش بزرگداشت شیخ صفی‌الدین اردبیلی با حضور رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل، استاندار و جمعی از مدیران ارشد فرهنگی و هنری استان در محوطه بقعه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی برگزار شد.

به گزارش جهانی پرس از روابط عمومی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، محمود شالویی رئیس انجمن آثار در ابتدای این همایش پس از قرائت متن پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به آیین نکوداشت شیخ صفی الدین اردبیلی، طی سخنانی با اشاره به برخی ابیات مولانا، مراد از خلقت انسان های پیشرو و الهی را راهنمایی و هدایت بشر عنوان کرد و شیخ صفی الدین اردبیلی را جزو بزرگانی دانست که در هدایت و ارتقای اندیشه ایرانیان تاثیر بسزایی داشته اند.
 

او در ادامه سخنان خود گفت: شیخ صفی الدین اردبیلی از چهره‌های درخشان عرصه عرفان و معنویت است که از دیار عالم پرور اردبیل رشد و نمو یافته و در ادامه به تعالی و تکامل رسیده است.

رئیس انجمن مفاخر فرهنگی اضافه کرد: تأثیری که خاندان صفوی در مسیر تحول ایران اسلامی داشته اند از لحاظ گسترش فرهنگ تشیع و کمک به یکپارچگی میان ایرانیان و مسلمانان شاهکاری ماندگار محسوب می‌شود که نسل‌های آینده باید از این مبانی و اقدامات درس و الگو بگیرند.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نامگذاری چهارم مردادماه به نام شیخ صفی الدین اردبیلی، ادامه داد: مقام معظم رهبری از شیخ صفی الدین به عنوان عالم، عارف و مفسر توانمندی یاد کرده اند که همطراز بزرگان جهان اسلام توانسته در تربیت و تعالی عموم ایرانیان و مسلمان و البته شاگردان و پیروان متعدد خویش نقش آفرینی کند.

او تأکید کرد: شیخ صفی الدین اهل عزلت گزینی نبود و به اجتماع و پیرامون خود و سرنوشت ایرانیان و مسلمانان حساسیت داشت و برای ارتقا و تکامل معنوی و فرهنگی آنان از هیچ کوششی فروگذار نکرد.

آیت الله سید حسن عاملی نماینده ولی فقیه و امام جمعه اردبیل نیز در این رویداد به ایراد سخن پرداخت و گفت: کشور ما مدیون عنایات سلسله مبارک صفویه است از اینرو باید برای تکریم و ترویج آثار این سلسله به جهانیان تلاش نماییم.

وی افزود: در شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل تصویب کردیم که اتفاقات و رویدادهای مهم را ثبت کنند و این مصوبه مبارک از امروز با ثبت روز بزرگداشت شیخ صفی الدین اردبیلی آغاز می شود . 

آیت الله عاملی تأکید کرد: باید بررسی کنیم و دریابیم که شیخ صفی الدین اردبیلی چه اندیشه رفیعی داشته که مریدانش از اقصی نقاط جهان به مقام علمی و معنوی او عرض ارادت می کرده اند.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: باید دنبال راز و رمز این قضیه باشیم که انتشار عرفان او در سایه چه بوده است و توجه داشته باشیم که شیخ و فرزندان او ۲۰۰ سال تلاش کردند تا برای تربیت و ارائه عرفان در کشور اقدام کنند و بعد از ساسانیان، عزت ایرانیان را تضمین نمایند.

او تاکید کرد: سلسله صفویه بانوانی را تربیت کرده اند که مثل بی بی فاطمه دختر شیخ گیلانی بر شیخ صفی تاثیر بسیاری گذاشته است و زنان آن دوره،اغلب رهبری نهضت زنان را بر عهده گرفته اند و از سرآمدان روزگار بوده‌اند.

آیت الله عاملی در پایان سخنان خود پیام علی اکبر ولایتی رییس هیات امنا و موسس دانشگاه آزاد اسلامی به این همایش را برای حاضران قرائت کرد.

اجرای سرود حماسی مذهبی، نمایش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با موضوع روایت زندگی شیخ صفی الدین از کودکی تا وفات و رونمایی از چند کتاب مرتبط با احوال و آثار سلسله صفویان از دیگر بخش های همایش بزرگداشت شیخ صفی‌الدین اردبیلی بود.

شناسنامه


کدخبر: ۳۴۳۳۰۸
تاریخ: ۱۴۰۲/۵/۲۱     ساعت: ۱۱ : ۲۹
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: هنر و اندیشه       زیرسرویس: هنر و اندیشه
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
  • ٢٣ شوال ١٤٤٥
  • May 02 2024