صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
مدیریت شهری
اجتماعی
هنر و اندیشه
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش
حمید ابراهیمی مطرح کرد؛

رفع دغدغه‌های محلات از مسیر اجرای تئاتر مسجد

بازیگر سینما و تلویزیون در مورد کارکردهای تئاتر مسجد گفت: تئاتر مسجد می‌تواند بیانگر دغدغه‌های هر محله و پاسخ و آموزشی برای رفع آن باشد.

به گزارش جهانی پرس؛ حمید ابراهیمی، بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با ایکنا به موضوع «مسجد، تئاتر و آگاهی» اشاره کرد و گفت: مساجد از صدر اسلام پایگاه اجتماعی مردم بود و بسیاری از مسائل جامعه در مسجد حل می‌شد و در زمان پیامبر(ص) نیز اینطور بود که صرفاً برای اقامه نماز به مسجد نمی‌رفتند بلکه آنجا محل شور و مشورت و رفع دغدغه‌های جامعه بود. در دوران معاصر در بسیاری از مساجد که دارای تکیه بودند، تعزیه اجرا می‌شد و بعدها اجرای این نمایش‌ها به داخل مسجد کشیده می‌شد.

بازیگر سینما و تلویزیون در مورد کارکردهای مؤثر تئاتر در مسجد، گفت: تئاتر مسجد می‌تواند حول محور مشکلات محله و برای مردم محله قبل یا بعد از برپایی نماز جماعت اجرا شود. بسیاری از معضلات و مشکلاتی که نمی‌توان به راحتی آنها را مطرح کرد و یا پاسخ داد، با زبان تئاتر قابل انتقال است و مردم از تماشای آن لذت می‌برند و دغدغه‌هایشان از میان می‌رود.

ابراهیمی ادامه داد: تئاتر مسجد می‌تواند حول محور مسائل دینی و دغدغه‌های اجتماعی و روز محله باشد. مانند آنکه معضلات موجود در هر محله از سوی بچه‌های همان محل به یک درام تبدیل شود و با نمایش آن، اثرگذاری خود را خواهد گذاشت. مثل آنکه دو گروه در یک محله اختلاف داشته باشند و این موضوع به زبان تئاتر به نمایش درآید. قطعاً گروهی که ظلم یا اشتباهی مرتکب شده با دیدن این نمایش متنبه خواهد شد و از ادامه کار خود دست خواهد کشید و این معجزه تئاتر است.

وی در مورد الزامات تئاتر مسجد تصریح کرد: اینکه چند گروه تئاتر بیایند و در مسجد نمایش اجرا کنند آن چیزی نیست که تئاتر مسجد باید به دنبالش باشد بلکه باید موضوعات گروه‌های تئاتر در دل مسجد شکل بگیرند یعنی بچه‌های نمازگزار مسجد در همان محل زندگی‌شان از طریق کارشناسان اجرای تئاتر را بیاموزند و پس از آموزش، دغدغه‌های محله خود را به نمایش بگذارند.

بازیگر سینما و تلویزیون ادامه داد: تئاتر مسجد می‌تواند با وسایل ساده و در دسترس بدون آن الزامات صحنه نمایش ارائه شود، هر چند که می‌توان برای ارائه بهتر مفهوم به کیفیت تجهیزات و لوازم مورد نیاز تئاتر در مسجد کمک کرد اما به نظر من چند بچه مسجدی که به خوبی آموزش دیده‌اند با سوژه‌های خوب می‌توانند بدون هیچ ابزاری در مسجد محلشان غوغا کنند.

ابراهیمی در رابطه با اجرای پرده خوانی و نقالی در مسجد و در استمرار تئاتر مسجد اظهار کرد: مردم می‌توانند تئاتر را در پرده تئاتر و یا نقالی را در سالن دیگری ببینند اما به نظرم در مسجد فضای آماده‌سازی تئاتر به مفهوم رایج آن وجود ندارد و فقط به این دلیل در مسجد تئاتر اجرا می‌کنیم که اندیشه خودمان، معضلات جامعه و مسائل اجتماعی را به شکل تئاتر نشان دهیم مانند آنکه در حال حاضر دغدغه غزه و فلسطین وجود دارد و بچه‌ها می‌توانند در مسجد یک کار برای این موضوع آماده کنند و نیاز به هیچ تجهیزاتی ندارند.

وی در رابطه با فعالیت کودکان و نوجوانان برای فعالیت در تئاتر مسجد، توصیه کرد: وزارت ارشاد باید بچه‌های هر محله را در حوزه تئاتر مسجد آموزش دهد و جوانان علاقه‌مند را شناسایی کند تا خود این جوانان صاحب ساختاری شوند که در آینده نه چندان دور به عنوان یک سبک در جامعه هنری شناخته شود. جشنواره مسجد می‌تواند به صورت مستمر هر سال برگزار شود و آثار جوانان را در معرض داوری و رقابت قرار دهد و باعث پیشرفت و انتقال تجربه میان گروه‌های تئاتر مسجد شود؛ در این راه می‌توان از تجربه‌های موفق دنیا نیز استفاده کرد و مفاهیم را برای مردم به تصویر کشید.

بازیگر سینما و تلویزیون تئاتر را هنری معرفی کرد که انسان را به فکر وادار می‌کند و ادامه داد: تصور کنید که یک بچه مسجدی بی‌فکر خوب است یا یک بچه مسجدی بافکر؛ همچنین تصور کنید که این بچه مسجدی باسواد و بافکر است و خوب و بد را از هم تشخیص می‌دهد مقایسه کنید که کدام بهتر است و قطعاً جواب مشخص است.

«نخستین جشنواره ملی تئاتر شبستان» به همت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور؛ از ۱۳ الی ۱۸ اسفندماه ۱۴۰۲ با شعار «مسجد، تئاتر، آگاهی» در سطح مساجد تهران برگزار می‌شود.
 

شناسنامه


کدخبر: ۳۵۷۱۲۶
تاریخ: ۱۴۰۲/۱۲/۱۷     ساعت: ۲۱ : ۴۵
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: هنر و اندیشه       زیرسرویس: هنر و اندیشه
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
  • ٢٥ شوال ١٤٤٥
  • May 04 2024