صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
مدیریت شهری
اجتماعی
هنر و اندیشه
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش

مشارکت مردمی حلقه مفقوده طرح های توسعه شهری تهران

نشست بررسی اهمیت امر مشارکت شهروندی در روند تهیه طرح های توسعه شهری تهران به همت زهرا شمس احسان رییس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران و محمد جواد خسروی پور رییس نهاد راهبری و پایش طرح‌های توسعه شهری تهران برگزار شد.

 به گزارش جهانی پرس از روابط عمومی نهاد راهبری و پایش طرح‌های توسعه شهری تهران، این نشست توسط کمیته اجتماعی شورای شهر تهران با همکاری این نهاد با حضور متخصصان و صاحب‌نظران جوان حوزه شهرسازی و مشارکت اجتماعی در محل ستاد توان‌افزایی و حمایت از فعالیت سازمان‌های مردم نهاد شورای شهر تهران برگزار شد.

 در این نشست موضوعاتی در قالب دلایل عدم مشارکت، علاقه‌مندسازی و آگاه سازی مردم در پیشبرد ارتقای نقش آن‌ها در  فرآیند تهیه طرح‌های توسعه شهری و مشارکت در امور شهری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 متخصصان و صاحب‌نظران این حوزه در این نشست با اشاره به آغاز جدی نظام مدرن شهرسازی در ایران از اوایل دهه چهل شمسی این نظام را از نظر مشارکتی، ناقص دانستند و مدعی شدند زمینه مشارکت و نیز دغدغه مشارکت شهروندی برای طرح‌های توسعه شهری به طور کامل وجود نداشته است.آنها معتقد بودند مشارکت معمولاً با استقبال از سوی مردم و سازمان‌ها روبرو می‌شود؛ اما نحوه مشارکت تا به امروز نتوانسته به سمت دگرگونی نظام شهرسازی رایج سوق پیدا کند و مردم نمی‌توانند در برنامه ریزیِ حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی، زیست محیطی، کالبدی و ... موجود درسطوح مختلف خود مشارکت کنند.

 در این جلسه لزوم اطلاع رسانی به موقع و دقیق به عنوان حلقه اول مشارکت مردم و شفافیت اطلاعات و داده‌های سازمان‌های دخیل در توسعه شهر در راستای ارتقای مشارکت شهروندان در تهیه و نظارت بر طرح‌های توسعه شهری از سوی متخصصان بعنوان راهکار پیشنهادی این حوزه مطرح گردید. همچنین لزوم تعریف برنامه ریزی شهری از سطوح پایین تر از جمله برنامه ریزی توسعه محله ای را برای موثرتر شدن نقش مردم در فرآیند برنامه ریزی شهری لازم برشمردند.

شناسنامه


کدخبر: ۳۴۴۰۵۸
تاریخ: ۱۴۰۲/۶/۱۳     ساعت: ۱۲ : ۲۲
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: مدیریت شهری       زیرسرویس: مدیریت شهری
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
  • ١١ ذو القعده ١٤٤٥
  • May 19 2024