صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
مدیریت شهری
اجتماعی
هنر و اندیشه
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش
رئیس سازمان سینمایی در برنامه صف اول:

تکمیل ۸۵ درصد زیرساخت شبکه ارسال فیلم از طریق فیبر نوری

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به اینکه حدود ۸۵ درصد زیرساخت شبکه ارسال آثار سینمایی از طریق فیبر نوری تکمیل شده است، گفت: فکر می‌کنم تا پیش از جشنواره فجر، ارسال همه فیلم‌ها از طریق فیبر نوری انجام شود.

به گزارش جهانی پرس از صدا و سیما، آقای محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی با حضور در برنامه صف اول چهارشنبه ۱۰ آبان شبکه خبر، به پرسش‌ها درباره عملکرد سازمان سینمایی پاسخ داد. متن کامل این برنامه به شرح زیر است:
 سوال: در طول این دو سالی که سکان دار سازمان سینمایی هستید، مهم‌ترین اقدامات شما که به زعم خودتان  برجسته و ویژه‌ بوده  و می توان به عنوان دستاورد  تلقی کرد ،کدام‌ها بوده؟
خزاعی: من فکر می‌کنم دهم مهرماه ۱۴۰۰  بود که من آمدم در سازمان سینمایی  مستقر شدم .وضع بسیار نامطلوبی بود. به دلیل شرایط کرونا و تعطیلی حوزه کسب و کار و رونق اقتصادی و تعطیلی سینما کسی سینما نمی‌رفت، به تناسب، تولیدات بسیار بسیار کاهش پیدا کرده بود وما مشکلات عدیده‌ای در سازمان سینمایی داشتیم. طبیعتا برنامه ریزی جامع و کامل برای رفع این مشکلات از اولین اقدامات ما بود که چه کار کنیم که سینما دوباره بتواند رونق بگیرد.
اگر حضور ذهن داشته باشید تقریبا تا اردیبهشت ۱۴۰۱ ما درگیر جریان کرونا در کشور بودیم یعنی فراز و نشیب‌ها را طی می‌کردیم که هر ازگاهی دوباره سینما تعطیل می‌شد یا سطح مخاطبانش کاهش پیدا می‌کرد و همه این‌ها در رونق اقتصادی سینما و میزان تولیدات و کسب و کار تأثیر  داشت.
طبیعتا ما در شروع ورود به سازمان سینمایی برنامه جامع و کاملی را طراحی کردیم برای اجرا. من یادم هست  بسته‌ای دیدیم برای همه موسسات. یک برنامه ۵ ساله که دوستان خودشان پیشنهاد دادند. جلسات مکرر داشتیم . در برنامه کلان اگر اشتباه نکنم ۵ رویکرد کلی داشتیم، ۱۲ کلان برنامه، ۱۴ بسته‌ی سیاستی، ۶۵ سیاست برای اقدام، این‌ها را از رو می‌خوانم که اشتباه نکنم ۲۳۷ کارویژه و اقدام عملیاتی در سینما طراحی کردیم که خیلی خیلی جزئیات دارد که چه برنامه‌هایی داشتیم، طبیعتا در روز اول ما تلاشمان این بود که دوباره سینما به رونق خودش برگردد، بر اساس همین شروع کردیم به طراحی این که چگونه سینما بتواند سرپا باشد، چگونه بتوانیم با دستگاه‌های مختلف رایزنی کنیم، من یادم هست با وزارت بهداشت رایزنی کردیم آن‌ها هم موافقت کردند دوباره سینما احیا شودو درصدی از  مخاطبان بتوانند حضور داشته باشند. حمایت جدی کردیم در همان سال اول من یادم هست مبلغ ۵ میلیارد تومان از کسب و کار‌هایی که دچار آسیب شده بودند در حوزه کرونا مخصوصا در آن سال۱۴۰۰ تا پایان سال ، جلسات مکرر با تهیه کنندگان و سازندگان برنامه‌های مختلف داشتیم‌ که بیایید و دوباره فیلم هایتان را اکران کنید و ما  تضمینی برای آن‌ها خواهیم داشت برای حداقل فروش‌های شما که ضرر نکنید یا بتوانیم به شما کمک کنیم که ضرر و زیان تان جبران شود.
سوال: چطور تضمین می‌دادید با همین پولی که ...؟
خزاعی: نه نقدینگی است، برای  بعضی‌ها نقدینگی تزریق کردیم به بعضی‌ها قول‌های دیگری داده شد که حمایت کنیم از تولید آثارشان.
سوال: همه انجام شد؟
خزاعی:اینکه تمام پول ها را به دوستان داده باشیم، نه، آن‌هایی که قول داده بودیم انجام شد. مثلا به سینمادار‌ها کمک شد، به بعضی از دفترهای پخش کمک شد، به فیلم‌هایی که موافقت کردند اکران کنند اگر اشتباه نکنم مبلغ ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون در آن سال کمک شد، نقدینگی به ایشان تزریق شد و تا جایی که توان داشتیم و شرایط فراهم بود این کار را کردیم. اقدامات ارزشمندی هم انجام شد .مثلا اولین کار‌هایی که من یادم هست در ۱۴۰۰ کردیم احیای شورای عالی سینما بود.
شورای عالی سینما تعطیل بود . یک زمانی شکل گرفته بود چند جلسه‌ای برگزار شده بود در دولت قبل  و  هشت سال کاملا تعطیل بود و از این ظرفیت برای سینمای ایران استفاده نشده بود، شورای عالی سینما شروع به کار کرد و مصوبات خیلی خوبی در این دو سال داشتیم بعدا اگر وقت بود راجع به آن توضیح می‌دهم که چه اقداماتی انجام شد و چه برنامه ریزی ای ما کردیم که آن باعث شد خیلی از مشکلات را  بتوانیم حل کنیم.  مشکلاتی که در حد معاونت سینمای معاون وزیر بودند و حتی بعضی وقت‌ها مثلا در حد وزیر هم این مشکلات نمی‌توانست مرتفع شود. در جای دیگری شما باید گفت و گو می‌کردید راجع به معضلات و مشکلات.
بعد از جریان کرونا در سال بعد از آن هم درگیر مسائل مختلف در کشور بودیم، یعنی در  ۱۴۰۱ ما از اردیبهشت ماه درگیر مسائل سیاسی بودیم تا تقریبا چند ماه گذشته یعنی خردادماه یا تیرماه امسال و این درگیری‌ها در حوزه سینما فراز و نشیب‌های بسیار بسیار زیادی داشت، اما واقعیت این است که همه خانواده‌های سینمایی هم درگیر این مسائل نبودند، یک عده قلیلی درگیر بودند و این جریانات تاثیر خودش را می‌گذاشت و ناخودآگاه ما در پیشبرد اهداف و برنامه هایمان در کسب و کار‌های مختلف، در توزیع، در برنامه‌هایی که داشتیم ناموفق می‌شدیم، چون نمی‌توانستیم همه را اجرایی کنیم.
ولی امروز که خدمت شما هستم اوضاع،  نسبتا بد نیست، یعنی ما برنامه‌ای که در حوزه‌ی توزیع داشتیم، برنامه‌ای که در حوزه بین الملل داشتیم، برنامه‌هایی که در حوزه آموزش داشتیم، برنامه‌هایی که در حوزه‌ی عدالت فرهنگی داشتیم، برنامه‌هایی که در حوزه کسب و کار اقتصادی و رونق اقتصادی داشتیم، همه این‌ها هر کدام تا حدودی محقق شد. در حوزه‌هایی هم ما ناکارآمد بودیم یعنی ناموفق بودیم به معنی این که  نتوانستیم و شرایط فراهم نشده که بتوانیم به آن برنامه ایده آلی که داشتیم بتوانیم برسیم.

سوال: در حوزه زیرساخت ها هم اتفاقاتی افتاد؟
خزاعی: زیر ساخت در چند مرحله تقسیم می شود.‌ تقریبا در بدو ورود ما به سازمان سینمایی، تعداد سالن‌های سینمایی که در کشور داشتیم نزدیک به پانصد و هفتاد و خرده‌ای بود که ما با دوستان نشستیم و بررسی کردیم .می‌دانید ما نسبت به کشور‌هایی که حتی صاحب صنعت سینما نیستند در حوزه زیرساخت خیلی عقب هستیم .مثلا نمونه خدمت شما عرض کنم در ترکیه بالغ بر سه هزار سالن سینما وجود دارد با این که صنعت سینما ندارد و  صنعت سریال سازی دارد؛ یا در روسیه که باز سینمایشان مثل سینمای جمهوری اسلامی ایران نیست ۶ هزار سالن وجود دارد .ما پانصد و هفتاد و خرده‌ای سالن داشتیم .آمدیم نشستیم نقشه راهی تنظیم کردیم، برنامه ریزی جدی کردیم، مجتمع‌های فرهنگی و هنری که می‌توانست سینما هم باشد، سرمایه گذارانی که به هزار و یک دلیل دارند مال می‌سازند و در مال هایشان از ظرفیت سینما استفاده نکرده اند یا مشکلات قانونی که در بعضی از شهرستان‌ها و استان‌ها وجود دارد. برای این که  مشکل مرتفع بشود، اختلافاتی که بعضی جا‌ها وجود دارد رفع شود ، یا تجهیزات و امکاناتی که ما باید در اختیار بگذاریم ، فراهم شود من قولی  آن زمان به دوستان دادم. گفتم ما در حوزه زیرساخت تلاش می‌کنیم تا پایان دولت یعنی تا مهرماه ۱۴۰۴  که مسئولیت را واگذار می کنیم به مدیر بعدی ، هزار سالن سینما در کشور داشته باشیم .خیلی‌ها به من گفتند که شما یک مقدار آرمانی حرف می‌زنید و غیر ممکن است، گفتم اجازه بدهید وارد برنامه بشویم.
سوال: الان، چون نصفش گذشته ۵۰۰ تا را ساختید؟
خزاعی: نه، الان ۵۷۰ سالن سینما داریم، ما ۴۳۰ سالن باید اضافه می‌کردیم کل مجموعه سالن‌های کشور بشود هزار تا.
سوال: نه از آن هزار تایی که می‌فرمایید عرض می‌کنم.
خزاعی: کل مجموع سالن‌های کشور بشود هزار تا، که ما تقریبا امروز که در خدمت شما هستیم همین دیروز در شیراز دویست و سی و سومین سالن را افتتاح کردیم در این استان و من امیدوارم با برنامه ریزی ای که داریم می‌کنیم  اتفاقات خوبی بیفتد و فکر می‌کنم با نقشه راهی که دیدم و تعداد سالن‌هایی که آماده هستند و تعداد سالن‌هایی که افتتاح خواهد شد و  مشکلاتی که مرتفع شده و قسمتی هم خود موسسه سینمایی شهر ما را  تجهیز می‌کند، به هزار سالن خواهیم رسید .یک مصوبه خیلی خوب هم در ۲۰ شهریور در شورای عالی سینما داشتیم که در دولت بعدی ان شاالله اتفاقات بهتری خواهد افتاد نتیجه این اقدام را خواهیم دید.تقریبا مصوب شد  شهرهایی که  ۵۰ تا ۱۰۰ هزار نفر یا بیشتر جمعیت دارند و  فاقد سالن سینماهستند، دولت در سفر‌های استانی برای آن‌ها سالن سینما ببیند. اولین سفر رئیس جمهور بعد از این مصوبه فارس بود که ۴ شهرشان فاقد سالن سینما بودند. مصوب شد به هر شهر ۵۰ میلیارد تومان  برای توسعه زیرساخت مخصوصا سالن‌های سینما که سه سالنه خواهد بود،اختصاص یابد‌.

شهر بعدی که رئیس جمهور سفر می کنند کردستان است و دوباره سالن هایش مشخص شده و با این اقدام من فکر می‌کنم ما ان شاالله تا سه چهار سال آینده ما بتوانیم به دو هزار سالن برسیم.
سوال:  الان تخصیص هایش هم اتفاق افتاده است؟
خزاعی: این‌ها می‌دانید که در سفر معمولا اول مصوب می‌شود بعد می‌آید در سازمان برنامه و بودجه بعد تخصیص‌ها شروع می‌شود در اقساط مختلف، چون کل برنامه‌ی سفر طراحی می‌شود و فقط سینما که نیست طرحهای عمرانی هست ‌،فرهنگی هست، اقتصادی است و همه چیز.
سوال: الان در چه مرحله‌ای است سینما؟
خزاعی: الان مصوب شده، یعنی مصوب دولت شده تقریبا .می‌دانید خیلی از سفر فارس نگذشته، ولی این اتفاق که دولت نگاه ویژه‌ای داشته باشد به زیرساخت‌های سینما در این سال‌ها اتفاق نیفتاده بود یعنی این گام گام بسیار خوبی از سمت دولت بود و توجه جدی به مناطق محروم.  وقتی صد هزار جمعیت داریم در یک شهر و سالن سینما ندارد یعنی چه؟ یعنی تفریحی ندارد سینما هم که فقط تفریح نیست یک نگاه اجتماعی دارد و یک نگاه آموزشی دارد همین که خانواده‌ها یک پاتوقی دارند کنار هم قرار بگیرند و یک فیلم ببینند و الان مطالبه عمومی شهر‌ها شده  ساخت سالن . ان شاالله امیدوارم با برنامه ریزی ای که کردیم طبق همین قولی که دادیم و بیشتر از این هم من الان قول نمی‌دهم ،هزار سالن را بتوانیم تامهرماه ۱۴۰۴ اگر شرایط فراهم شد  افتتاح کنیم.
سوال: الان چند تا شهر داریم که سالن سینما ندارند؟
خزاعی: من  جمعیتش را می‌توانم عرض کنم، یک وقت هست ما شهری داریم ده هزار جمعیت دارد فعلا در برنامه توسعه ما نیست که سالن بسازیم. تقریبا ۴۳ شهر داریم بالای صد هزار جمعیت که فاقد سالن سینما هستند، ۹۵ یا ۹۶ شهر هم داریم بالای ۵۰ هزار جمعیت که فاقد سالن سینما هستند.
سوال: بعد این‌هایی که الان سینما دار هستند راضی هستند اقتصادشان خوب است؟
خزاعی: سینما فراز و نشیب دارد شما می‌دانید در دوران‌هایی بسیار اقتصاد خوبی دارد و در زمانی اقتصادش خوب نیست الان که من دارم با شما صحبت می‌کنم اقتصاد سینما بسیار خوب است یعنی رونق اقتصادی در سینما هست یعنی مجدد برگشته، سینمادار‌ها راضی هستند، مردم به شدت استقبال کردند، تهیه کننده های آثار راضی اند، البته این به این معنا نیست که همه فیلم‌هایی که ما داریم تولید می‌کنیم با مخاطب خودش ارتباط برقرار می‌کند و میتواند اقتصاد خودش را داشته باشد، یکسری از فیلم‌ها نه مثل تمام این ۴۰ سال ؛  یعنی این مقوله چیز جدیدی نیست. بعضی از فیلم‌ها ارتباط برقرار کردند، بعضی از فیلم‌ها فروششان کمتر است، ولی من الان خدمت شما عرض می‌کنم که ما  تقریبا ۶۰۰ میلیارد را  در فروش سینما در این سال‌ها رد کردیم که رکورد جدیدی است، ۱۳ میلیون و خرده‌ای مخاطب را رد کردیم در ماه هشتم که الان ما هستیم.  من امیدوارم با همین رویه‌ای که داریم می‌رویم اگر اتفاقی نیفتد و همین رونق و همین استقبال را از مردم ببینیم  فروش و اقتصاد سینما به هزار میلیارد تومان  تا پایان سال برسد و این یک رکورد جانانه است .یا مثلا فیلمی سینمایی امسال داشتیم یا فیلم‌های دیگری داریم  که رکورد فروش را زدند.  مثلا من نمی‌خواهم بگویم خوب یا بد، ولی فسیل دومین فیلم بعد از تاریخ انقلاب است که پرفروش‌ترین فیلم شده و در این دوره طراحی شده .الان فیلم‌های اجتماعی دارند خوب می‌فروشند، فیلم‌های کمدی داریم، از ژانر‌های کودک به شدت خانواده‌ها دارند استقبال می‌کنند. همین فیلم بچه زرنگ را الان نگاه کنید اقتصاد بسیار خوبی دارد قبلا هم مثلا پسر دلفینی‌ اکران شد که اقتصاد خوبی داشت تنوع ژانری داشت، اگر ما بتوانیم و آشنا باشیم با مبانی گفتمانی با مردم بتوانیم فیلم بسازیم برای مردم و با ایشان ارتباط برقرار کنیم مردم می‌آیند و استقبال می‌کنند مشکل ما این است که بعضی از فیلم‌هایی که می‌سازیم با مردم ارتباط برقرار نمی‌کند فیلم برای مردم نیست، در حقیقت فیلم برای خواسته‌های شخصی خودمان است یک موضوعی است دغدغه خودمان است یا برای جشنواره‌ای ساختیم یا در قالب هنر و تجربه تولید کردیم انتظار داریم این فیلم بتواند با مردم ارتباط برقرار کند نه، مردم بالاخره حق دارند دست به انتخاب بزنند و فیلم خوب ببینند و از فیلمی که از شایستگی‌ها و ویژگی‌های خاصی ندارد استقبال نکنند پس می‌خواهم بگویم که هر فیلمی در ژانر اجتماعی، کمدی، در ژانر خانوادگی، در همین بحث کودک و نوجوان فیلمی که خوش ساختار باشد قصه داشته باشد قهرمان داشته باشد مولفه‌های شاخص‌های خودش را داشته باشد، مولفه اقتصادی را نمی‌گویم مردم از آن استقبال می‌کنند و در سراسر کشور فیلم را می‌بینند.

سوال: الان سرمایه گذاران استقبال می‌کنند از این که سرمایه گذاری کنند برای ساخت سینما؟
خزاعی: الان بعد از این رونق بله، قبل از آن نه، من یادم هست اسفندماه پارسال یا آبان بود که شورای راهبردی اکران داشتیم، یکی از دوستان به من گفت که سینما تمام شد، یعنی شما ورشکستگی کامل خواهید داشت عمر سینما تمام شد ما بعد از عید در‌های تمام سینماها را خواهیم بست و هیچ تولیدی وجود ندارد و این آینده بسیار بدی است که برای سینمای ایران شما رقم زدید ، من گفتم عجله نکنید، ما تا الان که گرفتار مسائلی بودیم که شما ایجاد کردید در سینما یعنی مشکلات  متعددی که ما فقط باید آن‌ها را مرتفع و برطرف می‌کردیم، الان هم نمی‌خواهم بگویم همه این سیاستگذاری‌ها نتیجه مدیریت صحیح ما است خود بچه‌های سینما آگاه هستند  از مسائل، هنرمندان دارند همراهی می‌کنند و الان که من خدمت شما هستم همان آقا نزدیک دو سه ماه پیش آمد به من گفت که من خودم چندین مجتمع سینمایی دیگر در بخش خصوصی دارم قرار داد می‌بندم برای این که احداث کنم، حالا شما رونق تولید را می‌بینید، به شدت رونق تولید را می‌بینید خیلی از سینماگران شاخص ما دارند فیلم تولید می‌کنند، همه برگشتند. بعد مضامین متنوع دارد می‌آید، ما یکی از شاخص‌هایی که داشتیم در شروع دولت من خیلی شفاف اعلام کردم که ما سه رویکرد داریم استاندارد سازی که استاندارد خواهیم کرد مضامین را در حقیقت همه چیز را، آیین نامه‌ها و قوانین را و همه چیز را که بر مبنای آن بتوانیم تصمیم بگیریم و اخلاق گرایی بود در آثار که مدنظر ما بود بر اساس همین استانداردسازی خدمت شما عرض کنم که ما تقریبا آمدیم اگر اشتباه نکنم تمام قوانین و منهیات را شفاف برای اولین بار اعلام کردیم من معتقدم که چرا سرمایه یک تهیه کننده باید به خطر بیفتد وقتی ما شفاف به او نمی‌گوییم چه چیز‌هایی را می‌تواند بسازد و چه چیز‌هایی را نمی‌تواند، این به معنای این نیست که خواسته باشیم خدایی نکرده مانع فیلم سازی شخصی بشویم نه داریم می‌گوییم بر اساس قوانین اجتماعی کشور شما باید این چیز‌ها را داخل فیلم نگذارید همه‌ی مسائلی هم که ما اعلام کردیم مسائل اخلاقی و اجتماعی و خانوادگی هستند.

سوال: آن چیز‌هایی را که باید بگذارند هم شما به ایشان می‌گویید؟
خزاعی: آن‌ها را مشاوره می‌دهیم ما نمی‌توانیم صد در صد به این‌ها بگوییم ما دوست داریم این‌ها را بگذارید، مثلا اگر موضوع جمعیت و فرزند آوری برای ما آمد می‌گوییم حتما این را بگذار می‌گوید نه من در فیلمم نمی‌خواهم بگذارم، ولی ما می‌گوییم اگر بگذارید ما به شما کمک می‌کنیم، یعنی پیشنهاد‌های عملی در محتوا  داریم محتوا هم برای ما خیلی مهم است، اگر یادتان باشد خیلی هم شفاف می‌گفتند اقا سخت گیری می‌کنید فضایی ایجاد کردید و چرا این اتفاق می‌افتد من به ایشان می‌گفتم نه ما سخت گیری نمی‌کنیم ما استاندارد سازی می‌کنیم دوستی می‌گفت این واژه استاندارد سازی یعنی چه؟ گفتم این که همه خانواده‌ها بتوانند این فیلم را ببینند، گفت بگو ممیزی، گفتم ممیزی خیلی فرق می‌کند من می‌گویم واژه استاندارد سازی، به معنای این که وقتی علامت استاندارد وزارت ارشاد برای یک فیلم بخورد یعنی خانواده‌های محترم شمامی توانید راحت این فیلم را با خانواده ببینید مگراینکه  رده بندی سنی داشته باشد که اعلام شود به خانواده‌های محترم، این خیلی مهم است، من قبل از آن خودم یادم هست، الان بگویم بعضی از دوستان شاید ناراحت بشوند، بعضی وقت‌ها یک فیلمی را با خانواده می‌دیدم ترجیح می‌دادم که خانواده همراهم نبودند. مولفه‌ها و قصه‌ها و مضامین و مسائل نازلی در آن مطرح می‌شد که شما شرم می‌کردید ما الان در دوره جدید منهیات را راحت اعلام کردیم .فیلم ساز‌ها بعضی وقت‌ها مقاومت داشتند، ولی بعد پذیرفتند الان بر اساس خلاقیت و نوآوری تولیدات بسیار خوبی در عرصه سینما دارند و تولیدات بسیار خوبی دارد رقم می‌خورد.
الان هم رونق اقتصادی داریم هم رونق تولید داریم هم  داریم کمک می‌کنیم به حوزه زیرساخت‌ها، هم در حوزه معیشت برنامه‌های رفاهی، برنامه‌های خاصی داریم در حوزه سینما، چون به آرامش رسیدیم که بتوانیم برنامه هایمان را اجرا کنیم این خیلی مهم است.

سوال: آقای خزاعی ما چند روز گذشته هم شاهد رونمایی‌هایی بودیم تحت عنوان زیرساخت‌های نوین سینمای ایران،  منظورتان از نوین چه هست چه اتفاقی می‌افتد؟
خزاعی: ما غیر از بحث ساختار زیرساختی که الان شما گزارش هم پخش کردید ما کار‌های دیگر و اقدامات دیگر داریم انجام می‌دهیم یکی از آن‌ها بحث جایگزینی هارد برای ارسال فیلم ما به سراسر کشور به جایش از فیبر نوری دارد استفاده می‌شود این مدرن شدن و نزدیک شدن به استاندارد‌های جهانی است می‌دانید ما برای هر فیلمی تهیه کننده هزینه‌ای می‌کرد فیلم را روی هارد می‌ریخت و به شهرستان‌ها اعزام می‌کرد بعضی وقت‌ها بعضی از شهرستان‌ها فیلم به دست شان نمی‌رسد یا تهیه کننده بخاطر این که میزان فروش آن شهرستان‌ها پایین‌تر از هزینه‌ای که باید خودش انجام می‌داد فیلم را در اختیارشان نمی‌گذاشت الان این‌ها همه تجمیع شده بزودی همه‌ی این ۸۰۰ سالن در سراسر کشور که ۸۰ درصد آن الان وصل شده از طریق فیبر نوری خواهد بود یعنی شما در تهران ارسال فیلم را دارید یک جا و تجمیع شده، هم به نفع اقتصادی تهیه کنندگان محترم هست هم در بحث عدالت فرهنگی که ما بار‌ها مطرح کردیم همه‌ی شهرستان‌ها می‌توانند از همه فیلم‌ها استفاده کنند یعنی انحصاری وجود ندارد مثلا کلانشهر‌ها بعضی از فیلم‌ها را داشته باشد و بعضی از مناطق محروم ما مثلا منطقه سراوان، مناطق دیگر می‌بینیم که فیلم را ندارند وقتی هم به تهیه کننده می‌گفتم می‌گفت، چون شما رونق اقتصادی ندارید برای من ضرر است با این برنامه توسعه عدالت فرهنگی کاملا اتفاق می‌افتد هزینه‌ها کاهش پیدا می‌کند و باعث رونق کسب و کار می‌شود. بر اساس همین ما سازمان آگهی‌ها و بازرگانی سینما را راه اندازی کردیم به زودی افتتاح خواهد شد تا این نبود آن کار نمی‌توانست اقدام بشو دیعنی ما آمدیم در حقیقت توافقی کردیم با خود دوستان سینما آگهی داریم می‌گیریم که در سینما پخش بشود کمک می‌کند باز به حداقل هزینه‌ها به سراسر کشور، من به بعضی از شهرستان‌ها می‌رفتم در این سفر‌های استانی سینما پول آب و برقش را هم نمی‌توانست تامین کند یا پول کارکنانش را هم نداشت و به من می‌گفت چه کار کنم، شاید این سازمان آگهی‌ها که شکل می‌گیرد در حقیقت به نوعی تامین کننده حداقل نیاز‌های شهرستان‌ها خواهد بود، این سامانه اول بحث فیبر نوری خیلی اقدام بزرگی بود در کشور.
سوال: الان شبکه اش کامل است؟
خزاعی: شبکه اش دارد کامل می‌شود یعنی تا چند وقت دیگر کامل خواهد شد، تقریبا ۸۵ درصد کامل شده، فکر می‌کنم تا زمان قبل از جشنواره فجر تمام ارسال فیلم‌ها را از طریق فیبر نوری داشته باشیم.
دوستان یک سال و نیم روی آن متمرکز بودند برنامه ریزی کردند با شرکت مخابرات با شرکت همراه اول و جا‌های مختلف جلسات داشتند سرمایه گذاری خیلی خوبی شد و کمک و همیاری که آن‌ها با ما داشتند.
بحث بعدی که ما داریم سامانه بلیط فروشی بود، می‌دانید سامانه بلیط فروشی در کشور دو تا بود من از روزی که آمدم یک واژه‌ای داشتم، خیلی‌ها خوشحال و ناراحت بودند گفتم من با این انحصار در هر جایی مخالفم چه انحصار دولتی که ما ایجاد کنیم چه انحصار بخش خصوصی، شما باید اجازه بدهید هر کس می‌تواند ورود کند چرا باید دو تا سامانه باشد یک سامانه هم خود سازمان سینمایی راه انداخت، الان هم من اعلام می‌کنم هر کسی درخواست کند برای سامانه بلیط فروشی در اختیارشان می‌گذاریم البته این سامانه مرجعیت دارد بخاطر همین توزیع فیلم‌ها، و در کنارش اتفاقی که افتاده این سامانه جلسات مکرر داشت با پلتفرم‌های عظیمی که قابلیت بلیط فروشی دارند، که من اسمش را نمی‌برم که شکل تبلیغاتی پیدا نکند، این هم باز کمک می‌کند به رونق کسب و کار و جذب مخاطبین در سینما.
مسئله بعدی که در حوزه زیرساخت شما فکر می‌کنم فرمودید من خدمت شما عرض کنم اطلس سینمای ایران است برای اولین بار اطلس سینمای ایران دارد طراحی می‌شود و روز‌های آخرش را دارد طی می‌کند، به معنی این است که جزئی‌ترین اطلاعاتی که شما راجع به سینما می‌خواهید در هر شهرستانی ...
شما مراجعه می‌کنید به این صفحه نگاه می‌کنید که این سینما در کجاست با چه جمعیتی، با چه کیفیت نمایش، با چه قیمت بلیط، نزدیکی و دوری به مقصد شما، نزدیکی به رستوران‌ها به کافی شاپ‌ها به مهد کودک به شهربازی، یعنی وقتی می‌خواهید تصمیم بگیرید اطلاعات کافی و دقیق به شما می‌دهد، میزان مخاطب از آن سینما تا حالا چقدر استقبال کرده، درجه بندی آن سینما چقدر است؟ درجه الف ب ج است شما می‌توانید با خانواده ات کجا حضور پیدا کنید؟ همه این اطلاعات را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد که بتواند راحت‌تر بهره‌مند بشود و رقابتی هم بین سینما‌ها اتفاق می‌افتد که خدمات بهتر بدهند که در آن درجه بندی بتوانند شرایط بهتری داشته باشند، این هم در طراحی‌های اطلس سینمای ایران بود
یک کار دیگری هم ما انجام دادیم به نام کارت سینما است، که کارت سینما دو تا فاز دارد، یک فازش این است که ما این کارت‌های سینما را داریم صادر می‌کنیم و در اختیار دانشجویان و موسسات و نهاد‌ها قرار می‌دهیم با تخفیف که ظرفیت جدیدی ایجاد شود برای درصدبیشتری از جذب مخاطبین، خیلی از نهاد‌ها به ما مراجعه می‌کنند می‌گویند که ما یک چیزی می‌خواهیم در اختیار کارمندان مان بگذاریم یا در یک جایی می‌گویند ما می‌خواهیم از این فیلم حمایت کنیم یک کارت فیلمی یا یک بلیطی می‌خواهیم، این کارت سینما در حقیقت مقوله‌ای است که در اختیار آن دوستان گذاشته می‌شود راحت‌تر بتوانند بلیط بخرند با تخفیفات ویژه، البته شکل اصلی کارت سینما یارانه‌ی سینما است که مصوب شد در شورای عالی سینما، یکی از مصوبات همین امسال بود، من به دوستان داشتم می‌گفتم ما اگر بخواهیم اقتصاد سینمای ایران شکوفا شود و در کنار آن توجه جدی به مضامین خودمان داشته باشیم که سینما گر به آن سمت سوق پیدا کنند باید یارانه برای سینما بدهیم طرح به این شکل است ما مصوب کردیم در شورای عالی سینما قرار شد در هیات دولت مطرح شود که بودجه‌ای در نظر بگیرند برای تمام کارمندان و بازنشستگان سراسر کشور در سال، مثلا مبلغ ۶۰۰ هزار تومان با خانواده شان، نزدیک ۶۰-۷۰ درصد تخفیف بدهیم یارانه بعدی را خود سازمان سینمایی و اهالی سینما بدهند این‌ها در هر ماه بتوانند یک فیلم سینمایی با خانواده شان ببینند فیلم‌هایی که در یک شورایی مصوب خواهد شد مورد توجه قرار گرفت که مضامین آن درست باشد و خانواده‌ها راحت باشند بتوانند این فیلم‌ها را ببینند این اگر مصوب بشود رونق اقتصادی سینمای ایران در حقیقت به شدت افزایش پیدا می‌کند یعنی ۶ هزار میلیارد تومان فقط این یارانه است که اگر به سینمای ایران داده شود و این باعث می‌شود که مضامینی که ما مدنظرمان است رونق بگیرد خیلی از تهیه کننده‌ها و خیلی از فیلم ساز‌ها بخاطر این وجه اقتصادی آن بعضی از مضامین را داخل فیلم هایشان بگنجانند، دیگر انقلابی خواهد بود اگر مصوب شود، البته در مرحله اول آن این اتفاق افتاد که این هم طرح‌های آن جامع و کامل آماده شده در حوزه سینما.
در سازمان آگهی‌های تبلیغاتی من خدمت شما عرض کردم فضای تبلیغاتی هست، بیلبورد‌ها هست یا سامانه‌های فروش که به روز و دیجیتال شده و آنلاین د رخود، البته سامانه دستی بلیط فروشی دارد حذف می‌شود سامانه‌هایی که دارد مجهز می‌شود در تمام سالن‌های سینما گذاشته شود و از آن طریق بتوانند مردم بلیط بخرند و موارد مختلف دیگری که ان شاالله مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

سوال : راجع به زیرساخت های نوین که داریم صحبت می کنیم شاید توقع من این بود که اگر زیرساخت نوین اسم آن را می گذاریم جدا از اتفاقاتی که شما اشاره کردید و در گزارش هم بود به ذهنم شاید این می آمد که مثلا در حوزه تولید استفاده از جلوه های بصری و حوزه وی اف ایکس و این ها بناست که استودیوهای مجهزی ساخته شود که بسیاری از فیلم های ما عمدتا فیلم های تاریخی ما با هزینه خیلی کمتر مثل آنچه که در دنیا دارد اتفاق می افتد در این استودیوها شکل بگیرد یعنی این زیرساخت سینمای نوین است در این فضاها اصلا رفتید ؟
خزاعی: بله کاملا ، فکر می کردم راجع به شورای عالی سینما و مصوباتش بحث بکنیم می خواستم آنجا خدمت شما عرض کنم ما در شورای عالی سینما مباحث کلان را در سینما آنجا مطرح می کنیم ریاست این شورا آقای مخبر هستند معاون اول رئیس جمهور، اشخاص حقیقی و حقوقی آنجا حضور دارند ، آقای دکتر اسماعیلی وزیر ارشاد نائب رئیس آن هستند در حقیقت سه تا از وزرا و اشخاص دیگری حضور دارند جمع بندی کلان می کنند راجع به سینما ، یکی از مشکلات اعظم سینمای ایران در این سال ها این است که ما اصلا شهرک های استودیوهای دیجیتال نداشتیم فرض کنید الان خیلی از سینماگران ما می خواهند فیلمی را بسازند و استفاده کنند از این استودیوی دیجیتال ، دوران شهرک سازی من دکور تقریبا تمام شده یعنی امروز دیگر مخصوصا با این مقوله هوش مصنوعی حتما تمام خواهد شد یکی از مصوبات ما بحث احداث استودیوهای دیجیتال بود در شورای عالی سینما که در دستور کار قرار دادیم جایش را هم دیدیم ، قبلا همکاران قبل از من در سازمان سینمایی معاونت های گذشته فکری بابت آن کرده بودند سوله های بسیار بزرگی را ساختند آماده کردند در دو نقطه ی تهران یکی در کرج هست ، یکی در هشتگرد که مجدد مورد بازنگری قرار گرفت و بزودی راجع به آن تصمیم خواهد گرفت که در کجا این استودیوهای دیجیتال احداث شود برای ما مهم بود ، دو سرور ملی در دستور کار قرار گرفت می دانید که سرورها همه در خارج از کشور بوده توسط یک شرکت دانش بنیان با کمک موسسه تصویر شرق الان در حال راه اندازی است که ما بتوانیم از متفکرین ، اندیشمندان و بچه هایی که در حوزه فناوری دارند فعالیت می کنند در شرکت های دانش بنیان هستند استفاده کنیم ، اقدام بسیار بزرگی بود که اتفاق افتاد ، یا مثلا در همین شورای عالی سینما ما مصوباتی داشتیم که بر می گردد به بحث رفاهی که من نمی دانم اگر می خواهید راجع به آن صحبت کنیم .

سوال : چون این بحث استودیوها را اشاره کردید یک بخش آن زیرساخت فنی است یک بخش عمده اش به نظرم ذائقه کارگردانان ایران است ، یعنی شما بسیاری از کارگردانان که آثار فاخری هم تولید کردند همین الان اگر بخواهند یک اثری تولید بکنند می گویم باید در صحنه باشد بتوانم میزان سن بدهم و بچینم صحنه را باید ببینم این که در یک فضای دیجیتال بخواهند طراحی کنند با ذائقه شان سازگار نیست .
خزاعی : نه به نظرم شناخت خوبی الان پیدا کردند ، صحبت شما مثل دوربین های 35 نگاتیو می خواست تبدیل بشود به دیجیتال، اوایل یک مقاومتی بعضی از فیلمبردارها داشتتند بعد الان نه دیگر جا افتاده ، خیلی از کارگردانان معتبر ما آشنا هستند نمونه اش آقای مجیدی را نگاه کنید خیلی از این صنعت استفاده کرده ، همین الان آقای میرباقری دارند استفاده می کنند از این صنعت در سریال قبلی شان هم استفاده کردند ، اقای حاتمی کیا دقیقا دارند بر مبنای همین صنعت برنامه ریزی می کنند .
سوال : ممکن است یک بخشی از آن را ولی فرض کنید کار آقای مجیدی حتی در آن ماجرای دیجیتال دیگر اصلا آن شهرک حضور فیزیکی نخواهد داشت .
خزاعی : یک شهرک ما داشتیم این نقطه ضعف ساختن این در سینما ، دو این که در حقیقت این قدر پیشرفت نکرده بودیم امروز خیلی متفاوت شده امروز شما می توانید اگر تسلط داشته باشید به هوش مصنوعی بازیگرانت را بازسازی کنید چهره ها را بیاورید صداگذاری کنید موسیقی بگذارید دوبله ، آهنگ و همه چیز و یک فیلم بسازید فقط کافی است خلاق باشید بعنوان کارگردان ایده را بدهی و پرداخت کنی به آن جریان ، خیلی جریان سینما در آینده تغییر خواهد کرد با این چیزی که ما داریم خیلی از شغل ها در سینما حذف خواهد شد یعنی ما الان در سازمان سینمایی بعضی وقت ها جلساتی داریم که برای آینده سینمای ایران باید چه کار بکنیم راهبردهای ما در حقیقت نسبت به هوش مصنوعی در آینده چه خواهد بود بعضی از این شغل ها که حذف می شود این مشاغل باید چه کار کنند من یادم هست زمانی که استودیوها تبدیل شدند به جریان از نگاتیو تبدیل شدند به استودیوهای دیجیتال خیلی ها ورشکست شدند هیچ کس فکری به حال این ها نکرده بود ما قبل از این که اتفاق بیفتد باید به فکر همکارانمان باشیم ما جلسات مکرر داریم در این زمینه ، می خواهم بگویم اتفاقا نه بچه های سینما بچه های باهوشی هستند مخصوصا نسل جدید و حتی نسل قدیم به شدت سریع علم را یاد می گیرند و زود از آن استفاده می کنند یا مشاوره خوب می گیرند من نگران این امر نیستم بلکه ما باید زیرساختش را اول فراهم کنیم آن نکته اولی که شما گفتید ایجاد شهرک های دیجیتال و استودیوهای دیجیتال یک ضرورت است برای سینمای ایران حتی اگر ما بخواهیم صنعتی بشویم حتی اگر بخواهیم کار پروداکشن بسازیم یکی از دلایلی که در سینمای ایران کار پروداکشن کم ساخته می شود دلیل آن هزینه های بسیار زیاد است ، دقیقا با احداث شهرک های دیجیتال شما هزینه های تولید در سینما کاهش پیدا می کند ، پس این خیلی به نفع است و صنعتی می شود سینما ، حالا مباحث مختلفی دارد امیدوارم بتوانیم این کار را اجرایی کنیم ولی جزو مصوبات و برنامه هایی که ما در حوزه سازمان سینمایی دیدیم هست .

سوال : راجع به توجهی که به شهرستان ها دارید هم توجه کنیم اما اگر موافقید پیش از آن بحث جشنواره ها را پیش بکشم بعد اگر فرصت شد به شهرستان ها هم بپردازیم ، الان جشنواره فیلم به ویژه چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران که چند روز پیش به پایان رسید ، برای جشنواره ای که پیش رو داریم مهم ترین برنامه ریزی و اقداماتی که انجام می دادید اگر ممکن است بفرمایید :
خزاعی : تمام جشنواره های ما از مهرماه برگزار کردیم الحمدلله مورد استقبال هم خانواده سینما و هم مردم بود ، مهر سینما یکی از برنامه هایی بود که امسال در این دولت طراحی شده برای تقدیر از همه ی سینماگران در سراسر کشور و شهرستان ها وتوجه جدی به شهرستان ها یعنی مراسم در 32 استان برگزار می شود و مراسم ملی اش در تهران برگزار می شود ، امسال خیلی باشکوه برگزار شد ، ما جشتواره فیلم کوتاه را داشتیم جشنواره فیلم کوتاه مزایای مختلفی داشت امسال غیر از استقبال مردمی که رکورد زد و سانس های متعددی داشتیم ، شما چنین استقبالی از لحاظ تعداد ارسال آثار در سه جشنواره بین المللی فیلم کوتاه جهان بی سابقه است ، می توانم آمارش را دوستان در بیاورند و نگاه کنند بالای هفت هزار درخواست کننده فقط ما در یک حوزه داشتیم کشورهای متعدد و تنوع ژانری داشت ما در دو سالی که در سازمان سینمایی مستقر شدیم به ژانرها توجه جدی داریم چه در حوزه سینمای حرفه ای که در فارابی اتفاق می افتد بنیاد سینمایی فارابی چه در حوزه فیلم کوتاه و مستند و ما نمونه های سیاستگذاری خودمان را در این دو سال در امسال دیدیم خروجی تنوع مختلف ژانرهای مختلف و کارگردان های مختلف؛ فانتزی ، ژانر وحشت ، ورزش کودک ، نوجوان همه چیز ، که این ها برای آینده سینمای ایران دارد سرمایه گذاری می شود در حقیقت ، بحث نگاه به مضامین خیلی برای ما مهم است این یکی از بیشترین چیزی که دغدغه ما در سازمان سینمایی هست علیرغم بحث توسعه و زیرساخت که این برنامه خیلی به آن پرداختیم بحث محتوا است محتوا برای ما در سینما مهم است و بر اساس همان هم برنامه ریزی جدی کردیم در جشنواره نگاه داشتیم به قومیت ها نگاه داشتیم به مسئله جمعیت فرزندآوری ، بحث غزه ، بحث فلسطین ، البته بحث فلسطین را ما بیشتر داشتیم ، حوزه دفاع مقدس ، مقاومت ، فیلم های اجتماعی ، آیین ها و آداب و رسومی که در سراسر کشور هستند تنوع موضوعی آن بود ، بحث هم بعضی شهرستان ها یعنی تعداد شرکت کننده های شهرستانی ما بیشتر از شرکت کننده های تهرانی بودند و پذیرش ما نسبت به شهرستان ها بیشتر بود و نگاهمان نگاه جدی است که در دستور کار قرار دادیم در حوزه شهرستان ها ، من زمانی که در سازمان سینمایی مستقر شدم یکی دیگر از برنامه هایی که دنبال کردم که برنامه های دولت است و فقط برنامه ما نیست ، یعنی سیاستگذاری شده بعد وزیر بعد در حقیقت ابلاغ شده آقای دکتر ... بعد ما دارم اجرا می کنیم بحث عدالت فرهنگی است عدالت فرهنگی محقق نخواهد شد مگر این که شما بتوانید توزیع عادلانه امکانات داشته باشید و این نمی تواند در حد یک شعار باشد شاید به من بگویید چه برنامه ها و چه اقداماتی در این حوزه داشتید که خروجی آن شده جشنواره امسال فیلم کوتاه ، یا خروجی اش می شود جشنواره حقیقت یا خروجی اش می شود کارهایی که در فارابی دارد شکل می گیرد اولین کاری که ما کردیم یک سیاست واحد تنظیم کردیم ، یک : مدیر امور استان ها ما در موسسات مان نداشتیم یعنی الان مرکز گسترش مدیر امور استان ها دارد فارابی مدیر امور استان ها دارد و انجمن سینمای جوان هم داشت ، 70 درصد بودجه سینمای جوان تخصیص پیدا کرد به شهرستان ها ، در مرکز گسترش 30 درصد ، در فارابی الان چند فیلم در سال ، پارسال سه فیلم بود امسال هم فکر می کنم برنامه ریزی جامع و کامل کردیم در حد سه یا چهار فیلم با کارگردان هایی که در شهرستان بسیار بسیار مثل یک گوهر می درخشند و کمتر به آنها توجه شده داریم برنامه ریزی می کنیم ، شاید جزو معدود مدیرانی بودم که وقتی به من ابلاغ شد تمام سفرهای استانی را آغاز کردم تا حالا 60 تا شهرستان رفتم ، بالغ بر 22 استان نشستم با فیلم سازها از نزدیک با این ها گفتگو کردم مشکلات شان را متوجه شدم و بعد می نشینم با استاندار به یک توافق می رسیم که بتوانیم بودجه های مشکلات آن استان ها را برطرف کنیم ، در خیلی از این ها ما متوجه شدیم ما زیرساخت نداریم در همین سفر استانی بود ، یا تجهیزات در دفاتر سینمای جوان ما نیست ، 14 سال پیش امکانات در اختیار آنها گذاشتند بعد 14 سال ما الان یک مصوبه داشتیم باز در شورای عالی سینما 180 میلیارد تومان که الان د رمرحله خرید است که تمام امکانات دفاتر سینمای جوان در شهرستان ها به روز خواهد شد یعنی این یک پروسه ای هم داشت پول گرفتن و مصوباتش را گرفتن و کارهای اجرایی اش را انجام دادن .
یا در حوزه ی تولید یا آیین نامه تهیه کننده استانی را ما الان مصوب کردیم که استان ها خودشان بتوانند تهیه کننده استانی داشته باشند یعنی اقدام بکنند در نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی مورد بررسی قرار بگیرد و به این ها مجوز بدهیم یا کارگردان اولی شما اگر یادتان باشد منحصر می شد به جریان سرمایه داری من به شوخی می گویم این شاخ های اینستاگرام و بچه های آقازاده ها و سیاسی ها همه آمدند کارگردان شدند ، آن وقت بچه هایی که استعداد داشتند هیچ کدام جایگاهی نداشتند ، چون منحصر شده بود به پول و سرمایه گذار ، شما اگر می توانستید سرمایه جذب کنید می توانستید فیلم ساز بشوید بر اساس کشف استعداد و لیاقت های فیلم سازها نبود ما این را بردیم فارابی الان در سال گذشته پانصد و خورده ای فیلمساز ثبت نام کردند هشتاد و خورده ای فیلمساز انتخاب شدند بعد از این که نمونه کارهایشان دیده شد مصاحبه با آنها گذاشته شد از بین آنها بالای 75 -80 درصد بچه های شهرستان هستند حداقل متوجه شدم که کارگردان سینما هستند حالا بحث سرمایه گذاری یک بحث دیگر است ، می خواهم بگویم در همه حوزه ها ما جدی وارد شدیم در حوزه ی شهرستان ها ، خیلی ها به من نقد می کنند می گویند که در شهرستان ها چه می خواهید ، می گویم شهرستان ها فیروزه های زیادی در آنها وجود دارد شما نگران نباشید جای شما را تنگ نمی کنند من معتقدم ما اگر بخواهیم پوست اندازی در سینمای ایران داشته باشیم باید دنبال این گوهر ها در شهرستان ها بگردیم یک نمونه دیگر اقدامات دیگری که در شهرستان ها کردیم ، بحث آموزش است ، ما هم آموزش آنلاین را راه انداختیم برای آموزش شهرستان و هم این که ما در حوزه سینمای جوان آموزش مان پولی بود ، سینمای جوان اصلا ایجاد شده بود که بگردد و کشف استعداد کند ، من بچه ی کارگری که الان در معیشت اقتصاد خانواده ام ماندم ، اگر هم بچه ام استعداد داشته باشد اولویتم این است که پول بدهم برود سینمای جوان آموزش ببیند یا اولویتم این است که بتوانم برایش پوشاک بخرم و غذایش را تامین کنم این وظیفه دولت است یعنی چه ما پول بگیریم در همه چیز ما پولی شدیم ، وقتی نگاه می کنیم این درست نیست در کارکردهایی که ما داشتیم ما همین الان 20 استان را رایگان کردیم هزینه اش را سازمان سینمایی پذیرفت ، حالا این دفتر سینمای جوان اگر می تواند بچرخد کشف استعداد کند ببیند این بچه استعداد دارد بیاید به کلاس های آموزشی ، می تواند رشد و نمو را به او بدهد می تواند ترقی اش بدهد و وارد سینمای حرفه ای اش کند این هم از اقدامات بعدی بود که انجام دادیم .
یا 110 کتابخانه تخصصی الان داریم افتتاح می کنیم در تمام سراسر کشور علیرغم این که شاید بگوییم که الان با این فضای مجازی نیاز نیست کتاب کتاب است ، بهترین کتاب های سینمایی را جمع آوری کردند دوستان و این کتابخانه ها تا آخر سال فکر می کنم افتتاح خواهد شد در حوزه شهرستان ها ، از لحاظ من بعنوان رئیس سازمان سینمایی سیاستهای بسیار زیادی دارد در حوزه شهرستان ها آغاز کردیم چون بچه های شهرستان را باور دارم اعتقاد دارم آثارشان را می بینم با آنها گفتگو می کنم برایشان وقت می گذارم از همه مهم تر خودم بچه شهرستان بودم می دانم که بی اعتنایی که به این بچه ها در این سال ها انجام شد درست نبود.
سوال : کجایی هستید شما ؟
خزاعی : من اصالتا خراسانی بچه کاشمر و این برای ما مهم است ، مهم است که این ها را ببینیم ، یکسری دوستان می گویند و ناراحت هستند و می گویندچرا بودجه هایتان را آنجا می گذارید و من می خواهم بگویم این گوهرها وجود دارند و ما تلاش خواهیم کرد که شهرستان ها دوباره در حوزه سینما احیا شود .

سوال : خیلی از مصوبات مهم شورای عالی سینما به نظرم شما مایل بودید که راجع به آن بپردازید می خواهید به صورت تیتروار به چند تا از آن بپردازید :
خزاعی : من یک نکته عرض کنم چون این اولین برنامه ما در حوزه سینما است ، وقتی می گویند اقدامات چه بود اقدامات خیلی زیادی انجام شده ، خواسته باشد همان اقدامات را شما بگویید و برنامه هایی که داشتید آنقدر جامع و کامل است که وقت برنامه اجازه نمی دهد راجع به شورای عالی سینما فرمودید من نکاتی را عرض کنم ما در سال گذشته سه مصوبه داشتیم و در سال جدید هم نزدیک ۱۴ یا ۱۵ مصوبه داشتیم که به نظرم خیلی قسمت اعظمی از مشکلات سینما در این مصوبات اگر اجرایی شود مرتفع می شود اگر هم می گویم بالاخره شما دراین کشور باید پیگیری کنید بعد از مصوبه بتواند به مرحله اجرا در بیاید مثلا 180 میلیارد تومان تجهیز دفاتر سینما آن در شورای عالی سینما مصوب شد بحث مسکن یکی از دغدغه های من بحث معیشت ، مسکن و بیمه هنرمندان است من معتقدم به جای این بازی های سیاسی که ما بعضی وقت ها راه می اندازیم که به نظر من حوزه فرهنگ حوزه سیاسی نیست که یکی از اشتباهات ما است به نظرم باید بپردازیم به بحث صنفی و مشکلاتی که هنرمندان دارند بعضی از این خانه هایی که تاسیس شدند که برای این که به جای این که بپردازند به رفع مشکلات صنفی کارهای دیگری انجام می دهند ، که الان وقت نیست که راجع به آن صحبت کنم به مشکلات صنفی هنرمندان بپردازیم من یادم هست روز اولی که به سازمان سینمایی آمدم با دوستان عزیزم در خانه سینما جلسه گذاشتم گفتم که برنامه جامع و کامل ارائه دهید که من برای شما پیگیری کنم بگویید چه کار کنیم شما چه برنامه ای دارید برای رفع مشکلات صنفی هنرمندان که معقول و قابل اجرا باشد و از طریق قانونگذاری حل شود ، من بعنوان مجری قانون بتوانم پیگیری کنم نه برنامه های تخیلی که غیر قابل اجرا باشد ، برنامه ای من ندیدم هیات مدیره جدید که آمدند به آنها گفتم دوستان عزیزان دوباره برنامه ای به من بدهید من پیگیری کنم پیگیری می کنم شاید هم ناموفق باشم ولی تلاش خودم را خواهم کرد در همین شورای عالی سینما ما بحث مسکن را داشتیم ، من یک آماری گرفتم یک تشکر هم بکنم از خانم برومند شخص خانم برومند که انصافا پای کار هستند در رفع مشکلات صنفی هنرمندان خودشان و حواسشان به خیلی از مسائل هست ، یک اماری گرفتیم دیدیم که تقریبا 1800 نفر فاقد مسکن هستند در تهران ، در شهرستان هم بالای 600 نفر آمار به دست ما رسید که ثبت نام کردند که مصوبه شورای عالی سینما است که برود زمین مشخص شود در این دو سال می تواند ساخته شود یا در سه سال ساخته شود بالاخره ما کلنگ جریان حل مشکل مسکن هنرمندان را خواهیم زد یا من معتقدم در حوزه بازنشستگی ما مشکل داریم ، من به بعضی وقت ها به این دوستان می گویم به جای این که این قدر کار سیاسی بکنید بیانیه بنویسید صبح بیدار می شوید چایی یا قهوه می خورید بعد یک بیانیه می نویسید به جای این لطف کنید بنشینید راجع به مشکلات اساسی هنرمندان صحبت کنید چرا شما بعنوان کسانی که باید این کار را انجام بدهید برنامه جامع و کاملی ندارید چرا درگیر مسائل سطحی می شوید چرا نمی آیید بپردازید به این مسائلی که ما الان فقط 6 هزار هنرمند فقط در تهران داریم نزدیک به 20 هزار نفر در شهرستان مشکلات عدیده دارند چرا نباید دست به دست هم بدهیم این مشکلات را مرتفع کنیم تا کی می خواهید شما بهره بگیرید از این مسائل و اختلافات و تا کی می خواهید اختلاف افکنی کنید ؟ از این اختلاف افکنی به چه می رسید شما ؟ خیلی این مسائل مهم است در حوزه صنفی ، بعضی وقت ها این دوستان انتظار دارند که من مثل مدیران قبلی یک حرف هایی بزنم یک چیزی شعله ور کنم بگویم تعطیل می کنم نه عزیزم من برای تعطیلی نیامدم من برای احیا و بقا آمدم و برای کمک کردن آمدم و من از جنس خانواده سینما هستم این سیاست و این تصور ذهنی بعضی از این مدیران در بعضی از این نهادهای صنفی کاملا اشتباه است ، مطمئن باشید من برای بسته شدن این جا نیامدم دولت برای این نیامده سیاست های فرهنگی دولت نیست ما برای انقباض نیامدیم ما برای انبساط نیامدیم ما آمدیم راه را باز کنیم ، همین هم نشان دادیم الان شما دارید با من صحبت می کنید من مدعی جریان اقتصادی سینما هستم مدعی جریان زیرساخت ها هستم مدعی جریان تولید هستم ، با آمار و نمودار ، البته این نمودارها را هم به شما دادم پخش کنید مثل این که آماده نشد
که کاملا مشخص شود چرا بعضی ها ناراحتند ؟ از رونق سینمای ایران ؟ ناراحتند از این که مردم شادند به سالن سینما می روند ؟ ناراحتند از این که شهرستان ها توجه می شود ؟ ناراحتند از این که کسب و کارها
سوال : مشخصا مخاطب تان چه کسانی هستند ؟
خزاعی : خودشان متوجه می شوند ، کسب و کارها رونق بگیرد ، مشخص است در همین نامه هایشان و نوشتن هایشان ، از دل جامعه اقلیت ، ما خانواده سینما که درگیر این مسئله نیستند خانواده سینما دنبال این هستند که بتوانند کار کنند و مشکلات اقتصادی شان حل بشود ، بتوانند رونق اقتصادی داشته باشند ، مگر خیلی دوست داشتنی است که شما ببینید کارگردان محترم سینما یا نویسنده یا یک متفکر یا یک آهنگساز و یا هر کدام از خانواده سینمای ایران برای ۲۰ میلیون ۳۰ میلیون بیاید پشت در اتاق تو باشند نه ، ما باید ببینیم این مشکلات را مرتفع کنیم این ها می آیند اختلافاتی ایجاد می کنند و فکر می کنند با این اختلاف سینما می تواند مسیر رشد پیدا کند یا متعالی شود و یا اتفاقاتش برطرف شود ،همدلی و هم گرایی باعث می شود سینما به نقاط خوبی برسد البته من مسیر خودم را می روم و به این چیزها هم کار ندارم ، من همین دو سال هم کار نداشتم اگر کار داشتم نمی توانید در سینما مدیریت کنید ، من صبح به صبح به شوخی می گویم یک کارخانه بیانیه نویسی هست در یک جایی فکر کنم 170 تا تا حالا بیانیه داده یعنی صبح بیدار می شوند اول ، یکسری سایت ها هم داریم اول آنها هم بلند می شوند خبر می نویسند این ها بلند می شوند این کار را می کنند اول بلند می شوند چایی و قهوه شان را می خورند می گویند امروز چه بیانیه ای ما بدهیم .
عزیزان من، بزرگواران در خانواده سینما که اقلیت هستید شما ، 26 هزار خانواده سینمای ایران داریم باید برایشان کاری بکنیم چرا برای بازنشستگی خانواده سینما تا الان نهادهای صنفی برنامه ریزی نکردند ؟ چرا اقدامی نکردند ؟ چرا در دولت هایی که با خودشان همراه بودند اقدام اساسی نکردند ؟ من الان رفتم با شورای عالی تامین اجتماعی جلسه گذاشتیم خود خانم برومند هم بودند کارگروه داشتیم الان به شدت پیگیر هستم که بحث بازنشستگی عالی سینما حل بشود شما می دانید که بچه های سینما همین متفکرین ، فیلمسازان ما با حداقل حقوق بازنشستگی دارند بازنشست می شوند ؟ با حداقل حقوق ؟ چه کسی باید اقدام کند ؟ در حقیقت نهادهای صنفی هستند در کنار این ، ما همش وقتی به مسائل حاشیه می پردازیم اصل را فراموش می کنیم در جریانات خودمان یا بحث مالیات ، یا بحث  ۲۰۰ بیماری خاص داریم ما در همین سینما که این ها دچار مشکلات عدیده هستند ، دیگر نمی توانند کار کنند ، کجا باید به این ها توجه کند ؟ معلوم است من دولت ، آنها باید بخواهند در کنار من قرار بگیرند من دولت بتوانم برنامه ریزی جدی بکنم ، هر چقدر این مسائل در حقیقت مطرح میشود درعالم سینما ، بازدارنده های زیادی می آید توسط کسانی که دوست ندارند سینما رونق بگیرد دوست ندارند اقتصاد سینما را ببینند ، می خواهم خدمت تان عرض کنم ناراحت نباشند از این چیزها بالاخره سینما رونقش دست من نیست دست همین هنرمندها بود و خودشان آمدند پای کار و الحمدالله خدا هم لطف کرد و اتفاقات خیلی خوبی دارد می افتد شاید آنها فکر می کردند در این دولت باید سینما تعطیل شود و درهای سینما بسته شود اقتصادی وجود نداشته باشد رونق نداشته باشد به اهداف سیاسی خودشان برسند ما نگاه سیاسی نداریم ما نگاه فرهنگی داریم این نگاه سیاسی شما در دهه 80 تمام شد آقایان تا کی می خواهید این جریان را ادامه بدهید ، من این نکته را می گویم خودشان متوجه می شوند دوستان ، دم از قانون هم می زنند 24 ساعت و کاملا بی قانونی هم می کنند در همه مراحل .
اگر کسی در هر جای این جامعه نه در یک کشور دیگر ، می آید فراخوان می دهد بر علیه نظام فعالیت می کند ، کشف حجاب می کند ، جنبش راه می اندازد ، مردم را دعوت به راهپیمایی می کند ، بعد با آن جایی برخورد کند برخورد قانونی بکند ایا یک گروهی باید بیایند از این برخورد قانونی معترض بشوند به این جریان برخورد قانونی ؟
سوال : اشاره تان به این بازیگران نیست که ممنوع فعالیت شدند ؟
خزاعی : به خیلی چیزها است یکی بازیگران را هم توضیح می دهم این قضیه را و شما وارد شدید من نمی خواستم مصداقی عرض کنم ، باید بیاید از برخورد غیرقانونی دفاع کند ؟ این دو شکل بیشتر ندارد یا حتی هم تفکر آن برخورد غیرقانونی هستی یعنی تو دوست داشتی این اغتشاش باشد و فلان باشد و فلان باشد یا تو متوجه نیستی ، قانون که قانون دارد در سراسر دنیا ، مگر می شود الان شما در یک کشور دیگر اصلا باشید وقتی کار غیر قانونی انجام می دهید با شما برخورد می شود تو می پذیری که داری کار غیر قانونی انجام می دهی و در حقیقت با تو برخورد بشود ، چون مدافع این ها می شوید بیایید مدافع چیزهایی بشوید که الان در سینما رها شده است باید فکری به حالش بکنیم .
یا مثلا راجع به مسائل اخیری که شما گفتید ، اولا این همکار ما مصاحبه ای که کرده بود برای الان نبود خیلی وقت ها این مسئله مطرح شده کسانی که کشف حجاب کردند ، در طبیعتا نمی توانند بازی کنند این چیزی است که الان اعلام نشده 50 بار پارسال هم اعلام شده مگر این که رویه شان را عوض کنند ، باید رویه شان را عوض کنند بگویند ما نمی خواهیم این طوری باشیم می خواهیم به یک جای دیگر برسیم وقتی پافشاری دارند بر این امر چه کار باید برایشان بکنیم ، دوم این که این دوستان متوجه نیستند یا خودشان را به این امر می زنند که ما متوجه نیستیم ، سازمان سینمایی که نمی تواند کسی را ممنوع الکار کند ، سازمان سینمایی اصلا حق این کار را ندارد بارها هم این را توضیح دادیم باز می خواهند درمطالب شان عنوان کنند مرجع قانونی ما یا قوه قضاییه است یا دستگاههای امنیتی هستند پس طبیعتا تصمیم گیری راجع به این ها در جای دیگر انجام شده ، اگر همکار ما در سازمان سینمایی ابلاغ می کند بله ، کشف حجاب کردند ایستادند پای این قضیه و تا وقتی مرتفع نشود نمی توانند کار کنند چیز واضح و آشکاری است، چرا این قدر سختش می کنید من دوست داشتم یک دفعه این دوستان به جای دفاع از ناحق یک باره به حق سخن می گفتند ، می خواهم عرض کنم که خانواده سینمای ایران ۲۶ هزار نفرند یک اقلیت صد نفره نیستند که برای سینمای ایران دارند تصمیم می گیرند و ما سازمان سینمایی جمهوری اسلامی ایران هستیم خانه سینمای جمهوری اسلامی ایران هستیم و بر اساس همین باید اقدام کنیم من برای ۲۶ هزا رو خرده ای سینمای ایران که دلشان می تپد و دارند فعالیت می کنند همه اقدامات را کردیم یعنی برای رفاهی هایشان داریم تلاش می کنیم برای حوزه زیرساخت ها گفتم این که تا چه اندازه موفق می شویم من نمی توانم قولی بدهم من وظیفه ام است تلاش کنم برای جوان ها برای بچه های شهرستان ها برای امکانات و برای بودجه ، برای همه این چیزها ، چقدر محقق بشود یک بحث دیگر است و خدمت تان عرض می کنم که بیاییم برای یک همدلی و همگرایی که بتوانیم فضای جدیدی را در سینما تعریف کنیم .

شناسنامه


کدخبر: ۳۴۶۴۸۷
تاریخ: ۱۴۰۲/۸/۱۱     ساعت: ۱۰ : ۴۲
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: فناوری       زیرسرویس: فناوری
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
  • ٢٣ شوال ١٤٤٥
  • May 02 2024