صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
اجتماعی
هنر و اندیشه
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

چرا اجازه نمیدهیم حرفهایمان منعکس شود؟!!

غلامرضا گمرکی تهیه کننده سینما در حمایت از گفته های علی سرتیپی در روزنامه همشهری نوشته اختصاصی به سایت جهانی خبر ارسال کرده است که در ادامه هم گفتگوی سرتیپی با روزنامه همشهری و هم یادداشت گمرکی آمده است.

به گزارش جهانی خبر، شاید بعضی ها معنی مافیا را ندانند. مشکلی که به آقای سرتیپی وارد است کم حرفی وسکوت اوست. باپخش ویروس خانم کرونا وتعطیلی سینماها شرایطی بوجودآمد تا ایشان از اوضاع پخش ونحوه کارش در روزنامه همشهری دادسخن نماید. اگر سینمای هند درطول سال ۳۶۵ فیلم تولید میکند گنجایش نمایش آنرا بدلیل وجود سالن نماید دارد. اکثر جوانانی که دررشته سینما فارغ التحصل میشوند درنهایت قصدی جز ساختن فیلم ندارند وبالاخره فیلمشان را میسازند ضمن اینکه دیگر دوستان پیشکسوت هم باید فیلم بسازند تا امرار معاش نمایند که صدالبته برای پیشکسوتان؛ ساخت فیلم کمترپیش میاید چون سرمایه گذارن واصولا مردم بدنبال فکر جدید وخلاقیت هستند. آیا بهمین نسبت فیلمساز؛ افرادی داریم که سالن نمایش  بسازند تا کفه ترازوی تولید وتوذیع همخوان شوند؟ قطعا خیر. شما شک نکنید اگر سالن سازی برای دولت منافع مالی صددرصدی داشت تعدادسالنهای نمایش از تعداد تولید فیلم بالا میزند.. آقای سرتیپی برای نیل باین هدف که هم برای تشکیلاتش سود آور است وهم عاشق سینماست فرصت جواب سلام دوستان خودرا ندارد!  مشکل اساسی ما، عدم شهامت ماست. اگر آقای سرتیپی یا هرشخص دیگری راه را غلط میرود، بجای اینکه  بخودش گوشزد کنیم پشت سرش صفحه میگذاریم. ماهنوز درسینما یاد نگرفتیم مثل سینمای قبل انقلاب دوستانه ورودررو وچشم درچشم حرف بزنیم. فقط منتظر کارخلاف دیگرانیم تا باگرفتن ( آتو) از ایشان، غیبت آغاز کنیم..ما یاد نگرفتیم زمانیکه فردی درهر صنفی رشد میکند. بجای حمایت ازاو، سعی کنیم مشوق او باشیم ومتاسفانه با آزارهای روحی بذر ناامیدی را سرراهش میریزیم واین یعنی عین بی مرامی وکم لطفی. درب اتاق فکر را برای اهالی سینما باز بگذاریم تا افراد خلاق بجمع مان به پیوندند شاید آنها بهتر ازآقای سرتیپی توانایی داشته باشند. قطعا تا تجربه کسب نکنند تا ضرر مالی ندهند حرف افرادبا تجربه را درک نخواهند کرد. چرا دوستانه وبدون غرض رودررو حرف نمیزنیم. چرا اجازه نمیدهیم حرفهایمان منعکس شود؟!!
پشت به پشت ایستادن واظهارنظر کردن تفاوت فاحش دارد. تریبون آزاد است. هرچه دل تنگت میخواهد انتقاد کن چه بسا در میان انتقادات ، راهکار بهتری پیدا شود. هیچکس علامه دهر نیست. آقای سرتیپی؛ سینمارا ازدستیار کارگردانی دو شروع کرد. این برای اهالی فهیم سینما افتخارنیست که امروز حرف اول را درموردسالن سازی وتهیه کنندگی میزند؟!!! نترسید .حرف بزنید. واقعیت ها رابرملا کنید. چه بسا کسانی باشند تابجای سرمایه گذاری درتولید فیلم به سالن سازی روی آورند تا فیلم شما جوانان وپیشکسوتان پشت نوبت اکران نماند. یقین دارم کسانیکه دلنوشته نگارنده را مطالعه میکنند امر بهشان مشتبه خواهد شد که بین منو آقای سرتیپی رفاقت صدساله است درحالیکه گه گاه ایشان جواب سلام نگارنده را هم نمیدهد. برایم نفس کار مهم است. یاحق

 

گفتگوی جالب روزنامه همشهری با علی سرتیپی

شفاف بگویید که نظرتان درباره مافیای اکران چیست؟
من بارها گفته‌ام که اصلا مبلغ گردش مالی در سینما چقدر است که مافیا داشته باشد ولی یک آدم‌هایی می‌آیند و سرمایه‌گذاری می‌کنند در سینما و مخصوصا در سالن‌سازی که باید به‌نظر آنها هم توجه داشت.
به گزارش جهانی خبر، اتفاقا همه‌‌چیز در سینما شفاف است و عملکردش روی پرده است. ارتباطات در سینما مشخص است اما به ‌نظرم آنقدر در سینما کم کار می‌شود که اگر یکسری آدم‌ها بخواهند در سینما کار کنند و مثلا اقتصادش را جلو ببرند به آنها انگ زده می‌شود و می‌گویند این آقا از ارتباطش استفاده کرد. راستش من نمی‌فهمم مافیا یعنی چه؟
اگر کار کردن، دویدن، تلاش کردن، دل سوزاندن، سالن خوب ساختن و فیلم خوب تهیه و پخش کردن برای سینما یعنی مافیا، من مافیا هستم. ولی اگر زد و بند و ارتباط و اینها مدنظر باشد من نه این چیزها را می‌فهمم و نه آن را بلدم.
ولی در این دوقطبی موافقان و مخالفان اکران و موضوع مافیای مدنظر حتی امثال بهمن فرمان‌آرا هم گلایه و نکته دارند.
با همه احترامی که برای ایشان قائلم می‌گویم شما باید فیلم را ببینید و بگویید این اثر چرا نرفته در سینماها؟ درباره فیلم آقای فرمان‌آرا بگویم که اولا قرار بود فیلم اکران شود ولی شرایط خاص کرونایی پیش آمد اما بالاخره خروجی خود فیلم هم مهم است دیگر. ما یک مشکل اساسی داریم؛ اینکه سالن سینما کم داریم و وقتی سالی ۱۱۰ تا ۱۲۰ فیلم می‌سازیم که باید در ۴۰۰ سالن اکران شود مشخص است که این سفره بسیار کوچک خواهد‌ بود. فیلم آقای فرمان‌آرا بسیار فیلم خوبی است اما شرایط اکران به لحاظ استقبال سینمادار را نداشت. نگاه سینمادارها با نگاه کسی که فیلم می‌سازد و تولید می‌کند در بسیاری جاها متضاد است و ما نباید توقع داشته ‌باشیم کسی از منافع خودش بگذرد و راضی شود به اکران فیلمی که در گیشه موفق نخواهد‌ بود.
استدلال عمومی الان به این شکل است که فیلم‌های سطحی اکران می‌گیرند و سینما‌دار می‌خواهد چراغ سینمایش را روشن نگه‌دارد و از این فیلم‌ها استقبال می‌کند و در سوی دیگر فیلم‌های دغدغه‌مند بیرون گود می‌مانند. این دو نگاه و استدلال نمی‌توانند به هم پیوند بخورند؟ به زبان ساده فیلم خوب و اکران خوب باهم جمع نمی‌شوند؟
توجه کنید که مسئله اصلی‌مان سالن‌های بسیار کم است و اول باید این را حل کنیم. بعد اینکه تولیدمان را باید کاهش دهیم چون این فیلم‌های تولیدی بالاخره باید اکران شوند و وقتی نمی‌شوند صدای سازندگان بلند می‌شود. حالا یک‌بار آقای فرمان‌آرا می‌گوید و یکجا آقای الوند و پوراحمد..
بالاخره ما باید قبول کنیم که با فضای عرضه و تقاضا مواجهیم. من همین الان به دوستانم می‌گفتم که فقط نظافت همین سینمایی که ما در آن نشسته‌ایم و گپ می‌زنیم ماهانه ۳۰۰ میلیون هزینه دارد. خب، سینما باید پول دربیاورد تا این هزینه‌ها را جبران کند؛ وگرنه چه‌کسی قرار است این پول‌ها را پرداخت کند؟ درباره فیلم‌هایی هم که معتقدند اگر امکان اکران داشتند فروش خوبی را تجربه می‌کردند هم من از همین تریبون می‌گویم که به این عزیزان ۵۰ سالن سینما می‌دهم اگر بتوانند فقط ۳۰ درصد ظرفیتش را پر کنند، من به آقای فرمان‌آرا و دیگر دوستان با این شرایط سالن می‌دهم.
مدیریت چند سالن سینما در کشور بر عهده شماست؟
حدود ۵۰ تا.
چند صندلی ؟
حدود ۲۰ هزارتا.
یعنی چند درصد ظرفیت سینماهای کشور در اختیار آقای سرتیپی است؟
فکر کنم حدود یک پنجم.

شناسنامه


کدخبر: ۲۱۲۱۳۵
تاریخ: ۱۳۹۹/۴/۴     ساعت: ۲۱ : ۵۳
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: اختصاصی جهانی پرس       زیرسرویس: اختصاصی جهانی پرس
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۳ تير
  • ٢٢ ذو القعده ١٤٤١
  • Jul 13 2020