صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
مدیریت شهری
اجتماعی
هنر و اندیشه
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش

هدف از روز جهانی کودک

هدف از روز جهانی کودک فقط جشن گرفتن برای کودکان نیست، روز جهانی به صورت کلی فرصتی برای ایجاد تغییر و آگاهی در سطح جهان است. این روز فرصتی است که حقوق کودکان را به خود یادآوری کنیم، آن ها را درک کنیم و برای کودکان معصومی که رنج و خشونت های زیادی را تحمل میکنند چاره ای بیندیشیم. خشونت های وحشتناکی از جنس درگیری های مسلحانه، استخدام و استفاده نظامی از کودکان، سوءاستفاده های کاری و فحشا، تبعیض و تربیت نادرست خانواده که آینده آن ها را تباه میکند.

به گزارش جهانی پرس، متاسفانه در حال حاضر ۱۵۳ میلیون کودک کار در سراسر دنیا وجود دارد!!! دنیایی که باید به کودکان رشد و شادی در محیط امن خانه هدیه دهد آن ها را وادار به انجام کارهای سخت میکند که دست های کوچک آن ها تاب آن را ندارد. سازمان یونیسف در سال ۱۹۹۹ بدترین اشکال کار کودکان، برده داری، پورنو گرافی و ... را ممنوع کرد. این سازمان اعلام کرد اگر فقط 6 هفته بودجه تسلیحاتی را به کودکان اختصاص دهیم زندگی همه کودکان ( خصوصا کودکان جهان سوم ) به طور چشمگیری بهبود خواهد داشت. شاید کودکان بی دفاع اولویت سیاستمداران نیستند! سازمان یونیسف که حامی حقوق کودکان است، روز ۲۰ نوامبر را به کودکان اختصاص داد تا به حقوق کودکان توجه کنیم.
 
تاریخچه روز جهانی کودک
تاریخچه روز کودک به طور رسمی به بعد از جنگ جهانی بازمی گردد. بیشتر قربانیان جنگ جهانی، کودکان بی گناهی بودند که در آتش ویرانگر و بمباران های شهر جان خود را از دست دادند. کودکانی که گرفتار رنج های بی پایانی مانند بی خانمانی، اسارت، تعرض و بیماری های جسمی و روحی و بی سرپرستی شدند. دیدن این صحنه های تلخ باعث شد که درست بعد از پایان جنگ جهانی دوم سازمان ملل با هدف حمایت از کودکان زیر بنای سازمان یونیسف را پایه گذاری کند. سازمان یونیسف در سال ۱۹۵۳ یکی از بخش های دائمی سازمان ملل متحد شد. «کنفرانس جهانی رفاه کودک» ایده برگزاری روز جهانی کودک را قبل تر مطرح کرده بود تا منشوری برای حمایت و دفاع از حقوق کودک به تصویب برساند. روز جهانی کودک در اولین یکشنبه ماه ژوئن سال ۱۸۷۵ توسط دکتر شریف چارلز لئونارد طی یک مراسم ویژه جشن گرفته شد. 
 
روز کودک در ایران 
در ایران در سال ۱۳۷۲ جلسه ای با حضور نمایندگان کانون پرورش، وزارت آموزش و پرورش و نمایندگان دیگر برگزار شد. نمایندگان در این جلسه روز ۸ اکتبر ( ۱۶ مهر ماه) را به عنوان روز ملی کودک در نظر گرفتند، این تصمیم از سمت سازمان یونیسف نیز به رسمیت شناخته میشود. 
پیمان نامه حقوق کودک
پیمان نامه حقوق کودک یک کنوانسیون بین المللی است که حقوق سیاسی، اجتماعی، مدنی، اقتصادی کودکان را بیان میکند. کشورهایی که این عهد نامه را امضا کرده اند باید این حقوق را رعایت کرده و به شکایات های مربوط به آن رسیدگی کنند. سازمان ملل متحد این کنوانسیون را در ۲۰نوامبر ۱۹۸۹ پذیرفت و این پیمان نامه از سی روز بعد اجرا شد. یونیسف تنها سازمانی است که به طور مشخص  در کنواسیون حقوق کودک به عنوان مشاور ذکر شده است. این کنواسیون به یونیسف راهنمای های لازم در زمینه های مهم ارائه میدهد. یونیسف علاوه بر تمرکز بر رشد کودکان باید وضعیت همه کودکان را در نظر بگیرد و دائم محیط اجتماعی و اقتصادی آن را مورد بررسی قرار دهد.
محتوای متن پیمان نامه حقوق کودک
به هر فرد کمتر از ۱۸ سال ( بر اساس ماده یک پیمان نامه ) کودک گفته میشود. لغت دیگر کودک در زبان فارسی بچه است که به معنی سادگی، پاکی و بزرگ شدن می باشد. در مقدمه کنوانسیون حقوق کودک آمده «کودک باید در فضایی سرشار از خوشبختی، محبت و تفاهم بزرگ شود» این کنوانسیون چهار اصول پایه دارد که به شرح زیر است:
عدم تبعیض یه این معنا که همه کودکان حقوق یکسانی دارند. تمام کودکان باید بدون توجه به نژاد، قومیت، ملیت و گرایش جنسی دسترسی یکسان به آموزش داشته باشند. 
همه کودکان حق دارند نظرات و عقاید خود را آزادانه بیان کنند و دیدگاه کودکان باید در همه امور مربوط به آنها باید در نظر گرفته شود.
در هر تصمیم گیری در مورد کودکان باید صلاحدید و منافع کودکان بیشتر از مسائل دیگر در مرکز توجه قرار داشته باشد.
کودکان حق حیات و رشد دارند و باید به تمام امکانات نظیر آموزش برای آن ها فراهم باشد.
روز کودک در کشورهای مختلف و تاریخ های متفاوت آن
با اینکه روز کودک ۲۰ نوامبر است اما این روز در کشورهای محتلف با هم متفاوت است. حدود ۵۰ کشور روز جهانی کودک را در روز اول ژوئن برگزار میکنند. روز جهانی کودک در کشور ایالت متحده آمریکا دومین یکشنبه ژوئن و در کشور آلمان ۲۰ سپتامبر و در برخی کشور ها مانند نیوزلند در اولین یکشنبه مارس برگزار می شود.
روز کودک در ایران چه روزی است؟
در ایران روز کودک ۱۶ مهر جشن گرفته میشود.

شناسنامه


کدخبر: ۳۴۴۸۹۰
تاریخ: ۱۴۰۲/۷/۱۶     ساعت: ۱۰ : ۱
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: هنر و اندیشه       زیرسرویس: هنر و اندیشه
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
  • ٢٣ شوال ١٤٤٥
  • May 02 2024