صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
مدیریت شهری
اجتماعی
هنر و اندیشه
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش

افزایش سه برابری صادرات دانش‌بنیان ایران

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور با اشاره به اهمیت صادرات به عنوان عامل اصلی تشکیل اقتصاد دانش‌بنیان، از افزایش سه برابری صادرات دانش‌بنیان در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

به گزارش جهانی پرس از صدا و سیما ، روح‌الله دهقانی طی سخنانی در دومین دوره گردهمایی باشگاه شرکت‌های صادراتی دانش‌بنیان ، با اشاره به اینکه در زمان‌های گذشته علم و فناوری کاملا ویترینی تلقی می‌شد؛ گفت: با نیم‌نگاهی به تاریخ و یادآوری پادشاهانی که با ارائه انواع حمایت‌ها به دانشمندان و علما، تنها خواهان حضور آنان در دربار بودند؛ می‌توان ویترینی بودن علم و فناوری را درک کرد. پس از انقلاب صنعتی در اروپا، علم کارکرد ثروت آفرینی پیدا کرد و اروپا با این ابزار پیشرفت‌های چشم‌گیری را پشت سر گذاشت و علم و فناوری که از نگاه شرقی‌ها، تزئینات تلقی می‌شد به یک ابزار برای ایجاد ثروت تبدیل شد و تمام پیشرفت‌های غرب مدیون همین نگاه است.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور با بیان اینکه در ۳۰ سال اخیر، علم و فناوری به ابزار قدرت تبدیل شده ، به شکل گیری بحث جنبش نرم‌افزاری و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان طی ۲۰ سال گذشته در ایران اشاره کرد و افزود : در آن زمان هیچ یک از کشور‌های همسایه به این سمت‌ و سوی حرکت نکردند، زیرا علم و فناوری را ابزاری برای ثروت‌آفرینی می‌دانستند. زمانیکه سایر کشور‌های منطقه به وضوح شاهد جلب توجه‌های جدی دنیا به ایران به واسطه این ابزار قدرت‌آفرین شدند از دید آنها نیز علم و فناوری از ابزار ثروت آفرینی به قدرت آفرینی تغییر پیدا کرد.
وی با بیان اینکه امروزه فناوری تنها ابزار قدرت در دنیا است، گفت: هر چه تعاملات ما با دنیا تقویت شود، دیپلماسی شکل می‌گیرد که هم توسعه صادرات محصولات و هم صادرات فناوری را خواهیم داشت .
دهقانی افزود: به دلیل شرایط تحریم مشکلاتی داریم، ولی می‌توان برخی از این مشکلات را به فرصت تبدیل کرد. اگر بتوانیم روابط خود را با کشور‌هایی که با آنها دیپلماسی خوبی داریم، تقویت کنیم، قادر به تولید مشترک برون مرزی و ایجاد منافع مشترک خواهیم بود.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور به بازدید رئیس‌جمهور تاجیکستان از خانه نوآوری و فناوری ایران اشاره کرد و گفت: رئیس‌جمهور تاجیکستان تاکید داشت که این محصولات را می‌تواند از اروپا یا آمریکا به کشورش وارد کند، ولی وقتی پیشنهاد تولید فناوری در تاجیکستان را ارائه کردیم، رویکرد دیگری به ایران پیدا کرد.
دهقانی با تاکید بر اینکه صادرات دانش‌بنیان یک ابزار دیپلماسی برای ما به شمار می‌رود، افزود : توسعه دیپلماسی علم و فناوری و توسعه روابط بر پایه فناوری، سیاست جدی دولت است؛ از این رو در تمام بازدید‌ها و مهمانی‌های خارجی پیشنهاد بازدید از شرکت‌های دانش‌بنیان و دستاوردهایشان به آنها داده می‌شود و این رویکرد موجب شده است که طبق روایت آمار‌های گمرک، صادرات دانش‌بنیان در سال ۱۴۰۲ افزایشی سه برابری را نسبت به سال قبل تجربه کند.
وی توصیه کرد باشگاه شرکت‌های صادراتی دانش‌بنیان ، تنها محلی برای دور هم جمع شدن و سخنرانی نباشد، بلکه هیئت امنایی ایجاد شود تا تجارب شرکت‌ها را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.
 
شناسنامه


کدخبر: ۳۵۳۶۲۴
تاریخ: ۱۴۰۲/۱۱/۲۹     ساعت: ۱۶ : ۲۵
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: فناوری       زیرسرویس: فناوری
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
  • ٢٢ شوال ١٤٤٥
  • May 01 2024