357428 تکلیف نهادهای سیاستگذار در قبال کاروانسراهای ثبت جهانی چیست؟ از نهادهای سیاستگذار و برنامه‌ریز کشور نظیر مرکز پژوهش‌های مجلس انتظار می‌رود از ظرفیت‌های قانونی و اعلامی خود در «تصویب برنامه و تأمین منابع مورد نیاز حمایتی برای حفاظت متناسب با گستردگی آثار» و «اصلاح و تکمیل قوانین و مقرره‌ها» به درستی بهره‌گیری کنند تا زمینه حفاظت از آثار ثبتی ملی و جهانی فراهم شود. <p>به گزارش جهانی پرس از اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی، اخیراً خبر واگذاری دو کاروانسرای ثبت جهانی در استان سمنان که در اختیار ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) هستند، خبرساز شده و واکنش وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را به همراه داشته است. مهندس ضرغامی در این باره گفت: از نظر قوانین یونسکو، واگذاری بناهایی که تحت نظر کارشناسان میراث فرهنگی فعالیت می&zwnj;کند، اشکال قانونی ندارد. واگذاری این دو کاروانسرا هم از نظر قانونی مشکل خاصی ندارد، اما باید کاملاً تحت نظر وزارت میراث فرهنگی اداره و مرمت شوند. البته خیلی خوب است که دولت بتواند اعتبارات لازم را در اختیار وزارت میراث فرهنگی قرار دهد که بسیاری از این بناهای تاریخی همچنان تحت نظارت و مالکیت دولت کار خود را انجام دهد، اما در این زمینه محدودیت&zwnj;هایی از جمله کمبود اعتبارات لازم وجود دارد.</p> <p>پس از این سخنان&zwnj;،&zwnj; بابک نگاهداری، رئیس مرکز پژوهش&zwnj;های مجلس در نامه&zwnj;ای پیشنهاد کرد: کمیته تشخیص نفایس ملی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با فوریت تشکیل جلسه دهد و نفیس بودن این آثار را مصوب کند.</p> <p>در پاسخ به این موضوع باید گفت: مهمترین تکلیف دولت در قبال این کاروانسراهای ثبتی، حمایت و ایجاد زمینه لازم برای مشارکت ملی و مردمی است و از هر گونه تلاشی که برای تحقق احیاء این آثار در چارچوب&zwnj;های ملی و بین&zwnj;المللی انجام پذیرد حمایت می&zwnj;کند و به کلیه ارکان تقنینی، قضایی، اجرایی و عمومی کشور توصیه می&zwnj;کند در راستای قانون الحاق ایران به کنوانسیون حمایت از میراث فرهنگی و طبیعی جهانی، رویکردهای حمایتی در پیش گیرند.</p> <p>باید توجه داشت که در کنوانسیون میراث جهانی، نقش اصلی دولت&zwnj;ها، نقش حمایتی بوده و لازم است تدابیر لازم را برای احیای این میراث در پیش گیرند و در سیاست&zwnj;های کلی برای تفویض سهمی به میراث فرهنگی در زندگی اجتماعی برنامه&zwnj;ریزی کنند. از این رو تعلق میراث فرهنگی به طور عام به مردم، امری است که در ذات و عرض &laquo;مفهوم میراث جهانی&raquo; نهفته است و دولت&zwnj;ها مکلفند نقش حمایتی مؤثری برای فعال کردن مردم و گروه های اجتماعی در احیاء این آثار در پیش گیرند و توصیه&zwnj;ای برای مالکیت دولت&zwnj;ها بر میراث جهانی و در انحصار دولت درآوردن این آثار وجود ندارد و کافی است که مالکین حقوقی آثار رضایت بر ثبت و تعهد خود را بر حفاظت از اثر را اعلام و تعهد کنند.</p> <p>همچنین یادآوری می&zwnj;شود در اتخاذ رویکردهای مورد انتظار از ارکان تقنینی، قضایی، اجرایی و عمومی کشور، توجه به چند ملاحظه حائز اهمیت است:</p> <p>۱- کنوانسیون میراث جهانی، نگاه و توصیه مالکیتی به آثار ثبت جهانی ندارد و ورای وضعیت حقوقی مالکیت آثار، آنرا متعلق به مردم می&zwnj;داند و برای دولت&zwnj;ها نقش حمایتی و حفاظتی قائل است و کافی است که محرز شود مالکین آثار همراهی لازم را برای حفاظت و احیا بعمل می&zwnj;آورند. نظیر نمونه&zwnj;ای از میراث صنعتی، کارخانه&zwnj;ای در هلند &laquo;Van Nelle Factory&raquo; که در سال ۲۰۱۴ به ثبت جهانی رسیده و مالکیت آن متعلق گروه ویرگاتا &laquo;Virgata Group&raquo; است.</p> <p>۲- در اصل ۸۳ قانون اساسی &laquo;بناها و اموال دولتی که از نفایس باشند قابل انتقال به غیر نیستند&raquo;، این اصل به روشنی فقط در خصوص اموال در مالکیت دولت، تعیین کننده است و اموال در اختیار سایر بخش&zwnj;ها را شامل نمی&zwnj;شود. ضرورت دارد و انتظار می&zwnj;رود نهادهای تصمیم&zwnj;ساز به ویژه نهادهای تصمیم&zwnj;ساز تقنینی، دقت کافی در اعلام نظرها به کار بسته و موجب انحراف افکار عمومی نشوند.</p> <p>۳- حفاظت از بالغ بر ۳۴ هزار اثر ثبت ملی و ۲۷ پرونده ثبت جهانی، مستلزم نقش&zwnj;آفرینی تمام و کمال بخش&zwnj;های مختلف سیاستگذار و برنامه&zwnj;ریز کشور است و انتظار می&zwnj;رود این نهادها در جایگاه حقوقی و حسب تکالیف قانونی خود ایفای نقش کنند و از ظرفیت&zwnj;های قانونی و اعلامی خود در &laquo;تصویب برنامه و تأمین منابع مورد نیاز حمایتی برای حفاظت متناسب با گستردگی آثار&raquo; و &laquo;اصلاح و تکمیل قوانین و مقرره&zwnj;ها&raquo; به درستی بهره&zwnj;گیری کنند تا زمینه حفاظت از آثار فراهم شود.</p>