357976 نگاهی به تاریخ جهان در مجموعه نمایشی «هیس هیچی نیست» <BR> <BR> مجموعه نمایشی «هیس هیچی نیست» نخستین محصول مرکز نوجوان سوره ، اثری است که مخاطب را به دل تاریخ می برد.<BR> <p>به گزارش<a href="https://www.iribnews.ir/fa/science-culture">&nbsp;جهانی پرس از&nbsp;صدا و سیما، </a>&shy;&shy; در این مجموعه با نگاهی طنزآمیز&shy; به تاریخ جهان، حدود ۷۰ شخصیت، روایت&zwnj;ها و خرده روایت&zwnj;های این مجموعه را پیش می&zwnj;برند.<br /> آقای حمید رضا عطارد تهیه کننده این مجموعه با حضور در استدیوی شبکه خبر در خصوص چرایی ساخت این مجموعه گفت: کتابی چاپ شد از سوره مهر در ارتباط با سرنوشت&shy; استعمار بخشی از تاریخ، خیلی استقبال شد چون&shy; اولین بار بود که تاریخ به زبان مورد پسند نوجوانان به نگارش در آمد و پیرو ایجاد یک پیوست فرهنگی، سازمان سینمایی سوره تصمیم گرفت که این را به یکی از محصولات فرهنگی تبدیل کندو یک پویش را سازمان تبلیغات با عنوان &laquo;هیستوری&raquo; رفت و این اولین مجموعه نمایشی که با تصمیم&shy; سازمان سینمایی سوره برای مخاطبان نوجوان تولید شده است.<br /> آقای عطارد در خصوص نحوه شکل گیری کتاب به مجموعه نمایشی گفت: چند دغدغه اصلی وجود داشت اول این که در گفتگو با کارشناسانی&shy; که در حوزه تاریخ کار می&zwnj;کردند معتقد بودند که برای تاثیرگذاری تاریخ حتما باید ترتیب و توالی حفظ شودکه این مولفه اصلی ما بود، از طرفی ما&shy; مخاطب نوجوان را داشتیم که تا به حال تجربه&shy; دریافت محصول نمایشی در حوزه کار تاریخی را نداشت و با خصوصیاتی که این گروه از مخاطب ما دارد، فضای طنز را می&zwnj;پسندد و ما در بستر طنز ارائه دادیم و مطالب فراوان بود و گنجاندن آن در یک مجموعه ای&shy;&shy;۲۵ دقیقه ای&shy; کار بسیار سختی بود، به همین علت ما به فرم متناسب با مخاطب رسیدیم که شاید اولین بار در سیما اتفاق می&zwnj;افتد و آن روایت تاریخ به زبان طنز به صورت اپیزودی که آیتمی است، مخاطب ما قصه دوست دارد در صورتی که در کشور&zwnj;های خارجی این تجربه کمتر وجود دارد، آنها در یک قسمت مطالب زیادی را عنوان می&zwnj;کنند، ما هم می&zwnj;خواهیم مطالب زیادی را&shy;&shy;عنوان کنیم&shy;&shy;، اما برای مخاطبی که قصه را دوست دارد یک فضایی را ایجاد کنیم که بپسندد و بعد بشنود که ما چه می&zwnj;گوییم، رسیدیم به این فرم که اپیزودی باشد، &shy;&shy;که فرم جدید و متفاوتی است.<br /> وی در خصوص سختی روایت تلخی همچون برده داری گفت: بسیار چالش سختی بود که در بستر طنز بتوان چنین موضوع تلخی را روایت کرد ما مجبور بودیم که دوز تلخی اینها را پایین&zwnj;تر بیاوریم اصل قصه را بتوانیم بگوییم که کار سختی بود در تیم محتوایی ما خیلی وقت گذاشتیم، تا بتوانند برسند به ساختاری که تلخی موضوع کمترشود و مخاطبان نیز&shy;بتوانند آن واقعه تاریخی را هم به درستی متوجه شوند.<br /> عطارد در خصوص طراحی شخصیت&zwnj;ها هم گفت: ما یک تعداد شخصیت ثابت و یک تعداد شخصیت متغیر متناسب با قصه&zwnj;ای که تعریف می&zwnj;کنیم، &shy; داریم&shy;، کار ما مستند است و یک رفرنس تاریخی دارد، مخاطب ما نیاز دارد در طول این ۲۶ قسمت با یک سری از این&shy; شخصیت&zwnj;ها ارتباط برقرار کند و بدانند که اینها چه کسانی هستند.<br /> وی در خصوص تنها شخصیت عروسکی روباه در این مجموعه&shy; گفت: شخصیت روباه یک عقبه دارد در داستان&zwnj;های کهن در حوزه استعمار، قصه روباه و کلاغ خیلی متناسب شرایط ما بود، راوی قصه ما کلاغ و روباه بودند دو شخصیت عروسکی که بتوانند موقعیت فانتزی ما را به دوش بکشند&shy; سر ضبط به این نتیجه رسیدیم که عروسک کلاغ را کنار بگذاریم و به جای آن شخصیت رئال بیاوریم، البته این دغدغه را داشتیم که مبادا در کار اعوجاجی ایجاد کند، ولی خدا رو شکر در پیش نمایشی&shy; که داشتیم بچه&zwnj;ها با شخصیت روباه&shy; ارتباط خوبی برقرار کردند.<br /> تهیه کننده مجموعه نمایشی هیس هیچی نیست ادامه داد: ما برای این که به فصل دوم کار برسیم منتظر این بودیم که کار پخش شود و بازخورد&zwnj;ها را ببینیم و سپس به سراغ فصل جدید آن برویم ولی، چون دغدغه سازمان سینمایی سوره این بود که فاصله نیفتد و ما نگارش فصل دوم را آغاز کنیم ما نیاز داشتیم که قبل از این که به آنتن پخش برسد برای بچه&zwnj;های مخاطب هدف این کار را پخش کنیم و بازخورد&zwnj;های ابتدایی را بگیریم و یک حدودی دستمان بیایید&shy;&shy;، بازخورد&zwnj;ها بخشی نزدیک بود به آنچه که مد نظر ما بود و بخشی هم خیلی فراتر از آن بود و ما فهمیدیم که قدری در لحن و قدری هم در روایت&zwnj;ها باید دستکاری کنیم که البته این تغییرات را در فصل بعدی اعمال می&zwnj;کنیم.<br /> آقای عطارد در پایان در خصوص انتخاب بازیگران گفت: من از مسئولان تولیدات نوجوان سوره خواهش کردیم که این کار را از تهران بیرون ببریم در دهه ۷۰ کار&zwnj;های طنزی تولید شد و استعدادیابی کردند و بازیگران جدیدی که الان جزء&shy; سوپر استار&zwnj;های طنز هستند، &shy;&shy; محصول آن دهه است، اما دیگر این اتفاق نیفتاد، با توجه به این که سازمان سینمایی سوره در مراکز استان&zwnj;ها هم فعالیت می&zwnj;کند، خواستیم که اجازه دهند ما به یک استانی برویم که در کنار این که یک مجموعه تولید می&zwnj;کنیم یک آورده جانبی هم داشته باشیم و&shy; استعداد&zwnj;های جدیدی را هم بتوانیم معرفی کنیم.</p>