342983 ترجمه کتاب «بازیگری روان‌تنی رویکردی بینافرهنگی پس از استانیسلاوسکی» نوشته فیلیپ ب.زاریلی ترجمه کتاب «بازیگری روان‌تنی رویکردی بینافرهنگی پس از استانیسلاوسکی» نوشته فیلیپ ب.زاریلی توسط نشر نیماژ منتشر و راهی بازار نشر شد. <p>به گزارش جهانی پرس، کتاب &laquo;بازیگری روان&zwnj;تنی رویکردی بینافرهنگی پس از استانیسلاوسکی&raquo;&nbsp; نوشته فیلیپ ب.زاریلی با ترجمه سید حسین رسولی توسط نشر نیماژ منتشر و راهی بازار نشر شده است.</p> <p>&nbsp;</p> <p>زاریلی در بخش میراث استانیسلاوسکی نوشته است: اخلاق مأخوذه از روانکاوی فرویدی بر نسخه&zwnj;های آمریکایی سیستم استانیسلاوسکی مسلط شده [...] بنابراین امتیاز خاصی برای فنون روانشناختی سیستم استانیسلاوسکی قائل شده&zwnj;اند تا فنون جسمانی (کارنیک، ۱۹۹۸: ۱). معلمان بازیگری آمریکایی در دوره متقدم کارهایشان، روی روانشناسی و ایجاد زندگی عاطفی واقعی کاراکتر تمرکز کردند و کنش&zwnj;های جسمانی را به&zwnj;طور کلی حذف کردند؛ همان&zwnj;طور که اهمیت سمبلیسم، یوگا و فرمالیسم در نسخه شوروی استانیسلاوسکی سانسور شد. آمریکایی&zwnj;ها علاوه بر این، تأثیر یوگا و فلسفه هندو بر استانیسلاوسکی را سرکوب کردند. تلاش&zwnj;های استانیسلاوسکی برای حل مسئله بازیگری در فرم&zwnj;های جدید درام آلترناتیو مثل نمایشنامه&zwnj;های به شدت ایستای موریس مترلینک بلژیکی (۱۹۴۹-۱۸۶۲) تا همین اواخر در آمریکا و روسیه نادیده گرفته یا فراموش می&zwnj;شد.</p> <p>&nbsp;</p> <p>در بخشی از مقدمه این کتاب می&zwnj;خوانیم: زاریلی در کتاب &laquo;بازیگری روان&zwnj;تنی&raquo;، مفهوم&zwnj;ها و اصطلاح&zwnj;های پیچیده&zwnj;ای را به کار می&zwnj;&zwnj;برد که احتمالاً خواننده در مواجهه آغازین با آن&zwnj;ها کمی گیج خواهد شد. نظریه اصلی او &laquo;بازیگری روان&zwnj;تنی&raquo; است که در آن، بازیگر را به مثابه یک &laquo;ذهن&zwnj;تن&raquo; می&zwnj;بیند؛ یعنی ذهن و بدن بازیگر، دیگر اندام&zwnj;هایی جدا از یکدیگر نیستند که این نظریه منجر به تحلیلی اساسی و طولانی در تمام بخش&zwnj;های کتاب می&zwnj;شود و در نتیجه، فلسفه &laquo;رنه دکارت&raquo; رد می&zwnj;شود و فلسفه پدیدارشناسی معاصر &ndash;خاصه نظریه&zwnj;های &laquo;یاسوئو یوآسا&raquo;&nbsp; و &laquo;موریس مرلو-پونتی&raquo; - پذیرفته. زاریلی در ابتدای امر به میراث استانیسلاوسکی ارجاع می&zwnj;دهد؛ زیرا آرمان او این بود که &laquo;در هر کنش جسمانی... کنشی درونی و عاطفی نیز پنهان شود&raquo; (استانیسلاوسکی، ۱۹۶۱: ۲۲۸). استانیسلاوسکی، مفهوم &laquo;کنش درونی و عاطفی&raquo; را از تمرین&zwnj;های یوگا گرفته&zwnj; است که در اواخر عمر مجذوبش شده بود (کارنیک، ۱۹۹۸: ۱۴۰)؛ بنابراین، عمل صحنه&zwnj;ای بازیگر، هم بیرونی و هم درونی خواهد بود.</p> <p>&nbsp;</p> <p>فیلیپ ب. زاریلی از سال ۱۹۸۰ مدیر برنامه تئاتر آسیایی/تجربی در دانشگاه ویسکانسین-مدیسون بود. او شهرت زیادی در اجرای آثار پست&zwnj;دراماتیک ساموئل بکت کسب کرده بود. کتاب &laquo;بازیگری روان&zwnj;تنی رویکردی بینافرهنگی پس از استانیسلاوسکی&raquo; نوشته فیلیپ ب. زاریلی، یکی از مهم&zwnj;ترین کتاب&zwnj;های آموزش بازیگری و نظریه اجرا در قرن بیست&zwnj;ویکم است. اِئوجنیو باربا در مقدمه خود بر این کتاب، روی اهمیت شیوه نظری و عملی زاریلی تأکید کرده است و ریچارد شکنر، از اساتید به نام حوزه مطالعات اجرا، تدریس و مطالعه آثار زاریلی را مهم دانسته است.</p> <p>&nbsp;</p> <p>این کتاب در ۵۲۶ صفحه و قیمت ۴۴۰ هزار تومان عرضه شده است.</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p>