357679 رسالتی برای دست‌یابی به هنر باهویت ایوب آقاخانی که سالها در مقام نمایشنامه‌نویس، کارگردان تئاتر، استاد دانشگاه، بازیگر و مدیر هنری فعالیت کرده، هنرمند را معتقد به هنر باهویتی می‌داند که او را به واکنش هنرمندانه نسبت به پدیده‌های اجتماعی وامی‌دارد. <p><strong>به گزارش جهانی پرس، ناهید منصوری، </strong>ایوب آقاخانی که از هنرمندان فعال در حوزه نمایش است و همواره&nbsp; در ایجاد جریانی برای رشد نمایشنامه&zwnj;نویسی نیز تلاش کرده، پرداختن به مسائل روز را رسالت اصلی هنرمند میداند. او چهارفصل تئاتر را از سال 1387 تا&nbsp; 1391 زیر نظر مرکز هنرهای نمایشی ایران آغاز کرد و&nbsp; بعد از 5 سال و نیم وقفه، از سال 1396 با تولیت و حمایت دفتر مطالعات و پژوهش&zwnj;های مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری این پروژه را ادامه داد و زمینه&zwnj;ای را ایجاد کرد تا هنرمندان زیادی از استان&zwnj;ها در کنار علاقه&zwnj;مندان تحت آموزش هیات علمی فصل این پروژه قرار گیرند.&nbsp;<br /> او می گوید: &laquo;خوشبختانه شکل نوین این پروژه از قائل و ناظر بر تولید و چاپ نمایشنامه شد به طوریکه کتابی با همکاری انتشارات سوره مهر تعریف شد که با عنوان &laquo;فصل سپید&raquo; به خروجی&zwnj;های هر فصل از پروژه چهار فصل تئاتر ایران اختصاص یافت.&raquo;<br /> خروجی رضایت&zwnj;بخش<br /> آقاخانی با گفتن این جمله که &laquo;تمرکز بر تعهد به چاپ و در دسترس قرار گرفتن نمایشنامه&zwnj;های چاپ شده در &laquo;فصل سپید&raquo; یکی از مهمترین دستاوردهای رضایتبخش دوره جدید پروژه &laquo;چهار فصل تئاتر ایران&raquo; است، به دیگر فعالیتهای هنری خود اشاره کرد و گفت: &laquo;به موازات &laquo;چهار فصل تئاتر ایران&raquo;، پروژه دیگری با عنوان مسابقه نمایشنامه&zwnj;نویسی در حوزه اقتباس از آثار کهن کشور را در دست دارم که با عنوان &laquo;مسابقه نمایشنامه&zwnj;نویسی چهارراه&raquo; سه دوره آن برگزار شده است.&raquo; <br /> مهمترین و ماندگارترین دستاوردها<br /> وی تولید و چاپ نمایشنامه&zwnj;های بومی قابل دفاع و ارزشمندی که به ضرورت و در چارچوب طرح شده محتواهایی که در فراخوان&zwnj;های پروژه &laquo;چهار فصل تئاتر ایران&raquo; آمده، را از اتفاقات مهم حوزه نمایشنامه&zwnj;نویسی می&zwnj;داند و میگوید: &laquo;دستاوردهای دو پروژه &laquo;چهار فصل تئاتر ایران&raquo; و &laquo;مسابقه نمایشنامه&zwnj;نویسی چهارراه&raquo; مهمترین و ماندگارترین دستاورد تلاش&zwnj;هایم طی سالهای اخیر است.&raquo;<br /> وی درباره نوع نگاه هنرمند نیز می&zwnj;گوید: &laquo;هنرمندی که نسبت به جامعه و محیط پیرامون خود واکنش نداشته باشد طبیعتا از دایره هنر اصیل بیرون می&zwnj;ماند. هنر باهویت یا تئاتر هویت از اینجا نشات میگیرد که من کجا، کی و به چه پدیده&zwnj;ای واکنش هنرمندانه نشان دهم و این&nbsp; تعریف هنرمند از نظر من است. <br /> من همواره سعی میکنم با توجه به مصادیق اجتماعی پیرامونم هم تنوع بیشتری در آثار داشته باشم و هم ارتباط منطقی&zwnj;تری با مخاطب تئاتر برقرار کنم. همچنین به عنوان یک نمایشنامه&zwnj;نویس ادعا دارم که تنها کسی هستم که در حوزه&zwnj;های مختلف، متون نمایشی نوشته&zwnj;ام یعنی از اثر تاریخ محور با زبان و ادبیات سنگین تا رئالیسم اجتماعی و آثار مستندی که بر اساس مستندات و شخصیت&zwnj;&zwnj;های معاصر نوشته شده&zwnj;اند، متون نمایشی دارم.&raquo;<br /> &nbsp;او در خصوص پرداخت هنری به موضوع انقلاب اسلامی نیز معتقد است مضامینی چون انقلاب اسلامی از تاریخ معاصر جدا نیست و به عبارتی دیگر تاریخ معاصر بخشی از شرایط زیسته جامعه ایرانی، انقلاب است بنابراین با عدم تفکیک موضوعات، توجه به استانداردهای جدی درام&zwnj;نویسی و بازکردن پهنه خط قرمزها، شاهد تجلی بخشی از تاریخ ماندگار کشور (انقلاب) در قالب درام به عنوان سرمایه و گنجینه جدی برای آینده خواهیم بود که به هیچ عنوان نمیتوان نسبت به آن بی&zwnj;اعتنا بود.</p>