357252 جشنواره نمایشنامه‌نویسی چهارراه می‌تواند یک مدل فرهنگی ارتباطی باشد آیین اختتامیه سومین جشنواره سراسری نمایشنامه‌نویسی اقتباسی چهارراه با حضور محسن سوهانی مدیر مرکز هنرهای نمایشی رادیو و مدیر رادیو نمایش، ایوب آقاخانی مدیر دفتر مطالعات و پژوهش‌های مرکز هنرهای نمایشی حوزه‌ هنری و طراح و دبیر این مسابقه، شهرام زرگر و رامتین شهبازی داوران سومین دوره این رویداد و صابری تئاتر پژوه و نویسنده برگزار شد. <p>به گزارش جهانی پرس، ناهید منصوری ، ایوب آقاخانی که موسس این رویداد هنری بوده در آغاز به روند برگزاری سه دوره جشنواره سراسری نمایشنامه&zwnj;نویسی اقتباسی چهارراه اشاره کرد و افزود: فراخوان دوره سوم این رویداد در شرایطی تغییر یافت که شرکت&zwnj;کنندگان مکلف به تذکره&zwnj;نامه&zwnj;نویسی یا تولید اثر با زندگی&zwnj;نامه بر اساس ادبیات کهن شدند. به عبارتی دیگر شرکت&zwnj;کنندگان درباره زندگی ادیبانی که تاریخ ادبیات ایران را رقم زدند دست به تولید زدند.</p> <p>وی خاطرنشان کرد: دفتر مطالعات و پژوهش&zwnj;های مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری برای ایجاد دامنه و وسیع&zwnj;تر شدن تولیدات ۸ شخصیت ادبی که شامل فردوسی، سعدی، خیام نیشابوری، نظامی گنجوی، شیخ بهایی، مولانا، عطار نیشابوری و ناصر خسرو را معرفی کرد. در این دوره ۶۳ اثر از ۲۰ استان به دستمان رسید و در دو دوره مورد بررسی قرار گرفت.<br /> انگیزه&zwnj;مندی شرکت&zwnj;کنندگان یک بضاعت است<br /> وی تاکید کرد: آنچه مبارک است این است که بضاعت نمایشنامه&zwnj;نویسی بیشتر از آن چیزی است که تصور می&zwnj;کنیم. من همچنین انگیزه&zwnj;مندی را در این مقال، بضاعت تعبیر می&zwnj;کنم یعنی علاقه بالا است و آدم&zwnj;های بی&zwnj;شماری هستند که به یک جرقه نیاز دارند تا شعله&zwnj;ور شوند و این مسئولیت مدیران فرهنگی، نهادها، سازمان&zwnj;های مرتبط، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه هنری، شهرداری و آموزش و پرورش و بسیاری از نهادهایی است که مستقیم یا غیرمستقیم این مسئولیت را عهده دار هستند.<br /> وی ادامه داد: به عنوان شخصی که به برکت تئاتر بیش از نیمی از جهان را دیده شهادت می&zwnj;دهم که ما از همه جهان آغشته&zwnj;تر به فرهنگ هستیم چراکه وقتی یک میوه فروش اثری درباره عطار می&zwnj;نویسد یعنی او میداند که عطار کیست.<br /> وی بیان کرد: من اینکه نمایشنامه&zwnj;نویسی کار به چالش فکری و اصطکاک فکری دارد را یک برکت حساب می&zwnj;کنم. ما در آستانه رسیدن به گنج زیرخاک هستیم و فقط باید با بیل&zwnj;هایی چون جشنواره نمایشنامه&zwnj;نویسی چهارراه به خاک&zwnj;برداری بپردازیم. ما باید بدانیم که اگر این حوزه را تقویت کنیم و مفهوم دیالوگ یعنی گفتگوی ثمربخش مبتنی بر انگیزه&zwnj;ها که با نکاتی نهفته به نتیجه مشترک ختم می&zwnj;شود، پیش رویم اتفاقات بزرگی رقم خواهد خورد.<br /> آقاخانی افزود: ما جامعه&zwnj;ای هستیم که اگر گشایش در بستر فرهنگ و دیالوگ را در سطوح مختلف جامعه یاد بگیریم بسیاری از بغض&zwnj;های جامعه برطرف می&zwnj;شود.<br /> سوهانی مدیر مرکز هنرهای نمایشی رادیو و رئیس رادیو نمایش گفت: جشنواره سراسری نمایشنامه&zwnj;نویسی اقتباسی چهارراه به سه دلیل رویداد مهم و جریان&zwnj;سازی می&zwnj;تواند برای فرهنگ و هنر نمایش باشد. اول آن&zwnj;که تلاش ستودنی برای کشف و پرورش سرمایه انسانی در مسیر توسعه بیش از هر چیز به سرمایه انسانی نیاز است که بسیار مهم، سخت و چندوجهی است که هم هوش و هم تعلیم و تربیت می&zwnj;خواهد. دوم آن&zwnj;که به نیازها و اقتضاعات نسل جدید که در بستر اینترنت قواعد و زمین بازی را تغییر داده، توجه دارد و سوم آن&zwnj;که ما صاحب فرهنگ غنی هستیم که در آثار بزرگان نهفته است و اهمیت جشنواره نمایشنامه&zwnj;نویسی چهارراه این است که می&zwnj;تواند همه این&zwnj;ها را به هم پیوند زند.<br /> چهارراه می&zwnj;تواند یک مدل فرهنگی ارتباطی باشد<br /> وی تاکید کرد: جشنواره سراسری نمایشنامه&zwnj;نویسی اقتباسی چهارراه می&zwnj;تواند یک مدل فرهنگی ارتباطی باشد و نه تنها یک نام برای یک رویداد.<br /> مدیرمرکز هنرهای نمایشی رادیو و رئیس رادیو نمایش اظهار کرد: با تفکر به این&zwnj;که چطور می&zwnj;توان سهمی در برداشت از این محصول خوب داشت دو پیشنهاد ارائه کردم که یکی این بود که از همه نویسندگان که در دوره&zwnj;های پیشین داشتند دعوت کنیم که به دفتر ادبیات نمایشی رادیو بپیوندند و روی موضوع ادبیات کهن آثار اقتباسی برای رادیو تولید کنند. دوم این&zwnj;که ما سه کار شاخص و برگزیده را در دفتر ادبیات به عنوان آثار رادیو تئاتر تولید کنیم تا بتوانند در رویدادهایی مثل جشنواره فجر بروز و ظهور پیدا کنند.</p> <p>آقاخانی در تکمیل صحبت&zwnj;های سوهانی افزود: برگزیدگان سه دوره جشنواره چهارراه می&zwnj;توانند برای تولید متن در حوزه ادبیات کهن به دفتر ادبیات بپیوندند.<br /> وی ادامه داد: اگر به دور چهارم جشنواره سراسری نمایشنامه&zwnj;نویسی اقتباسی چهارراه رسیدیم مثل دومین دوره این رویداد، برگزیدگان در رادیو تئاتر به اجرای اثر می&zwnj;پردازند. همچنین نشر سوره مهر هم اعلام آمادگی کرده تا در حوزه نشر به ما کمک کند و آثار برگزیدگان را با نام &laquo;چهار گوهر&raquo; به چاپ رساند.<br /> در ادامه رامتین شهبازی داور جشنواره گفت: جشنواره سراسری نمایشنامه&zwnj;نویسی اقتباسی چهارراه قطاری است که در حال حرکت است و افت و خیزهایی خواهد داشت ولی با رویه&zwnj;ای که دارد رسیدن به نقطه ایده&zwnj;آل دور از ذهن نیست. در میان آثاری که به دبیرخانه رسید مهم این بود که به آثار کلاسیکی می&zwnj;پرداخت که جدای از بعد فرهنگی که دارد، می&zwnj;تواند به عنوان دستاورد مهمی در حوزه پژوهش مورد استفاده قرار گیرد.<br /> وی در ادامه به ۷ نمایشنامه&zwnj;ای اشاره کرد که در قالب دو کتاب با عنوان چهار گوهر توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است.<br /> پس از رونمایی از طراحی جلد دو کتاب &laquo;چهار گوهر&raquo; آقاخانی گفت: چهارراه از دید من تلاقی هنر، ادبیات، تاریخ و تئاتر است که امیدوارم به نتایج گوهرین برسد.<br /> <br /> بر اساس اطلاعات ارائه شده در این نشست نمایشنامه&zwnj;های &laquo;چو ایران نباشد&raquo;، &laquo;شگفت و شکست&zwnj;ناپذیر&raquo; و &laquo;هزاره&zwnj;های سنگی&raquo; در جلد اول کتاب چهار گوهر و نمایشنامه&zwnj;های &laquo;اتوپیا&raquo;، &laquo;آیین جوان&zwnj;کشی رستم&zwnj;کشی&raquo; و &laquo;ستاره خوارزم&raquo; در جلد دوم این کتاب منتشر شده است.<br /> معرفی برگزیدگان<br /> در بخش معرفی برگزیدگان هم از زینب زاولان نویسنده نمایشنامه &laquo;گنجینه&zwnj;های گنجه&raquo; از استان اصفهان، آرزو بهرامی نویسنده نمایشنامه &laquo;ماه در پرند سیاه&raquo; از استان زنجان و مرتضی مرتضوی راد نویسنده نمایشنامه &laquo;تاصبح&raquo; از استان قم تقدیرشد.<br /> همچنین فاطمه داودی مازندرانی و مرجان فخار نویسندگان نمایشنامه &laquo;گنج پنجم&raquo; از دو استان تهران و مرکزی رتبه سوم، مهدی یزدانی نویسنده نمایشنامه &laquo;خسرو شیرین شاپور&raquo; از استان تهران رتبه دوم را دریافت کردند. همچنین دیپلم افتخار رتبه نخست به محمد ایرانی نویسنده نمایشنامه&laquo;نام من زندگی است&raquo; از شهرستان شهریار استان تهران اختصاص یافت.<br /> تاثیر جشنواره چهارراه<br /> در پایان این مراسم فاطمه داودی مازندرانی و مرجان فخار که در آیین اختتامیه جشنواره نمایشنامه&zwnj;نویسی چهارراه حضور داشتند از تجربه مشترکشان برای نگارش نمایشنامه &laquo;گنج پنجم&raquo; گفتند و یادآور شدند که با شرکت در یک کارگاه آموزشی با هم آشنا شده&zwnj;اند و تصمیم به نگارش نمایشنامه&zwnj;ای مشترک گرفتند.<br /> مرجان فخار نویسنده نمایشنامه &laquo;گنج پنجم&raquo; گفت: خانم داودی استاد ادبیات است ولی من چیزی از ادبیات نمیدانستم و صرفا اطلاعاتم از ادیبان در حد کتاب&zwnj;های درسی بود اما جشنواره نمایشنامه&zwnj;نویسی چهارراه باعث شد به قدری خیام بخوانم که حالا بسیاری از اشعار این ادیب را حفظ شوم.<br /> در پایان این مراسم ایوب آقاخانی به برگزیدگان یادآور شد که حوزه هنری انقلاب اسلامی استفاده از نمایشنامه&zwnj;ها را در قالب اجراهای رادیویی و جلسات نمایشنامه&zwnj;خوانی را با ذکر نام مولف بر خود آزاد می&zwnj;داند.</p>