صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
مدیریت شهری
فرهنگ و هنر
اجتماعی
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش

کاهش ۱۲ درصدی زوال شناختی با اجتناب از غذاهای فوق‌فراوری‌شده

تحقیقات جدید حاکی از آن است که عدم مصرف مواد غذایی فوق‌فراوری‌شده احتمال بروز زوال شناختی تا ۱۲ درصد کاهش می‌یابد.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری پایگاه خبری جهانی‌پرس-هانیه حیدری، محققان موفق به کشف ارتباطی میان مصرف مواد غذایی فوق‌فراوری‌شده، ابتلا به زوال شناختی و سکته شده‌اند.
غذاهای فوق‌فراوری‌شده یکی از اصطلاحات کلیدی در حوزه تغذیه ناسالم هستند و همواره ارتباطی با خطرات سلامتی داشته‌اند. تحقیقات جدید حاکی از آن است که مصرف بالای مواد غذایی فوق‌فراوری‌شده مانند چیپس، نان‌های تولید انبوه، غلات صبحانه شیرین، کلوچه‌ها و نوشابه‌ها احتمال ابتلا به مشکلات مرتبط به حافظه و تفکر را افزایش می‌دهد و همچنین باعث افزایش احتمال بروز سکته مغزی می‌شود.
این یافته‌ها براساس مطالعه جدیدی است که در مجله پزشکی آکادمی نورولوژی آمریکا منتشر شده است. یافته‌های جدید ثابت نمی‌کند که مواد غذایی فوق‌فراوری‌شده باعث بروز این علائم می‌شوند اما ارتباط واضحی را میان مصرف این نوع غذاها و ابتلا به زوال شناختی نشان می‌دهد.
به گفته محققان، یک رژیم غذایی سالم نقش مهمی در حفظ سلامت مغز در میان سالمندان ایفا می‌کند با این حال بهترین و مهم‌ترین انتخاب‌های غذایی برای مغز افراد همچنان نامشخص است.
گروه پژوهشی دریافته‌اند که افزایش مصرف غذاهای فوق‌فراوری‌شده ارتباط مستقیمی با افزایش خطر بروز سکته مغزی و اختلالات شناختی دارد. در این مطالعه 30 هزار و 239 نفر با رده سنی 45 سال به بالا مورد بررسی قرار گرفتند. مشارکت‌کنندگات جزئیات دقیقی از رژیم غذایی خود را به محققان دادند.
 سپس محققان 14 هزار 175 نفر را از نظر زوال شناختی و 20 هزار و 243 نفر را از لحاظ سکته مغزی بررسی کردند. در پایان مطالعه 768 نفر مبتلا به اختلال شناختی تشخیص داده شدند و هزار و 108 نفر دچار سکته مغزی شدند.
 

 
شناسنامه


کدخبر: ۳۶۳۳۴۶
تاریخ: ۱۴۰۳/۳/۲۶     ساعت: ۲۰ : ۴۸
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: اختصاصی جهانی پرس       زیرسرویس: اختصاصی جهانی پرس
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۳ سه شنبه ۱ آبان
  • ١٨ ربيع الثاني ١٤٤٦
  • Oct 22 2024