359315 سیناپس «آپاراتچی» و «آسمان غرب» و فیلمنامه «یادآوری» کریستوفر نولان در شماره جدید فیلم نگار سیناپس فیلم‌های «تمساح خونی»، «آسمان غرب»، «پرویزخان»، «آپاراتچی» و «بی بدن»، فیلمنامه نویسی برای سریال در ایران و فیلمنامه کامل «یادآوری» نوشته کریستوفر نولان، از جمله مطالب منتشر شده در دویست و پنجاه و پنجمین شماره ماهنامه فیلمنامه نویسی فیلم‌نگار ویژه اردیبهشت 1403 هستند که در 116 صفحه تقدیم علاقه مندان سینما و فیلمنامه نویسی شده است. <p>به گزارش جهانی پرس از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، در ابتدای بخش سینمای ایران سیناپس فیلمهای &laquo;تمساح خونی&raquo;، &laquo;آسمان غرب&raquo;، &laquo;پرویزخان&raquo;، &laquo;آپاراتچی&raquo; و &laquo;بی بدن&raquo; را می&zwnj;خوانیم و سپس نقد و تحلیل&zwnj;هایی که نویسندگان مجله درباره این آثار نوشته&zwnj;اند. گفت&zwnj;وگو با حسین تراب نژاد، یکی از فیلمنامه نویسان &laquo;آپاراتچی&raquo; و گفت&zwnj;وگو با علی ثقفی، نویسنده و کارگردان &laquo;پرویزخان&raquo; از دیگر مطالب این بخش هستند.</p> <p>پرونده موضوعی این شماره به فیلمنامه نویسی برای سریال در ایران اختصاص دارد که شامل مطالب خواندنی و متنوعی است از جمله: نگاهی به سریالهای شبکه نمایش خانگی در ایران؛ آنچه در سریال نویسی ایران مورد توجه نیست، بررسی گونه&zwnj;های درام کارآگاهی در سریالهای بعد از انقلاب، وضعیت فیلمنامه نویسی در سریالهای شبکه نمایش خانگی، معضلات سریال سازی از منظر متن، زیرمتن و فرامتن، گفت&zwnj;وگوی جمعی پیرامون فیلمنامه نویسی برای سریال در ایران و... .</p> <p>بخش سینمای جهان با سیناپس روی علف&zwnj;های خشک، داستان آمریکایی و فراری آغاز می&zwnj;شود و با نقد و گفت&zwnj;وگوهایی با خالقان این آثار ادامه می&zwnj;یابد.</p> <p>مطالعه تطبیقی کتاب و فیلمنامه &laquo;مورد عجیب بنجامین باتن&raquo; و چطور خواننده را مجذوب فیلمنامه می کنید؟ عناوین صفحات &laquo;سینما ادبیات&raquo; و &laquo;تجربه های پراکنده&raquo; می&zwnj;باشند.</p> <p>فیلمنامه کامل این شماره به &laquo;یادآوری&raquo; نوشته کریستوفر نولان اختصاص دارد که توسط حمید گرشاسبی به فارسی برگردانده شده است. نقدی بر این فیلمنامه، مطالب پایانی این شماره است.</p>