پایگاه خبری تحلیلی جهانی پرس

کد مطلب: ۳۵۸۱۹۱  |  تاريخ: ۱۴۰۳/۲/۴  |  ساعت: ۹ : ۲۹


پیگیری تکالیف آیین‌نامه حمایت از کسب و کارهای دیجیتال

سرپرست معاونت خدمات پایه و دارایی‌های دیجیتال سازمان فناوری اطلاعات ایران، گفت: پیگیری تکالیف آیین‌نامه حمایت از سکوها و کسب‌ و کارهای اقتصاد دیجیتال و ارزیابی سکوهای متقاضی و معرفی سکوهای مشمول بهره‌مندی از آیین‌نامه در سامانه اطلاع‌رسانی از اقدامات مهمی است که در این راستا انجام شده است.

به گزارش جهانی پرس، محمدرضا نوروزی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه توسعه، پشتیبانی و نگهداری مخازن بومی نرم‌افزاری از ماموریت‌های این معاونت است، در زمینه اقدامات انجام شده اظهار کرد: در سالی که گذشت، بسته‌های لینوکس مرتبط با سیستم عامل‌های متن باز، زبان‌های برنامه‌نویسی و سایر بسته‌های مطرح نظیر مرورگرها، پایگاه داده‌های متن باز، زیرساخت‌های تحلیل کلان داده و کتابخانه‌های هوش مصنوعی ارائه شد.

وی پیگیری تکالیف آیین‌نامه حمایت از سکوها و کسب‌ و کارهای اقتصاد دیجیتال را از دیگر اقدامات انجام شده در سال ۱۴۰۲ دانست و در تشریح جزئیات آن گفت: ارزیابی سکوهای متقاضی و معرفی سکوهای مشمول بهره‌مندی از آیین‌نامه در سامانه اطلاع‌رسانی، برگزاری جلسات پیگیری تکالیف با نمایندگان دستگاه‌ها، هماهنگی و پیگیری اجرای تکالیف مندرج در آیین نامه و پیگیری‌های متعدد از دستگاه‌ها جهت انجام تکالیف، گام موثری بود که با هدف حمایت از سکوها و کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال برداشته شد.

نوروزی تکمیل و به‌روزرسانی سامانه مدیریت منابع و آدرس‌های IP، ثبت مراکز داده، افزایش ضریب نفوذ IPv۶ و ایجاد شبکه مستقل IPv۶ را از دیگر اقدامات انجام شده در سال گذشته عنوان کرد و افزود: گذار از IPv۴ به IPv۶  یک ضرورت است و در حال حاضر کشور ایران رتبه ۱۳ را در رده‌بندی مرکز جهانی هماهنگی شبکه‌های پیشرفته رایپ (RIPE NCC) و رتبه ۲۳ در رده بندی جهانی در بین تمامی RIR ها به خود اختصاص داده است.

سرپرست معاونت خدمات پایه و دارایی‌های دیجیتال همچنین تشریح کرد: نصب وراه‌اندازی ۷ آینه‌ی (MIRROR) سرویس‌دهنده‌های نام دامنه ریشه در داخل شبکه ملی‌اطلاعات و تجهیز آنها به IPv۶، تجهیز سرویس‌دهنده‌های نام دامنه به IPv۶ و اتصال شبکه DNS اپراتورها به شبکه DNS بومی از دیگر اقدامات انجام شده در زمینه مدیریت منابع  و آدرس‌های IP است.

وی در پایان توضیح داد: توسعه و به کارگیری نرم‌افزارهای آزاد متن‌باز، نگهداری و به‌روزرسانی سامانه تعرفه ترجیحی از دیگر اقداماتی است که در کارنامه سال گذشته معاونت خدمات پایه و دارایی‌های دیجیتال به چشم می‌خورد. 

نسخه ۶ آی پی (IPv۶) آخرین نسخه از پروتکل اینترنت بوده و با نسخه رایج ۴ (IPv۴) تفاوت بسیاری دارد؛ در ورژن ۶، طول آدرس‌ها ۱۲۸ بیت بوده و دامنه بسیار گسترده‌ای را پشتیبانی می‌کند و در سطح بین‌المللی طی سال‌های گذشته تلاش‌های متعددی در حوزه گذر به IPV۶ صورت گرفته است.

از جمله مزایای نظام آدرس دهی ورژن ۶ در سند راهبردی گذر به این نظام می‌توان به افزایش فضای آدرس دهی، پیگر بندی خودکار، امنیت بالاتر، مسیریابی کاراکتر، سهولت در ارتباطات چندگانه و پشتیبانی قوی از امکانات چندبخشی اشاره کرد.


لينک مطلب: http://www.jahanipress.ir/ NSite/FullStory/?Id=0

چاپ خبر