343387 در نشست «فلینی هرگز پایان نمی‌یابد» مطرح شد: فدریکو فلینی، سینمای ایتالیا و رهایی از جریان چپ! نشست نقد و بررسی فیلم مستند «فلینی هرگز پایان نمی‌یابد» پس از اکران این فیلم با حضور فریدون جیرانی به عنوان کارشناس مهمان، امیر قادری کارشناس نشست و علی زادمهر میزبان عصر روز شنبه ۲۱ مرداد در پردیس سینمایی ملت برگزار شد. <p>به گزارش جهانی پرس از روابط عمومی گروه سینمایی هنر و تجربه، در ادامه&zwnj;ی نمایش&zwnj;های ویژه&zwnj;ی فیلم&zwnj;های هنری و تجربی، این نشست اولین برنامه از سری اولِ &laquo;سینما، پرتره&raquo; در گروه سینمایی هنروتجربه بود که به تحلیل سینمای ایتالیا، آثار فدریکو فلینی Federico Fellini و تاثیر آن بر سینمای جهان و ایران پرداخته شد.<br /> در ابتدای نشست فریدون جیرانی با بیان اینکه من به عنوان مخاطب به دوره دوم فیلمسازی فلینی برخوردم یعنی از زمان فیلم &laquo;زندگی شیرین&raquo; گفت: فیلم&zwnj;های قبل از آن در سینمای ایران نمایش نداشتند و دوبله نشده بودند فیلمی که به شدت قبل از زندگی شیرین بر روی ما تاثیر می&zwnj;گذارد فیلم &laquo;جاده&raquo; است که آنتونی کویین در آن بازی می&zwnj;کند. هشت و نیم، رم، آمارکورد را هم در سینما و دوبله شده دیدم.<br /> این کارگردان درباره سبک روایی فیلم&zwnj;های فلینی توضیح داد: آثاری که بعد از &laquo;زندگی شیرین&raquo; ساخته است روایت ندارند و ضد روایت و همه خرده پیرنگ یا ضد پیرنگ هستند. مثل فیلم &laquo;هشت و نیم&raquo; که ضد پیرنگ است اما با این حال ما را جذب می&zwnj;کنند و ما عاشق فیلم &laquo;رم&raquo; یا &laquo;ساتیریکون&raquo; می&zwnj;شویم. او از جمله کسانی است که فیلمسازی&zwnj;شان هم بر روی سینما و منتقدین تاثیر می&zwnj;گذارد.<br /> جیرانی در ادامه تاکید می&zwnj;کند: تمام زمینه روشنفکری که در این دوران هست زیر سلطه تفکر چپ قرار دارد اما &laquo;زندگی شیرین&raquo; سعی می&zwnj;کند از زیر یوغ این تفکر خارج شوند. فلینی در مصاحبه&zwnj;ای می&zwnj;گوید زندگی واقعی فقط برای من همان زندگی اجتماعی نیست بلکه واقعیت معنوی و واقعیت زندگی هم هست. <br /> این منتقد درباره نزدیکی تحولات و ساختار سینمای ایتالیا با سینمای ایران، معتقد است: سینمای دهه ۶۰ ایتالیا با دهه ۴۰ ما تطبیق بسیار خوبی پیدا می&zwnj;کند به این معنی که در دهه ۴۰ ما روشنفکری رواج پیدا می&zwnj;کنند و چون ریشه روشنفکری در تفکرات چپ است، سینمای مورد پسند منتقدین می&zwnj;شود سینمای اروپا! به همین دلیل گدار و فلینی مطرح می&zwnj;شوند.<br /> او افزود: در دوره&zwnj;ای یک تفکر چپ وجود دارد که سینمای همه دنیا را تحت تاثیر خود قرار می&zwnj;دهد و نمی&zwnj;توانی فیلمسازی پیدا کنی که در آثارش از این تفکر نیامده باشد. اما از زمان فروپاشی شوروی این تفکر کمرنگ می&zwnj;شود.<br /> این کارگردان با اشاره به تاثیرات تفکر چپ در آثار هنرمندان ایرانی همچون کیارستمی و مهرجویی بیان کرد: کیارستمی اولین فیلم&zwnj;سازی است که از قید این تفکر رها می&zwnj;شود. به طور مثال در فیلم &laquo;کلوزاپ&raquo; این اتفاق رخ می&zwnj;دهد. او در دهه ۸۰ از این تفکر رها می&zwnj;شود و حتی خودش هم این را می&zwnj;گوید مهرجویی هم در فیلم &laquo;هامون&raquo; این شرایط برایش رخ می&zwnj;دهد و معتقد است رهایی از تفکر چپ مهمترین اتفاق زندگی&zwnj;اش بود. <br /> در بخش دیگر نشست، امیر قادری کارشناس و مجری این رویداد، درباره ساخت مستندهای پرتره&zwnj;&zwnj; گفت: مستند پرتره به دلیل گسترش یوتیوب و شیوه&zwnj;های نوین نمایش فیلم در سال&zwnj;های اخیر بسیار زیاد شده است. <br /> این کارشناس سپس درباره فدریکو فلینی Federico Fellini فیلم&zwnj;نامه&zwnj;نویس و کارگردان ایتالیایی توضیح داد: فلینی در یکی از مصاحبه&zwnj;هایش می&zwnj;گوید زندگی انگار از قبل چیده شده است و من مانند قطار و فیلم&zwnj;هایم ایستگاه&zwnj;های آن بودند. من در آن لحظات باید پیاده می&zwnj;شدم و میوه را برمی&zwnj;داشتم و گویی مختار نبودم. او همچنین می&zwnj;گوید که هنر من این است که پذیرا باشم.<br /> قادری درباره بهترین اثر و اوج دوران حرفه&zwnj;ای و هنری فلینی بیان کرد: بهترین دوران فلینی برای من دوره&zwnj;ای است که &laquo;ولگردها&raquo; و &laquo;جاده&raquo; را ساخت و اگر بخواهم یک فیلم را از بین تمام آثارش انتخاب کنم فیلم &laquo;ولگردها&raquo; است. <br /> او در ادامه افزود: نکته دیگر در ساخت فیلم&zwnj;های او این است که اگر آثار او را ببینید در ابتدا فکر می&zwnj;کنید کارگردان یک بالماسکه ساخته است اما در پشت صحنه تمام حرکات را فلینی به بازیگران می&zwnj;گوید و در لحظه لحظه آنها را روایت می&zwnj;کند. به ماستریونی&zwnj; بازیگر فیلم&zwnj;های او می&zwnj;گویند فلینی جلوی دوربین! بدین معنا که او کسی است که از خودش می&zwnj;گذرد و آدم کارگردان می&zwnj;شوند.<br /> قادری با اشاره به تغییرات و تحولاتی که در دهه 60 میلادی در جهان سینما و هنر و همچنین سیاست و دنیا رخ داد، بیان می&zwnj;کند: در دهه ۶۰ در دنیا اتفاقات مهمی افتاد و در سینما باعث شد مفهومی به نام &laquo;کارگردان ستاره&raquo; داشته باشیم که پیش از آن چیزی به این مضمون نداشتیم و حتی هیچکاک را هم به عنوان یک صنعتگر می&zwnj;شناختند. اما از آن زمان حتی اسم فلینی همراه با نام فیلم&zwnj;هایش می&zwnj;آمد. از دیگر اتفاقاتی که در این دوران افتاد پول زیادی وارد سینما شد و از طرف دیگر مردم برای دیدن فیلم&zwnj;ها باید مبلغی پرداخت می&zwnj;کردند. همین موضوع تغییرات محسوسی را در فیلمسازی رقم زد.<br /> او همچنین معتقد است سینمای ایران از سینمای ایتالیا تاثیر گرفته است. از همین رو بیان می&zwnj;کند: سینمای ایران تحت تاثیر فیلم&zwnj;های تجاری ایتالیایی بوده است. اما چون سینمای ایتالیا اعتبار سینمای آمریکا را نداشته است هیچ وقت مستقیم به آن اشاره نشده است.<br /> او در پایان صحبت&zwnj;های خود درباره فدریکو فلینی Federico Fellini بیان می&zwnj;کند: فلینی انگار چند فیلمساز است در یک فیلمساز، او فیلمسازی است که به شدت به خودانگیختگی اعتقاد دارد و در عین حال بازیگران او را مانند دیکتاتوری در سر صحنه می&zwnj;دانند. او فیلمنامه را هم بدون توضیح به بازیگران می&zwnj;داده و حتی خودش می&zwnj;گوید بازیگران برای من مانند عروسک&zwnj;هایی سر صحنه هستند.<br /> این رویداد، به نمایش مستندهای جذاب و دیدنی درباره&zwnj;ی سینماگران بزرگ تاریخ سینما اختصاص دارد و تا پنجشنبه از ساعت ۱۹ این مستندها به نمایش در خواهند آمد. پس از نمایش فیلم، نشست نقد و بررسی اثر، در کنارِ گفت&zwnj;وگو درباره&zwnj;ی چهره&zwnj;ی سینمایی مورد بحث برگزار می&zwnj;شود.<br /> در این رویداد فیلم&zwnj;های مستندِ کمیابِ &laquo;فیلنی هرگز پایان نمی&zwnj;یابد&raquo; به کارگردانی یوجینو کاپوچو، مستند &laquo;جانگو و جانگو - سرجو کوربوچی&raquo; به کارگردانی لوکا رنا، مستند &laquo;روح پیتر سلرز&raquo; به کارگردانی پیتر مداک، مستند &laquo;لینچ- اوز&raquo; به کارگردانی الکساندر او فیلیپ، مستند &laquo;فورمن در برابر فورمن&raquo; به کارگردانی هلنا ترشتیکوا و یاکوب هینا و مستند &laquo;چشمان اورسن ولز&raquo; به کارگردانی مارک کوزینز با زیرنویس فارسی، به نمایش در می&zwnj;آیند.<br /> فریدون جیرانی، بهروز افخمی، احمد الستی، فرزاد موتمن و علیرضا رئیسیان به عنوان کارشناسان مهمان در این نشست&zwnj;ها حضور خواهند یافت.<br /> این رویداد توسط گروه سینمایی هنر و تجربه و با همکاری مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، جشنواره سینماحقیقت، وبسایتِ کافه سینما و پردیس سینمایی ملت برگزار می&zwnj;شود.</p> <p><br /> &nbsp;</p>