348284 در سازمان ملل مطرح شد؛ ایران به نظم دریایی مبتنی بر حقوق بین‌الملل دریا‌ها متعهد است معاون نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل متحد گفت: جمهوری اسلامی ایران بر تعهد خود به نظم دریایی مبتنی بر حقوق بین‌الملل دریا‌ها به منظور حمایت از حقوق و منافع دریایی همگان و اطمینان از انجام فعالیت‌های دریایی مطابق با حقوق دریا‌ها تاکید می‌کند. <p>به گزارش&nbsp;<a href="https://www.iribnews.ir/fa/international">جهانی</a> پرس از نیویورک، زهرا ارشادی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل که با عنوان &laquo;اقیانوس&zwnj;ها و قانون دریاها&raquo; برگزار شد افزود: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور امضاکننده کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد حقوق دریا&zwnj;ها (UNCLOS)، اهمیت این چارچوب حقوقی بین&zwnj;المللی را در اداره فعالیت&zwnj;های مرتبط با اقیانوس&zwnj;ها و دریا&zwnj;ها به رسمیت می&zwnj;شناسد. با این حال، ایران معتقد است که UNCLOS نباید به عنوان چارچوب قانونی انحصاری در نظر گرفته شود که در آن تمام فعالیت&zwnj;های مربوط به اقیانوس&zwnj;ها و دریا&zwnj;ها انجام شود.</p> <p>وی گفت: ما معتقدیم که هرگونه ارجاع به UNCLOS باید در ارتباط با سایر اسناد و چارچوب&zwnj;های قانونی مربوطه صورت گیرد، نه به صورت مجزا. این رویکرد می&zwnj;تواند ماهیت جامع این قطعنامه را در پرداختن به ماهیت در حال تحول چالش&zwnj;های دریایی مانند نگرانی&zwnj;های زیست محیطی و امنیت دریایی بهتر منعکس کند.<br /> وی افزود: علاوه بر این، چنین رویکردی بهتر می&zwnj;تواند به نگرانی&zwnj;های مشروع افراد غیر عضو کنوانسیون که از نظر قانونی ملزم به مقرراتی نیستند که ماهیت عرفی ندارند، رسیدگی کند. بنابراین، انتظار داریم که هر گونه مذاکره در مورد قطعنامه&zwnj;های مرتبط در مورد اقیانوس&zwnj;ها و دریا&zwnj;ها باید به درستی به این نگرانی&zwnj;ها رسیدگی کند و رویکردی فراگیر اتخاذ کند که می&zwnj;تواند منجر به تعامل سازنده بین تعداد بیشتری از کشور&zwnj;ها در حمایت از این قطعنامه&zwnj;ها شود.<br /> معاون نمایندگی ایران گفت: تعامل هیات ایران در جریان مذاکرات و پیوستن به اجماع نباید به عنوان تغییر موضع حقوقی جمهوری اسلامی ایران در رابطه با UNCLOS تلقی شود.<br /> وی افزود: با این حال، در میان چیز&zwnj;های دیگر، اعتقاد قوی به حفظ اقیانوس، دریا&zwnj;ها و منابع آن&zwnj;ها و همچنین تضمین امنیت و ایمنی عملیات دریایی، ما را به همکاری و هماهنگی سازنده با سایر کشور&zwnj;ها در موضوعات مرتبط با اقیانوس ترغیب کرده است.<br /> وی گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور ساحلی در خلیج فارس و دریای عمان، متعهد به دستیابی به هداف توسعه پایدار ۱۴ و همچنین پایداری اقیانوسی است. در این راستا، ما مشتاقانه منتظر برگزاری سومین کنفرانس اقیانوس سازمان ملل متحد برای حمایت از اجرای هدف ۱۴ توسعه پایدار، به میزبانی مشترک جمهوری فرانسه و جمهوری کاستاریکا در سال&zwnj;های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ هستیم.<br /> وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران تلاش&zwnj;های انجام شده در مدیریت پایدار شیلات را که نقش مهمی در حمایت از فعالیت&zwnj;های اقتصادی برخی از کشور&zwnj;های در حال توسعه، حفظ منابع دریایی، حفظ اکوسیستم&zwnj;های دریایی سالم و تضمین امنیت غذایی برای همه ایفا می&zwnj;کند، بسیار ارزشمند می&zwnj;داند. جمهوری اسلامی ایران همه کشورها، سازمان&zwnj;های مدیریت شیلات منطقه و نهاد&zwnj;های بین&zwnj;المللی ذیربط را به اولویت مدیریت مسئولانه شیلات، استفاده از روش&zwnj;های انتخابی صید و همچنین مبارزه با صید غیرقانونی، گزارش&zwnj;نشده و غیرقانونی تشویق می&zwnj;کند.<br /> وی گفت: رشد سریع جمعیت، صنعتی شدن، شهرنشینی، افزایش تقاضای ماهیگیری، خشکسالی و سایر بلایای طبیعی ناشی از گرم شدن کره زمین و تغییرات آب و هوایی و همچنین سیاست&zwnj;های توسعه ناکارآمد منابع طبیعی را با سرعت نگران کننده&zwnj;ای کاهش می&zwnj;دهند و در نتیجه تهدید&zwnj;های جدی برای محیط زیست دریایی منطقه ما به وجود می&zwnj;آورند.<br /> وی افزود: افزایش سطح دریا، از دست دادن تنوع زیستی و کاهش گونه&zwnj;های مختلف جانوران و گیاهان بومی تنها تعدادی از چالش&zwnj;های بسیاری است که در منطقه ما با آن مواجه هستیم. با توجه به افزایش آسیب&zwnj;ها و تخریب اکوسیستم&zwnj;های ساحلی ضروری و از نظر اقتصادی مهم مانند جنگل&zwnj;های حرا، صخره&zwnj;های مرجانی و معیشت ماهیگیری در خلیج فارس و دریای عمان، ما قویا کشور&zwnj;های ساحلی منطقه را تشویق می&zwnj;کنیم تا برای حفاظت از این گونه اکوسیستم&zwnj;ها با یکدیگر همکاری کنند. ما مجدداً از همه کشور&zwnj;های مربوطه درخواست می&zwnj;کنیم تا برای حفاظت از محیط زیست این مجموعه آبی مشترک با یکدیگر همکاری کنند و از اقدامات یکجانبه&zwnj;ای که می&zwnj;تواند محیط زیست دریایی آن را به خطر بیندازد، خودداری کنند.<br /> معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل گفت: از نظر حیات دریایی و حفظ آن، ساخت غیرمسئولانه جزایر مصنوعی و فعالیت&zwnj;های احیا در خلیج فارس بی&zwnj;تردید به زیستگاه گونه&zwnj;های نادر و شکننده دریایی آسیب می&zwnj;رساند و حیات آن&zwnj;ها را به خطر می&zwnj;اندازد. علاوه بر این، استقرار و حضور فوق&zwnj;العاده ناوگان نظامی خارج از منطقه در خلیج فارس نه تنها امنیت و امنیت کشور&zwnj;های ساحلی و همچنین ناوبری روان در این پهنه آبی را تشدید کرده، بلکه آلودگی دریایی و تخلیه آن را نیز تشدید کرده است.<br /> ارشادی اضافه کرد: در این راستا، جمهوری اسلامی ایران مصمم به اجرای قوانین و مقررات خود در مقابله با هرگونه آلودگی دریایی و آسیب&zwnj;های زیست محیطی توسط شناور&zwnj;های تحت صلاحیت خود در خلیج فارس است.<br /> وی گفت: جمهوری اسلامی ایران قطعنامه ۷۷/۲۷۶ مجمع عمومی مورخ ۲۹ مارس ۲۰۲۳ را مورد توجه قرار می&zwnj;دهد که در آن خواستار نظر مشورتی دیوان بین المللی دادگستری در مورد تعهدات دولت&zwnj;ها در قبال تغییرات آب و هوایی شده است. این قطعنامه از جمله موضوع افزایش سطح آب دریا&zwnj;ها را شامل می&zwnj;شود. از آنجایی که قطعنامه صرفاً بر یکی از دلایل احتمالی تغییرات اقلیمی تمرکز دارد، جمهوری اسلامی ایران منطقاً از دیوان انتظار دارد که این موضوع را به طور کلی و جامع بررسی کند.<br /> وی افزود: جمهوری اسلامی ایران برای موضوع تغییرات اقلیمی و اثرات زیست محیطی آن بیشترین اهمیت را قائل است. با این وجود، تحمیل اقدامات قهرآمیز یکجانبه (UCM) حیاتی&zwnj;ترین مانع اجرای تعهدات زیست محیطی توسط کشور&zwnj;های هدف از جمله کشور من می&zwnj;شود. این اقدامات قهرآمیز یکجانبه غیرقانونی تلاش&zwnj;های ما را برای مبارزه با مشکلات زیست محیطی، از جمله با ممانعت از دسترسی به فناوری&zwnj;های جدید، دانش فنی و منابع مالی کافی، به خطر انداخته اند.<br /> ارشادی گفت: با توجه به افزایش سطح آب دریاها، با توجه به چالش&zwnj;های اجتماعی، اقتصادی و امنیتی درازمدت و همچنین اجتناب&zwnj;ناپذیر ناشی از این پدیده زیست&zwnj;محیطی، هیئت من مایل است بر این نکته تأکید کند که اجرای احیای اراضی، استحکامات ساحلی و سایر ابزار&zwnj;ها برای حفظ مناطق ساحلی، تا زمانی که چنین استحکاماتی منجر به ایجاد حقوق جدیدی برای کشور&zwnj;ها نشود، نقاط پایه، خطوط پایه و جزایر را می&zwnj;توان به عنوان پاسخی مناسب به افزایش سطح دریا در نظر گرفت.<br /> وی گفت: بر اساس قانون دریا، جزایر مصنوعی، تاسیسات و سازه&zwnj;ها دارای وضعیت جزایر نیستند. بنابراین، هر گونه بحث در مورد رابطه بین جزایر مصنوعی و تغییر مناطق دریایی در رابطه با افزایش سطح دریا بی ربط است. ایران از تصویب موافقتنامه الزام آور قانونی در مورد حفاظت و استفاده پایدار از تنوع زیستی دریایی در مناطق خارج از صلاحیت ملی استقبال می&zwnj;کند. ما معتقدیم که این معاهده نشان دهنده نقطه عطف بزرگی در تلاش&zwnj;های جهانی برای حفاظت و استفاده پایدار از منابع بیولوژیکی در مناطق خارج از صلاحیت ملی است.<br /> ارشادی افزود: جمهوری اسلامی ایران بر تعهد خود به نظم دریایی مبتنی بر حقوق بین&zwnj;الملل دریا&zwnj;ها به منظور حمایت از حقوق و منافع دریایی همگان و اطمینان از انجام فعالیت&zwnj;های دریایی مطابق با حقوق دریا&zwnj;ها تاکید می&zwnj;کند. در همین راستا، جمهوری اسلامی ایران در هفتاد و چهارمین اجلاس مجمع عمومی، ابتکاری مبتنی بر گفتگو، همکاری و احترام متقابل ناشی از تعهد خود را مطرح کرد و صادقانه معتقد است که طولانی شدن منازعات و تشدید تنش&zwnj;ها بین ساحلی کشور&zwnj;های حوزه خلیج فارس به احتمال زیاد توسعه و رفاه منطقه را به خطر می&zwnj;اندازند.<br /> وی گفت: جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که همکاری&zwnj;های منطقه&zwnj;ای بر اساس طرح مذکور، حافظ ایمنی، امنیت و قوانین جهانی دریایی به ویژه در خلیج فارس و دریای عمان خواهد بود. همان احساسات و تفاهم زیربنای همکاری ما با سایر کشور&zwnj;های منطقه و فراتر از آن برای مبارزه با دزدی دریایی است، همانطور که دبیرکل در گزارش&zwnj;های مربوطه خود به رسمیت شناخته شده و شورای امنیت در تعدادی از قطعنامه&zwnj;ها آن را مورد حمایت قرار داده است.<br /> وی درباره اثرات نامطلوب ناشی از اقدامات قهرآمیز یکجانبه بر ناوبری دریایی هم افزود: این اقدامات غیرقانونی پیامد&zwnj;های گسترده و منفی برای ناوبری دریایی دارد که بر تجارت، ایمنی، امنیت و روابط بین&zwnj;الملل تأثیر می&zwnj;گذارد. اعتقاد راسخ ما این است که پرداختن به این اقدامات غیرقانونی مستلزم رویکردی مشارکتی و دیپلماتیک است که بر لزوم اجرای مؤثر قوانین بین&zwnj;المللی تاکید دارد.</p>