339562 هر دانش‌آموز یک جهان است کودکانمان را در فهمیدن آزاد بگذاریم. فهمیدن فقط یک نوع نیست فهمیدن صدها نوع دارد. هر دانش‌آموزِ ما یک جهان است؛ یک جهان تک و تنها که می‌تواند بر اساس باورها و روش‌های خودش یاد بگیرد؛ زندگی کند و خوشبخت شود. <p>به گزارش جهانی پرس، اینها را غلامرضا عمرانی، نویسنده، زبانشناس و مولف کتاب&zwnj;های درسی می&zwnj;گوید. او که به عنوان یکی از سفیرانِ به مهربانی در خانه کرامت حضور یافت؛ ضمن آشنایی با فعالیت&zwnj;های این موسسه مردم&zwnj;نهاد، نکاتی را درباره چند و چون آموزش به کودکان در ایران؛ نقاط ضعف و قوت آن ایراد کرد و در ادامه راهکارهایی ارائه داد.<br /> عمرانی در این دیدار ضمن اشاره به پیشینه&zwnj;ی خوبی که ایران در زمینه مطالعه و نوشتن دارد، گفت: ما بزرگانی داریم که باعث افتخار در جهان&zwnj;اند؛ بنابراین شکی نیست که فرزندانمان نیز می&zwnj;توانند در این زمینه موفق باشند. <br /> وی خاطرنشان کرد: ما راه&zwnj;های عملیِ وصول به مسیر درست را گم کرده&zwnj;ایم یا دست کم گرفته&zwnj;ایم و اولویت&zwnj;های دیگری را مد نظر قرار داده&zwnj;ایم که هرگز اولویت نیستند حال اینکه باید فکر، درک و فهم را در اولویت قرار بدهیم. <br /> وی گفت: ما دانش&zwnj;آموزان را اسیر و مغبونِ سرپنجه&zwnj;یِ هیولایی به نام کنکور کرده&zwnj;ایم که همه چیز را می&zwnj;بلعد؛ درک و فهم را از دانش&zwnj;آموز می&zwnj;گیرد و محفوظات را جایگزین آن می&zwnj;کند؛ محفوظاتی که در تمام عمر برای یک جلسه به کار می&zwnj;آید و پس از آن، دانش&zwnj;آموز ذهن را به بیرون می&zwnj;برد و می&zwnj;تکاند؛ طوری که گویی دیگر در زندگی&zwnj;اش به کار نمی&zwnj;آید. <br /> باید فهم&zwnj;محوری به جای نمره&zwnj;محوری گسترش یابد<br /> عمرانی گفت: دانش&zwnj;آموز تمام علم و دانشِ مقطعی و موضعی را یک روز در یک جلسه امتحان روی کاغذ می&zwnj;ریزد و بعد هم دیگر به آن نیازی ندارد. در مقاطع ارشد و دکتری نیز همین روند تکرار می&zwnj;شود، اما برای اینکه دانش&zwnj;آموز از این چرخه&zwnj;ی فاسد رها شود، باید فهم&zwnj;محوری به جای نمره&zwnj;محوری گسترش یابد. <br /> وی افزود: یافتن راه&zwnj;هایی که فهم دانش&zwnj;آموز را بسنجد بسیار معتبرتر خواهد بود تا اینکه محفوظات دانش&zwnj;آموز سنجیده شود. نگاهی به تاریخچه آموزش در ایران ما را به نظامیه&zwnj;ها می&zwnj;رساند که در آنها تست و کنکور مطرح نبوده است. نظامیه&zwnj;ها دانشگاه&zwnj;های ما بوده&zwnj;اند و دانشمندانی چون سعدی و امام محمد غزالی را به جهان هدیه داده&zwnj;اند افرادی که با فهم و درک و دریافت خود دنیا را تغییر دادند. <br /> چرا امروز نتوانیم درک را جایگزین نمره&zwnj;ای کنیم که بر اساس محفوظات و آزمون یک&zwnj;ساعته&zwnj;ی کنکور تعیین می&zwnj;شود.<br /> این نویسنده کتاب&zwnj;های آموزشی و پژوهشی گفت: ما به فرزند خود یاد نداده&zwnj;ایم چگونه با همسایه رفتار کند؛ چگونه با خود تعامل کند؛ چگونه زندگی کند؛ چگونه با مردم کوچه و خیابان&nbsp; رفتار کند؛ درعوض به او می&zwnj;آموزیم چگونه تِست بزند و نمره بیشتری به دست بیاورد. ما به او یاد می&zwnj;دهیم چگونه از طریق شگردهایی پیروز شود و او هم فکر می&zwnj;کند از طریق همین شگردها می&zwnj;تواند پیروز شود؛ در حالی&zwnj;که زندگی اینگونه نیست و چیزهای دیگری می&zwnj;طلبد که ما از آن غافل بوده&zwnj;ایم. بیاییم انسانیت را به فرزندانمان آموزش دهیم و از همه مهم&zwnj;تر این انسانیت را از راه درک و دریافت و کتاب خواندن به آنها بیاموزیم. <br /> عمرانی گفت: کودکانمان را در فهمیدن آزاد بگذاریم. فهمیدن فقط یک نوع نیست فهمیدن صدها نوع دارد. هر دانش&zwnj;آموزِ ما یک جهان است؛ یک جهان تک و تنها که می&zwnj;تواند بر اساس باورها و روش&zwnj;های خودش یاد بگیرد؛ زندگی کند و خوشبخت شود.<br /> وی با اشاره به کتاب &laquo;زبان&zwnj;های جهان&raquo;، گفت: رضی هیرمندی در این کتاب توضیح می&zwnj;دهد که هر کدام از زبان&zwnj;ها دنیایی دیگرند و حیف است که کسی به این دنیا بیاید و این دنیاها را تجربه نکند؛ مثل این است که فرد در یک ساختمان 50 اتاقه زندگی کند، اما در تمام عمرش درِ این اتاق&zwnj;ها را باز نکند و از فضای حیاتی آنها استشمام نکند، به این بهانه که نمی&zwnj;داند. <br /> &nbsp;عمرانی تاکید کرد: یک گلستان وقتی زیباست که همه نوع گل و گیاهی در آن نشو و نما کند. در مورد گویش&zwnj;ها و لهجه&zwnj;ها هم بیراه نگفته&zwnj;ایم اگر بگوییم وقتی همه اینها با هم وجود داشته باشند، بشریت زیباتر جلوه می&zwnj;کند. <br /> وی گفت: وقتی فردی مثل پرفسور لازار از فرانسه آمده و چندین سال گویش سیستانی را بررسی &zwnj;کرده است، آن وقت منِ سیستانی چرا نباید این کار را بکنم؟ یادگیری گویش&zwnj;ها و لهجه&zwnj;ها چه ضرری به زبانشناسی می&zwnj;تواند وارد کند؟! نمی&zwnj;دانم. مرزهای باریکی بین گویش و لهجه وجود دارد و هر کدام از اینها به یک دلیل ساده و مختصر می&zwnj;تواند به زبان ارتقا یابد یا بالعکس. آنهایی که شانس زبان شدن را پیدا می&zwnj;کنند خوشبختند و می&zwnj;توانند بخش بزرگی از علم بشری را در خود جا بدهند؛ مثلا در این خطه از دنیا زبان فارسی توانسته موقعیت را تثبیت کند و بخش عظیمی از فرهنگ بشری را خود جای دهد و هر روز فربه&zwnj;تر و فربه&zwnj;تر شود. هر سیستانی، بلوچ، خراسانی، سیستانی، آذری و لر که در ایران زندگی می&zwnj;کند برای برخورداری از این سفره وسیع معرفت راهی ندارد جز اینکه به زبان فارسی مسلط شود، چون این زبان گنجینه&zwnj;ایست که بدون آن نمی&zwnj;توانیم به حیات خود ادامه دهیم. این خاصیت و اهمیت زبان فارسیست که ما را از هر جای دنیا جذب خود می&zwnj;کند و تاکنون ثابت کرده است که این توانایی را دارد؛ شاهنامه یا سعدی کافیسیت برای اثبات این گفتار.<br /> &nbsp;</p>