صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
مدیریت شهری
اجتماعی
هنر و اندیشه
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش

صدای ساز «کوسه گلین» در «فرهنگ مردم»

برنامه «فرهنگ مردم» جمعه ۲۵ اسفند، از فرهنگ استقبال از نوروز می گوید.

به گزارش جهانی پرس از شبکه رادیویی ایران، زهرا فقیه میرزایی تهیه کننده برنامه «فرهنگ مردم» بیان کرد: آئین‌های نوروزی در سراسر ایران برگرفته از باورها و اعتقادات ملی و مذهبی ایرانیان است و ریشه در هویت‌ فرهنگی ما دارد و مردمان پایتخت تمدن ایران زمین با قدمتی دیرینه و کهن، برای زنده نگه‌داشتن این سنت‌ها، نوروز را بهتر از همیشه در گذر زمان حفظ کرده‌اند.
وی ادامه داد: آن‌گاه که نیمه‌های اسفند از راه می‌رسد و عمو نوروز آن کوله پُر از بارش را روی دوشش می‌گذارد و به راه می‌افتد، درختان تکانی به خود می‌دهند تا برای جوانه زدن آماده شوند، رسم و رسوم نوروزی هم سروکله‌شان پیدا می‌شود، زنان و دختران همدانی خود را برای خانه‌تکانی آماده می‌کنند و به رسم قدیم، سیاهی‌ها و غبارها را دور می‌ریزند و پاکی و صفا را با نو شدن سال وارد زندگی و حیات دوباره خود می‌کنند.

این تهیه کننده رادیویی گفت: استان همدان با گنجینه‌ای مملو از آداب و سنت‌های کهن با بیش از سه هزار سال قدمت، نسل به نسل خاستگاه نمایش «کوسه گلین» یا «کوسه برنشین» بوده تا به نسل حاضر رسیده و با آمدن بهار و رفتن سرمای زمستان که دیگر استخوان سوز نیست، بازیگران کوسه گلین در مدح رسیدن بهاری دوباره شعر بخوانند.

میرزایی گفت: در این آیین که از چند روز مانده به نوروز آغاز می‌شود، یک نفر با سر و صورت سیاه شده، پوستین وارونه بر تن، کلاه بوقی بر سر و زنگوله به پا، با هیبتی عجیب در نقش «کوسه» که نماد عدم زایش است با ساز و دهل وارد روستا می‌شود و پای‌کوبان و ساز زنان، آمدن بهار را به روستاییان نوید می‌دهد.

گفتنی است «فرهنگ مردم» به تهیه کنندگی زهرا فقیه میرزایی، با اجرای شمسی فضل اللهی و محمدمحسن رفیعی، صدا برداری مریم حق‌نظری و به قلم زینب صالح پور و سهیلا خدادادی جمعه‌ها ساعت ۲۱:۳۰ از رادیو ایران پخش می شود.

شناسنامه


کدخبر: ۳۵۷۳۱۶
تاریخ: ۱۴۰۲/۱۲/۲۳     ساعت: ۱۵ : ۲۹
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: هنر و اندیشه       زیرسرویس: هنر و اندیشه
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
  • ٢٦ شوال ١٤٤٥
  • May 05 2024