صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
مدیریت شهری
اجتماعی
هنر و اندیشه
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش

تشخیص زودهنگام زوال عقل

نازک شدن ناحیه‌ای از مغز می‌تواند ۱۰ سال زودتر از بروز علائم، خطر این بیماری را نشان دهد.

به گزارش جهانی پرس ازصدا و سیما  بیماری آلزایمر یک اختلال تخریب کننده عصبی مخرب است که با تجمع نوعی پروتئین درون عصبی مشخص می‌شود. محققان دریافته‌اند که نازک شدن ماده خاکستری قشر مغز یک نشانگر اولیه زوال عقل است که ۵ تا ۱۰ سال قبل از علائم قابل تشخیص است. مطالعه آنها با استفاده از تصویربرداری از مغز در گروه‌های مختلف، ظرفیت این شاخص زیستی را در پیش‌بینی خطر زوال عقل، کمک به مداخله زودهنگام و توسعه درمانی نشان می‌دهد. هدف محققان ترکیب این شاخص در طبقه بندی خطر زوال عقل برای مراقبت از بیمار و آزمایشات بالینی است. ماده خاکستری (نوعی بافت مغزی)، در افرادی که بعداً دچار زوال عقل می‌شوند، نازک‌تر می‌شود. این تغییر توسط محققان مرکز علوم بهداشت دانشگاه تگزاس در سن آنتونیو (UT Health San Antonio) به عنوان یک نشانگر زیستی قابل اعتماد برای بیماری شناسایی شده است.

کلودیا ساتیزابال، نویسنده ارشد این مطالعه می‌گوید: با تشخیص زودهنگام بیماری، ما در یک پنجره زمانی بهتر برای مداخلات درمانی و اصلاح شیوه زندگی و ردیابی بهتر سلامت مغز برای کاهش پیشرفت افراد به زوال عقل هستیم.

در حالی که زوال عقل می‌تواند نواحی مختلف مغز را تحت تاثیر قرار دهد، بیماری آلزایمر و زوال عقل جلویی گیجگاهی بر قشر مغز تاثیر می‌گذارد و آلزایمر شایع‌ترین نوع زوال عقل است. این مطالعه شرکت کنندگان را با و بدون زوال عقل در زمان تصویربرداری مغز مقایسه کرد. دکتر سودا سشادری، از دیگر نویسندگان این مقاله می‌گوید: ما به عقب برگشتیم و تصویربرداری‌های مغزی انجام شده ۱۰ سال قبل را بررسی کردیم و سپس آنها را با هم مخلوط کردیم تا ببینیم آیا می‌توانیم الگویی را تشخیص دهیم که به طور قابل اعتمادی افرادی را که بعداً دچار زوال عقل شده‌اند را از کسانی که دچار زوال عقل نشده‌اند، متمایز کند. او افزود: آنها در نهایت به آزمایش دارو‌های تحقیقاتی نیاز دارند و نشانگر زیستی همچنین برای توسعه و ارزیابی درمان مفید خواهد بود.

شناسنامه


کدخبر: ۳۵۵۰۹۲
تاریخ: ۱۴۰۲/۱۲/۱۴     ساعت: ۱۰ : ۵۶
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: فناوری       زیرسرویس: فناوری
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
  • ٢٣ شوال ١٤٤٥
  • May 02 2024