353205 معاون وزیر نفت: مصرف بنزین کشور، سه برابر استاندارد دنیا مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: هم‌اکنون ۳.۵ میلیون خودروی فرسوده در کشور وجود دارد که با خروج آنها از چرخه، روزانه ۴۰ تا ۵۰ میلیون لیتر بنزین مازاد خواهیم داشت. <p>به گزارش <strong><span style="color: #3598db"><a href="https://www.iribnews.ir/fa/economic/46" style="color: #3598db">جهانی پرس از صدا و سیما</a></span></strong>، جلیل سالاری افزود: با احداث پالایشگاه&zwnj;های جدید و کیفی&zwnj;سازی پالایشگاه&zwnj;های موجود و انجام اقدام&zwnj;های لازم در زمینه بهینه سازی مصرف، ایران می&zwnj;تواند صادرکننده بنزین باشد.</p> <p>وی افزود: نزدیک ۱۱۵ میلیون لیتر بنزین و ۲۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی فشرده (سی&zwnj;ان&zwnj;جی) در کشور مصرف می&zwnj;شود. در حوزه کیفی&zwnj;سازی خودرو&zwnj;ها و خارج کردن خودرو&zwnj;های فرسوده باید اقدام جدی صورت گیرد. هم&zwnj;اکنون ۳.۵ میلیون خودرو فرسوده در کشور وجود دارد که با خروج آنها از چرخه در عمل روزانه ۴۰ تا ۵۰ میلیون لیتر بنزین مازاد خواهیم داشت که می&zwnj;توان این مقدار را در سبد صادراتی قرار داد.</p> <p>مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فرآورده&zwnj;های نفتی گفت: به موازات تولید بنزین، احداث پالایشگاه&zwnj;های نو و کیفی&zwnj;سازی باید در دستور کار قرار گیرد و در عین حال در زمینه بهینه&zwnj;سازی مصرف انرژی گام&zwnj;های جدی برداریم، از این رو همسو با این هدف طرح&zwnj;هایی در زمینه کیفی&zwnj;سازی و تولید و استفاده از خودرو&zwnj;های هیبریدی با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)، اجرای طرح&zwnj;های توسعه&zwnj;ای در شرکت&zwnj;های پالایشی برای تثبیت ظرفیت تولید بنزین و رسیدن به رقم ۱۳۰ میلیون لیتر در روز در نظر گرفته شده است.</p> <p>معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده&zwnj;های نفتی تأکید کرد: اکنون در زمینه خاموشی مشعل&zwnj;ها به جلوگیری کامل از گازسوزی در مشعل&zwnj;ها نزدیک شده&zwnj;ایم و تنها یک یا دو پالایشگاه باقی مانده است که در حال اجراست.</p> <p>وی بیان کرد: در عمده کلانشهر&zwnj;ها براساس تکالیفی که داریم بنزین و گازوئیل با استاندارد یورو توزیع می&zwnj;شود. در زمینه دیگر فرآورده&zwnj;های نفتی هم تا سال ۱۴۰۴ به استاندارد یورو می&zwnj;رسیم.</p> <p>سالاری افزود: در حوزه نفت&zwnj;کوره طرح&zwnj;های جامعی در همه شرکت&zwnj;های پالایشی طراحی شده است که به&zwnj;تدریج اجرایی می&zwnj;شوند. در این زمینه به همکاری میان&zwnj;دستگاهی نیاز داریم، زیرا طرح&zwnj;های ما بیشتر محیط زیستی هستند، از این رو تسریع در صدور مجوز&zwnj;ها الزامی است. اکنون در زمینه خاموشی مشعل&zwnj;ها به جلوگیری کامل از گازسوزی در مشعل&zwnj;ها نزدیک شده&zwnj;ایم و تنها یک یا دو پالایشگاه باقی مانده است که در حال اجراست.</p>