349067 ایجاد ۳۰ دانشگاه حکمت‌بنیان از برنامه‌های وزارت علوم معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: تاکید برنامه توسعه هفتم در بخش آموزش، ایجاد دانشگاه‌های حکمت‌بنیان، برنامه محوری و نیازمحوری است. <p>به گزارش&nbsp;<strong><a href="https://www.iribnews.ir/fa/science-culture/226">جهانی</a> پرس </strong>&nbsp;از روابط عمومی وزارت علوم، قاسم عموعابدینی در کارگروه پیاده&zwnj;سازی آمایش و مدیریت تحول آموزش عالی استان مازندران گفت:&nbsp;تحول آموزش عالی در دانشگاه&zwnj;ها، صرفاً با حکمت بنیان شدن آن&zwnj;ها صورت خواهد گرفت. ایرانی&zwnj;ها از دیرباز شاگردپرور و حکیم پرور بوده&zwnj;اند و در ایجاد و توسعه دانشگاه&zwnj;ها، مؤثر بوده&zwnj;اند، بنابراین باید در آموزش عالی به درجه و اعتبار تمدنی خویش بازگردیم و راه علم را که مورد تأکید سازمان ملی یونسکو است، احیاء کنیم.&nbsp;</p> <p>معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: طرح تحول آموزش عالی با عنوان دانشگاه&zwnj;های تمدن ساز و حکمت بنیان از سوی دولت و برنامه توسعه هفتم به این وزارتخانه ابلاغ و اجرای آن آغاز شده و این کار ظرف پنج سال انجام خواهد شد.</p> <p>وی توضیح داد: این دانشگاه&zwnj;ها آیین&zwnj;نامه&zwnj;های پژوهشی، آموزشی، فناوری و حکمرانی خاص خود را داشته و از نظر حکمرانی و مدیریتی مبتنی بر الگو&zwnj;های تمدن آفرینی بنا خواهند شد و علاوه بر بهره&zwnj;گیری از جدیدترین روش&zwnj;هایی که در ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا اجرا می&zwnj;شود، از الگو&zwnj;های تمدنی ایرانی-اسلامی همچون استادمحوری، شاگردپروری و اخلاق&zwnj;مداری و برنامه محوری بهره گرفته خواهد شد.</p> <p><br /> &nbsp;آقای عمو عابدینی گفت: چراغ کد رشته محل&zwnj;های فاقد شغل در رصد وزارت علوم خاموش شده، اما حذف نشده است. یعنی اگر کارگروه آمایش آموزش عالی هر استان، دلیل و مستندی از نیازمندی رشته مورد نظر را با تکمیل فرم پیوست اشتغال با کسب ۷۰ امتیاز اثبات کند، فعالیت آن کد رشته از سر گرفته خواهد شد.</p> <p>معاون آموزشی وزارت علوم، با بیان این که هر رشته جدیدی که دانشگاه&zwnj;ها درخواست راه&zwnj;اندازی آن را دارند، باید پیوست اشتغال داشته باشد، افزود: امسال چراغ حدود یک&zwnj;هزار و ۱۰۰ کد رشته محل که هیچ شغلی برای آن وجود نداشت، خاموش شد که ۱۰۳ کد رشته مربوط به مراکز آموزش عالی استان مازندران بود.</p> <p>وی با بیان این که رشته&zwnj;های دانشگاهی مورد نظر هر استان باید با محوریت برنامه محوری و اشتغالزایی ایجاد شود، گفت: رشته&zwnj;های کشاورزی، علوم پایه و فناوری&zwnj;های راهبردی دریایی، امنیت غذایی و رشته&zwnj;های فرهنگی و هنری مورد تأکید و در فهرست حذف کد رشته&zwnj;های محل دانشگاهی نیست و برای آن&zwnj;ها برنامه دیگری داریم.</p> <p>آقای عمو عابدینی به الزامات برنامه توسعه هفتم به ضرورت نگهداشت نخبگان، توجه به برنامه محوری، نیاز محوری و اجرای شیوه&zwnj;نامه استاد محوری و تغییر ماموریت دانشگاه&zwnj;ها به نقش حکمرانی و راهبری جامعه و ایجاد دانشگاه&zwnj;های حکمت بنیان؛ اشاره و از توجه ویژه دانشگاه&zwnj;ها به جذب نخبگان و استعداد درخشان در سال گذشته، قدردانی کرد و گفت: وزارت علوم تا کنون حدود ۱۰ هزار کدرشته&zwnj;محل در مقاطع مختلف را استخراج کرده است که برای بررسی به کارگروه&zwnj;های استانی آمایش آموزش عالی ارایه کرده است و طبق برنامه تا مهر سال آینده باید به نتیجه برسد.</p> <p>معاون آموزشی وزارت علوم با ذکر این نکته که دانشگاه&zwnj;ها باید به سمت برنامه محوری، نیاز محوری و توجه مضاعف به صنعت و جامعه برای ایجاد رشته&zwnj;های جدید دانشگاهی و مورد نیاز جامعه، گام بردارند، افزود: کارگروه پیاده&zwnj;سازی آمایش و مدیریت تحول آموزش عالی استان&zwnj;ها، اختیارات کاملی را به ریاست استاندار استان مازندران دارند، یعنی استان&zwnj;ها با محوریت مرکز استان، تصمیم به ایجاد کد رشته&zwnj;های جدید و یا روشن کردن کد&zwnj;های خاموش شده از سوی وزارت علوم، خواهند نمود.</p> <p>آقای عموعابدینی با اشاره به ماموریت&zwnj;های تبیین شده در گام دوم انقلاب در حوزه آموزش عالی از عدم توازن رشته&zwnj;های دانشگاهی با نیاز جامعه و اشتغال جوانان، تأکید کرد: مطالعات نشان داد که بسیاری از کدرشته&zwnj;محل&zwnj;ها در استان و شهرستان استقبال نمی&zwnj;شود، حتی برخی کدرشته&zwnj;محل&zwnj;ها ۶۰ درصد ظرفیت خالی نسبت به ظرفیت اولیه دفترچه کنکور را داشتند.</p> <p>نایب رئیس شورای گسترش آموزش عالی به برنامه&zwnj;های ماموریت&zwnj;گرایی و شروع حرکت دانشگاه&zwnj;های کشور به سمت رویکرد&zwnj;های تحولی به عنوان ماموریت جدی وزارت علوم اشاره کرد و توضیح داد: در برنامه&zwnj;های آمایش و مدیریت تحول در آموزش عالی، برخی از دانشگاه&zwnj;ها به رغم کوچک بودن، به علت داشتن تخصص، هیئت علمی و ظرفیت در یک موضوع خاص تا مقطع دکتری نیز حمایت خواهند شد، اما قرار نیست همه دانشگاه&zwnj;ها هر نوع ماموریتی را برای خود تعریف کنند.</p> <p>وی دو راهکار را برای حفظ رشته&zwnj;ها و روشن کردن چراغ رشته&zwnj;های حذف شده به دانشگاه&zwnj;ها پیشنهاد نمود: اول اینکه برای حفظ رشته مورد تقاضا از بورس صنعت در قالب قرارداد&zwnj;های تضمین شغلی و بیمه نمودن دانشجویان شاغل به تحصیل و جذب دانشجو بصورت استاد محوری را در دستورکار خود قرار دهند. دوم اینکه در فرم پیوست اشتغال، آن رشته امتیازی بیش از ۷۰ درصد معیار و شاخص&zwnj;های لازم را کسب نموده باشد.&nbsp;</p> <p>وی در بخش دیگری از سخنانش به اهمیت فعالیت مراکز آموزش عالی در تولید علم اشاره کرد و گفت: طبق برنامه وزارت علوم، دانشگاه&zwnj;هایی که بیشتر از یک درصد تولیدات علمی کشور را انجام بدهند، مجوز ایجاد دانشکده مبتنی بر علوم و فنون راهبردی (فناوری&zwnj;های نوظهور) را کسب خواهند نمود.</p> <p>معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه دانشگاه&zwnj;ها باید به سمت حکمتی شدن حرکت کنند، ادامه داد: تحول در دانشگاه&zwnj;ها با عنوان دانشگاه تمدن ساز حول چهار محور حکمرانی مبتنی بر خرد و حکمت، فارغ&zwnj;التحصیل توانمند از نظر اشتغال، خانواده محوری و تعاملات بین&zwnj;المللی اجرا می&zwnj;شود.</p>