صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
مدیریت شهری
اجتماعی
هنر و اندیشه
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش

اختلال در علائم رادیویی درپی طوفان خورشیدی

یک شراره خورشیدی قدرتمند علائم رادیویی و ناوبری سراسر آمریکای شمالی را مختل کرد.

به گزارش جهانی پرس- سولماز رحیمی-  این شراره خورشیدی که به‌عنوان X ۱.۵ طبقه‌بندی می‌شود، بیستمین شراره X از چرخه ۱۱ ساله فعلی است که سال آینده به حداکثر شدت خود می‌رسد.
براساس گزارش‌های منتشرشده، شراره‌های خورشید‌ی جرقه‌های پرانرژی تابشی هستند که از مناطق سرد و متراکم مغناطیسی روی سطح خورشید فوران می‌کنند که از آن‌ها به‌عنوان «لکه‌های خورشید‌ی» یاد می‌شود. فوتون‌های این شراره‌ها که با سرعت نور حرکت می‌کنند، در مدت هشت دقیقه به سیاره زمین می‌رسند. تشعشعات ناشی از شراره‌ها با ذرات موجود در یون-سپهر زمین (ارتفاع بین ۸۰ تا ۶۵۰ کیلومتری) تعامل برقرار می‌کند که باعث تقویت آن‌ها می‌شود. این تغییرات سپس بر علامت‌های رادیویی و ماهواره‌ای که از این منطقه عبور می‌کنند، تأثیر می‌گذارد.
طبق گفته اداره هواشناسی فضایی انگلیس، این شراره از بزرگ‌ترین و فعال‌ترین گروه لکه‌های خورشیدی است که درحال‌حاضر روی سطح خورشید قابل مشاهده و پس از گذشت دو روز پدیدار شده است.
علاوه‌براین، خورشید در روز‌های اخیر چندین شراره در سطح متوسط نیز منتشر کرده است که سه مورد از آن‌ها در ۲۴ ساعت گذشته رخ داده‌اند.
در چند روز گذشته گزارش‌های بسیار زیادی درباره گرم‌شدن زمین منتشر شده است. ماه قبل ناسا در گزارشی گفته بود که تیر-مرداد سال ۱۴۰۲ احتمالاً گرم‌ترین ماه تاریخ زمین برای صد‌ها و یا شاید هزاران سال گذشته است.

شناسنامه


کدخبر: ۳۴۳۲۸۶
تاریخ: ۱۴۰۲/۵/۱۹     ساعت: ۱۳ : ۵۷
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: فناوری       زیرسرویس: فناوری
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
  • ١٨ شوال ١٤٤٥
  • Apr 27 2024