344357 رئیسی: حق‌الزحمه معلمان به‌موقع پرداخت شود رئیس جمهور گفت: در رتبه‌بندی معلمان بیشتر به بخش معیشتی توجه شده اما این رتبه‌بندی مقدمه‌ای برای تقویت منزلت و جایگاه معلم است و اساس آن نه فقط امور معیشتی که دانش‌افزایی معلمان است. <p>به گزارش&nbsp;<a href="https://www.iribnews.ir/fa/political/11">جهانی پرس از&nbsp;صدا و سیما</a>،&nbsp;آقای رئیسی، امروز یکشنبه در همایش سراسری مدیران مدارس سراسر کشور، ضمن تبریک ماه ربیع&zwnj;الاول و نیز نزدیک شدن موسم بازگشایی مدارس و مراکز علمی و آموزشی، نقش اصلی و نخست در ایجاد تحول در جامعه را بر عهده مدارس و مدیران دانست.</p> <div>رئیس جمهور، نقش مدیران در شکل&zwnj;گیری شخصیت دانش&zwnj;آموزان و تعلیم و تربیت را بی&zwnj;بدیل توصیف و تصریح کرد: با توجه به مراحل سه&zwnj;گانه تحول، شامل تحولات شناختی، فرایندی و نهادی، نخستین شرط تحقق تحول، باور به آن است و در این&zwnj;باره، نگاه مدیران به اهمیت ایجاد تحول، بسیار اهمیت می&zwnj;یابد.</div> <div>&nbsp;</div> <div>آقای رئیسی با تعریف مسیر تحول، شرط مدیریت موفق در فرایند تحول را هدف&zwnj;دار بودن، کنترل و نظارت بر این فرایند و به&zwnj;کارگیری همه ظرفیت&zwnj;ها برای رسیدن به هدف دانست و گفت: برای تحقق تحول، باید همه ظرفیت&zwnj;های انسانی، ابزاری و سازمانی را در جهت هدف نهایی به&zwnj; کار گرفت.</div> <div>&nbsp;</div> <div>رئیس جمهور با بیان اینکه میان مدیریت در نگاه دینی ما در نظام جمهوری اسلامی با دیگر نظام&zwnj;های سیاسی، در کنار اشتراکات فراوان، تفاوت&zwnj;های اساسی نیز وجود دارد، اظهار داشت: پاسخگویی به خداوند، شهروندان، ارباب رجوع و سلسله مراتب اداری، ۴ مرحله پایش و کنترل مدیریتی است، اما در نگاه دینی ما خودکنترلی مبتنی بر باور به اینکه خداوند در هر حال، شاهد و ناظر ما است، مهم&zwnj;ترین عنصر و مؤلفه کنترل و پایش مدیریتی است.</div> <div>&nbsp;</div> <div>آقای رئیسی، اضافه کرد: در نظام خودکنترلی، یک مدیر و مسئول، خود را موظف به اجرای وظیفه، قانون، توجه به اخلاق فردی و حرفه&zwnj;ای می&zwnj;داند و همواره در مسیر اجرای مأموریت&zwnj;های محوله به خود تلاش می&zwnj;کند و این کارآمدترین نظام کنترلی است.</div> <div>&nbsp;</div> <div>رئیس جمهور با بیان اینکه نماد و نمود تعلیم و تربیت، آموختن اخلاق است و در این مسیر، همه گفتار و کردار و رفتار افراد، جنبه تربیتی و آموزشی دارد، تصریح کرد: آموزش، منحصر در مدرسه نیست، اما تعلیم و تربیت در مدارس، محور تعالی و رسیدن به الگوی انسان تراز به عنوان هدف عالی خلقت و نهضت و انقلاب اسلامی است.</div> <div>&nbsp;</div> <div>آقای رئیسی با توجه به اینکه انسان&zwnj;سازی، جامعه&zwnj;سازی و تمدن&zwnj;سازی قرآنی، مهم&zwnj;ترین مأموریت و هدف نظام اسلامی است که بر پایه تعلیم و تربیت در مدارس، اجرایی و محقق می&zwnj;شود، گفت: یک زمانی در کشوری، دولت رفاه بر سر کار است و یک زمانی دولتی بر سر کار است که مهم&zwnj;ترین مأموریت خود را تعالی بر مبنای اصل عدالت می&zwnj;داند؛ در نظام متکی بر اصل عدالت، مهم&zwnj;ترین مأموریت دولت، تعالی تعلیم و تربیت است، زیرا عدالت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در پرتو تعلیم و تربیت انسان&zwnj;های حق&zwnj;خواه و عدالت&zwnj;خواه محقق خواهد شد.</div> <div>&nbsp;</div> <div>رئیس جمهور با تأکید دوباره بر این نکته که محور تحول، مدارس هستند که باید این تحول را مستند به سند تحول در آموزش و پرورش به پیش ببرند، افزود: پیشبرد هماهنگ و منسجم تحول در عرصه تعلیم و تربیت، در گرو تکیه بر این سند است و رهبر معظم انقلاب به همین علت بر اجرای کامل این سند تأکید دارند.</div> <div>&nbsp;</div> <div>آقای رئیسی با بیان اینکه جامعه از مدیران انتظار دارد که مدارسی در تراز انقلاب اسلامی شکل گیرند و اداره شوند، اظهار داشت: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، کار&zwnj;های بسیاری در کشور انجام شده و تجربیات مهمی اندوخته شده است و امروز باید با اتکا به این اندوخته&zwnj;های ارزشمند، گامی بلند برای تربیت نیرو&zwnj;های مؤمن، انقلابی و اثرگذار، برداشته شود.</div> <div>&nbsp;</div> <div> <div>رئیس جمهور با توجه به اینکه جایگاه شورای&zwnj; عالی آموزش و پرورش از ابتدای آغاز به&zwnj; کار دولت به علت مأموریت بسیار مهم آن نسبت به دیگر شورا&zwnj;های عالی متمایز بوده است، افزود: در همه عرصه&zwnj;ها، مدیریت و جایگاه مدیر بسیار مهم و با اهمیت است، اما مدیریت در ساختار آموزش و پرورش و به&zwnj;ویژه در مدارس به&zwnj;عنوان مجموعه&zwnj;ای انسان&zwnj;ساز، جامعه&zwnj;ساز و شکل&zwnj;دهنده شخصیت کسانی که می&zwnj;خواهند در جامعه ایفای نقش مؤثر داشته باشند، با مدیریت در دیگر عرصه&zwnj;ها قابل قیاس نیست.</div> <div>&nbsp;</div> <div>آقای رئیسی، مدیران، مربیان و معلمان را عهده&zwnj;دار حفظ شأن و جایگاه انبیایی معلمی در جامعه دانست و با توجه به وظیفه دولتمردان در این زمینه گفت: اجرای طرح رتبه&zwnj;بندی معلمان، کف و هدف&zwnj;گذاری در ارتقای جایگاه معلمان بوده است، نه سقف آن، زیرا در اجرای آن به بخش مالی و معیشتی معلمان توجه شده و این قانون، مقدمه&zwnj;ای برای ارتقای شأن و منزلت معلمان بوده است.</div> <div>&nbsp;</div> <div>رئیس جمهور، دانش&zwnj;افزایی و به&zwnj;روز شدن دانش معلمان و استفاده از آن در پرورش انسان تراز در جامعه را اساس و هدف اصلی طرح رتبه&zwnj;بندی معلمان دانست و تصریح کرد: در این طرح به جایگاه علمی، بینشی، گرایشی و هویتی معلم که قرار است هویت&zwnj;سازی کند و با منزلت خود به جامعه منزلت دهد، توجه شده که بسیار با اهمیت است.</div> <div>&nbsp;</div> <div>آقای رئیسی با بیان اینکه امروز مدارس و دست&zwnj;اندرکاران آموزش، عهده&zwnj;دار مسئولیت خطیر هدایت، انسان&zwnj;سازی و تعلیم و تربیت در جامعه هستند، افزود: آنچه امروز از پیشرفت&zwnj;های کشور، پیش&zwnj; روی ما است، محصول آموزش و پرورش و دانشگاه بوده و تحقق چشم&zwnj;انداز پیشرفت کشور نیز منوط به توجه به این دو نهاد بسیار با اهمیت است، زیرا آینده کشور با تربیت نیرو&zwnj;های کارآمد، متعهد و با انگیزه در این دو نهاد و به&zwnj;دست معلمان و مربیان گران&zwnj;قدر رقم می&zwnj;خورد.</div> <div>&nbsp;</div> <div>رئیس جمهور، اظهار داشت: هدف بنده از شرکت در این مراسم، عرض سلام، احترام و خدا قوت گفتن به همه معلمان، مربیان و مدیران آموزش و پرورش است، به این امید که سال تحصیلی جدید و متفاوتی با نزدیک شدن به اهداف عالی این وزارتخانه داشته باشیم.</div> <div>&nbsp;</div> <div>آقای رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در موضوع تعلیم و تربیت در کنار نقش مدیران و معلمان، نقش والدین نیز باید بسیار مهم تلقی شود، افزود: ساز و کار&zwnj;هایی مانند انجمن&zwnj;های اولیا و مربیان در این زمینه بسیار خوب است، اما نباید به آن بسنده کرد و باید با اشتراک مساعی و ارتباط خانواده، مدرسه و مسجد، سطح تعلیم و تربیت را ارتقا داد.</div> <div>&nbsp;</div> <div>رئیس جمهور، ساخت و تجهیز مدارس در حرفه&zwnj;آموزی و مهارت&zwnj;آموزی دانش&zwnj;آموزان را بسیار با اهمیت خواند و ضمن تجلیل از خیرین مدرسه&zwnj;ساز گفت: اگر امروز ۵ هزار طرح آموزشی، تحویل شده و ۲ هزار طرح دیگر در حال آماده&zwnj;سازی است، به برکت تلاش&zwnj; خیّرین مدرسه&zwnj;ساز و همچنین مدیران دلسوز، با کفایت و با انگیزه بوده است.</div> <div>&nbsp;</div> <div>آقای رئیسی، عدالت آموزشی را از جمله مسائل مهم و محوری در دولت مردمی دانست و با تأکید بر ضرورت تلاش برای اجرای این هدف، تصریح کرد: البته باید توجه داشت عدالت به معنای تساوی نیست، بلکه به این معنا است که به هر منطقه&zwnj;ای متناسب با ظرفیت، اقلیم و فرهنگ خود در شهر&zwnj;ها و روستا&zwnj;های کشور، توجه شود.</div> <div>&nbsp;</div> <div>رئیس جمهور، هرگونه هزینه برای جامعه فرهنگیان و آموزش و پرورش را سرمایه&zwnj;گذاری برای کشور دانست و گفت: نباید برای هزینه کردن در این بخش نگران بود، بلکه آنچه باید درباره آن نگرانی داشت، موضوع مهم بهره&zwnj;وری است.</div> <div>&nbsp;</div> <div>آقای رئیسی، خطاب به مدیران آموزش و پرورش در سراسر کشور، اظهار داشت: خواسته من از همه شما تلاش برای افزایش بهره&zwnj;وری متناسب با نیروی انسانی و امکانات و ظرفیت&zwnj;های در اختیار شما است.</div> <div>&nbsp;</div> <div>رئیس جمهور با بیان اینکه ارتقای سطح نمره دانش&zwnj;آموزان، یکی از جلوه&zwnj;های افزایش بهره&zwnj;وری در آموزش و پرورش است، تصریح کرد: قطعاً برای یک متعلم و دانش&zwnj;آموز، ارتقای نمره بسیار اهمیت دارد، به&zwnj;ویژه اینکه امروز نقش نمرات در آینده تحصیلی دانش&zwnj;آموزان، بسیار پررنگ&zwnj;تر شده است.</div> <div>&nbsp;</div> <div>آقای رئیسی، عزم و همت مدیران مدارس سراسر کشور در اجرا و برگزاری شیوه جدید کنکور را شایسته قدردانی دانست و گفت: قطعاً این روش جدید که مصوبه شورای&zwnj; عالی انقلاب فرهنگی بوده است، بدون اشکال نیست و لازم است به&zwnj;طور جدی از طرف شما که در این زمینه متخصص و متعهد نیز هستید، ارزیابی شود.</div> <div>&nbsp;</div> <div>رئیس جمهور، مطالبات فرهنگیان، به&zwnj;ویژه معلمان، در پرداخت به&zwnj;موقع حق&zwnj;الزحمه و مسکن را خواسته&zwnj;ای به&zwnj;حق خواند و از وزیر آموزش و پرورش خواست با هماهنگی با سازمان برنامه و بودجه، این مطالبات و خواسته&zwnj;ها را پیگیری و به نتیجه برسانند.</div> <div>&nbsp;</div> <div>آقای رئیسی، اعتماد مردم به نهاد مدرسه را بزرگ&zwnj;ترین سرمایه آموزش و پرورش دانست و بر ضرورت ارتقای این اعتماد عمومی از طرف مدیران و معلمان، تأکید کرد.</div> <div>&nbsp;</div> <div>رئیس جمهور بر توجه به مهارت&zwnj;آموزی با تقویت هنرستان&zwnj;ها نیز تأکید کرد و گفت: توجه دولت به مهارت&zwnj;آموزی و مهارت&zwnj;افزایی دانش&zwnj;آموزان با تقویت هنرستان&zwnj;ها و به&zwnj;روزرسانی تجهیزات آموزشی لازم است که باید به&zwnj;طور جدی دنبال شود.</div> <div>&nbsp;</div> <div>آقای رئیسی، خواسته و پیام ۴۰ هزار شهید آموزش و پرورش از دولت و مدیران آموزش و پرورش را ایجاد مدارس در تراز انقلاب اسلامی و پرورش نیرو&zwnj;های کارآمد و متعهد، عنوان و تصریح کرد: تلاش شما مدیران مدارس سراسر کشور در تعلیم و تربیت دانش&zwnj;آموزان، تضمین&zwnj;کننده آینده کشور است.</div> <div>&nbsp;</div> <div>رئیس جمهور با ابراز علاقه به سخن گفتن بی&zwnj;واسطه و مستقیم با بدنه دستگاه&zwnj;های اجرایی کشور، به&zwnj;ویژه وزارت آموزش و پرورش، گفت: امروز انتظار جامعه از بنده به&zwnj;عنوان رئیس جمهور و شما به&zwnj;عنوان مدیر مدرسه، حفظ اعتماد عمومی به این مجموعه انسان&zwnj;ساز است که امیدواریم روز به روز افزایش یابد.</div> </div>