357238 «حافظان بهار»؛ رویدادی دیگر در دارالاکرام با حضور صاحبان اندیشه برای نجاتِ جانِ آموزش و همراهی با 7300 دانش‌آموزِ در معرضِ خطرِ ترکِ تحصیل دارالاکرام، حامی آموزش کودکان و نوجوانان در معرض خطر ترک تحصیل، در این روزهای پایانی سال همزمان با بیست‌وسومین سالِ فعالیت این موسسه، همایشی با عنوان «حافظان بهار» برگزار کرد. <p>به گزارش جهانی پرس، در این همایش که در سالن شهید عضدی دانشگاه علامه طباطبایی و با حضور اندیشمندان، کنشگران اجتماعی، جامعه دندانپزشکان ایران و گروه موسیقی طرفه برگزار شد، جامعه&zwnj;ی نیکوکاران و نمایندگانی از مدیران شعب دارالاکرام، مددکاران، همیاران و دانش&zwnj;آموزان عضو این موسسه نیز حاضر بودند.<br /> دارالاکرام پس از 23 سال فعالیت برای برقراری عدالت اجتماعی و رفع نابرابری آموزشی و با دارا بودن 23 شعبه رسمی در 90 شهر ایران 7300 دانش&zwnj;آموز در معرض خطر ترک تحصیل را بورسیه کرده است و جزو 6 خیریه&zwnj;ی برتر ایران در حوزه&zwnj;ی خیر و صلح براساس معیارهای جهانی به شمار می&zwnj;رود و در بیست&zwnj;وسومین سال فعالیت خود از اجرای طرح جدیدی با عنوان &laquo;باغ بیدار&raquo; با محوریت کتاب رونمایی کرد.<br /> شفیعی&zwnj;کدکنی: جامعه&zwnj;ی ایرانی باید در جریان خدمات دارالاکرام قرار بگیرد<br /> در همایش حافظان بهار که با حضور دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی، از سفیران این موسسه، برگزار شد، ایشان در پیامی به مناسبت بیست&zwnj;وسومین سال فعالیت این نهاد گفت: کوچکترین خدمتی که در جهت تعالی انسانیت انجام بگیرد، هر قدر هم ما فکر کنیم که فراموش می&zwnj;شود یا توجهی به آن نمی&zwnj;شود، اشتباه است و جامعه دیر یا زود قدردان این خدمت به انسانیت خواهند بود.<br /> &nbsp;ایشان به اهمیت تبلیغات به معنای خوب آن در مورد دارالاکرام اشاره کرد و افزود: کوچکترین اطلاع&zwnj;رسانی درباره خدمات این موسسه نیز مثل نماز، روزه و حج یک عمل روحانی و انسانی است و باید جامعه ایرانی در جریان خدمات دارالاکرام قرار بگیرند.<br /> محمدعلی موحد: حمایت از 7300 دانش&zwnj;آموز شبیه به یک معجزه است<br /> دکتر محمدعلی موحد، نیز که از سفیران دارالاکرام است، در پیامی به مناسبت بیست&zwnj;وسومین سالگرد فعالیت این موسسه گفت: گرچه ما برتری جستن از دیگری را غیراخلاقی می&zwnj;دانیم، اما یک چیز در این میان استثناست و آن رقابت در کار خیر است. <br /> ایشان داشتنِ صلاحیت و تجربه در کار خیر را امری مهم برشمرد و افزود: بیش از 2 دهه فعالیت دارالاکرام در حوزه&zwnj;ی خیر آموزشی، حکم یک اندوخته&zwnj;ی گرانبها را دارد.<br /> این دانشمند معاصر با اظهار ناراحتی از مواجه شدن تعلیم و تربیت دانش&zwnj;آموزان با چنین بن&zwnj;بست و افت چشمگیری، گفت: این افتی نیست که به سادگی علاج شود؛ باید دست&zwnj;وپا زد و چاره&zwnj;ای هم نیست اما کوشش&zwnj;ها باید صدچندان شود و از اینکه وجود روحیه یأس، ناکامی و بی&zwnj;رغبتی در جامعه دارالاکرام را از پیشرفت باز نداشته است، ابراز خرسندی کرد و کار این موسسه را شبیه به معجزه دانست؛ چراکه حمایت&zwnj;های دارالاکرام از 7300 دانش&zwnj;آموز موجب کوشش و امیدواری بیشتر این دانش&zwnj;آموزان می&zwnj;شود.<br /> احمد میدری: طبقاتی شدن آموزش ضربه&zwnj;ای مهلک بر همبستگی اجتماعی است<br /> دکتر احمد میدری، فعال اجتماعی، اقتصاددان و عضو دبیرخانه مبارزه با فقر و نابرابری آموزشی، با حضور در همایش &laquo;حافظان بهار&raquo; و با پرداختن به موضوع نابرابری آموزشی و خیر سیاستی، گفت: نابرابری امری ناپسندیده است، اما برخی نابرابری&zwnj;ها غیرقابل&zwnj;تحمل&zwnj;تر و ناموجه&zwnj;ترند؛ نابرابری&zwnj;هایی که جامعه می&zwnj;تواند جلوی بروز آن را بگیرد اما به علت قصور برخی افراد رخ می&zwnj;دهد. <br /> میدری نابرابری آموزشی را مذموم و ناموجه برشمرد و آن را به زیان تمام افراد جامعه دانست؛ چرا نپرداختن به رفع این نابرابری هزینه&zwnj;ای جبران&zwnj;ناپذیر بر جای می&zwnj;گذارد.<br /> وی اهمیت پرداختن به رفع این نابرابری را مثل وجود شبکه آب سراسری، برق و بهداشت همگانی دانست و طبقاتی شدن آموزش و تفکیک مدارس بر اساس قدرت خرید را ضربه&zwnj;ای مهلک بر همبستگی اجتماعی برشمرد؛ چراکه باعث می&zwnj;شود صدای طبقه&zwnj;ی محروم به گوش دولت و مسئولین نرسد.<br /> وی با اشاره به اختصاص بودجه&zwnj;ی حداقلی دولت به امر آموزش اولین اثر چنین غفلتی را در واگذاریِ مسئولیت اخلاقی و اجتماعی دولت به دست بازار اعلام کرد؛ در حالی&zwnj;که سرمایه&zwnj;گذاری در امر آموزش، تربیت معلم و نیز تدوین خوب کتب درسی در عموم کشورهای دنیا بر عهده&zwnj; دولت است.<br /> میدری موفقیت دارالاکرام را در اعتمادسازی برای جذب حمایت نیکوکاران از 7300 دانش&zwnj;آموز کاری دشوار برشمرد که در ربع قرن صورت گرفته؛ کاری که کمتر خیریه&zwnj;ای انجام داده است.<br /> وی تاکید کرد خیر سیاستی در جامعه امروز ایران بیش از هر چیز دیگری مورد نیاز است و خیرین می&zwnj;توانند با تصحیح انحراف&zwnj;های موجود در سیاست، بر فضای عمومی موثر باشند و رفتار دولت را تغییر دهند و هیچ دولتی نیست که در برابر مطالبات عمومی درباره آموزش و پرورش سکوت کند.<br /> ملکیان: نیکوکاری ناظر به رفتارِ بیرونی است<br /> استاد مصطفی ملکیان در همایش حافظان بهار به واکاوی و تحلیل دو مقوله&zwnj;ی نیکوکاری و نیک&zwnj;خواهی از منظر فلسفه&zwnj;ی اخلاق با موضوع نیکوکاری نیک&zwnj;خواهانه پرداخت و گفت: نیکوکاری مرتبط با رفتار بیرونی و صفتی است که بر اساس آن گفتار، کردار و زبان بدن طبق احکام و موازین اخلاقی خاصی ترتیب داده می&zwnj;شود؛ بنابراین نیکوکاری به آنچه دیگران مشاهده می&zwnj;کنند مرتبط است و ناظرانی می&zwnj;توانند ناظر بر آن باشند.<br /> ملکیان نیکوکاری موفق را مشروط به 2 شرط عمده دانست: شرط اول این است که برای انجام کار نیک ابتدا باید نیازهای فرد را در نظر گرفت و نه خواسته&zwnj;های او را.<br /> &nbsp;ایشان تفکیک میان نیاز و خواسته تفکیک مهمی دانست و گفت: در نیکوکاری باید در پی برآوردن نیازها برآمد و نه تامین خواسته&zwnj;ها؛ چراکه وقتی نیاز و خواسته همسو باشند و نیاز تامین شود، خواسته هم تامین می&zwnj;شود؛ به تعبیری باید نیاز بر خواسته مقدم باشد.<br /> ایشان با تاکید بر اینکه نیازها را با توجه به آخرین دستاورهای بشری می&zwnj;توان متوجه شد و ایدئولوژی&zwnj;ها حق ندارند وارد اقدام به این تفکیک شوند؛ اولویت&zwnj;بندی نیازها را شرط دوم نیکوکاری دانست؛ چراکه بر اساس هرم و مخروطی نیازها ذومراتب هستند.<br /> ملکیان افزود: انجام نیکوکاری با این 2 شرط مذکور، از درد و رنج بشریت به سرعت می&zwnj;کاهد.<br /> ملکیان: نیک&zwnj;خواهی معطوف بر عالم درون و خودشکوفایی است<br /> ملکیان در تفکیک نیکوکاری از نیک&zwnj;خواهی گفت: نیکوکاری ناظر به عمل بیرونی است اما نیک&zwnj;خواهی به درون معطوف است و از آن به خودشکوفایی تعبیر می&zwnj;شود. نیکوکاری کاهش درد و رنج بشری را موجب می&zwnj;شود و نیک&zwnj;خواهی خودشکوفاییِ نیکوکار را موجب می&zwnj;شود و از بستگی درون می&zwnj;کاهد. <br /> ایشان جستن ثروت؛ شهرت؛ قدرت سیاسی؛ احترام؛ آبرو؛ محبوبیت و علم دانشگاهی را مهم&zwnj;ترین طناب&zwnj;های درونی انسان معرفی کرد که با هر عمل نیکوکارانه&zwnj;ای در بیرون یکی از این 7 طناب پریشان&zwnj;تر و نازک&zwnj;تر می&zwnj;شود.<br /> ملکیان 2 شرط را برای از هم گسلاندن این طناب&zwnj;ها و دست یافتن به پرواز معنوی و روحانی معرفی کرد: شرط اول این است که نیکوکاری در بیرون با این نیت باشد که انسان&zwnj;ها هر چه خوب&zwnj;تر؛ ارزشمندتر؛ رهاتر، خوش&zwnj;تر و خوب&zwnj;تر شوند حتی هیتلر؛ استالین و صدام...؛ چرا که این آرزو حتی برای ناپاک&zwnj;ترین انسان&zwnj;ها هم به نفع همه است. <br /> ملکیان در پایان گفت: شرط دوم عمل نیک&zwnj;خواهانه در فلسفه اخلاق نیز این است که به هیچ چیز دیگری مشروط و مقید نباشد؛ مقید به هیچ دین؛ مذهب؛ حزب؛ ملیت و ... <br /> جلیلیان: طرح &laquo;باغ بیدار&raquo; به دنبال ایجاد ذخیره&zwnj;های روانی برای دانش&zwnj;آموزان است <br /> در همایش حافظان بهار و در 23 سالگی دارالاکرام، موسس این نهاد مردمی، اسمعیل جلیلیان، از طرح یکپارچه و سراسری باغ بیدار رونمایی کرد و گفت: باغ بیدار عنوان طرحیست برگرفته از یکی از اشعار دکتر شفیعی کدکنی. این طرح در تلاش برای برقراری پیوند میان خانه، مدرسه و دارالاکرام به عنوان خانه&zwnj;ی دوم دانش&zwnj;آموزان است. در این طرح برای هر دانش&zwnj;آموز سهم مشخصی از کتاب تعریف می&zwnj;شود و به طور ماهانه به او اختصاص می&zwnj;یابد. باغ بیدار با محوریت کتاب در صدد ایجاد ذخیره&zwnj;های روانی برای دانش&zwnj;آموزان بورسیه&zwnj;شده دارالاکرام و خانواده&zwnj;هایشان است تا در بحران&zwnj;های زندگی به کارشان بیاید.&zwnj;</p> <p>میراحمدی&zwnj;زاده: تضییع حقوق مستمر دانش&zwnj;آموزان نگران&zwnj;کننده است<br /> مدیرعامل دارالاکرام، مصطفی میراحمدی&zwnj;زاده، در این همایش با ارائه&zwnj;ی گزارشی از عملکرد این موسسه در حوزه&zwnj;های دانش&zwnj;آموزی، ارائه&zwnj;ی خدمات آموزشی و خدمات پنجگانه و نیز وضعیت حامیان، بانیان، مددکاران و همیاران در شعب 23 گانه و نمایندگی&zwnj;های این موسسه در بیش از 90 شهر ایران گفت: دارالاکرام از آغاز تاسیس تاکنون 10 هزار دانش&zwnj;آموز را بورسیه کرده و در حال حاضر 7300 دانش&zwnj;آموز را بورسیه دارد؛ همچنین حدود 400 دانش&zwnj;آموز در انتظار دریافت بورسیه قرار دارند.<br /> ایشان تداوم چالش&zwnj;ها؛ انباشت ناکامی&zwnj;ها؛ تضییع حقوق مستمر دانش&zwnj;آموزان؛ شکاف و نابرابری نسلی؛ تحصیل 3 میلیون دانش&zwnj;آموز در کلاس&zwnj;های ناامن و بازماندگی یک میلیون دانش&zwnj;آموز از تحصیل را نگران&zwnj;کننده توصیف کرد.<br /> میراحمدی&zwnj;زاده خاطرنشان کرد: با وجود دسترسی کودکان و نوجوانان به انواع ابزارهای فناورانه، آنها دیگر همچون الواح نانوشته نیستند که پذیرای برنامه&zwnj;های رسمی تعلیم و تربیت شوند؛ چراکه با زیست&zwnj;جهان&zwnj;های متنوع بیرون در ارتباط&zwnj;اند.<br /> مدیرعامل دارالاکرام در پایان از اجرای کمپین نوروزی این موسسه با عنوان ما حافظان بهاریم خبر داد و گفت این کمپین به تهیه عیدانه برای 7300 دانش&zwnj;آموز این موسسه اختصاص دارد و از طریق سامانه آنلاین به مهربانی و تا پایان 25 فروردین در حال اجراست.</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p>