352640 ۴۰ درصد هزینه تولید خودرو‌های داخلی ارزی است عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: تولید خودرو‌های داخلی با ۴۰ درصد ارزبَری انجام می‌شود؛ خودروسازان ما مونتاژکار هستند، زیرا اگر تولیدکننده بودند هزینه‌های آن‌ها ریالی بود نه ارزی. <div>به گزارش&nbsp;<a href="https://www.iribnews.ir/fa/political">جهانی</a> پرس از خانه ملت، لطف اله سیاه کلی درباره برخی اظهارنظر&zwnj;ها مبنی بر اینکه قطعات موردنیاز خودرو گرانتر از ارزش واقعی آن&zwnj;ها به دست خودروسازان می&zwnj;رسد، گفت: مکانیزم به کارگیری ظرفیت و توان داخل ایراد و اشکال دارد؛ تولیدکننده، قطعه را تولید کرده و تحویل می&zwnj;دهد و پول خود را با تاخیر و به زحمت می&zwnj;تواند وصول کند بنابراین هزینه تولید وی افزایش می&zwnj;یابد و طبیعی است که این اتفاق رخ دهد.</div> <div>&nbsp;</div> <div>نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی با طرح این پرسش که چند درصد هزینه خودرو ارزی است، ادامه داد: بیش از ۳۵ تا ۴۰ درصد هزینه تولید خودرو ارزی است، این چه خودرویی داخلی است که ۴۰ درصد آن ارزبری دارد؛ این وضعیت نشان می&zwnj;دهد که خودروسازان ما مونتاژکار هستند نه تولیدکننده، زیرا اگر تولیدکننده بودند هزینه آن&zwnj;ها ریالی بود نه ارزی.</div> <div>&nbsp;</div> <div>وی با بیان اینکه هزینه ارزی قیمت خودرو را بالا می&zwnj;برد، اما به جای بیان این موضوع آن را به گردن قطعه ساز می&zwnj;اندازند، اضافه کرد: در ابلاغ آئین&zwnj;نامه واردات خودرو&zwnj;های کارکرده آنقدر تعلل شد که قیمت خودرو روزانه افزایش می&zwnj;یابد.</div> <div>&nbsp;</div> <div>این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: قانون واردات خودرو&zwnj;های کارکرده لایحه دولت بود. از سوی دیگر آئین&zwnj;نامه اجرایی آن نیز توسط وزارت صمت تدوین و تصویب شده است، اما دلیل اینکه چرا آئین&zwnj;نامه برای اجرا تاکنون ابلاغ و اجرا نشده است، مشخص نیست.</div>