343864 در نخستین نشست «گفتمان تنظیم‌گری رسانه» مطرح شد؛ چهار مدل درآمدی پلتفرم‌ها / نقش محتوا در موفقیت سکوهای صوت‌و تصویر فراگیر نخستین نشست «گفتمان تنظیم‌گری رسانه» با موضوع «اقتصاد پلتفرمی و با رویکرد مدل‌های درآمدی و هزینه‌ای در رسانه صوت‌و تصویر فراگیر» توسط مدیریت آموزش و تعاملات بین‌الملل ساترا برگزار شد. <p>به گزارش جهانی پرس از روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات رسانه&zwnj;های صوت&zwnj;و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا)، نخستین نشست از مجموعه نشست&zwnj;های &laquo;گفتمان تنظیم&zwnj;گری رسانه&raquo; با موضوع &laquo;اقتصاد پلتفرمی و با رویکرد مدل&zwnj;های درآمدی و هزینه&zwnj;ای در رسانه صوت&zwnj;و تصویر فراگیر&raquo; به همت مدیریت آموزش و تعاملات بین&zwnj;الملل ساترا با حضور محمدحسن خلعتبری معاون تنظیم بازار و توسعه کسب&zwnj;و کار ساترا، امیرحسین حیدری مدیر سکوی &laquo;تماشاخونه&raquo;، سمیه لبافی استادیار پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران و به دبیری حسن صفرعلی مدیر آموزش و تعاملات بین&zwnj;الملل ساترا برگزار شد.</p> <p>چهار مدل درآمدزایی پلتفرم&zwnj;ها</p> <p>در ابتدای این نشست سمیه لبافی گفت: وقتی به پلتفرم&zwnj;های بزرگ نگاه می&zwnj;کنیم، متوجه می&zwnj;شویم که آنها از مدل&zwnj;های مختلفی استفاده می&zwnj;کنند. ما چهار مدل درآمدی برای پلتفرم&zwnj;ها داریم. یک مدل، پرداخت مستقیم است یعنی داده یا محتوا را می&zwnj;فروشند&zwnj;. مدل دیگر، تبلیغات است. برای تبلیغ در یک پلتفرم، پول دریافت می&zwnj;کنند. سومین مدل درآمدزایی از طریق مصرف اینترنت است. در مدل چهارم با جذب سرمایه از طریق عرضه سهام در بورس یا سایر شیوه&zwnj;های جذب سرمایه، پلتفرم را توسعه می&zwnj;دهند.</p> <p>دلیل وفاداری مخاطب، محتوا است</p> <p>در ادامه، حیدری خاطرنشان کرد: همه فکر می&zwnj;کنند که در بین سینماگران هزینه&zwnj;های هنگفتی جابه&zwnj;جا می&zwnj;شود اما واقعا این&zwnj;طور نیست. یک مدل مثلثی متشکل از مخاطب، محتوا و تبلیغات وجود دارد که باید متساوی&zwnj;الاضلاع باشد؛ در واقع منِ رسانه باید در وسط مثلث قرار بگیرم تا بتوانم تولید کنم و محتوایم را بفروشم. حاکمیت باید بتواند با من تعامل داشته باشد. به عبارتی اولویت اصلی حاکمیت باید فرهنگ باشد تا منِ رسانه بتوانم با برندهای مختلف تعامل داشته باشم.</p> <p>مدیر رسانه &laquo;تماشاخونه&raquo; گفت: ما تلاش می&zwnj;کنیم در زیست&zwnj;بودم خودمان، بومی&zwnj;سازی کنیم. ما درعصری هستیم که مدل&zwnj;های تجاری ما برای مخاطب مهم نیست و فقط محتوا برای آن مهم است. به همین دلیل حاکمیت تمرکزش را روی محتوا گذاشته است. در واقع، محتوا حرف اول را می&zwnj;زند.</p> <p>وی توضیح داد: اگر نتوان محتوای خوب به مخاطب داد، مخاطب آن پلتفرم را کنار می&zwnj;گذارد. مخاطب با رفتارهای تجاری ما کاری ندارد. دلیل وفاداری مخاطب اول محتوا و بعد نوع سرویسی است که ما ارائه می&zwnj;دهیم.</p> <p>حق کاربر برای اطلاع از خدمات پلتفرم&zwnj;ها</p> <p>در ادامه معاون تنظیم بازار و توسعه کسب&zwnj;و کار ساترا با اشاره به اینکه ما جمعا ۳۲ مدل درآمدی و ۴ مدل مرسوم در بحث اقتصاد پلتفرمی داریم، تاکید کرد: مسئله امروز ما در ساترا، نوع نگاه به وضع موجود فعالان&nbsp; صنعت صوت&zwnj;و تصویر فراگیر است.</p> <p>خلعتبری افزود: در مدل درآمدی پلتفرم&zwnj;ها، این حق کاربر محسوب می&zwnj;شود که بداند چه مبلغی را در مقابل چه خدماتی باید پرداخت کند.</p> <p>وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر پلتفرم&zwnj;ها، محتوای مناسب و جذاب داشته باشند، مخاطب، تبلیغات و درآمد هم خواهند داشت.</p>